کد خبر 509224
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸

دولت چين با اعتراض و هشدار به گسترش روند همکاريهاي نظامي ميان آمريکا و تايوان، از اين کشور خواست فروش تسليحات جنگي به اين منطقه را متوقف کند.

به گزارش مشرق به نقل از شين هوا، "هونگ لي"سخنگوي وزارت امور خارجه چين در سخناني تصميم اخير آمريکا در فروش تسليحات پيشرفته نظامي به تايوان را خطرناک توصيف کرد و گفت که کاخ سفيد با در پيش گرفتن چنين روندي شرايط منطقه را به سمت بي ثباتي سوق مي دهد.

وي افزود: آمريکا به طور کامل بر خطر آفرين بودن و حساسيت برنامه فروش سلاح به تايوان واقف است و پکن از اين کشور مي خواهد از برنامه هاي خود صرف نظر کند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي چين در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد که توقف اين روند به طور حتم در ايجاد فضاي مثبت در مناسبات دوجانبه پکن - واشنگتن تاثيرگذار خواهد بود و اين نکته اي است که آمريکا بايد به آن توجه داشته باشد.

پيش از اين سرهنگ «وو چيان» سخنگوي وزارت دفاع چين در سخناني با اشاره به تداوم برنامه فروش جنگ افزارهاي نظامي آمريکا به تايوان، آن را غيرقابل قبول دانست و گفت که دولت پکن با اين موضوع به شدت مخالف است.

موضوع تايوان از زمان پيروزي انقلاب چين در سال 1949 ميلادي به دليل حمايتهاي آمريکا از حکومت اين جزيره، همواره از چالش هاي جدي در روابط دو قدرت مهم جهاني يعني چين و آمريکا بوده است.

خبرگزاري شين هوا در گزارشي اعلام کرد که سخنان هونگ لي در واکنش پکن به تصميم دولت باراک اوباما براي صدور اجازه فروش دو ناو محافظ مجهز به موشک هاي هدايت شونده به تايوان در هفته جاري است.

سخنگوي وزارت امور خارجه چين در جديدترين موضع خود در اين رابطه تاکيد کرد: ديدگاه چين در مخالفت با فروش سلاح از سوي آمريکا به تايوان، موضعي ثابت، روشن و صريح است.

تايوان و چين در پايان جنگ داخلي سال 1949 ميلادي از يکديگر جدا شدند، اما چين اين جزيره را بخشي از خاک خود مي داند و مايل است که در تايوان بعد از پيوستن به سرزمين مادري، نيز الگوي يک کشور و دو نظام را همچون هنگ کنگ وجزيره ماکائو پياده کند.

آمريکا در بيش از سه دهه گذشته بزرگترين فروشنده سلاح به جزيره تايوان بود و اين مسئله همواره اعتراضات شديد چين را در پي داشته است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس