کد خبر 504307
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

برانکو، اسکوچیچ، اولیویرا و استیماچ، ۴ مربی خارجی لیگ برتر پس از گذشت ۱۳ هفته از رقابت‌ها، هر یک بدلیل مشکلاتی نتوانسته‌اند در رتبه خوبی در جدول قرار گرفته و انتظارات را برآورده کنند.

به گزارش مشرق، مردان چشم آبی نیمکت‌های لیگ برتر این روزها اوضاع و شرایط خوبی ندارند. در پایان سیزده هفته برگزاری مسابقات، بهترین رتبه تیم‌هایی که از مربی خارجی در لیگ بهره می‌برند هفتمی سپاهان است که این تیم نیز تنها در 2 هفته اخیر استیماچ را روی نیمکت خود می‌بیند و پیش از او حسین فرکی هدایت زردپوشان را برعهده داشت. جالب اینکه دراگان اسکوچیچ که یکی از گرانترین مربیان این فصل لیگ برتر است تنها به لطف پیروزی این هفته تیمش توانست از قعر جدول کمی فاصله گرفته و به رتبه چهاردهم برسد. با اینکه در طول 14 دوره گذشته لیگ برتر تنها دو مربی خارجی(ملادن فرانچیچ دوره چهارم با فولاد و زلاتکو کرانچار دوره یازدهم با سپاهان) توانسته‌اند تیم‌های خود را قهرمان کنند اما 4 تیم مطرح فوتبال ایران در این فصل ترجیح داده‌اند تا بجای نفرات بومی، از خارجی‌ها کمک بگیرند. در ادامه وضعیت این 4 مربی را بررسی می‌کنیم.

برانکو ایوانکوویچ(پرسپولیس)
سرمربی قرمزها در اواخر فصل گذشته هدایت این تیم را برعهده گرفت و بر اساس اعلام سازمان لیگ قراردادی 607 میلیون تومانی برای این فصل به امضا رسانده است. جوانگرایی این مربی کروات در ابتدای فصل هواداران را نگران کرده بود. بخصوص جدایی ستاره‌هایی چون محمد نوری، پیام صادقیان و گابریل می‌توانست دردسرهای زیادی را برای سرخپوشان ایجاد کند اما برانکو تصمیم خود را گرفته بود و کارش را با جوان‌ها آغاز کرد.

حاصل عملکرد او تا اینجای فصل 5 برد، 4 تساوی و 4 شکست بود که تیمش را در رده هشتم جدول قرار داده است. هواداران پرسپولیس از همان آغاز به شدت نسبت به اشتباهات داوری علیه تیم خود معترض بودند اما نباید از این نکته نیز غافل شد که هدر دادن موقعیت‌های بسیار خوب از سوی مهاجمان جوان این تیم که اوج آن در دیدار روز دوشنبه برابر نفت تهران بود نیز به اندازه اشتباهات داوری به تیم برانکو ضربه زده و مانع از نتیجه‌گیری مناسب تیمش شده است.

دراگان اسکوچیچ(فولاد خوزستان)
پس از موفقیت در ملوان راهی فولاد شد تا هدایت تیم قهرمان فصل سیزدهم را برعهده بگیرد. دراگان نمی‌دانست که چه سرنوشت عجیبی در اهواز انتظار او را می‌کشد. داستان کارت‌های سربازی مشکل دار و محرومیت ستاره‌های فولاد باعث شد تا تیم نتواند نتایج خوبی کسب کند. در این فصل اما او بیشتر مورد انتقاد قرار گرفت و هواداران معتقدند اگر او بجای خرید بازیکنان دیگر تیم‌ها بدنبال استعدادهای فوتبال خوزستان می‌رفت و جوانان مستعد فولاد نوین اهواز که امتیازش به استقلال اهواز واگذار شد را جذب می‌کرد شاید در پایان سیزده مسابقه می‌توانست رتبه‌ای بهتر از چهاردهمی کسب کند.

در روزهایی که سپاهان و فرکی به بن‌بست رسیده بودند و این تیم اصفهانی بدنبال سرمربی بود، این تیم به سراغ اسکوچیچ رفت و این مربی کروات تا آستانه نشستن روی نیمکت زردپوشان پیش رفت اما در نهایت اتفاقات عجیبی رخ داد تا قرارداد یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی او با فولاد فسخ نشود. 8 باخت و تنها 2 برد در طول سیزده مسابقه دستاورد خوبی برای این مربی گرانقیمت نیست اما برکناری او هم هزینه‌های زیادی برای اهوازی‌ها خواهد داشت.


تونی اولیویرا(تراکتورسازی)
مرد پرتغالی و محبوب تبریزی‌ها از اواسط فصل گذشته دوباره راهی ایران شد تا جای رسول خطیبی را بگیرد. او این بار خودش تیم را از ابتدای فصل بست تا بهانه‌ای نداشته باشد اما جدایی نفراتی چون آندرانیک تیموریان، ادینیو و فرشاد احمدزاده از اختیار او خارج بود تا این پیرمرد 69 ساله از تغییرات زیاد تیمش نسبت به فصل قبل انتقاد کند.

اولیویرا از همان ابتدای فصل با این توجیه که هماهنگی نفرات جدید چند هفته طول می‌کشد، برای خود زمان خیرد اما شاگردان او در پایان هفته سیزدهم رتبه‌ای بهتر از نهمی کسب نکرده‌اند و این اوضاع برای تماشاگران تبریز که فصل گذشته نیز در آخرین دقایق دیداری پرحاشیه با نفت تهران، قهرمانی را از دست دادند، قابل قبول نیست. اگر چه آنها در فصل نقل و انتقالات "حمزه یونس" گرانترین بازیکن لیگ را در کنار چند بازیکن سرباز از جمله سروش رفیعی، بختیار رحمانی و محمدرضا اخباری جذب کردند اما پایان دوران سربازی چند ستاره این تیم در نیم فصل می‌تواند مشکلات تونی را بیشتر کند. او که قراردادی یک میلیارد و 165 میلیون تومانی با تراکتوری‌ها دارد در پایان آخرین دیدار روز دوشنبه با ملوان که با برتری تیمش همراه بود باز هم از جدایی حرف زد اما به نظر نمی‌رسد این تهدید زیاد هم جدی باشد.

ایگور استیماچ(سپاهان)
دیگر مربی کروات لیگ ایران می‌توانست هفته‌های زودتر حضور در لیگ خلیج فارس را تجربه کند اما در ابتدای فصل با استقلال به توافق نرسید تا حضورش در ایران چند ماهی عقب بیفتد. در نهایت با جدایی فرکی از سپاهان، مسئولان این باشگاه با قراردادی 700 میلیون تومانی او را به خدمت گرفتند تا برای ششمین قهرمانی در لیگ تلاش کنند. او علاوه بر شکست در ضربات پنالتی برابر ذوب‌آهن در جام حذفی، یک برد و یک باخت در لیگ کسب کرده و هنوز نتوانسته تیم را به شرایط ایده‌آل برساند.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس