کد خبر 511291
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: ازدواج در چارچوب استیجاری از پدیده‌های جدید اجتماعی در کشور است که به‌تازگی در سایه مطالعات و پژوهش‌ها نمایان شده است.

به گزارش مشرق، شیرین احمدنیا شامگاه یکشنبه در گفتگوی اجتماعی استان اردبیل تصریح کرد: الگوهای ازدواج در جامعه ایرانی رو به تغییر است و ازجمله آن‌ها ازدواج در چارچوب استیجاری است که مردان متمول خانه مستقل در برخی مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند.

وی بابیان اینکه نسل امروزی با نسل‌های پیش از خود تغییرات اساسی دارد، متذکر شد: ازجمله اگر نقطه تمرکز خود را در خانواده قرار دهیم، شاهد افزایش طلاق، همباشی یا ازدواج سفید، ازدواج مجرد و ازدواج‌های بازسازی‌شده هستیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با ذکر مثالی به ازدواج‌های مجدد اشاره کرد و افزود: ازدواج مجدد رو به افزایش است و ۸۰ درصد از افرادی که طلاق گرفته‌اند ظرف مدت چند سال بعد با فرد دیگری ازدواج می‌کنند.

احمدنیا اینکه خانواده در شرایط بحرانی است یا نه را قابل‌بررسی بر اساس آمارهای احصا شده دانست و متذکر شد: به‌عنوان‌مثال ما با پدیده‌های ازجمله زوجین بدون فرزند، مجرد ماندن، والده شدن دختران ۳۵ سال به بالای مجرد و ازدواج در چارچوب استیجاری مواجه ایم که پیش‌ازاین وجود نداشت.

وی با تأکید به اینکه تمامی این اتفاقات و پدیده موجب افزایش آمار زنان سرپرست خانوار از ۷.۸ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۰ شده است، ادامه داد: حتی دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار نیز تغییریافته و اگر زمانی به دلیل فوت همسر بود امروز طلاق ازجمله دلایل اصلی است.

افزایش درصد طلاق به ازدواج در کشور

مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران با استناد به پژوهش‌ها و اظهارات مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی متذکر شد: بر اساس آمارها میانگین سن اولین ازدواج در شهر و روستا افزایش دارد.

وی با اشاره به وضعیت جامعه زنان در مقایسه سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۹۰ افزود: میانگین سنی ازدواج در زنان شهری از ۱۸.۵ به ۲۳.۶، رنان روستایی از ۱۹.۳ به ۲۳ و کل زنان از ۱۹ به ۲۳.۴ افزایش‌یافته است.

احمدنیا با تأکید به اینکه پیرو تأخیر در سن ازدواج اقدام به باروری و کاهش تعداد فرزندان را شاهد هستیم، ادامه داد: میزان باروری کل از حدود شش سال در سال ۶۵ به حدود دو سال در سال ۹۰ کاهش پیداکرده است.

وی افزود: علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد طلاق به ازدواج از ۸.۸۱ در سال ۷۰ به ۱۸.۱۱ در سال ۹۱ افزایش‌یافته است و در خود شهر تهران در سال ۹۱ به ۳۴.۹۶ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور تعداد مجردان در کشور را ۱۱ میلیون نفر عنوان کرد و متذکر شد: از این تعداد پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مردان و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر شامل زنان است.

به گفته احمدنیا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای سن متعارف که برای مردان ۲۰ الی ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ الی ۲۹ سال است هرگز ازدواج‌نکرده‌اند.

ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر ۱۰ ازدواج دائم

وی با تأکید به اینکه در جامعه ایرانی عرصه‌های همسرگزینی تغییریافته و امروز به محل تحصیل، محل کار، خیابان و معابر و میادین، اینترنت و کافی شاپ کشیده شده است، تصریح کرد: شیوه‌های همسرگزینی نیز از درون‌همسری به برون‌همسری و انتخاب والدین و بزرگان قوم به انتخاب فردی تغییریافته است.

احمد نیا متذکر شد: ما شاهد این هستیم که شرایط فرهنگی و مذهبی کشور موجب شده به دلایل مختلف وقتی امکان و تمایل ازدواج دائم برای فرد فراهم نیست به ازدواج موقت و شرعی روی می‌آورد و بر اساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج دائم دو ازدواج موقت نیز در دفترخانه‌ها ثبت‌شده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور درعین‌حال به تغییر معیارهای همسرگزینی نیز اشاره کرد و بیان داشت: در پرسشی که بر اساس یک تحقیق میدانی از دختران و پسران به عمل آمده شاهد این تغییرات هستیم.

وی افزود: بطوریکه در مورد دختران معیارها از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به ثروت، خوش‌تیپ بودن و درآمد تغییریافته است.

به گفته احمدنیا در مورد پسران نیز معیارها باز از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل تغییر پیداکرده است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی تأکید دارد تغییر الگوهای ازدواج به دنبال خود افزایش رفتارهای پرخطر و افزایش ریسک بیماری‌های مراقبتی را به همراه داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    اینکه بد نیست مردان متمول خانه مستقل در برخی مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند مگر این ازدواج دوم خلاف عرف و شرع باشد..
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    وام خودرو بدید
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    دروغه! فقط بنیان خانواده در غربه که فروپاشیده. ما خوبیم. همه دنیا آرزو دارن مثل ما باشن!
  • افشین تهران ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    در هیچ جای دنیا مثل ایران بنیان خانواده محکم نیست مگر انهایی که با ماهواره نگاه کردن اگو برداری غربی میکنن برای زندگی.بیخود اینقدر سیاه نمایی نکنید.
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    دخترای این زمون خیلی وضعشون خراب شده ، الگوای آنها بهترینشان هنرپیشه ای .... هستند و پسرها هم عقلشون به بدن و تیپ ول شده دخترا شده خوب معلوه نتیجه !!!!!!!!
  • سحر ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    مسئولین محترم تمام ازدواج ارتباط مستقیم به کار داره حداقل چیزی که یک جوان برای تشکیل خانواده نیاز داره ی حقوق ثابته حتی اگه خرج مراسم و بقیه چیزها رو حذف کنیم .ماهواره و بقیه مسایل که دوستان میگن تاثیرش نمیتونه رو انسانی که خسته از سر کار اومده خونه و دلخوشیش یک شام بی دقدقه و بازی با بچه هاشه بذاره . لطفا لطفا لطفا درست ببینید. وقتی مسئله کار حل بشه جوان و نوجوان دیگه با خودش فکر نمیکنه اگه ازدواج کنه بی پول و بدبخت میشه ،از همون ابتدا دنبال برنامه ریزی برای تشکیل زندگی می افته ضمن اینکه تو این برنامه ریزی و هدفمند کردنش باید خانواده و مسوولین مشارکت کنند . کار و خستگی کار که مزد خوبی هم داشته باشه آ رامش همراه میاره مشکل فقط همینه
  • ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    چرا می گید ازدواج سفید ؟ تو ماهواره یه کلمه مهندسی شده گفتن شماها هم هی استفاده می کنید ، سفید مفهوم مثبت و تایید شده داره ، شنیدید می گن سفیدبخت بشی یا دیدید که عروس سفید می پوشه ؟!! بگید ازدواج سیاه ، احتمالا به نظر خیلی ها من تو توهم هستم یا جک می گم ولی اونایی که تاریخ خوندن تکنیک ها رو می شناسن قدرت لغات و تاثیر رو ضمیرناخودآگاه رو می دونن می فهمن منظور من چیه ، نمی دونم چرا رو کلمات انقدر بی دقتیم همه جامون همین شکلیه تو اخبار سوریه هم که مقاومت جاییو می گیره می زنیم مثلا الحاضر توسط ارتش سوریه تصرف شد ! یعنی اون منطقه برا ملت سوریه نبوده ! ارتش سوریه اشغالش کرده ! بنویسیم بازپس گیری . یا شمال کشور به غیر دریا همه چیز خزره خزر همون قومیه که بارها ملت ما رو سلاخی کرده !!! یا می گیم ترک یعنی ریشه قوم کشور ما از ترکیه می یاد !!! بگیم آذری و .... باور کنید این چیزها مهمه و خودش دریچه های نفوذه .
  • فرید ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام به نظر من مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل زندگی کاره الان تو جامعه ما دیگه سنت های ائمه و قدیمی از بین رفته مهم ترین. وظیفه زن خانه داری و تربیت فرزندان هس نه کار در بیرون الان ببینین چند نفر خانم تو هر اداره یا سازمانی کار میکنه اگه جوانان. آقا بجای خانم ها جذب کار بشن والله خیلی از مشکلات حل میشه
  • ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    همش مال پول اضافه است. سالها پیش فلان شرکت هواپیمایی ... در واحد ... کلی مجرد بالای سی ، چهل سال داشت؟ خیلی هم راحت بودن و مدعی داشتن خانه مجردی !!؟؟ آری همش مال پول اضافه است.
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ببین اینجوری میشه >> وام خودرو میدیم که کار داشته باشید که بتونید ازدواج کنید. فقط اگه مجبور شدید واسه اقساطش فرش زیر پاتون رو هم بفروشید مقصر خودتونید
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    در مورد دختران معیارها از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به ثروت، خوش‌تیپ بودن و درآمد تغییریافته است.در مورد پسران نیز معیارها باز از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل تغییر پیداکرده است.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    قابل توجه مسئولین. این گندیه که خودتون زدید! طلاق زیاد شده؟ خب یه نگا به سینماها بندازید. تو نصف فیلمها پسره و دختره توی یه تصادف با هم آشنا می شن بعدش به فاصله دو هفته عاشق هم می شن و ازدواج. توی نصف فیلمها هیچ اثری از پدر خونواده و مادر و برادر نیست. انگار جوون از آسمون افتاده. توی عمده ی فیلمها شخصیت اول پورشه سواره و دوم بنز. انگار کل مردم ایران بالاشهر تهران زندگی می کنن. هزار تا مثال دیگه هم هست البته
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا من 28 ساله ایی که نه خونه دارم نه کار نه پول چی؟؟ من چجوری زن بگیرم؟؟؟؟
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    جدیدا با افزایش فقر و کاهش شدید درامد کارگران نسبت به تورم حتی داشتن کار توانایی برای حفظ و تشکیل خانواده به شدت کاهش یافته /
  • حامد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    کارمون شده این که اول سرمونو مثل کبک بکنیم زیر برف. بعد که خوب همه چیز از کنترل خارج شد ، میام و یه عالمه همایش و سمینار با هزینه بیت المال تشکیل میدیم که بگیم خیلی با فرهنگیم. و مثلا مشکل رو حل کنیم. در حالی که این کارا واسه ما نه نون میشه و نه آب! آقاجون اگه خیلی به فکر این ممکلت هستین ، قبل از اینکه این چیزا دامن جامعه رو بگیره به فکر راه حل باشید. نوشدارو بعد از مرگ سهراب فقط به درد سر قبر باباش میخوره. اشتباه میکنیم که فکر میکنیم دشمن ما بیرون از مرزهاست. هیچ دشمنی بدتر از خودمون نداریم. آدمای پست و رذلی که به نام جمهوری اسلامی دارن ریشه این مملکت رو میزنن و بهشون معمولا میگن "مسئول"
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    آقا وضعیت مادی ملت رو درست کنید من خودم 16 تا بچه میارم وقتی پول نباشه خرج یکیشون کنید همینه ، کار هست؟، پول خوب هست؟ شما میگید چرا 2 فرزند به خدا مردممون خیلی کارشون درسته 2 تا بچه میارن و تحویل این کشور میدن که هیمنا عامل پیشرفت و ارتقای کشور میشن شما اگر حقوق یک مهندس رو حساب کنید 2 میلیون باشه و تو یک خونه اجاره ای باشه که باید ماهی حداقل 500 اجاره بده میشه 1.5 باقی مانده پول 2 تا بچه هرکدومشون کلی خرج دارن خرج خود خونه هم هست قسط هم رو اگر بزاری روش دیگه کلا آخر ماه باید زور بزنی پول کم نیاری برا غذات خیلی کار کردی این زندگی 90 درصد مردم ما هست حالا طرف آیا نباید به زندگی امیدوار باشه که یک خونه یک ماشین بگیره و ... خوب وقتی اینا رو کنار هم میزاریم میشه اینکه همین 2 تا فرزند هم اوج هنر ایرانیا هست که نگه میدارن
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    کاملا درسته
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ازدواج موقت هم شرعی هست هم قانونی .......از خدا بترسید برای این همه تحریف اسلام.....
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    بیش از 90 درصد خانه های مجردی فساد و فحشا هم جنس گرایی در مناطق بالاشهر و بین طبقه ثروتمند و مرفهین هست...
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    اگر واقعا علت فساد و فحشا بیکاری و فقر هست من نمی دونم چرا هر چی فساد اخلاقی روابط نامشروع حتی با محرام و خیانت می بینم در بین بالاشهری ها و ثروتمندان هست!؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس