اگرچه در اوایل دهه هفتاد، تدبیر و هوشمندی رهبر انقلاب، مردم ایران را از یک بحران جدی اقتصادی دور کرد، ولی مسئولان وقت و یاران هاشمی رفسنجانی، با عدم توجه به موقع به تذکرات رهبری، صدمه اقتصادی قابل توجهی را نصیب مردم کردند.

گروه سیاسی مشرق - سیاست مهار دوجانبه پس از طرح و تصویب در شورای امنیت ملی دولت کلینتون، در آوریل 1994 توسط مقاله‌ای به قلم آنتونی ‌لیک در مجله سیاست خارجی به عنوان سیاست رسمی دولت آمریکا منتشر گردید. سیاست مهار دوجانبه که شامل تحریم‌های اقتصادی گوناگونی علیه ایران و عراق می‌شد، هدف اصلی خود را مهار هم‌زمان ایران و عراق از طریق محاصره اقتصادی و تکنولوژیک و تسلط کامل آمریکا بر منطقه استراتژیک خلیج فارس از طریق انزوای بین‌المللی ایران و عراق قرار داده بود. این سیاست که انزوا و تضعیف دو کشور ایران و عراق را مدنظر داشت، درصدد ممانعت از کنترل منطقه توسط ایران و عراق به سود اسرائیل و کشورهای محافظه‌کار عرب بود.[1]

روابط اقتصادی ایران و آمریکا در زمان هاشمی به روایت آمار

پس از جنگ تحمیلی عراق بر ایران از سال 1368 تا سال 1372 طی چهار سال درهای کشور بر روی کالاهای خارجی باز شد و برای بازسازی کشور اعتبارات نسبتاً زیادی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن اخذ شد؛ در این چهار سال سعی شد که جامعه ایران از رفاه و مواهب زندگی مادی بهره بیشتری ببرد و ضایعات جنگ برطرف شود و صنایع صدمه دیده بازسازی گردد. این امر سبب شد که ایران به کشورهای اروپایی و ژاپن مقروض شود.

در این زمان، آمریکا طبق یک برنامه حساب شده مبادلات اقتصادی خود را با ایران به بیش از پنج میلیارد دلار در سال رسانده بود و شریک اول تجاری ایران محسوب می‌شد. در حدود 30 درصد از نفت ایران مستقیماً توسط شرکت‌های آمریکایی خریداری می‌گردید و با در نظرگرفتن نقش آمریکا در سایر کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های چند ملیتی، سهم آمریکا در خرید نفت ایران به حدود 50 درصد رسید؛ به عبارت دیگر، نزدیک به 35 درصد از درآمدهای ارزی ایران از طریق آمریکا تأمین می‌شد و نزدیک پنجاه درصد از صادرات نفت ایران توسط شرکت‌های آمریکایی یا مؤسسات وابسته به آن‌ها خریداری می‌شد.

در این زمان آمریکا با سیاست مهار و به اجرا درآوردن تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بود و حتی در اوج دوران اشغال لانه جاسوسی نیز چنین تحریم‌هایی به اجرا درنیامده بود. با هدف وارد ساختن ضربه‌ شدید به منابع ارزی ایران و فلج کردن اقتصاد کشور به منظور افزایش شدید نارضایی‌های عمومی، بناگاه تمام روابط تجاری و مالی خود را با ایران قطع کرد و ظرف مدت سه ماه حجم مناسبات پنج میلیارد دلاری خود با ایران را به صفر رساند و خرید نفت ایران کاملاً قطع گردید.[2]

چه تحریم‌های در زمان هاشمی علیه ایران اجرا شد؟

دو نوع تحریم مهم در زمان ریاست جمهوری هاشمی علیه ایران اعمال شد. یکی تحریم‌هایی که آلفونسو داماتو، سناتور جمهوری‌خواه، پیگیری تصویب آن‌ها را انجام داد و نوع دوم فرمان‌هایی بود که رییس جمهور وقت آمریکا، بیل کلینتون، علیه ایران صادر کرد.

1. تحریم داماتو

در تحریم 25 اکتبر 1393 (3 آبان 1372) آلفونسو داماتو، لایحه‌ای را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی همه‌جانبه علیه ایران مطرح کرد و این لایحه در کمیته امور بانکداری مجلس سنای آمریکا متوقف ماند. وی که شدیداً تحت تأثیر دستگاه لابی صهیونیسم جهانی قرار داشت در 26 ژانویه 1994 یعنی دو ماه بعد، مجدداً پیشنهادی برای تحریم کامل تجاری و مالی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که سرانجام در روز چهارشنبه 30 خرداد 1375 (مطابق با آخر بهار 1996) در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد و تقریباً یک ماه بعد به تصویب سنای آمریکا رسید.

کلینتون رییس جمهور آمریکا در مراسمی که روز دوشنبه پانزدهم مرداد 1375 به طور مستقیم از کاخ سفید پخش شد، در حضور مقامات این کشور قانون مذکور را امضا و تصویب نمود. قانون داماتو نقطه عطفی در روابط سیاسی و بین‌المللی آمریکا محسوب می‌شد، زیرا به موجب آن شرکت‌های غیرآمریکایی که بیش از 40 میلیون دلار در سال در صنایع نفتی ایران سرمایه‌گذاری کنند، مشمول تحریم‌های سنگین آمریکا قرار خواهند گرفت.

2. تحریم‌های ناشی از فرمان‌های اجرایی بیل کلینتون

فرمان اجرایی اول

رییس جمهور آمریکا دو فرمان اجرایی علیه ایران صادر نمود که طرح داماتو تکمیل‌کننده آن دو بود. در تاریخ 15 مارس 1995 (24 اسفند 1373) فرمان اجرایی شماره 12957 را صادر کرد که در آن به دلیل «حمایت ایران از تروریسم، تلاش برای تضعیف روند صلح خاورمیانه و کوشش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی» وضعیت فوق‌العاده ملی علیه ایران اعلام شد.

فرمان اجرایی دوم

فرمان اجرایی دوم کلینتون علیه ایران در تاریخ 6 می 1995 به شماره 12959 با مستمسک قرار دادن اینکه «عملکرد ایران مبین تهدید علیه صلح و امنیت کلیه ملت‌هاست و ایران همچنان از تروریسم بین‌المللی حمایت می‌کند و روند صلح خاورمیانه را به مخاطره می‌افکند و به دنبال دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی است» صادر گردید و در آن، تحریم‌های ذیل پیش‌بینی شده بود:

1. ممنوعیت صادرات کالا، تکنولوژی و خدمات به ایران و دولت این کشور.

2. ممنوعیت هرگونه معامله نظیر واسطه‌گری یا به هر نحو دیگر توسط اشخاص آمریکایی در مورد کالا و خدمات با منشأ ایرانی یا در تملک یا تحت کنترل دولت ایران.

3. ممنوعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید از طرف اشخاص آمریکایی در ایران و یا دارایی‌هایی که متعلق به دولت ایران است یا توسط دولت ایران کنترل می‌شود.

4. ممانعت شرکت‌ها و سایر اشخاص آمریکایی از تأیید، فراهم کردن تسهیلات و یا اعطای کمک‌های مالی برای مواردی از فعالیت شرکت‌های تابع خارجی یا سایر تشکیلاتی که متعلق یا تحت کنترل آمریکایی‌ها هستند، از صادرات مجدد و معاملات بازرگانی که افراد آمریکایی از انجام آن‌ها برحذر شده‌اند.[3]

با اجرای تحریم‌های ناشی از فرمان‌های اجرایی کلینتون کلیه قراردادهای شرکت‌های آمریکایی برای توسعه منابع نفتی ایران نظیر قرارداد یک میلیارد دلاری کونکو لغو گردید، خرید نفت به وسیله آمریکایی‌ها از ایران که رقمی بالغ بر چهار میلیارد دلار بود، طی یک روند سه‌ماهه به صفر رسید و آمریکا که اولین شریک تجاری ایران بود کلیه معاملات خود با ایران را قطع کرد.

واردات ایران از آمریکا در سال 1373 به 865 میلیون دلار رسیده بود به‌طور چشمگیری کاهش یافت و جمهوری اسلامی ایران برای فروش نفت خود با مشکلات اساسی مواجه گردید و مجبور شد که کمی کمتر از قیمت جهانی به فروش نفت مبادرت ورزد، زیرا که شرکت‌‌های آمریکایی و کنسرسیوم‌های وابسته به آن‌ها بیش از 60 درصد خرید و فروش نفت جهانی را در اختیار داشتند.

تدبیر مقام معظم رهبری در مدیریت تحریم‌ها چه بود؟

در حالی که انحصاری کردن خرید نفت از ایران توسط شرکت‌های آمریکایی در جریان سال 1373 در نقطه اوج بود، حدود یک سال قبل از صدور فرمان‌های اجرایی رئیس جمهوری آمریکا و به اجرا درآمدن سیاست‌های تحریمی، مقام معظم رهبری در اواخر سال 1372 و در بهار سال 1373 طی دو مرحله از طریق شورای عالی امنیت ملی به مسئولین کشور هشدار دادند و از ازدیاد خرید نفت ایران توسط آمریکا و اهداف پشت پرده آن اظهار نگرانی نمودند.

هشدارهای مقام معظم رهبری مانع از غلتیدن بیشتر کشور به دام آمریکاییها گردید و آمادگیهای لازم را در میان مسئولین کشور برای مقابله با تحولاتی که یک سال بعد با فرمانهای اجرایی کلینتون و طرح‌های تحریمی داماتو به وقوع پیوست، ایجاد نمود.[4]نکته جالب این است که در این سال‌ها حسن روحانی دبیری شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت و از نزدیک در جریان روابط تجاری و تحریم‌های آمریکا قرار داشت.

دولت روحانی و رابطه اقتصادی با آمریکا

مقطعی از تاریخ انقلاب که درباره آن صحبت کردیم، با دو سال اول دولت روحانی شباهت‌های زیادی دارد و طی سال‌های اول و دوم دولت یازدهم روابط اقتصادی ایران و آمریکا افزایش یافت و مواد مصرفی زیاد از آمریکا به ایران وارد شد. برای بیان بهتر میزان روابط اقتصادی ایران و آمریکا به آمارهای زیر توجه کنید:

واردات ایران از آمریکا به ترتیب از سال 1390 تا 1393 ایران به میزان 100 میلیون دلار، 132 میلیون دلار، 132 میلیون دلار و 154 میلیون دلار بوده است.

در سال 1391 کالاهای مصرفی آمریکایی وارداتی شامل کره، ماهی قزل‌آلا، آب آناناس، مکمل‌های غذایی و دارویی برای انسان، فراورده‌های آرایشی برای لب، چشم و ناخن، پودرهای آرایشی، شامپو، میخ، قایق تفریحی، چرخ و فلک و تاب و سیرک سیار و فرچه‌های آرایشی می‌شود.

در سال 1393 اما ایران از آمریکا کالاهایی مانند گاو شیری، کره، برنج، روغن‌های خوراکی مختلف، مکمل‌های غذایی و دارویی، عطر، لوازم آرایش و پودرهای آرایشی و فراورده‌های زیبایی، شامپو، نخ دندان، میخ، ابزار مانیکور و پدیکور، یخچال، فریزر، کامپیوتر، تبلت، صفحه کلید، لامپ و مسواک خریداری کرده است.

روند واردات کالاهای مصرفی در نیمه نخست امسال کمی تغییر کرده و در فهرست کالاهای وارداتی به ایران، مکمل‌های غذایی، فراورده‌های آرایشی، خمیربازی، لوله و شلنگ، تبلت، کامپیوتر، جت‌اسکی، تردمیل و برخی ادوات ورزشی دیگر توجه را جلب می‌کند.[5]

بر اساس آمار گمرک، در سه ماه پس از توافق هسته‌ای یعنی ماه‌های مرداد، شهریور و مهر ۱۳۹۴ به طور میانگین ماهانه ۸۲۰۷ تن کالا از آمریکا به کشورمان وارد شده است. این در حالی است که میانگین ماهانه واردات از آمریکا در ۴ ماه اول امسال ۳۸۵۴ تن بود.

مقایسه این دو رقم نشانه افزایش ۱۱۳ درصدی میانگین ماهانه واردات از آمریکا پس از توافق هسته‌ای است.[6]

هاشمی چگونه بر خلاف نظر رهبری رابطه اقتصادی با آمریکا را کلید زد؟

تدبیر مقام معظم رهبری درباره واردات بی‌رویه از آمریکا در دولت روحانی

روند افزایش واردات از آمریکا آنقدر نگران‌کننده بود که مقام معظم رهبری در نامه‌ای که برای اجرای برجام به رییس جمهور نوشتند این نکته را تذکر داده و نوشتند: «در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدد به آن‌جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحریم‌ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران کار لازمی است، لیکن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی، جز با جدی گرفتن و پیگیری همه‌‌جانبه اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شـد. امید است که مراقبت شود که این مقصود با جدیت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمایید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود.»[7]

این تذکر نشان می‌دهد که ایشان نگرانی زیادی از واردات بی‌رویه از آمریکا دارند و از آماری که نقل کردیم مشخص شد که بیشترین واردات از آمریکا مواد مصرفی است که شامل لوازم آرایشی، مسواک، کره، برنج و ... می‌شود که همه آن‌ها در کشور خودمان به وفور و با کیفیت بالا تولید می‌شود.



[1]- http://www.porseshkadeh.com/Question/38736/

[2]- کتاب ایران و آمریکا، نوشته حسن واعظی، ص 149

[3]- همان، صص 130-131

[4]- همان، ص 154

[5]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/488205/

[6]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/493856/

[7]- http://www.leader.ir/langs/fa/index.php?p=contentShow&id=13788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • اصلاحات ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    1 0
    والله از دوران هاشمی به قرآن قسم ضرری که به ما زد پدرم خونه خرید و برادرم مغازه و هر کس می دیدیم با کار کردن 1 نفر تامین بودند
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 1
    مشرق جان لطفا یه گزارش از بلایای که احمدی نژاد در ۸ سال بر اقتصاد ایران اورد تهیه کن همه این ضرب‌المثل را شنیده که میگه یکی به نعل یکی به میخ
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    1 0
    از ضررهایی که احمدی نژاد به مردم زد و هزاران برابر دوره هاشمی بود آگه امکان داشت نیز یه ذره از این دریای بیکران ضررها هم بنویسین. بنویسین نفت با اون قیمت فروش رفت و تبدیل به رکود شد بنویسین که اموال بیت آلمال را چاپیدند بنویسین که واردات بیرویه از چین پدر صنعت مملکت را دراورد بنویسین که قانون یه ورق پاره ای بیش نبود بنویسین که هر هفته یه وزیر عوض میکردیم بنویسین که ادبیات رئیس جمهور به چه شکلی بود بنویسین که نفت دادیم از چین آب معدنی وارد کردیم بنویسین که با ارز دارو غذای سگ وارد کردیم بنویسین که فساد اقتصادی به کجا رسید بنویسین که ................ آگه دریا مرکب شود و درختان جنگلها قلم شوند باز هم نمیتوان ضررها رو نوشت. ولی ایرادی نداره چند نفر استخدام کنین تا آخر عمرشان تایپ کنند
  • مسافر ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    همه این گندکاریارو در دوران روحانی به صورت مضاعف شاهد هستیم البته خیلی از حرفای بالا هم دروغه ولی در کل روحانی روی همه رو سفید کرده تو این موضوعات
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تقلب در انتخابات 88 همه دست اندازان انتخابات خوب میدانند منتها منافعشان درخطر می افتاد
  • مهدی از قم ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    1 0
    دو مقطع در تاریخ ایران نشان میدهد که این انگلوساکسون ها برای ما اصلا قابل اعتماد نیستند.اول نهضت مشروطه و بعد هم نهضت ملی شدن نفت.در این دو جریان عده ای ساده لوح به این نژاد وحشتناک دل خوش کرده بودند و همه دیدیم چجوری انگلیسی ها و امریکایی ها فروختنشان.دنباله همین افراد ساده لوح الان هم حضور پرنگ دارند.همان های که تا صحبت نفوذ میشه مخالفانشان را به توهم توطئه و تفکر دایی جان ناپلون متهم میکنند.این ها دوباره دل به غربی ها بسته اند تا دوباره تاریخ را تکرار کنند
  • علی ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    والا تو این دولت همه جور اتفاقی میافته جز رسیدگی به مسئله مقاومت اقتصادی ما مردم این همه داریم سختی میکشیم تا فرزندانمان راحت باشن از نظر اقتصادی اگر اقتصاد مقاومتی تا بیست سال اینده محقق نشود نوه های ما هم با این وضعیت امروز ما مواجه خواهند شد نظام پولی و بانکی ما تا درست نشه وانقلابی صورت نگیره مشکلات باقی خواهد ماند چرا هیچ دولتی جرات دست اندازی به این کارو نداره کل سیستم پولی دنیا در دستان اسراییله تلاش کنید تا نطام پولیتون ا. نطام پولی این صهیونیست ها جدا بشه
  • تازه مسلمان نروژی ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    حبذا برادر نکته سنج و ذکی و فطن و تیزهوش و بابصیرت من خداوند حفظت کند
  • ناشناس ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بیشترین مفاسد اقتصادی در دوران کارگزاران و اصلاحات اتفاق افتاد از جمله مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و صنعت فولادی و پتروپارس و اختلاس شهرام جزایری و کرباسچی و غیره و استارت کار بابک زنجانی هم در سال 72 بوده است و ماجرای دکل دزدی اخیر هم که کار پسر یکی از اصلاحاتیا بود .
  • تازه مسلمان نروژی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ... لیبرال نفوذی خائن صهیونیستی وطن فروش یکبار دیگر اینجا پیدات شود گردنت را خرد میکنم
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    در دوران هاشمی از خوشبینی و اعتماد به امریکا متضرر شدیم اما درس عبرت نگرفتیم و این ماجرا در 2 سال اخیر هم تکرار شد .
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    با این حرفا کارهای روحانی توجیه نمیشن
  • سیری ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی حمایت حمایت
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    عزیزم بهت که گفته بودم باید قرصهایت را سروقت بخوری تا افاقه کند و سالم و تندرست شوی موفق و موید و محفوظ باشی لیبرال خودفروخته
  • ناشناس ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    توسعه صنایع هوافضا و هسته ای و موشکی و پتروشیمی و فولاد و سیمان و پیشرفت 90 درصدی فازهای مختلف پارس جنوبی و ارتقاء رشد علمی کشور در منطقه و جهان و ساخت هزاران کیلومتر خطوط ریلی و اتوبان و 4 میلیون مسکن مهر و نوسازی 1200000 هزار خودروی فرسوده و افزایش 10 برابری صادرات غیرنفتی گوشه ای از خدمات دکتر احمدی نژاد بود .
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    در همین دوران 8 ساله دکتر احمدی نژاد 40 میلیون نفر سهام عدالت گرفتن 4 میلیون و پانصد هزار نفر وام ازدواج گرفتن که عمدتا"از طبقات محروم جامعه بودند تعداد روستاها که از گاز طبیعی استفاده میکردند از 1800 روستا به 22000 هزار رسید آزاد راه و بزرگراه از 5 هزار کیلومتر به 16 هزار کیلومتر رسید مرحله اول طرح هدفمندی یارانه ها اجرایی شد و طرح کارت سوخت اجرایی شد که باعث صرفه جویی رقم بالایی بنزین شد کشور هسته ای و فضایی شد .
  • ناشناس ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نرخ تورم در دولت هاشمی 50 درصد بود و در دولت دکتر احمدی نژاد 42 درصد بود با این تفاوت که دکتر یارانه و عیدانه میداد و مسکن مهر میساخت و طرحهای عمرانی انجام میداد اما در دولت هاشمی کار عمرانی چندانی انجام نشد .
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    امریکا با اینهمه ظلم وترور و تحریم هایی که علیه مردم ایران اعمال کرده باز هم اینهمه کالا وارد کرده اند واقعا که افسوس میخورم به خودم که چنین مسولانی دارم.که هوییت و غیرت ایرانی را زیر سوال میبرند اگر دلیلی برای این کارشان داشتند که ندارند واقعا که صد افسوس...
  • ناشناس ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    دولت هاشمی ناکارآمدترین و ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب بود که با اجرای سیاست اقتصاد لیبرالی باعث افزایش فاصله طبقاتی و شکل گرفتن یک طبقه سرمایه داری با استفاده از رانت دولتی شد و با نرخ تورم 50 درصدی رکود دار بیشترین نرخ تورم در بعد از انقلاب شد .
  • ناشناس ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سلامت انتخابات 88 رو حتی نهادهای خارجی و بین المللی هم تایید کردند و نظر سنجی های داخلی پیش از انتخابات هم پیروزی دکتر احمدی نژاد رو نشان میداد .
  • مهدی ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نقل است که روزی طلا فروشی مشاهده میکند که یک نفر نقابدار چند روز مراقب رفت آمدهای او به مغازه میباشد کمی با خود فکر کرد و گفت بگذار ببینم منظورش چیست ، بعد از چند روز نقابدار وارد مغازه میشود و درب را میبندد مغازه دار میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار اسلحه میکشه و داد میزنه که بی حرکت دست ها بالا ، طلا فروش باز هم میگوید بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار با تبری شیشه ویترین رو میشکنه و همچنان عربده میکشه طلافروش باز هم میگه بگذار ببینم منظورش چیه ، نقابدار یک گونی بزرگ به طلا فروش میدهد و میگوید تمام طلاها را داخل گونی بریز طلا فروش در حالی که طلاها را داخل گونی میریخت میگفت بگذار ببینم منظورش چیه پس از اینکه نقابدار تمام پول و طلاهای مرد طلافروش را برداشت رفت طلا فروش به خودش گفت این بابا هرچه دلش خواست گفت و هر کاری کرد همه چی هم برد ولی هرچه فکر میکنم باز هم نفهمیدم که منظورش چی بود !!
  • ناشناس ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اصولا"تقلب 11 میلیونی در انتخابات ایران به هیچ وجهی امکان پذیر نیست .
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    رکود دستاورد دولت یازدهم است و در دولت قبل بازار مشاغل مختلف از رونق کامل برخوردار بود و واردات کالاهای آشغال چینی در این دولت افزایش 60 درصدی داشته است .
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اینکه هاشمی کشور جنگ زده رو به کارگاه سازندگی تبدیل کرد اعتماد به امریکا بود و بد بود! عوضش احمدی نژاد به بابک زنجانی و مه افرید خسروی و بقیه اعوان و انصار اعتماد کرد و ثمره اش رو هم دیدیم به حول و قوه الهی
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    آیا مردم دوست دارند دولت‌های نهم و دهم تکرار شود؟ آیا مردم دوست دارند ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یابد؟ آیا مردم دوست دارند تحریمهای اقتصادی، کمر اقتصاد کشور را خرد کند؟ آیا مردم دوست دارند فضای کشور همیشه پرتنش و جنجالی باشد؟ آیا مردم دوست دارند کشورشان منزوی شود؟ آیا مردم دوست دارند تورم و بیکاری و رکود تشدید شود؟ آیا مردم دوست دارند فردی رئیس جمهورشان باشد که به شعورشان توهین کند؟(از ایشان در مورد گرانی گوجه فرنگی پرسیدند فرمودند: بروید از مغازه سرکوچه ما خرید کنید، عده از اقتصاددانان از روی دلسوزی نامه ای انتقادی نوشتن و در مورد وام دادن به بنگاههای زودبازه به ایشان هشدار دادند ولی ایشان بشدت موضع گرفت و ... ) آیا مرد دوست دارند فردی رئیس جمهور شود که با رفتارش، گفتارش و تصمیماتش سوهان روح و روان مردم شود و مردم را عصبی ، پرخاشگر و افسرده کند؟(متاسفانه ادبیات ایشان وارد محیط جامعه شد) آیا مردم دوست دارند، نفت کشور دوباره دست امثال بابک زنجانی ها بیافتد؟ آیا مردم دوست دارند فردی رئیس جمهور شود که 700 میلیارد دلار پول را در عرض 8 سال دود هوا کند؟ آیا مردم دوست دارند فردی رئیس جمهور شود که کارش دشمن سازی و تنش سازی است و همه ی دنیا را دشمن ایران و ایرانی می کند؟(حتی کشورهایی همچون ژاپن، ترکمنستان، کانادا دشمن ایران شده بودند)
  • ناشناس ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تو واقعا حالت خوبه بهتره بری میزان واردات از چین چک کنی تو این دو ساله چه مقدار بوده. ضررهای اقتصادی رو اون کسی وارد کردن که نامه دادن گفتن تحریم کنید که داره اثر میکنه ما بعدش میایم بالا. ضرر ها رو اون بخش از سرمایه دارهای زدن که بازار ارز دستشون بود هر وقت دلشون می خواست با بالا پایین کردن ارز به مردم ضرر می زدن که البته معلوم دستورش از کجا می اومدو معلوم طرفدار کدوم حزب هستند . درد شما هم درد مردم نیست درد قدرته برای رسیدن به قدرت شما و حزب شما حاضر هستند بلا های زیادی بر سر مردم بیارن. بیشترین تحریم ها هم بعد از 88 برمردم اعمال شد که باز هم کار دار و دسته شما بود. کسی منکر اوضاع بد کشور نیست ولی چقدر خوبه با دیده انصاف به قضیه نگاه بشه مگه چه تحول اقتصادی تو این دو ساله به وجود اومده یا خواهد اومد غیر از این که دولت چشم به برطرف کردن تحریم ها داره تا با واردات به رویه بگه من چرخ اقتصاد چرخوندم و باعث ارزونی شدم. دوای درد کشور ما نه سیاست بازی برای قدرت نه نگاه به غرب بلکه توجه به اقتصادی که مردم محور و پویا باشه. همچنین اعتماد به قشر جوان و تحصیل کرده است
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    رابطه باونزوئلا در دوره محمود چه منفعتی برای ما داشت؟
  • علی ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    به راستی چ اتفاقی در سال اخر ریاست جمهوری احمدی نژاد افتاد؟قیمت خونه ماشین دلار و غیر چند برابر شد؟ چ شد که سکه از پانصد هزار به یک میلیون پانصد رفت؟چ شد که مردم روی صف برنج و روغن و مرغ ایستادن؟چه شد که یک ماه بعد از انتخابات قیمت سکه برگشت و دولت جدید برنج و روغن هایی که یک ماه بیشتر به تاریخ مصرفشان نبوده بود را با عنوان صبد کالا مجانی تقسیم کرد؟اینها کجا انبار بودند؟چ کسی پشت خالی کردن بازار بود؟احمدی نژاد؟ایا تحریم ها دلیل گرانی بود؟تا الان که تحریم تکان نخورده؟تازه نفت هم ارزان شد؟پس چرا نابسامانی نیست؟ حال معنای حرفش را میفهمم که گفت دست و پایم را بستند و وزنه به پایم بستند و می گویند شنا کن...
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    دهنتو ببند خدماتی که دکتر احمدی نژاد کرد برای ملت روحانی در رویا هم نمیبینه
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    وقتی انسان امیدش را می دوزه به دشمن همین میشه باید توکل به خدا کرد و به وعده های الهی اعتماد کرد.
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درووود بر سردار سازندگی
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق جان قرص هات رو خوردی؟؟؟؟ چرا راه دور رفتی...احمدی نژاد چیکارا کرد از اونا بگو شیطون
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق هم از اون دست از سایت هاییه که تحریم بهشون خوب ساخته بود
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تمام نظرسنجیهای خارجی انتخابات 88 را تایید کردند
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بنویس با درایت مسئولان نفت به 140 دلار رسید. بنویس هزاران هزار طرح و پروژه عمرانی انجام شد. و حجم و اجرای طرح های عمرانی به گفته همه در این دوران بی سابقه بود. بنویس در سال 89 یارانه هر فرد ایرانی 45500 تومان بود، بنویس در مملکت رونق اقتصادی وجود داشت. بنویس8 سال در برابر غرب به رهبری آمریکا ایستادیم و سر خم نکردیم. بنویس فعالیت های هسته ای رو از صفر و تعلیق به 20000 سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصد رساندیم. بنویس در بین کشورهای دنیا عزت و اقتدار داشتیم و با همه کشور ها رابطه داشتیم. بنویس همین شیوخ عرب که ج تلفن بعضی ها روهم نمیدن، رییس جمهور ما رو به نشست سرانشون دعوت میکنند. و.....
  • ناشناس ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    منفعتش این بود که با همکاری این کشور و کنترل تولید نفت قیمت جهانی نفت رو بالا نگه میداشتیم و از طرف دیگر در حیات خلوت امریکا نفوذ داشتیم که خود آنها ابراز نگرانی میکردند .
  • ناشناس ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سردار اشرافیت .
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    انقدر خدمات در دوره آقای احمدی نژاد گرفتیم که محاله فراموش بشه!!!کاغذپاره ها و پاکترین های تاریخ و.................
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ایشون فقط میخواد یه حرفی بزنه که مخالف حرف رهبری باشد وگرنه خودش هم می دونه آمریکا چه گرگییه.راستی من لیست اقلام واردات از آمریکا رادیدم اولش فکر کردم حتما" قطعه حساس هواپیما ونیروگاه چیز دیگر هست ولی دیدم رژلب داریم از آمریکا وارد می کنیم
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    تازه مسلمان نروژِی...خائن تویی که حتی ادب هم نداری!!
  • جلال ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فعلا مشرق گیر داده به اقای هاشمی //احمدی نزاد را بی خیال ...سه هزار میلیارد را بی خیال ...بقایی ومرتضوی بی خیال .. دشمن اصلی هاشمیه مشرق برو ببینم تا کجا ادامه میدهی؟؟؟
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ما فراموش کاریم دوست عزیز!!یادمان رفته!
  • ناشناس ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    عزیزم برو یک سرچ در مورد پروژه های عمرانی انجام شده در دولت قبل انجام بده تا بفهمی 700 میلیارد دلار کجا هزینه شده و قیمت دلار هم در تمام دولت ها افزایش داشته و در دولت هاشمی از نرخ 50 تومان به 400 تومان رسید !
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مردم اثرات سیاست ها را تحمل می کنند - اینکه چه دورانی ضرر به مردم زد را به رای مردم واگذار کنید - و رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بیشترین مفاسد تاریخ ایران در دولتهای کارگزاران و اصلاحات اتفاق افتاد از جمله مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و پتروپارس و صنعت فولادی و اختلاس شهرام جزایری و کرباسچی و غیره و تنها چیزی که وجود نداشت سازندگی بود .
  • ناشناس ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    همان دولتی که انتخابات 88 را برگزار کرد انتخابات 92 راهم برگزار کرد
  • ناشناس ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    در دولت هاشمی نرخ تورم 50 درصد بود و مردم وضعیت معیشتی و اقتصادی بدی داشتن بطوری که در چهار دانگه جاده ساوه و مشهد نا آرامی های بوجود آمد و چندین نفر هم کشته شدند و نرخ دلار هم در دولت هاشمی 6 برابر شد .
  • ناشناس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اگر نرخ دلار را 3000 هزار تومان حساب کنیم فقط جریمه قرار داد کرسنت معادل 18 برابر سه هزار میلیارد تومان است .
  • ناشناس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هیلاری کلینتون : تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود .
  • ناشناس ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    شما احتمالا"پدرت بزرگوارت و برادرت تو کار دلالی ارز و سکه بوده که آنروزها خوب سود داشت و خیلی ها رو به ثروتهای باد آورده رساند .
  • ناشناس ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فقط قرارداد استات اویل جونیور 100 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است .
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اتفاقا با این اوضاع فعلی مردم بسیار دوست دارند که دوباره احمدی نژاد برگردد و اراجیف توهم تاثیری ندارد پسرم !! قبض های اب و برق و گاز خونتو و گرانی ها فقط احمدی نژاد را طلب میکند !!!
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نه دوست عزیز این مردم کسی را دوست دارند که یه عمر چشم اش به دست کدخدا باشد که تا کی کدخدا عنایت نموده- با عرض معذرت بسیار - تا لقمه ای هم به سمتشان پرتاب کند . شاید شما و امثال شما چنین افرادی باشید اما مردم ما اینچنین نیستند این چهار سال نکبت و بدبختی مردم هرگز تکرار نخواهد شد مطمئن باش
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    رابطه با کدخدا منفعتش بیشتر بود !!
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درسته بچسب به کرسنت و جریمه میلیاردها دلاری آن
  • هادی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    ناشناس جان مثل اینکه لالاداری بگیربخواب احتمالا یاسنت کمه یابرنامه های صداوسیماروزیادباورکردی
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مشرق یخورده از جهان نیوز یاد بگیر.
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هادی کوچولو عزیزم تو بخواب من 45 سال سن دارم و سختی معیشت و تورم و بیکاری رو در دوران هاشمی و اوایل جوانی خودم با گوشت و پوست و استخوان حس کردم .
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی بدلیل اینکه تحصیلات حوزوی دارند از علم اقتصاد سر در نمی آورند و در تحلیل های اقتصادی و اداره امور مملکت دچار مشکلات حادی بودند .
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    فقط دلالان كثيف در دوران هاشمي سود مي بردند.
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    نفت را گران فروختن و خرج فقرا كردن حتي بي حساب و كتاب بهتر از اينه كه ارزان به اجنبي بفروشند
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سلام. صبح بخير. پاشو . بسه ديكه
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    اي خدا. چقدر تو مملكتمون احم... داريم كه هنوز حرف بي بي سي و امثال آن را قبول دارند و نمي خواهند كه بفهمند.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    خوب مي خواستيذ يكي مثل روحاني سركار بياد ديگه. حالا چه گلي بر سر مردم زديد؟
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    مگر شما اصلاحاتی ها نبودید که هاشمی رو عالیجناب سرخپوش خطاب میکردید حالا چطور طرفدارش شدین ؟!
  • ناشناس ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    از رابطه با همه کشورها بجز امریکا و رژیم صهیونیستی استقبال میکنیم .
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    دکتر احمدی نژاد ایران رو هسته ای و فضایی کرد و یارانه و عیدانه و بنزین سفر میداد و باعث اقتدار و عزت ایران بود .
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    همین رژلب ها ومواد خوراکی رو اگربدونی از چی درست میشه تعجب نمی کنی چرا که هدف صهیونیست ها ترویج مردار خوار و حرامخوار ما شیعیانومردم ایران است
  • مهماندار هواپیما ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    بقول پدر هاشمی فرزندش عاشق دلا لی و بساز بفروشی بود حالا چطور سر از روحانیت در اورد خدا داند و ان 6 ماه مسافرت قبل از انقلاب به امریکا
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    جناب تازه مسلمان اتفاقا لیبرالی ترین الگوهای اقتصادی را احمدی نژاد پیاده کرد!!!
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    هاشمی رو اصلاح طلبان دوره کردند
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    رو تیتر عالی
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    سازندگی رو تعریف کن
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    احسنت درود بر احمدی نياد
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    خخخخخخخخخ
  • کیا ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    حالت بد دیدی اگر حالت خوب ببینی چی؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
    0 0
    درود خداوند بر خاندان محترم هاشمي رفسنجاني..
  • ناشناس ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    هرچی بدبختی میکشیم از سیاست های غلط دوران کارگزاران و اصلاحات است .
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    واردات از بازار كدخدا شرم آورست !!!!اما چون توصيه پدر سالاره بي اشكال!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس