کد خبر 51049
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱

آزاد راه تهران - پردیس که راه اندازی شد بسیاری از شهروندان ساکن پردیس شادمان از افتتاح این آزاد راه به تسهیل مسیر رفت و آمد و کاهش تصادفات جاده ای می اندیشیدند اما این روزها اتفاقاتی در این آزاد راه افتاده که حکایت از جریان تازه ای می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، آزاد راه تهران- پردیس یکی از مسیرهای پرتردد حاشیه شرق تهران است که در بهمن ماه سال گذشته توسط رئیس جمهور و با حضور حمیدرضا بهبهانی وزیر راه و ترابری افتتاح شد.

افتتاح این بزرگراه به علت طولانی شدن مدت اجرای پروژه در حدود هشت سال و سپس افتتاح نیمه کاره و با عجله آن موجب حاشیه های زیادی شد که هنوز هم این تبعات آن وجود دارد.

مسدود بودن آزادراه علی رغم افتتاح آن

این آزاد راه به طول ‌٢٣ کیلومتر همراه با پنج کیلومتر بزرگراه و بیش ازسه کیلومتر پل بزرگ و ‌چهار تونل به طول ‌٥/٥ کیلومتر  است که ‌٣٢ درصد از هزینه اجرایی این آزادراه از سوی بانک مسکن، ‌١٨ درصد از سوی شرکت عمران شهر جدید پردیس، ‌٣٠ درصد از سوی وزارت راه و ‌٢٠ درصد از سوی سازمان توسعه راه‌های ایران تامین شده است.

این آزادراه با تمام حواشی موجود و تاخیرهای پیاپی که ناشی از تخصیص نیافتن کافی بودجه بود در سال گذشته و همزمان با استیضاح وزیر راه و ترابری افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این آزادراه عنوان شد که سالیانه بیش از پنج میلیون لیتر در مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری این مسیر صرفه جویی می‌شود که این معادل ‌٥٠ درصد از مصرف سوخت در جاده قدیم است.

همچنین حداکثر سرعت تردد در آزادراه تهران پردیس به ‌١٢٠ کیلومتر در ساعت می‌رسد و این رقم ‌٥٠ درصد بیش ار حداکثر سرعت تردد در جاده قدیم است.

مدت زمان عبور وسیله نقلیه در آزادراه تهران پردیس نیز ‌١٣ دقیقه عنوان شد در حالی که این زمان برای جاده قدیم حدود ‌٣٠ دقیقه است.

وزیر راه و ترابری در مراسم افتتاح این پروژه با بیان اینکه این راه واقعا به صورت آزمایشگاه بود، گفت: تعدادی از دانشجویان مختلف توسط مشاوران جوان به این منطقه آمدند و در واقع یک کارگاه اجرایی را به چشم دیدند.

بهبهانی با اشاره به مشکلاتی که در راه افتتاح این آزادراه ایجاد شده بود، گفت: این آزادراه قرار بود سال 88 افتتاح شود ولی ما در تونل آن با مشکلاتی مواجه شدیم چرا که ریزش کرد و تصور بر این بود که ظرف یکی دو ماه این مشکل تمام می‌شود ولی هشت ماه طول کشید و ما مجبور شدیم تونل دوم را به صورت روباز بزنیم.

به هر حال آزاد راه تهران پردیس در بهمن ماه سال 1389 افتتاح شد اما این آزاد راه هر هفته به دلایل عمرانی از سوی پلیس راه مسدود می شود.

اولین بار این آزاد راه دو روز پس از افتتاح به علت غیرایمن بودن و آخرین بار شانزدهم خرداد ماه امسال یعنی سه روز پیش به مدت 15 روز تا سی و یکم خردادماه به دلیل انجام عملیات تکمیلی روکش آسفالت و سیستم روشنایی تونلها مسدود شد.

این مسدود شدن های پیاپی آزاد راه موجب سرگردانی شهروندان منطقه پردیس شده و بسیاری از آنها نسبت به این موضوع گله مند هستند و نمی دانند که باید برای تردد روزانه به تهران از کدام مسیر عبور کنند.

یکی از شهروندان پردیسی در این باره می گوید: " اگر قرار بود هر روز آزاد راه را به دلیل تعمیرات مسدود کنند خوب اصلا افتتاح نمی کردند، چرا عده ای دوست دارند که مردم هر روز سرگردان باشند و وقتشان را در جاده ها و خیابانها به هدر دهند".

گران بودن هزینه تردد از آزاد راه

کرایه بالای رفت و آمد یکی دیگر از مشکلات شهروندان پردیس است که بر دوش آنها سنگینی می کند؛ هم اکنون تاکسی های تهران پردیس یک هزار و 500 تومان از هر مسافر دریافت می کنند.

در حالی تاکسیرانان این کرایه های بالا را از مردم دریافت می کنند که به تازگی عوارض تردد از آزاد راه تهران پردیس با نرخهای کاملا بالا و باورنکردنی اعلام شده است.

نرخ عوارض برای تردد خودروهای سواری یک هزار و 500 تومان و وانت بارها دو هزار تومان است.

قطعا این افزایش نرخ عوارض در بالا رفتن کرایه تاکسی ها تاثیر چشم گیری خواهد داشت، هم اکنون بسیاری از مسافران و تاکسیرانان این آزاد راه نگران هستند که با افزایش قیمت عوارض باید چه کنند؟

آزاد راه تهران پردیس اولین مسیر جاده ای کشور است که بالاترین نرخ عوارض برای آن در نظر گرفته شده است.

 یکی از شهروندان پردیسی در این باره می گوید: ابتدا تصورمان این بود که این نرخ ها به ریال است اما خوب که دقت کردیم متوجه شدیم رقم حک شده به تومان است و حالا هر تاکسی برای هر بار ورود به آزاد راه باید یک هزار و 500 تومان بپردازد.

وی ادامه داد: اگرچه در این چند روز باجه های اخذ عوارض بازنشده اما تاکسیرانان دچار شک و ابهام شده اند که باید کرایه شان را تا چه میزان افزایش دهند.

این شهروند پردیسی تصریح کرد: اگر نرخ تاکسی ها بالا برود برای ما هم مشکل می شود و من احتمال می دهم تردد از جاده قدیم که خطرناک و ناایمن هست، دوباره افزایش پیدا کند چون نه برای تاکسیران این نرخ به صرفه است و نه برای مسافر که بخواهد هر روز کرایه بالایی بپردازد.

جاده تهران-بومهن یکی از خطرناک ترین و نا ایمن ترین جاده های کشور است که هر روز عده بسیاری را به کام مرگ می کشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ّبهداد ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    0 0
    این مبلغ بسیار گزافی است هزار و پانصد تومان برای چند کیلومتر اتوبان غیر استاندارد؟ امروز در کمال ناباوری این مبلغ را پرداخت کردم و هرگز از این مسیر تردد نخواهم کرد این پاداش سی سال چپاول مملکت است که چنین باجگیری در اتوبانی کذایی راه می اندازند. بخش خصوصی یعنی همان آقازاده که قبلا وزیر بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس