دهم شهريور ماه سالروز شهادت" ستاره کردستان" سردار سرتيپ پاسدار شهيد محمود کاوه است، فرمانده جواني که ضدانقلاب به دليل ويژگيهاي نظامي و اخلاقي اش براي زنده يا مرده او جايزه ويژه اي تعيين کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، شهيد محمود کاوه در سال 1340 در مشهد مقدس متولد شد. پدرش که از کسبه مشهد به شمار مي‌آمد در دوران ستمشاهي و اختناق با علما و روحانيون مبارز، از جمله حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شهيد هاشمي‌نژاد و شهيد کامياب ارتباط داشت.
وي پس از دوران دبستان با مشورت پدر وارد حوزه علميه شد و همزمان تحصيلات دوران راهنمايي و دبيرستان را نيز ادامه داد. با اوجگيري جريانات انقلاب مردم اليران شهيد کاوه با شرکت در محافل درسي مسجد جوادالائمه(ع) و امام حسن مجتبي(ع) که در آن زمان از مراکز تجمع نيروهاي مبارز بود از سخنرانيهاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بهره‌ هاي فراواني برد و ره توشه‌هاي همين تعاليم را با خود به محيط دبيرستان و ميان دانش‌آموزان منتقل کرد به گونه اي که در دبيرستان به عنوان محور مبارزه شناخته مي‌شد.

kave2.jpg


با پيروزي انقلاب اسلامي وي جزو اولين عناصري بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شهر مقدس مشهد پيوست و پس از گذراندن يک دوره آموزش شش ماهه چريکي، به آموزش نظامي نيروهاي سپاه و بسيج پرداخت.
شهيد کاوه پس از آن براي حفاظت از بيت شريف حضرت امام خميني(ره) در يک مأموريت شش ماهه به تهران عزيمت کرد و با شروع جنگ تحميلي به همراه تعدادي از نيروهاي خراسان به جبهه‌هاي جنوب اعزام شد. مدتي بعد به علت نياز شديدي که پادگان به مربي داشت او را براي آماده‌ سازي و آموزش نيروها به مشهد فراخواندند.
عليرغم اينکه براي آموزش نيروها اهميت بالايي قايل بود و مسئول مستقيم او به دليل کمبود نيرو به حضور شهيد کاوه براي آموزش نيروها تأکيد داشت اما اين شهيد بزرگوار در اولين فرصت با جلب رضايت فرمانده پاد گان به کردستان که در آن زمان توسط عناصر ضدانقلاب دچار مشکلات و آشوب شده بود عزيمت کرد.
وي که به همراه تعدادي از نيروهاي پاسدار جهت آزادسازي شهر "بوکان" وارد کردستان شده بود به دليل لياقتها و مهارتهايي که داشت در همان ابتدا به عنوان فرمانده يک گروه 12 نفره انتخاب شد و پس از چندي به سمت فرماندهي عمليات سپاه سقز منصوب شد و در اين زمان با ناباوري همگان همراه تعداد کمي نيرو، عمليات آزادسازي منطقه مرزي "بسطام" را طرح‌ ريزي و 45 کيلومتر جاده مرزي را طي يک مرحله و در عرض 24 ساعت در قلب منطقه تحت نفوذ ضدانقلاب آزاد نمود.
وي و همرزمانش با عمليات پي‌درپي مزدوران استکبار را در منطقه منفعل و مستاصل نمودند تا جايي که ضدانقلاب در اوج استيصال و درماندگي براي زنده يا مرده او جايزه تعيين کرد.
به دنبال عمليات سرنوشت‌ساز نيروهاي سپاه در محورهاي مختلف کردستان و همزمان با تشکيل "تيپ ويژه شهدا" که فرماندهي آن برعهده شهيد ناصر کاظمي بود، شهيد کاوه نيز به عنوان فرمانده عمليات اين تيپ انتخاب شد.
حضور شهيد کاوه باعث موفقيتهاي پي در پي شد و آوازه تيپ ويژه شهدا، آنچنان ضدانقلاب را متحير ساخت که به کلي روحيه خود را از دست داده و در مقابل هر حمله آنها فرار را بر قرار ترجيح مي‌دادند و مي‌دانستند که مقاومت در مقابل اين يگان جز خسارت و نابودي ثمري نخواهد داشت.
آزادسازي سد بوکان و جاده 47 کيلومتري آن، آزادسازي جاده صائين دژ به تکاب، پاکسازي منطقه کيلر و اشتوزنگ، آزادسازي محور استراتژيک پيرانشهر به سردشت که به عنوان مرکزيت و نقطه ثقل ضدانقلاب به شمار مي‌آمد و منجر به انهدام مرکز راديويي آنها و فتح ارتفاعات مهم مرزي منطقه "آلواتان"و آزادسازي زندان "دوله ‌تو" و کشتن بيش از 750 نفر از ضدانقلاب گرديد از جمله دهها نبرد تهاجمي بود که توسط شهيد کاوه و همرزمانش در تيپ ويژه شهدا طرح ريزي و اجرا شد.
شهيد کاوه که پس از شهادت سرداران شهيد ناصر کاظمي، محسن گنجي‌زاده و سرلشکرمحمد بروجردي در خرداد 1362 رسماً به فرماندهي تيپ منصوب شده بود، با تلاش همه جانبه براي آموزش، سازماندهي و آماده ‌سازي نيروها از هيچ کوششي دريغ نورزيد و سرانجام در دهم شهريورماه سال 1365 در عمليات کربلاي 2 بر اثر اصابت مستقيم گلوله تانک به درجه رفيع شهادت نائل آمد.

kave1.jpg

             عمليات کربلاي2؛ اولين حضور اسراي عراقي در ميان لشکر اسلام به فرماندهي شهيد کاوه

پس از تهاجم دشمن به منطقه حاج عمران و تصرف ارتفاعات 2519 و 2435 و کسب تسلط بر منطقه در اواخر ارديبهشت 65 که منجر به شهادت بسياري از نيروهاي رزمنده شد، انجام عمليات در اين منطقه در دستور کار سپاه پاسداران قرار گرفت و ايران در شهريور 65 عمليات کربلاي2 را با هدف تهديد شهر کرکوک به عنوان سومين شهر بزرگ عراق -که مي‌توانست صادرات نفت اين کشور را مختل نمايد- در جبهه شمال آغاز کرد.
ترميم خط پدافندي، خارج کردن عقبه خودي از ديد و تير دشمن و دستيابي به راه کارهاي مناسب به منظور عمق دادن به منطقه براي عمليات بعدي از اهداف مهم عمليات کربلاي 2 بود، علاوه بر اين، همزماني اين عمليات با عمليات کربلاي3 در آبهاي خليج فارس، مي‌توانست به افزايش ضربات وارده بر قواي دشمن و نيز تجزيه و تحليل نظامي او بيانجامد.
عمليات کربلاي 2 در 10 شهريور 1365 در منطقه عمومي اربيل آغاز شد. اين عمليات در منطقه حاج عمران با رمز« يااباعبدالله الحسين(ع)» توسط سپاه انجام گرفت. از جمله ويژ‌گي‌هاي مهم عمليات کربلاي 2 حضور يک گردان از اسيران داوطلب عراقي در زير مجموعه تيپ 9 بدر است که به نوبه خود براي اولين بار در طول جنگ اين اتفاق افتاد.
تيپ 9 بدر تشکلي‌ از نيروهاي‌ مجاهد و ارتشيان‌ عراقي‌ است‌ که‌ از شروع‌ جنگ‌ تحميلي‌ و يا در طول‌ آن‌ با هجرت‌ يا پناهنده‌ شدن‌ به‌ ايران‌، در کنار نيروهاي‌ سپاه‌ پاسداران‌ شروع‌ به‌ فعاليت‌ کردند. اکثر افراد کادر تيپ 9 بدر از نيروهاي‌ درجه دار و افسر عراقي بودند.
اين‌ تيپ ابتدا در قالب‌ گردانهاي‌ "شهيد صدر" به ‌وجود آمد و در کنار نيروهاي‌ خودي‌ در عمليات‌ بدر حضوري‌ شايسته‌ داشت‌. پس‌ از آن‌ نيز در چند عمليات‌ در"هور" از جمله‌ عمليات‌ "قدس‌" و "عاشوراي‌4" شرکت‌ کرد و موفقيتهايي‌ را نيز به ‌دست‌ آورد، سپس‌ با ادغام‌ در نيروهاي‌ "قرارگاه‌ رمضان‌" همکاري‌ خود را با اين‌ قرارگاه‌ آغاز کرد. اين‌ تيپ به‌ استعداد سه‌ گردان‌ از نيروهاي‌ مجاهد عراقي‌ و يک‌ گردان‌ از اسيران‌ داوطلب‌، در مجموع‌ با 650 نيرو در عمليات‌ کربلاي‌2 به فرماندهي شهيد محمود کاوه شرکت‌ کرد.
شهيد محمود کاوه جوان دليري بود که زندگيش را وقف انقلاب کرد و با اهميتي که کردستان برايش داشت هميشه خود را فرزند کردستان معرفي مي نمود و سرانجام در سن 25 سالگي بر بلنداي ارتفاعات کردستان به سوي معبود شتافت.
پدر شهيد کاوه در هنگام مراسم تشييع پيکر فرزند، درخواست‌ حجت‌الاسلام‌ طبسي‌ توليت‌ آستان‌ قدس ‌رضوي‌ را مبني‌ بر اينکه‌ پيکر شهيد محمود کاوه‌ در حرم‌ مطهر حضرت‌ رضا(ع‌) و يا در يکي‌ از حجره‌هاي ‌ مخصوص‌ حرم‌ دفن‌ شود نپذيرفت‌ و گفت‌: « پسرم ‌بايد مثل بقيه بسيجي ها و در کنار آنها دفن شود.»
شهيد سرتيپ حسن آبشناسان از فرماندهان برجسته ارتش در دوران دفاع مقدس، همواره شهيد کاوه را چريک پاکباخته و دل باخته به اسلام و حضرت امام(ره) توصيف مي کرد و دريادار علي شمخاني نيز در يکي از مراسم يادبود اين شهيد بزرگوار او را قدرتمند در پذيرش مأموريتهاي سخت خواند و با تأکيد بر بسيم الوجه بودن شهيد کاوه، چهره متبسم او را در آخرين ساعات شهادت يادآور شد. روحش شاد و يادش گرامي باد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس