کد خبر 511353
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر این‌که نرخ باروری کشور 1.8 اعلام شده است، گفت: نرخ باروری زیر 2.1 تهدید جمعیت محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، محمداسماعیل مطلق امروز در همایش ترویج ازدواج سالم در جوانان با اشاره به این‌که وضعیت جمعیت کشور باید ساماندهی شود، اظهار کرد: کارشناسان بهداشت در سراسر دنیا معتقدند وقتی جمعیتی به زیر حد جایگزینی می‌رسد خطر بزرگی سلامت آن جمعیت را تهدید می‌کند، از این‌رو باید برای مداخله و ارتقای وضعیت سلامت جمعیت فعلی کشور چاره‌ای اندیشید.

وی افزود: نرخ باروری کلی، متوسط تعداد فرزندانی است که یک زن می‌تواند در طول دوران باروری خود به دنیا آورد. این در حالیست که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت این میزان باید حداقل به 2.1 برسد. علاوه بر این، انتخاب همسر در سن مناسب یک انتخاب اولویت‌گراست، ولی هرچه سن ازدواج بالاتر رود انتخاب تناسب‌گرا شده و فرد مجبور است به تناسب شرایط دست به انتخاب بزند که خود این مسئله می‌تواند آسیب‌زا باشد.

مطلق با تاکید بر این‌که تصمیم‌گیری برای ازدواج باید مبتنی بر آگاهی و شناخت همه جانبه فرد و خانواده‌اش باشد، تصریح کرد: نجات از سرگردانی و احساس امنیت، تکامل اجتماعی، ارضای صحیح غرایز جنسی و تداوم نسل از اثرات ازدواج موفق به شمار می‌رود. در واقع افرادی که ازدواج مناسب دارند شادتر بوده و از نظر جسمانی سالم‌ترند. علاوه بر این، رشد اخلاقیات به موازات رفع نیازهای فطری و معنوی فقط در سایه ازدواج سالم میسر می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‌که از سال 45 تا 90، شتاب افزایش سن ازدواج در خانم‌ها بیشتر از آقایان است، گفت: متاسفانه قدرت باروری بعد از 35 سالگی کاهش یافته و مشکلاتی را برای سلامت مادر و جنین ایجاد می‌کند؛ چرا که زنان بعد از 35 سالگی و در صورت اقدام برای بارداری ممکن است با مشکلاتی نظیر فشار خون و دیابت مواجه شده و نیاز به کنترل منظم وضعیت جسمانی خود داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه از سال 85 تا پارسال روند ازدواج در کشور رو به کاهش بوده و در طول سال 93، فقط 724 هزار و 345 ازدواج در کشور به ثبت رسیده است. این در حالی است که بیش از 13 میلیون دختر و پسر در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند و بخشی از آن‌ها نیز در حال پشت سر گذاشتن سن مناسب ازدواج و باروری(18 تا 35 سال) هستند.

مطلق همچنین با اشاره به این‌که پارسال نسبت به سال 92، نرخ ازدواج در کشور 6.5 درصد کاهش و نرخ طلاق نیز 5.5 درصد افزایش داشت تاکید کرد: متاسفانه وضعیت طلاق در کشور از سال 85 تا پارسال با روند رو به رشد مواجه بوده، به گونه‌ای که پارسال 163 هزار و 572 طلاق در کشور ثبت شده و این آمار خوبی نیست و نشان‌دهنده این است که همه مسئولان باید به جد جهت بهبود وضعیت تدابیری بیندیشند.

این مسئول تصریح کرد: در سال 83 از هر 10 ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شد ولی پارسال ثبت یک طلاق در مقابل ثبت 4.4 ازدواج صورت گرفته است.

وی یادآور شد: آموزش به دختران و پسران در خصوص ملاک‌های انتخاب، آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای مشاوره‌های حین و پس از ازدواج با رعایت چارچوب‌های فرهنگی و اجتماعی از برنامه‌های دفتر سلامت محسوب می‌شود که در راستای تلاش دستگاه‌های دخیل در امور فرهنگی برای تقویت نگرش جامعه می‌تواند تا حد زیادی از افزایش نرخ طلاق بکاهد. علاوه بر این، قوه قضاییه و وزارت ورزش و جوانان باید همه تلاش خود را برای ضد ارزش نشان دادن طلاق در جامعه به کار گیرند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    برای 13 میلیون جوان مجرد یک فکری بکنید،متاسفانه مسئولان ما به فکر نیستند،خودمون باید از بین جوانانی که درک می کنند موقعیت رو نماینده مجلس بفرستیم
  • سرباز ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    الان بنده متاهل هستم و 26 سال سن دارم... با مدرک فوق لیسانس آمدم سربازی .... اخه با حقوق سربازی کی میتونه اموراتشو بگذرونه... خب معلومه وقتی شرایط زتدگی رو بر جوونها سخت می کنن کسی هم دنبال ازدواج و تولید نسل نمیره...
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    واقعا" شرم آوره در یک خونه چندتا مجرد و بیکار باشه چه جوابی برای حق الناس یکی مثل منو دارید؟جوابده ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس