نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: 131 هزار و200 جلسه عزاداری امام حسین(ع) از این نیت عزاداری سیدالشهدا از درآمد موقوفات مرتبط هزینه شده است.حجت الاسلام محمدی کمک به فقرا، مستمندان و یتیمان را از دیگر نیات موقوفات دانست

به گزارش مشرق، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از خدمات بزرگ انقلاب، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری احیای وقف و حفظ سرمایه موقوفات بوده است ، از تشکیل موقوفات جهاد فی‌سبیل‌الله در جهت دفاع از کیان سرزمین‌های اسلامی خبر داد.

به گزارش ستاد خبری هفته وقف، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی،نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه این هفته تهران با بیان این مطلب که وقف یکی از صدقه‌های جاریه است و در کشور ما نیز از زمان‌های طولانی افراد خیراندیش و آینده نگر موقوفاتی را وقف کردند که درآمد آن برای نیازهای مردم زمانه خودشان مصرف می‌شد، گفت: وقف یک ثواب دنیوی برای فرد در پرونده اش ثبت می‌ کند.

وی با بیان اینکه یکی از باقیات و صالحات ایجاد صدقات جاریه است و وقف قبل از اسلام نیز در سایر ادیان الهی بوده است و پیامبر گرامی اسلام نیزاین سند را امضا، گسترش و تکمیل کردند و خودشان نیز موقوفاتی را وقف کردند ، تصریح کرد: از جمله آنها می‌توان به بوستان‌های هفتگانه در شهر مدینه اشاره کرد و پس از ایشان نیز حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه الزهرا (س)و ائمه معصوم نیز موقوفاتی داشته‌اند که هنوز یادگارهایی از حضرت علی درشهر مدینه مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این مطلب که اگر می‌خواهیم یکی از بهترین صدقات جاریه را در جامعه زنده نگه داریم باید نگذاریم سنت حسنه وقف به فراموشی سپرده شود، اظهار داشت: وقف سنت رهبران و معصومان و رهبران دینی و مذهبی ماست و نباید به فراموشی سپرده شود و الحمدالله ملت عزیز ایران نیز که با معرفت و آشنایی که به موضوع وقت مطابق با اسلام و قرآن اهل بیت داشتند این کار را از زمان‌های بسیار طولانی انجام می‌دادند. حجت الاسلام محمدی، فرهنگ سازی در زمینه وقف را یکی از ملزومات جامعه امروز دانست و افزود: لازم است نسبت به فرهنگ‌سازی، ماهیت و شرایط وقف بیش از این تلاش کنیم. جامعه رسانه‌ای کشور، رسانه ملی، علما و نخبگان به این امر مهم الهی بیش از گذشته توجه کنند و آثار و برکات آن را برای مردم تبیین کنند تا سنت رسول خدا بیش از گذشته در بین مردم شناخته شود. وی ادامه داد: متأسفانه بعضاً می‌بینیم کسانی که متوجه می‌شوند ملک و سرمایه‌ای از آنان موقوفه است برایشان بسیار ناراحت کننده می‌شود درحالیکه ما باید از آن استقبال کنیم و حتی اگر از سرمایه‌ای به عنوان وقف به صورت اجاره‌ای استفاده شود فرد بداند که در اعمال ثواب آن شریک است و این امر لازم است توسط علما و مبلغین راهنمایی شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه توجه به شرایط واقف را از دیگر موارد مورد توجه در سازمان اوقاف دانست و افزود: عده‌ای هستند که می‌خواهند باب میل خود موقوفه را تغییر دهند و این در حالی است که این امر خلاف حکم خدا و شرع است. باید مطابق نیت واقف و شرایط وقف عمل کنیم و این به راحتی قابل تبدیل نیست. اصل در وقف عدم تبدیل و تغییر است و در فتاوای علما ومراجع عظام، امام و مقام معظم رهبری داریم که اگر کسی نیت واقف را بی‌جهت تغییر دهد ولو عمل خیر انجام دهد شرعاً ضامن است و لازم است که در جامعه احکام وقف گفته شود، متأسفانه احکام شرعی وقف کمتر گفته می‌شود، درمساجد، اماکن مذهبی و عمومی، تریبون‌های مختلف باید مردم با احکام وقف آشناییت بیشتری پیدا کنند.

حجت الاسلام محمدی اطمینان سازی و اعتماد بخشی در جامعه برای دفاع از حق و حقوق موقوفات و واقفین را از دیگر نکات مورد توجه در سازمان اوقاف دانست و تصریح کرد: در زمان رضا خان و پسرش که حاکمیت و دولت طاغوت به صورت برنامه ریزی شده دنبال این بودند که موقوفات را حیف و میل کنند، متولیان وقف را وادار می‌کردند که اموال وقف را بفروشند و رضاخان به عنوان خریدار اموال وقف را می‌خرید و تصاحب می‌کرد.

همچنین در زمان پسرش نیز اصلاحات ارزی با این هدف اجرا می‌شد اما به برکت نظام و انقلاب، امام و خون شهدا و حمایت‌ها و توجهات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای حاکمیت نظام اسلامی از حق و حقوق موقوفات دفاع و با موقوفه خواران مبارزه می‌کنند. وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: بیش از 800 سوال، استفتاء و سوال شرعی ازمقام معظم رهبری درباره موقوفات داشته‌ایم که همگی آنها را ایشان به صورت دقیق و مطابق نیاز جامعه به آن جواب داده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: حالت بی‌اعتمادی و منفی داشتن به نظام جامعه اسلامی به مانند گذشته ظلم بر جمهوری اسلامی و انقلاب است.د رحالی که یکی از خدمات بزرگ انقلاب امام و مقام معظم رهبری احیای فرهنگ وقف و حفظ سرمایه موقوفات بوده و هست و لذا لازم است همگان به خصوص نخبگان و علما نسبت به دستگاه وقف به مردم اعتمادسازی و اعتماد بخشی کنند.حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که ما و همکاران ما در سراسر کشور باعمل و رفتارمان مطابق نیات واقفین و طبق احکام شرع عمل می‌کنیم و این موضوع به عنوان یک سیاست کلی ابلاغ شده است، اظهار داشت: متأسفانه گاهی برخی افراد ساده لوح با یک گزارش ناقص یا گزارشی که از روی جهل و ناآگاهی و بعضاً از روی غرض و عقده که ارائه می‌دهند تا کسی با آنها برخورد نکنند و به همین دلیل علیه دستگاه وقت جوسازی و منفی‌بافی می‌کنند اما مااطمینان می‌دهیم آنچه که حکم الهی و تکلیف شرعی ماست مطابق با آن عملکرده و می‌کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش به ارائه آماری در زمینه وقف پرداخت و عمل به نیات واقفین را یکی از تکالیف شرعی سازمان اوقاف عنوان کرد و افزود: دراین زمینه بیش از 510 هزار صفحه وقفنامه‌هایی را که در اختیار ما بوده را تماماً به دوستان ابلاغ کردیم تا تمام وقفنامه‌ها را به صورت دقیق مطالعه کنند و نیات واقفین را ثبت و ضبط کنند تا مطابق نیات آنان عمل شود و این یک اقدام بی‌نظیری بوده که مورد احصا قرار گرفته و مطابق آن عمل شده است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: با تلاش و مجاهدت دوستان مادر سراسر کشور سازمان اوقاف نسبت به موقوفات و بقاع و امامزادگان از یک شفافیت و نظم و انضباط مالی خوبی برخوردار است که با تلاش دوستان این امر در سراسر کشور تحقق پیدا کرده است و از سال 90 ، تمام گزارشات مالی منطبق با نیات واقفین در موقوفات و همچنین گزارش‌های مالی بقاع و امامزادگان رادر سامانه بانک اطلاعات موقوفات و امامزادگان ثبت و ضبط کرده‌ایم و ماه به ماه و سال به سال به صورت منظم گزارش می‌دهیم.

حجت الاسلام محمدی از اعلام آمادگی سازمان اوقاف برای در اختیار گذاشتن گزارش مالی این سازمان برای برررسی خبر داد گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با صلابت و شجاعت هر کسی و هر گروهی که آمادگی دارد به صورت مستند به آنها گزارش بدهیم آن هم با مدرک محکم مطالب و عملکردمان را ارائه دهیم؛ بعضی‌ها از این شفافیت و انضباط مالی موقوفات نگران و هراسانند چرا که منافعشان در ابهام و بی انضباطی مالی است، برای اینکه خودشان در معرض خطر و مواخذه قرار نگیرند اقدامات سازمان اوقاف را به شکل‌های مختلف زیر سوال می‌برند چون قانون آنها را ملزم کرده است آنچه که سازمان اوقاف به عنوان یک مجموعه منظم مالی ایجاد کرده خودشان را با آن منطبق کنند و چون نمی‌خواهند این‌کار در حق آنان صورت گیرد اقدامات مفید و موثر سازمان را مخدوش می‌کنند و این اقدام یک اقدام ناصوابی است و ما آنچه را که انجام داده‌ایم بین خود و خدا دفاع می‌کنیم. وی با بیان این مطلب که سازمان اوقاف یکی از شفاف‌ترین دوران خود را سپری می‌کند به اموال در اختیار سازمان اوقاف اشاره کرد و افزود: در زمینه عزاداری امام حسین(ع) در سراسر کشور نزدیک به 50 هزار موقوفه داریم که واقفین برای عزاداری، تعزیه داری، اطعام عزاداران امام حسین(ع) در این زمینه تلاش می‌کنند که 50 هزار موقوفه در این زمینه داریم که یک نیت آن برای این موضوع است. براین اساس 33 هزار موقوفه با عنوان تعزیه داری داریم. 17 هزار موقوفه عزاداری و اطعام داریم که اواید و درامد آن در سال94، 33 میلیارد تومان بوده است که در 14 هزار مکان به عزاداران امام حسین(ع) از این مبلغ خدمات رسانی شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: 131 هزار و200 جلسه عزاداری امام حسین(ع) از این نیت عزاداری سیدالشهدا از درآمد موقوفات مرتبط هزینه شده است.حجت الاسلام محمدی کمک به فقرا، مستمندان و یتیمان را از دیگر نیات موقوفات دانست و افزود: در سراسر کشور 3 هزار و 649 موقوفه با این نیتداریم، حدود 10 میلیارد تومان عواید موقوفات در این زمینه بوده است کهحدود 32 هزار نفر از عناوین اشاره شده مورد کمک رسانی واقع شده‌اند. وی کمک به تهیه جهیزیه و ازدواج جوانان را از دیگر نیات وقفنامه‌ها دانست و ادامه داد: در سراسر کشور 42 موقوفه با این نیت داریم که بسیاربسیار کم است. عواید این امر یک میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است کهبه 809 زوج جوان در سال 94 از این عواید مساعدت شده است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه کمک به بیماران نیازمند را از موارد مورد توجه در سازمان اوقاف برشمرد و افزود: در سراسر کشور یک هزار و 127 موقوفه درمانی داریم، از بیمارستان، درمانگاه تا مرکز بهداشت از موقوفات مذکور باشد.

حجت الاسلام محمدی با بیان این مطلب که 25 درصد امکانات درمانی کشور موقوفه است، گفت: این مطلب متأسفانه جایی گفته نمی‌شود در تهران 30بیمارستان موقوفه داریم که بعضی از آنها نیز جزو بیمارستان‌های درجه یک تهران هستند اما متأسفانه تابلوی وقف روی درب آن نصب نشده است. وی گفت: موقوفاتی که در زمینه کمک به بیماران نیازمند داشته‌ایم حدود 7میلیارد تومان بوده است که به دو هزار و 700 نفر کمک رسانی شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه موقوفات در بخش دیگری از سخنانش حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرارداد و گفت: در سراسر کشور دو هزار و 700 موقوفه با نیت حوزه‌های علمیه داریم که از سال 90 تا اکنون 31 میلیارد تومان در رابطه با حوزه‌های علمیه از موقوفات به طلاب علوم دینی و حوزه‌های علمیه مساعدت و کمک شده است.

حجت الاسلام محمدی در زمینه اعزام زائرین به عتبات عالیات نیز اظهارداشت: 205 موقوفه در این زمینه داریم که درسال 94، 500 نفر از مردم که تابه حال به عتبات عالیات مشرف نشده بودند را از این طریق اعزام کردیم. درزمینه اعزام زائرین به مشهد مقدس نیز 190 موقوفه داریم که در سال جاری470 نفر را که تا به حال در عمرشان به مشهد نرفته بودند را با کمک از این موقوفات به مشهد مقدس اعزام کردیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که میزان موقوفات در 4 سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به موضوع اداره امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: در سراسر کشور بیش از 8 هزار بقاع متبرکه داریم که در 1870 بقعه نمازهای جماعت اقامه می‌شود و همچنین 5 هزار و 800بقعه در سراسر کشور مورد عملیات عمرانی و ساخت و ساز قرار گرفته که به لحاظ متراژ بیش از 4 میلیون متر ساخت و ساز در امامزاده‌ها و بقاع متبرکه صورت گرفته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اعزام روحانیون و مبلغان از حوزه‌های علمیه قم و مشهد را از دیگر اقدامات سازمان اوقاف دانست و افزود: از مردم درخواست داریم وقفنامه‌هایی را که در اختیارشان است در اختیار سازمان اوقاف قرار دهند تا از حیف و میل شدن آن جلوگیری شود. بعضی‌ها می‌گویند ما وقف می‌کنیم اما کاری می‌کنیم که سازمان اوقاف از آن باخبر نشود اما اینها خیانت است چرا که موجب می‌شود عده‌ای با یکدیگر تبانی کنند تا وقف از وضعیت خود خارج و به فروش برسد. اما اگر این وقفنامه‌ها در اختیارسازمان قرار گیرد جلوی این اتفاق نامبارک نیز گرفته خواهد شد.

حجت الاسلام محمدی در پایان از ایجاد موقوفات جهاد فی سبیل الله خبر داد و گفت: این روزها می‌شنویم که دشمن حرف از گزینه‌های نظامی روی میزمی‌زند پس چه اشکالی دارد که ما موقوفاتی با عنوان جهاد فی سبیل‌الله برای دفاع از کیان و سرزمین‌های اسلامی ایجاد کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس