کد خبر 50753
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶

ماشين‌بازي اسطوره‌ها عمقي‌تر است. شايد اصلا جاي تعجب نداشته باشد كه برخي از اسطوره‌هاي فوتبال ايران كلاسيك باز باشند يا آنقدر درباره خودرو اطلاعات داشته باشند كه طرف مقابل شك كند اين افراد كارشناس خودرو هستند يا فوتباليستند.

به گزارش مشرق، تصور كنيد در يكي از زمين‌هاي خاكي فقيرنشين شهري دور افتاده بازي مي‌كنيد، پدرتان هم يك موتور گازي دارد و با پنج برادر و دو خواهرتان در يك خانه اجاره‌اي تنها در 50 متر جا زندگي مي‌كنيد اما در اين جاي كم هم شما در و ديوار اتاق را از عكس فوتباليست‌ها يا ماشين‌هاي پر زرق و برق پر كرده‌ايد. البته استعداد فوتبالي شما هم بي‌نهايت زياد است، در مدتي كم و اعجاب‌آور از يك تيم شهرستاني به سرعت به ليگ برتر مي‌آييد و پول داخل جيب‌تان از چند هزار تومان در ماه به ميليون‌ها تومان مي‌رسد، تنها در مدت كمي عكس شما هم روي ديوار رفته است و يكي از همان ماشين‌هاي شيكي كه روزي عكسش را به ديوار مي‌زديد را خريده‌ايد. شايد اين تصور كمي ساده‌لوحانه به نظر برسد اما اين اتفاق حداقل براي چندين نفر در سال رخ مي‌دهد و اين افراد را به آرزوهاي دور از ذهن‌شان مي‌رساند، آرزوهايي كه به دليل نوع و خواستگاه اجتماعي و سن اين افراد بعضا تازه به دوران رسيده اكثرا در خودرو‌هاي لوكس منعكس مي‌شود، البته اكثر افراد مشهور و پولدار عاشق ماشين‌بازي هستند ولي ماشين‌بازي فوتباليست‌ها چيز ديگري است. بيشتر فوتباليست‌ها از علي دايي گرفته تا علي پروين خودروباز هستند.
پيكان‌داران
جالب است كه برخي از فوتباليست‌ها ماشين بازي را از پيكان شروع كرده‌اند. ناصر حجازي دروازه‌بان اسطوره‌اي فوتبال درباره پيكان سواري‌اش گفته است من زماني كه دستم به جيبم رسيد و توانستم از فوتبال به نان و نوايي برسم، يك پيكان جوانان خريدم. البته كمي نگذشت كه پيكان را عوض كردم و يك فولكس خريدم. ناصر حجازي مدت‌ها عاشق يك ب‌ام‌و 2002 بود، ولي تنها او نبود كه در آن زمان كه ايران‌خودرو با توليد پيكانش برو بيايي داشت، به سراغ پيكان رفت، بلكه علي پروين نيز زماني پيكان سوار بوده است. علي آقا زماني كه در تيم پيكان بازي مي‌كرد، از اين تيم يك پيكان جوانان گرفت و مدتي سوارش شد. پيكان در آن روز با آنكه خودرو اول اكثر بازيكنان جوان بود، اما تا آنها كمي وضع‌شان بهتر مي‌شد به سراغ خودرو ديگري مي‌رفتند، چرا كه در دهه 50 شمسي تنوع در بازار ايران اعجاب‌آور بود. در آن زمان يا فوتباليست‌ها به سراغ خودروهاي عضلاني آمريكايي مانند شورلت، كامارو يا فورد موستانگ مي‌رفتند يا بنز و ب‌ام‌و را برمي‌گزيدند.
اسطوره‌ها چه سوار مي‌شوند
ماشين‌بازي فوتباليست‌ها گويي با عمق بازي آنها و درك‌شان از فوتبال رابطه مستقيم دارد، هرچه كه ماشين‌بازي جوانان تازه به دوران رسيده فوتبالي سطحي و خلاصه شده براي پاسخ به نداشته‌هاي قبلي يا بيشتر مطرح شدن در خيابان براي جلب توجه است، ماشين‌بازي اسطوره‌ها عمقي‌تر است. شايد اصلا جاي تعجب نداشته باشد كه برخي از اسطوره‌هاي فوتبال ايران كلاسيك باز باشند يا آنقدر درباره خودرو اطلاعات داشته باشند كه طرف مقابل شك كند اين افراد كارشناس خودرو هستند يا فوتباليستند. علي پروين، علي دايي و علي كريمي هر سه از اسطوره‌هاي فوتبال ايران هستند كه شايد آنها را بتوان يك كارشناس كامل خودرو دانست. علي دايي شايد چون مهندس است يك ماشين باز قهار است، شايد بودن او در آلمان و مهد صنعت خودرو از او يك ماشين دوست حرفه‌اي ساخته و شايد هم تاجر پيشه بودنش او را به اين سمت كشانده، هرچه كه باشد علي دايي از خودروشناس‌ترين فوتباليست‌هاي ايراني است. علي دايي ماشين بازي را با پيكان شروع كرد اما رفتنش به آلمان ورق را برگرداند، او در مهد فوتبال جهان سواري را از ب‌ام‌و، فولكس و پورشه تجربه كرده تا آئودي، البته دايي عاشق بنز است و بيش از همه تيونينگ معروف شركت باراباس روي محصولات بنز را مي‌پسندد، او در انتخاب آپشن براي خودروهاي بنز مهارت خاصي دارد. دايي آنقدر عاشق بنز است كه در سال 82 زماني‌كه مي‌خواست به ايران بازگردد، بنز باراباس مشكي خود را به ايران آورد. خودرو زماني‌كه واردات خودرو ممنوع بود، پشت در گمرك‌گير كرد، دايي بايد در آن زمان بيش از 80 ميليون پول ترخيص بنز خود را مي‌داد ولي دايي اسطوره فوتبال ايران از راه ديگري وارد شد و اين خودرو پس از مدتي خاك خوردن در گمرك، وارد خيابان‌هاي تهران شد، دايي پس از اين بنز مدل‌هاي ديگري از جمله بنز s كلاس را هم سوار شد. جديدا هم علي دايي سواري بر يك پورشه پانامرا كه يكي از ‌گران‌قيمت‌ترين خودروهاي كمپاني پورشه است را تجربه مي‌كند. البته وقتي فوتباليست‌هاي تازه به دوران رسيده سوار خودروهاي لوكس چند صد ميليوني مي‌شوند، چرا نبايد آقاي گل فوتبال جهان كه در تجارت هم مانند فوتبال تجربه زيادي دارد كه تنها پوشاك دايي نمونه كوچك آن است، چنين خودروهايي را سوار نشود. ديگر اسطوره فوتبال ايران هم مانند دايي از خودرو سر رشته زيادي دارد، البته برخلاف دايي او بنز باز نيست، بلكه ب‌ام‌و باز است، شايد مزاج متفاوت دايي و كريمي در فوتبال براي همه عيان باشد ولي اين دو در خودرو بازي هم كاملا روبه‌روي يكديگر هستند، ب‌ام‌و در مقابل بنز. اگر با علي كريمي هم كلام شويد از تاريخچه ب‌ام‌و به راحتي برايتان تعريف خواهد كرد و خصوصيت هر يك از مدل‌هاي قديمي و جديد اين شركت آلماني را شرح مي‌دهد. خودش در مصاحبه با هفته‌نامه دنياي خودرو گفته است بايد رك به شما بگويم كه از ب‌ام‌و بهتر، خود ب‌ام‌و است تا زماني كه با ب‌ام‌و زندگي نكرده باشي، نمي‌توانيد معني اين جمله من را درك كنيد. او از سري سه تا سري هفت ب‌ام‌و را داشته است و به گفته خودش با تيونيگ‌هاي انجام گرفته روي اين خودرو‌ها تا حدود 400 ميليون تومان را خرج خريد اين خودروها كرده است. اگر از دايي و كريمي بگذريم به سلطان خودرو بازي مي‌رسيم، اين سلطان كسي نيست جز علي پروين شايد بسياري گمان كنند علي پروين تنها در فوتبال، دستي بر آتش دارد ولي زماني لوكس‌ترين خودروها از طريق بنگاه او وارد ايران مي‌شد. شايد هيچ‌كس را در تاريخ فوتبال ايران نتوان مانند علي پروين ماشين باز دانست. او مدت‌ها بنگاه فروش ماشين داشت و زماني‌كه واردات خودرو ممنوع بود در نمايشگاهش خودروهاي بنز و ب‌ام‌و را داشت كه معلوم نبود چگونه سر از آن نمايشگاه در آورده‌اند.
فوتباليست‌ها چقدر پول خودرو مي‌دهند
فوتباليست‌ها چقدر پول خريد خودرو و ماشين بازي مي‌دهند، اين سوال را به آساني نمي‌توان پاسخ داد ولي قطعا فوتباليست‌هاي ايراني بيشتر از هنرپيشه‌ها كه مانند فوتباليست‌ها دستمزد‌هاي نجومي دارند، پول خود را صرف خريد خودرو و تقويت آن مي‌كنند. شايد وقتي آنها بيش از 100 ميليون تومان سالانه خرج خريد خودرو مي‌كنند، زيان سالانه 20 ميليون توماني براي ماشين بازي برايشان چيز چندان زيادي نباشد. در اين ميان فرهاد مجيدي بنز ML و انواع مدل‌هاي ب‌ام‌و را تجربه كرده، هاشميان و جواد نكونام انواع مدل‌هاي بنز را رانده‌اند، كريم باقري هم از انواع مدل‌هاي بنز تا ‌گران‌قيمت‌ترين مدل‌هاي ب‌ام‌و را داشته است. شايد در ميان هنرپيشه‌ها كمتر كسي را بتوان مانند گلزار ماشين باز پيدا كرد اما در ميان فوتباليست‌ها به سختي مي‌توان فردي را پيدا كرد كه پول خود را صرف خريد خودرو و تغيير پياپي آن نكند، شايد مهدي هاشمي‌نسب كه مدتي بدون ماشين و تنها با آژانس به سر تمرين مي‌رفت، از نوادر باشد. البته بگذريم كه روي نيمكت، مربياني مانند فيروز كريمي هستند كه موتور سواري آن هم از نوع هوندا سي‌جي 125 را به هرچه خودرو سواري است، ترجيح مي‌دهند.
منبع: شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس