به گزارش مشرق، آیتالله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره سلمان فارسی که در مدرسه امام کاظم (ع) برگزار شد با اشاره به سه دوره زندگانی سلمان اظهار کرد: هر یک از این دورهها پیامی برای ما دارد و میتواند سرمشق و الگویی مناسب برای همه به ویژه جوانان باشد.
وی افزود: جستجوگری درباره آیین حق و عشق سلمان فارسی نسبت به پیامبری که در آخرالزمان در حجاز ظهور میکند دوره نخست محسوب میشود؛ در دوره دوم او در خدمت پیامبر اکرم (ص) به سر میبرد و علم و دانش فراوان آموخت که سبب ارتقاء درجاتش شد و در سومین دوره هم میتوان به زندگی سلمان در دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد به ویژه 16 سالی که استانداری مدائن را پذیرفت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سلمان فارسی در دوره نخست، جوانی بود که به دنبال حقیقت میگشت و حتی نامش هم «روزبه» بود گفت: او ابتدا پیرو آیین زرتشی بود که روزی به کلیسایی رسید و بعد از آشنایی با برنامههای مسیحیت جذب آن شد.
وی ادامه داد: پدر سلمان که زرتشتی متعصبی بود پس از مسیحی شدن فرزندش او را زندانی کرد ولی سلمان حاضر به بازگشت به آیین قبلی نشد، در روایات است که روزی به اعجاز الهی، غل و زنجیر از دست و پایش باز شد و او به طرف شام حرکت کرد.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: سلمان فارسی در شام، زمزمه ظهور پیامبر آخرالزمان را شنید و تصمیم گرفت به این سرزمین سفر کند؛ کاروانی که سلمان به همراه آنها میرفت او را به عنوان برده فروختند ولی او به عشق رسیدن به پیامبر اسلام (ص) همه مشقات را تحمل میکرد و سرانجام ایشان را در حجاز یافت و نشانههای گفته شده از سوی علمای مسیحی را در حضرت محمد (ص) مشاهده کرد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این دوره از زندگانی سلمان فارسی دارای پیامهای زیادی است گفت: انسان نباید چشم و گوش بسته تسلیم هر شرایطی شود بلکه باید عقل خود را به عنوان راهنما قرار دهد و همواره در مسیر استدلال صحیح، منطق و حقیقت حرکت کرده و در این راه از هیچ چیز فروگذار نکند.
وی تصریح کرد: نباید از اینکه دارای نظام مذهبی به تمام معنا هستیم در این دنیا دچار وحشت شویم؛ امیرمومنان علی (ع) میفرمایند؛ اگر مشاهده کردید در مسیر هدایت همراه و همسفر کم است و بسیاری در بیراهه هستند وحشت نکنید و مسیر اصلی را رها نسازید.
آیتالله مکارم شیرازی به بخش دوم زندگانی سلمان فارسی پرداخت و گفت: در این دوره سلمان در محضر پیامبر اکرم (ص) و همچنین حضرت علی (ع) مسائل بسیاری آموخت، در برخی روایات آمده که ایشان به طور خصوصی از حضرت محمد (ص) مطالبی را فرا میگرفت.
این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم (ص) عنوان کرد: ایشان میفرمایند سلمان دریایی است که عمق و کرانهاش ناپیدا و گنجی است که هر چه از آن بردارند پایان نمییابد، سلمان از ما اهل بیت است و حکمت و دانش از زبان او فرو میریزد.
وی افزود: امام صادق(ع) هم جمله عجیبی درباره سلمان دارند و میفرمایند او علوم اولی و آخری را دریافت کرد، دریایی کرانه ناپیدا و از ما اهل بیت است.
آیتالله مکارم شیرازی به پیامهای دوره دوم زندگی سلمان اشاره کرد و گفت: اگر استاد لایقی یافتیم نباید رهایش کنیم بلکه هر چه میتوانیم از علم و دانش او بهره ببریم؛ پیش از انقلاب شرایط به گونهای بود که جوانان نمیتوانستند مبانی اسلام را به درستی فرا بگیرند ولی امروزه کتابها و پژوهشگاههای مختلفی در اختیار نسل جوان است بنابراین باید قدردان باشند و از آنها به درستی استفاده کنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دوران سوم زندگی سلمان فارسی هم به بعد از رحلت حضرت محمد (ص) مربوط میشود؛ سلمان از جمله وفاداران به حضرت علی (ع) بود و همه جا فضائل ایشان را بیان میکرد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که سلمان مشاهده کرد امیرالمومنین (ع) به خاطر مصالح اسلام با خلفا همکاری میکند و زمانی که برای استانداری مدائن انتخاب شد این مسئولیت را پذیرفت.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه اسلام شر دیکتاتوری ساسانی طرفدار نظام طبقاتی را از ایران برچید گفت: سالیان درازی پس از فتح ایران، آتشکدهها روشن بودند و به تدریج ایرانیان با اسلام و مفاهیم ارزشمند آن آشنا شدند بنابراین دین تحمیلی حقیقت ندارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: بخش مهمی از گرایش ایرانیان به اسلام و تشیع، حاصل حکومت 16 ساله سلمان فارسی است.
وی با اشاره به سادهزیستی سلمان در دوران حکومت بر مدائن عنوان کرد: پیام دوره سوم زندگی این صحابی حقیقی پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، همان اقتصاد مقاومتی است که امروز با آن سر و کار داریم.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در برخی رسانهها بعضی عزا گرفتهاند که چرا قیمت میوه برای شب یلدا افزایش یافته، آیا این مشکلی است که امروز درباره آن سخن میگویند در حالیکه میتوان با عادت به زندگی ساده بر تمام این مشکلات فائق آمد؟ نباید خیال کنیم بعد از برجام همه مشکلات از بین میروند بلکه باید به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید کردهاند توجه داشته باشیم.
این مرجع تقلید به دوران حبس خود با برخی افراد همچون شهید مطهری در دوران طاغوت اشاره کرد و گفت: 53 نفر در فضایی 50 متری زندانی بودیم ولی در آن دوره به ما سخت نگذشت زیرا سختی و مشقت را در دوران طلبگی تمرین کرده بودیم؛ باید به زندگی ساده در مقابل دشمنان عادت کنیم البته امروز نام اسلام و جمهوری اسلامی در تمام دنیا میدرخشد و شبی بر رئیس جمهور آمریکا نمیگذرد که درباره ایران حرفی نزند.
وی به قدرت و استقلال ایران اسلامی در منطقه و جهان اشاره و تصریح کرد: سادهزیستی سلمان فارسی درس بزرگی برای همه اقشار به ویژه مدیران و مسئولان ارشد کشور است.
وی افزود: جستجوگری درباره آیین حق و عشق سلمان فارسی نسبت به پیامبری که در آخرالزمان در حجاز ظهور میکند دوره نخست محسوب میشود؛ در دوره دوم او در خدمت پیامبر اکرم (ص) به سر میبرد و علم و دانش فراوان آموخت که سبب ارتقاء درجاتش شد و در سومین دوره هم میتوان به زندگی سلمان در دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد به ویژه 16 سالی که استانداری مدائن را پذیرفت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه سلمان فارسی در دوره نخست، جوانی بود که به دنبال حقیقت میگشت و حتی نامش هم «روزبه» بود گفت: او ابتدا پیرو آیین زرتشی بود که روزی به کلیسایی رسید و بعد از آشنایی با برنامههای مسیحیت جذب آن شد.
وی ادامه داد: پدر سلمان که زرتشتی متعصبی بود پس از مسیحی شدن فرزندش او را زندانی کرد ولی سلمان حاضر به بازگشت به آیین قبلی نشد، در روایات است که روزی به اعجاز الهی، غل و زنجیر از دست و پایش باز شد و او به طرف شام حرکت کرد.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: سلمان فارسی در شام، زمزمه ظهور پیامبر آخرالزمان را شنید و تصمیم گرفت به این سرزمین سفر کند؛ کاروانی که سلمان به همراه آنها میرفت او را به عنوان برده فروختند ولی او به عشق رسیدن به پیامبر اسلام (ص) همه مشقات را تحمل میکرد و سرانجام ایشان را در حجاز یافت و نشانههای گفته شده از سوی علمای مسیحی را در حضرت محمد (ص) مشاهده کرد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه این دوره از زندگانی سلمان فارسی دارای پیامهای زیادی است گفت: انسان نباید چشم و گوش بسته تسلیم هر شرایطی شود بلکه باید عقل خود را به عنوان راهنما قرار دهد و همواره در مسیر استدلال صحیح، منطق و حقیقت حرکت کرده و در این راه از هیچ چیز فروگذار نکند.
وی تصریح کرد: نباید از اینکه دارای نظام مذهبی به تمام معنا هستیم در این دنیا دچار وحشت شویم؛ امیرمومنان علی (ع) میفرمایند؛ اگر مشاهده کردید در مسیر هدایت همراه و همسفر کم است و بسیاری در بیراهه هستند وحشت نکنید و مسیر اصلی را رها نسازید.
آیتالله مکارم شیرازی به بخش دوم زندگانی سلمان فارسی پرداخت و گفت: در این دوره سلمان در محضر پیامبر اکرم (ص) و همچنین حضرت علی (ع) مسائل بسیاری آموخت، در برخی روایات آمده که ایشان به طور خصوصی از حضرت محمد (ص) مطالبی را فرا میگرفت.
این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم (ص) عنوان کرد: ایشان میفرمایند سلمان دریایی است که عمق و کرانهاش ناپیدا و گنجی است که هر چه از آن بردارند پایان نمییابد، سلمان از ما اهل بیت است و حکمت و دانش از زبان او فرو میریزد.
وی افزود: امام صادق(ع) هم جمله عجیبی درباره سلمان دارند و میفرمایند او علوم اولی و آخری را دریافت کرد، دریایی کرانه ناپیدا و از ما اهل بیت است.
آیتالله مکارم شیرازی به پیامهای دوره دوم زندگی سلمان اشاره کرد و گفت: اگر استاد لایقی یافتیم نباید رهایش کنیم بلکه هر چه میتوانیم از علم و دانش او بهره ببریم؛ پیش از انقلاب شرایط به گونهای بود که جوانان نمیتوانستند مبانی اسلام را به درستی فرا بگیرند ولی امروزه کتابها و پژوهشگاههای مختلفی در اختیار نسل جوان است بنابراین باید قدردان باشند و از آنها به درستی استفاده کنند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دوران سوم زندگی سلمان فارسی هم به بعد از رحلت حضرت محمد (ص) مربوط میشود؛ سلمان از جمله وفاداران به حضرت علی (ع) بود و همه جا فضائل ایشان را بیان میکرد.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که سلمان مشاهده کرد امیرالمومنین (ع) به خاطر مصالح اسلام با خلفا همکاری میکند و زمانی که برای استانداری مدائن انتخاب شد این مسئولیت را پذیرفت.
آیتالله مکارم شیرازی با بیان اینکه اسلام شر دیکتاتوری ساسانی طرفدار نظام طبقاتی را از ایران برچید گفت: سالیان درازی پس از فتح ایران، آتشکدهها روشن بودند و به تدریج ایرانیان با اسلام و مفاهیم ارزشمند آن آشنا شدند بنابراین دین تحمیلی حقیقت ندارد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: بخش مهمی از گرایش ایرانیان به اسلام و تشیع، حاصل حکومت 16 ساله سلمان فارسی است.
وی با اشاره به سادهزیستی سلمان در دوران حکومت بر مدائن عنوان کرد: پیام دوره سوم زندگی این صحابی حقیقی پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع)، همان اقتصاد مقاومتی است که امروز با آن سر و کار داریم.
آیتالله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در برخی رسانهها بعضی عزا گرفتهاند که چرا قیمت میوه برای شب یلدا افزایش یافته، آیا این مشکلی است که امروز درباره آن سخن میگویند در حالیکه میتوان با عادت به زندگی ساده بر تمام این مشکلات فائق آمد؟ نباید خیال کنیم بعد از برجام همه مشکلات از بین میروند بلکه باید به اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر روی آن تاکید کردهاند توجه داشته باشیم.
این مرجع تقلید به دوران حبس خود با برخی افراد همچون شهید مطهری در دوران طاغوت اشاره کرد و گفت: 53 نفر در فضایی 50 متری زندانی بودیم ولی در آن دوره به ما سخت نگذشت زیرا سختی و مشقت را در دوران طلبگی تمرین کرده بودیم؛ باید به زندگی ساده در مقابل دشمنان عادت کنیم البته امروز نام اسلام و جمهوری اسلامی در تمام دنیا میدرخشد و شبی بر رئیس جمهور آمریکا نمیگذرد که درباره ایران حرفی نزند.
وی به قدرت و استقلال ایران اسلامی در منطقه و جهان اشاره و تصریح کرد: سادهزیستی سلمان فارسی درس بزرگی برای همه اقشار به ویژه مدیران و مسئولان ارشد کشور است.