این استاد حوزه در جمع زائران اربعین گفت: لازمه رشد فرهنگ زیارت کربلا، تعامل سازنده میان فرهنگ‌ها است/ ابن عزاداری‌ها باید مردمی باشد، اگر دولتی‌ها بخواهند شرکت کنند به سمت تقویت نهادهای مردمی بروند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه نباید اربعین را یک پدیده گذرا تلقی کنیم، گفت: اربعین آمده است بماند و و اربعین را نباید در کمال آن تصور کنیم بلکه در آغاز راه است و در ابتدای شکل گیری اربعینی هستیم به صورت تمام کمال شکل خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نیازهای روز اربعین به این سادگی پاسخگو نیست. طرح ها باید به سمتی برود که نیاز های بزرگ را پاسخ دهد تا الان هم هرکس در ارتباط با اربعین پیشتاز بوده احساس افتخار می کند و نشاطی دارد از اینکه در راهی قدم گذاشته که روز به روز قدرش را بیشتر دانستند و در اینده هم اینطور خواهد بود.

حجت الاسلام پناهیان ادامه داد: کسانی که سبقت داشتند باید در گذشته باقی نمانند و به اینده فکر کنند در اینده جمعیت ده ها میلیونی که برای زیارت اربعین می آیند نیاز است تدبیرهای مختلفی اندیشیده شود و انواع خدمات در انواع زمان ها به ویژه اربعین اختصاص یابد. خوبی این مجموعه است که تنها به نیازهای فیزیکی توجه نکرده و بیشتر به خدمات معنوی و فرهنگی پرداخته است.

وی تصریح کرد: این خدمات باید محور باشد و به خاطر خدمات فرهنگی و معنوی فضای مورد نیاز ساخته شود و در کنارش حتی غذا هم بدهند هرچند غذا دادن خود با ارزش است ولی اینگونه فضاها خوراک معنوی مردم را هم تدبیر کنند و این از محسنات این موکب است که در اندیشه ی دادن سربند و شعار ویژه است و در کنار بانی هایی که غذا را تامین می کنند بانیان فرهنگی هم حضور دارند. به فرهنگ اربعین در آینده بیشتر توجه می شود شاید اشاراتی که در روایات ما هست تحقق پیدا کند و در بین نجف تا کربلا شهر ساخته می شود در حال حاضر که جای خالی باقی نمانده و به صورت موکب های موقت است و در اینده بیشتر رونق پیدا می کند.

حجت الاسلام پناهیان خاطر نشان کرد: از موضوعات ویژه موکب خدام الحسین نزدیکی به کربلا است که می تواند به عنوان یک زائر سرا مورد استفاده های متعدد قرار بگیرد به خصوص در مراسمات ویژه ای که برگزار می شود. قطعا دیوار های شهر کربلا به اینجا خواهد رسید و وسعت شهر بیشتر از حال حاضرمی شود .

وی ادامه داد: امیدوارم در آینده در طرحی این فضا برای جمعیت میلیوینی و ده ها میلیونی در نظر گرفته شود بعید می دانم سازه های معنوی و مذهبی سراسر جهان برای جمعیت های میلیونی در نظر گرفته شده باشند، مسجد نبی و مسجد الحرام و مصلی تهران فضاهای مختصری هستند که جمعیت میلیونی در نظر می گیرند با توجه به امکانات باید فضای جمعیت را ده ها میلیونی در نظر گرفت اینجا سر راه زائرانی می شود که کارهای زیادی باید انجام داد و ملیت های زیادی در این مسیر حضور دارند که باید برای آنها برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به تعامل مشترک ایرانی ها و عراقی ها در پذیرایی از زائران اربعین حسینی گفت: بالاخره بسیاری از آنچه که فرهنگ اربعین در آینده به دست می آید ترکیبی از فرهنگ ایرانی و عراقی است . در حال حاضر هم بسیاری از عزاداری هایی که عراقی های خون گرم انجام می دهند متاثر از فرهنگ ایرانی است و حتی برعکس و این مسئله اشکالی ندارد. فرهنگ ها به هم نزدیک می شوند با هم تبادل دارند و بخش های مهم تر را باقی نگه می دارند، اما آنچه که در فرهنگ ماست که باید منتقل شود بن مایه های معرفتی که سال ها در ایران نشر شده و آن تفکر انقلابی حماسی دینی است که بواسطه جنایات دشمنان خود به خود اینجا منتشر می شود و مال ما نیست و مربوط به امام حسین(ع) است این تفکر حماسی است که ما باید در این زمینه کمک کنیم .

حجت الاسلام پناهیان گفت: همیشه رقابت سازنده و تعامل های سازنده موجب رشد بوده، وجود چند موکب ایرانی در میان موکب های عراقی ها حماسه سازند و می تواند مفید باشد البته زیاد کردنش خوب نیست اما نبودنش هم خوب نیست. سوالی که همیشه مطرح است این است که اگر ما بودیم چه می کردیم؟ باید هنرمان را نشان بدهیم و آنها در مقام ارزیابی کار ما کار خود را رشد می دهند نه اینکه حتما از ما تبعیت کنند چنانچه بر عکس هم است .ما در اثر دیدن فرهنگ موکب داری آنها کار خود را رشد می دهیم. لازمه رشد فرهنگ زیارت کربلا، تعامل سازنده ای است که بین فرهنگ ها رخ می دهد تعاملی که طبیعی رخ می دهد و نمونه آن را در شعارها و عزاداری ها می بینیم و به حق مقام معظم رهبری فرمودند که پذیرایی زائران اربعین از عراقی های مهربان گرفته نشود آن پذیرایی ابعاد گسترده ای دارد که تنوع نیاز دارد و با حضور خودمان این تنوع را دامن بزنیم که رشد را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی از آسیب های عزاداری اباعبدالله حسین(ع) در زیارت اربعین حسینی گفت: یکی از آسیب ها این است که موجب کاهش مشارکت عراقی ها باشیم این مشارکت را باید با ترفندی حضور عراقی ها را بیشتر کنیم تا عراقی ها حضور خودشان در موکب ایرانی ها حس کنند. آسیب دیگر دولتی شدن است. این عزاداری ها باید مردمی باشد حتی اگر دولتی ها بخواهند شرکت کنند به سمت تقویت نهادهای مردمی بروند. یک آسیب دیگر جنبه فرهنگی دارد و این است که باید مراقب باشیم عزاداری های اربعین از محتوای اصلی خالی نشود عزاداری یعنی نصرت دین خدا، تربیت حماسه ساز و تربیت سربازان حضرت، موکب ها باید به عنوان پادگانی بزرگ برای تربیت سربازان باشند خصوصا در حال حاضر که دشمنان دندان تیز کردند و جبهه های حق و باطل روبروی هم قرارگرفتند. و زمانه هم مارا یاری می کند که ما جلوی تحریف را بگیریم و طوری غرق عزاداری نشویم که هدف عزاداری را فراموش کنیم که با عزاداری های حماسی جلوی آن گرفته خواهد شد.

خطیب برجسته با اشاره به هزینه کردن برای ابا عبدالله حسین(ع) گفت: صریحا در روایات ما هزینه کردن برای زیارت ابا عبدالله حسین (ع ) مورد تاکید است بابت هر درهم خداوند یک شهر در ازای آن می دهد و معصومین(ع) از توضیح آن شهر خودداری کردند شاید قابل تصور نباشد آن شهری که خدا می داند چگونه است. بازگشت هزینه ای که برای امام حسین (ع) می شود حتمی است و ارزشمندترین هزینه فرهنگی معنوی خرج کردن مستقیم برای امام حسین (ع) است.

وی در پایان اظهار داشت: پذیرایی و ایجاد فضا برای پذیرایی از زائران باید مردمی انجام شود چون اگر حاکمیتی شود حلاوتش را از دست می دهد حسن کار اباعبدالله(ع) این است که مردم با عشق و ایمانشان و معرفت ذاتی خود حرکت می کنند و در اندازه بزرگتر این است که سازه های فیزیکی مورد نیاز اباعبدالله حسین (ع) به صورت مردمی ساخته شود.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نهضت جهانی صلوات ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم خداوند ازهمه خادمین اربعین حسینی قبول فرماید ومارا نیز از خادمین مخلص این پدیه عظیم واله بگرداند انشا الله برای شهدای کربلا وتمامی خادمین وزائرین حسینی 14 صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    با تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس