کارگردان و نويسنده‌ي سريال در حال پخش «معماي شاه» به توضيح اين مطلب پرداخت که براي به تصوير کشيدن تاريخ معاصر در کارش از چه مستندات تاريخي استفاده کرده است‌ و آيا اين نگراني را دارد و احتمال مي‌دهد که «معماي شاه» با واکنش‌هايي از سوي تاريخ‌شناسان و شاهدان عيني تاريخ معاصر روبه‌رو شود؟

به گزارش مشرق، کارگردان و نويسنده‌ي سريال در حال پخش «معماي شاه» به توضيح اين مطلب پرداخت که براي به تصوير کشيدن تاريخ معاصر در کارش از چه مستندات تاريخي استفاده کرده است‌ و آيا اين نگراني را دارد و احتمال مي‌دهد که «معماي شاه» با واکنش‌هايي از سوي تاريخ‌شناسان و شاهدان عيني تاريخ معاصر روبه‌رو شود؟

وي اعلام کرد که براي سريال «معماي شاه» 5600 نسخه سند رصد و 150 عنوان کتاب براي اين کار پيش‌نويسي شده است.

محمدرضا ورزي در ادامه مطلب بالا خاطرنشان کرد: طبيعتا اين نوع کارها و همچنين کل کارهايي که قصه‌شان در تاريخ مي گذرد، موافق و مخالفاني دارند و اين مساله اجتناب‌ناپذير است و ما تمام سعي‌مان را مي‌کنيم که کار خودمان را انجام بدهيم، نه در حوزه مخالفان خيلي مخالف هستيم و نه بابت موافقان خيلي خوشحال هستيم؛ چراکه معتقديم بايد کارمان را انجام بدهيم و اين کار بايد در مسير درست انجام شود. شايد «معماي شاه» به مذاق يک عده سازگار نباشد و عده‌اي تعلق خاطري به رژيم گذشته داشته باشند، بالاخره نمي‌شود همه را راضي نگه داشت ولي مي‌توانم به جرأت بگويم که به ياري خدا ما اکثريت را خواهيم داشت و آنچه بايد انجام مي‌داديم را انجام داديم. همچنين يکي ديگر از کارهايي که بايد در «معماي شاه» انجام مي‌داديم اين است که ما به مستندات تاريخي مومن باشيم و بوده‌ايم. ما کاملا اين فضا را قائل هستيم که اين وفاداري را رعايت کنيم.

او ادامه داد: در سريال «معماي شاه» آقاي دکتر حقاني، مشاور پژوهشي ما بودند و ما را در اين زمينه همراهي کردند. همچنين ما 5600 نسخه سند در اين کار را رصد کرديم و 150 عنوان کتاب پيش‌نويسي شده است که به نظرم نمي‌توان به سادگي از آنها عبور کرد و بگويند تاريخ تحريف شده است و خلاف واقعيت بوده است؛ بنابراين نمي‌شود به راحتي به روي زحمات يک عده آدم خط بطلان کشيد. به هر حال ما آمادگي کامل را داريم که پاسخ بدهيم و قطعا هم موافقان و مخالفاني در کارمان خواهيم داشت ولي من اين پروژه را به ملت شريف ايران تقديم مي‌کنم و براي من عموم ملت مهم هستند؛ چراکه خدمت‌گزار مردم شريف ايران هستيم.

ورزي سپس درباره اينکه آنتن تلويزيون پس از سريال «کلاه پهلوي» براي مدتي از سريال‌هاي تاريخي الف ويژه خالي شد و اين مساله باعث تشنگي مخاطبان شد، در پاسخ به اينکه در سريال «معماي شاه» چقدر فرصت ديده شدن وجود دارد؟ اظهار کرد: بعد از سريال «کلاه پهلوي» باکس جمعه‌ شب‌ها پوششي براي کار الف ويژه نداشته است، البته طي اين مدت کارهاي تکراري به روي آنتن مي‌رفت ولي ما کار جديدي نداشتيم. سريال «معماي شاه» مي‌تواند مدت طولاني آنتن تلويزيون را پوشش‌دهي کند و اميدواريم که در حوزه تاريخ معاصر ايران، بتواند براي جامعه مفيد واقع شود.

کارگردان «معماي شاه» در ادامه درباره انتخاب بازيگر نقش آيت‌الله بروجردي در سريالش اعلام کرد که هنوز براي انتخاب اين بازيگر به قرارداد قطعي نرسيده‌اند و مشخص نيست که چه کسي را براي ايفاي اين نقش انتخاب کنند.

وي همچنين درباره حضور داريوش ارجمند در «معماي شاه» و گفت‌وگويي که پيش از اين مبني بر نادرست خواندن حضورش در اين پروژه و ايفاي نقش آيت‌الله بروجردي اعلام کرده بود، توضيح داد: حدود يک ماه پيش با آقاي ارجمند براي حضورش در «معماي شاه» تلفني صحبت کردم و براي ايفاي نقش آيت‌الله بروجردي به يک توافق اوليه رسيديم و قرار شد بعد از اينکه متن بخش آيت‌الله بروجردي کامل شد، ايشان متن را مطالعه کنند اما نمي‌دانم بر چه اساسي اين مصاحبه را انجام داد و اعلام کرد که از هيچ چيز اطلاعي ندارد.

ورزي در بخشي ديگر از گفته‌هايش درباره اينکه چقدر از تصويربرداري سريال «معماي شاه» باقي مانده است و لوکيشن‌هاي بعدي اين سريال تاريخي چه مکان‌هايي است؟ اعلام کرد: حدود 25 درصد از تصويربرداري اين مجموعه باقي مانده است. فکر مي‌کنم نهايتا تا 9 ماه آينده کل کارمان را در اين پروژه به پايان برسانيم. داستان «معماي شاه» بيشتر در شهرک سينمايي غزالي مي‌گذرد اما لوکيشن‌هاي ديگري همچون مدرسه عالي شهيد مطهري (سپهسالار سابق)، زندان قصر و بندر نوشهر در کار داريم. لوکيشن نوفل‌لوشاتو را هم قرار است بسازيم و قرار نيست به پاريس برويم. همچنين ممکن است توافقاتي هم انجام شود که بتوانيم در يکي از محوطه‌هاي حرم مطهر امام خميني(ره) دکوري بسازيم و فعلا مذاکرات اوليه را با موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) انجام داده‌ايم اما هنوز به قطعيت نرسيده است. ما در کل لوکيشن‌هاي زيادي در اين سريال داريم اما بيشتر کار در شهرک سينمايي غزالي بازسازي شده است.

کارگردان سريال‌هاي «تبريز در مه»، «سال‌هاي مشروطه» و «عمارت فرنگي» در پاسخ به اينکه آيا در طول ساخت «معماي شاه» مشکلي براي توليد نداشته‌اند و اينکه صداوسيما چقدر با اين پروژه همکاري کرده است؟ بيان کرد: سازمان صداوسيما از رييس محترم سازمان گرفته تا معاونت محترم سيما که من واقعا از آن‌ها تشکر مي‌کنم، واقعا همت بالايي داشتند و تا به حال هم با ما همراه بودند. واقعا در شرايط سختي که ما مي‌دانيم و اذعان داريم که وجود دارد،‌لحظه‌اي ما را تنها نگذاشتند و ما هم در مقابل تمام تلاش‌مان را کرديم تا يک کار ماندگار ارائه دهيم.

ورزي سپس در پيامي خطاب به بينندگان سريال «معماي شاه» گفت: با تمام وجودم و با وضوح قلبم «معماي شاه» که اثر چندين سال زحمت خودم و همکاران عزيزم است را به ملت شريف ايران تقديم مي‌کنم و اميدوارم که خوششان بيايد و دعا مي‌کنم که کار مورد پسندشان واقع شود. ما هر چه داريم از مردم است و هرچه که هستيم صدقه سر مردم عزيزمان است. اکنون هر تلاشي هم که مي‌کنيم به خاطر ملت شريف ايران است؛ بنابراين من «معماي شاه» را به مردم عزيزمان هديه مي‌کنم و اميدوارم که مورد توجه منتقدان قرار بگيرد و خواص هم از اين مجموعه خوششان بيايد.

کارگردان و نويسنده سريال الف ويژه‌ي «معماي شاه» در بخش انتهايي گفت‌وگوي خود با ايسنا درباره‌ي يک ساله شدن رياست سازمان صداوسيما و اينکه اين مدت چطور گذشت؟ اظهار کرد: مسلما اداره کردن سازماني مثل صداوسيما بسيار دشوار است. آقاي دکتر سرافراز قبل از تصدي رياست سازمان صداوسيما در فضاي مديريتي‌اش نشان داد که در اين فضا تبحر، شناخت و تسلط دارد و من اعتقادم بر اين است که ايشان در طول اين يک سال خيلي فضاي سازمان صداوسيما را به سمت بهبودي بودجه پيش برد. من هم به عنوان کسي که توليد مي‌کنم و در جريان مشکلات سازمان و در عين حال محاسن سازمان صدا و‌سيما هستم مي‌توانم به جرأت بگويم طي اين يک سالي که گذشت سازمان صداوسيما به يک بالانس و تعادلي دست پيدا کرد که محصولش را مي‌توانيم سال آينده برداشت کنيم.

ورزي در تکميل صحبت‌هايش تصريح کرد: بنابراين اينکه بخواهيم سريع قضاوت کنيم و بگوييم در يک سالي که گذشت بايد بهترين اتفاقات در سازمان صداوسيما افتاده باشد، بي‌انصافي و تصور اشتباهي است. به نظرم تا همين حالا هم که ايشان موفق شدند فضاي صدا‌و‌سيما را به يک آرامش نسبي نزديک کنند، جاي خوشحالي دارد. به هر حال چيزي که در چارت جديد سازمان صداوسيما ديده مي‌شود خيلي حرفه‌اي و موثر است و در برداشت محصولات قطع به يقين اتفاق خوبي خواهد افتاد. هنوز فصل برداشت محصول نيست و فقط موقع کاشت است.

سريال تاريخي «معماي شاه» به تهيه‌کنندگي علي لدني و کارگرداني و نويسندگي محمدرضا ورزي هر هفته جمعه‌ها ساعت 22 از شبکه اول پخش مي شود.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس