اجلاس پاریس،‌ در واقع دور چهارم مذاکرات پیرامون کنوانسیون چگونگی برخورد با تغییرات آب و هوایی است که در 4 سال گذشته جریان داشته است. ابتدا قرار بود مذاکرات حول بیانیه مشترک آمریکا و چین در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در دوره بعد از 2020 میلادی شکل گیرد اما خیلی زود مشخص شد که کشورها ترجیح می‌دهند در مورد سهم هر دولت در بسیج مشارکت ملت خود بحث کنند.

گروه بین‌الملل مشرق- بیست‌ و یکمین دوره همایش اعضای سازمان ملل (COP) و یازدهمین همایش اعضای پیمان کیوتو (CMP) از امروز 30 نوامبر تا 11 دسامبر  2015 میلادی (از دو شنبه 9 آذر به مدت 12 روز) در پاریس برگزار می‌شود. دبیر اجرایی این همایش، کریستینا فیگِرس و نماینده رئیس‌جمهور فرانسه در برگزاری این اجلاس،‌ لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه است.


حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا

فشار افکار عمومی جهان بر مجریان همایش


کریستینا فیگرس در یادداشت خود پیرامون اجلاس آب و هوا در پاریس نوشته است:«همایش آب و هوا با حضور اعضای سازمان ملل در پاریس، یک فرصت تاریخی برای جهان برای رویارویی با تغییرات آب و هوایی است. جهان نیازمند الگوی جدیدی برای رشد است که مطمئن، پایدار و دارای مزایا برای همه باشد. توافق پاریس نه تنها ممکن،‌بلکه ضروری و فوری است. ما روی مشارکت همه حساب کرده‌ایم.» از قرار معلوم،‌ مسئولان سازمان ملل و دولت فرانسه در تلاش برای تنطیم یک توافق جدید جهانی پیرامون چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوایی است که در صورت موفقیت در این اقدام، آن را به امضای اعضای سازمان ملل برساند.

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا
کریستینا فیگرس، عضو اسبق هیأت کاستاریکا در همایش آب و هوا،‌ مؤسس مرکز مطالعاتی توسعه پایدار در آمریکا و دبیر اجرایی همایش که از سال 2010 میلادی توسط بان‌کی‌مون به این سِمَت برگزیده شده است

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز در یادداشتی با تأکید بر اینکه موفقیت در این اجلاس تنها در صورت نهایی‌کردنِ یک توافق جهانی در ماه دسامبر معنا پیدا می‌کند، عدم موفقیت در همایش پیشِ‌رو را موجب نارضایتی افکار عمومی جهان دانسته است. راه دستیابی به این موفقیت از دیدگاه فابیوس،‌ سازش و مصالحه جمعی بخاطر اهداف بلندپروازانه است. او نوشته است:«نقش من، حرکت در این مسیر با یک هدف مشخص است: دستیابی به موفقیتی که جهان در انتظار آن است،‌در 11 دسامبر». او تأکید کرده که هم‌اکنون نیز برای این اقدام، دیر است.

حاشیه‌های مهم‌تر از متن در اجلاس آب و هوای پاریس + عکس و فیلم

این نوشته‌ها نشان می‌دهد تظاهرات هواداران محیط زیست به ویژه در کشورهای صنعتی فشار زیادی بر سیاستمداران آورده تا دست از حمایت از صنایع آلاینده کره زمین بردارند و بعد از آن همه وعده و وعید در همایش‌های گذشته، به خاطر منافع همه مردم کره زمین از زیاده‌خواهی در منافع مادی خود دست بردارند. البته بر هیچ‌کس پوشیده نیست که شرکت‌های اقتصادی کلان تا چه حد در پیروزی برخی از این سیاستمداران در انتخابات مؤثر بوده‌اند، بنابر این عجیب نیست اگر تحول ویژه‌ای در زمینه مقابله با افزایش دمای کره زمین و مانند آن تا کنون به تعویق افتاده است.

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا
دستور کار همایش

در دستور کار همایش، برنامه مشخصی تا 11 دسامبر پیش‌بینی شده است. دیروز برای ورود هیأت‌ها تعیین شده بود. امروز صبح، رؤسای اجلاس COP 21 و CMP 11 برگزیده شدند و از ساعت 15 به وقت محلی، اجلاس سران آغاز به کار کرد. از آن پس تمرکز اجلاس بر این موضوعات خواهد بود:

* فردا سه‌شنبه صبح: جنگل‌ها
*‌ سه‌شنبه عصر:‌ کشاورزی

* چهارشنبه: بازیابی وضعیت و افزایش انعطاف‌پذیری

* پنج‌شنبه صبح:‌ حمل و نقل
* پنج‌شنبه عصر: ساخت‌و‌ساز

* جمعه صبح:‌سرمایه‌گذاری خصوصی
* جمعه عصر: آلاینده‌های کم‌عمر

* شنبه:‌ پایان دور اول همایش و جمع‌بندی
* یکشنبه:‌ دیدارهای غیررسمی میان هیأت‌ها

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا

افزایش دمای کره زمین موجب ذوب یخ‌ها در قطب شمال شده که از آن سو با افزایش سطح آب‌های آزاد، شهرها و کشورهای ساحلی و جزیره‌ای مانند مالدیو را تهدید می‌کند

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا


* دوشنبه صبح:‌ انرژی‌های تجدیدپذیر
* دوشنبه عصر: بهره‌وری انرژی و دستیابی به آن

* سه‌شنبه صبح:‌ شهر و گروه‌‌های فروملی
* سه‌شنبه ظهر:‌تجارت
* سه‌شنبه عصر: ابتکار

* چهارشنبه صبح: مشاوره‌‌های غیررسمی
* چهارشنبه عصر:‌ جمع‌بندی مذاکرات در مورد توافق پاریس و تصمیمات مرتبط با آن

* پنج‌شنبه صبح و ظهر: تطبیق تصمیمات اجلاس COP و CMP

* جمعه صبح: اختتامیه CMP
* جمعه عصر: اختتامیه COP

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا
شرکت‌های مرتبط با سوخت‌های فسیلی یکی از موانع اصلی در موفقیت واقعی اجلاس آب و هوا هستند

دیدارها و فعالیت‌های خُردِ مرتبط با این همایش از ابتدای سال 2015 میلادی آغاز شده بود و هدف اصلی، دستیابی به کنوانسیونی است که بتواند افزایش دمای کره زمین نسبت به دوره پیشاصنعتی را کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد نگه دارد. شواهد امیدوارکننده‌ای از نهایی‌شدن کنوانسیون به چشم می‌خورد.


کنوانسیون جدید؟

از زمان تشکیل سازمان ملل، تدوین کنوانسیون‌های بین‌المللی با امضای اعضای سازمان یعنی کشورهای جهان شتاب زیادی پیدا کرده است اما با وجود تشکیل همایش‌های متعدد پیرامون تغییرات آب و هوایی که پس از ابراز نگرانی گروه‌‌های مختلف فروملی و سازمان‌های بین‌المللی برگزار شده است، هنوز کشورها نتوانسته‌اند به یک متن مشترک دست یابند و متون ناقص گذشته پس از چندی مورد اعتراض قرار گرفته است. دلیل اصلی آن، تفاوت دیدگاه سه گروه از کشورها در این زمینه است:

* قدرت‌های کلاسیک جهان و کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده، انگلستان و فرانسه

* قدرت‌های نوظهور و تازه‌توسعه‌یافته مانند هند و اندونزی

* کشورهای در حال توسعه مانند ایران

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا
سیل‌های مکرر در پاکستان، یکی از پیامد‌های تغییرات آب و هوایی است. جمع‌آوری کمک‌های مردمی نمی‌تواند این معضل را از ریشه حل کند

دلیل اختلافات، پیامدهای اقتصادیِ راه‌حل‌هایی است که برای حل معضل تغییرات آب و هوایی پیشنهاد می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته سهم اصلی را در افزایش گازهای گلخانه‌ای داشته‌اند،‌ اما معتقدند در صورتی که مانند پیمان کیوتو، تأکید بیشتر بر این گروه از کشورها قرار گیرد، بسیاری از کشورهای تازه‌توسعه‌یافته و در حال توسعه که استعداد بالایی در افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای دارند، رها شده و عملاً جایگزین کشورهای توسعه‌یافته می‌شوند، بنابراین مشکلی حل نمی‌شود.

سال گذشته کشورهای سازمان ملل در لیما واقع در کشور پرو گرد هم آمدند و نزدیک به دو هفته رایزنی کردند،‌ اما نهایتاً نتوانستند به جمع‌بندی کامل دست یابند و صرفاً مسائل مهمی که باید در متن نهایی کنوانسیون لحاظ شود را پیشنهاد دادند. نمایندگان کشورها اعلام کردند تلاش می‌کنند به سهم خود مشارکت ملت خود برای موفقیت اجلاس سال بعد در پاریس (یعنی همایشی که امروز آغاز شده است) را بسیج کنند.

{$sepehr_media_1268669_400_300}

گزارش یورونیوز از امیدهای فعالان محیط زیست به همایش پاریس

{$sepehr_media_1268698_400_300}

گزارش گاردین از برخورد پلیس با فعالان محیط زیست که در اعتراض به ناکارآمدی اجلاس آب و هوا، قُرُق خیابانی پلیس پاریس را شکستند

اجلاس پاریس،‌ در واقع دور چهارم مذاکرات پیرامون کنوانسیون چگونگی برخورد با تغییرات آب و هوایی است که در 4 سال گذشته جریان داشته است. ابتدا قرار بود مذاکرات حول بیانیه مشترک آمریکا و چین در مورد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در دوره بعد از 2020 میلادی شکل گیرد اما خیلی زود مشخص شد که کشورها ترجیح می‌دهند در مورد سهم هر دولت در بسیج مشارکت ملت خود بحث کنند.

حاشیه‌های مهم‌تر از متن در اجلاس آب و هوای پاریس + عکس و فیلم

ایالات متحده، چین،‌ اتحادیه اروپا، هند، روسیه،‌ اندونزی، برزیل، ژاپن، کانادا و مکزیک 10 کشوری هستند که حدود 70% از آلاینده‌های گلخانه‌ای را تولید می‌کنند،‌بنابر این هر سه گروهی که ذکر شد،‌ مسئول شکل‌گیری وضعیت فعلی هستند و بیهوده نیست که سال‌ها است این پدیده شوم را در زمره مسائل بین‌المللی قرار داده‌اند. البته در مجموعه 160 سال گذشته، سهم این کشورها از تولید دی‌اکسید کربن به حدود 83% می‌رسد. در میان کشورهای تولید کننده CO2، ایران در 10 رتبه نخست قرار دارد. بدیهی است تا زمانی که هر ملتی به جای مقصردانستن دیگران، سهم خود را در حل این معضل ایفا نکند،‌ چه کنوانسیونی امضا شود و چه نشود، همچنان باید منتظر تشدید پیامدهای تغییرات آب و هوایی باشیم.

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا

برگزاری اجلاس زمین در 1992 در ریودوژانیرو، برگزاری اولین COP در 1995 در برلین، تصویب پروتکل کیوتو در COP 3، تدوین نقشه راه در مونترآل در COP 11، ناکامی در اجلاس کپنهاگ در COP 15 که به تدوین برنامه 4 ساله برای اجلاس پاریس انجامید و نهایتاً تأسیس صندوق اقلیم سبز در COP 17 در دوربان با نیدک به 10 میلیارد دلار بودجه از مهمترین تحولاتی است که در تاریخ اجلاس آب و هوا به چشم می‌خورد


عوامل و پیامدهای تغییرات آب و هوایی

بیش از 97% از پژوهشگران معتقدند تغییرات آب و هوایی عوامل انسانی دارد. استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از مهمترین عوامل افزایش گازهای گلخانه‌ای است. در سال 2012 میلادی میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تنها با 22.4 میلیون تن از سوخت‌های فسیلی برابری می‌کرد. تازه 44.8% از این میزان به استفاده از چوب برمی‌گشت و تنها 22.4 از آن به انرژی‌های آبی،‌ 10.7% از آن به انرژی‌های زیستی و 6.2% از آن به پمپ‌های حرارتی برمی‌گشت.

حاشیه‌های مهم‌تر از متن در اجلاس آب و هوای پاریس + عکس و فیلم
پرنس چارلز (ولز) در حال سخنرانی در اجلاس پاریس

با این حساب کشورهایی که از سوخت‌های فسیلی بهره می‌گیرند (از جمله چین که در چند سال اخیر یکی از رکوردداران در مصرف سرانه انرژی بوده است) یکی از گروه‌های اصلیِ مولد گازهای گلخانه‌ای هستند. جالب این است که بیش از سایر کشورها، مردم در خودِ این کشورها هستند که از آلودگی رنج می‌برند. شهرهایی مانند پکن و تهران، بارها در بالای فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند.

برخی پیامدهای این پدیده شوم،‌ عبارت است از:

* افزایش دمای کره زمین که موجب ذوب‌شدن یخ‌های قطب شمال شده است و در نتیجه سطح آب اقیانوس‌ها را به طرز خطرناکی افزایش داده است.

* جنگل‌ها از بین‌ رفته و زیستگاه بسیاری از جانوران نابود شده است. آنها در بهترین حالت مجبور به مهاجرت به نقاط دیگر کره زمین شده‌اند.

* روزنه در لایه اذن، موجب ورود اشعه‌های مضر خورشیدی به سطح زمین شده است.

حاشیه‌های مهمتر از متن در اجلاس آب و هوا
سهم کشورهای عمده در تولید گازهای گلخانه‌ای در مجموع 21 سال منتهی به 2011 میلادی


* خشکی طاقت‌فرسا از سویی و باران‌های ناگهانی و سیل‌آسا بر اثر تغییرات آب و هوایی تشدید شده است. ایران ما بیش از هر چیز از این پیامد رنج می‌برد.

* افزایش وقوع طوفان در نقاط مختلف کره زمین بر اثر اختلاف دمای نقاط مختلف، باد‌های شدید و تغییر مسیر جریان‌های هوایی یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی در کره زمین است.

حاشیه‌های مهمتر از متن در همایش پاریس

دو حاشیه همایش پاریس، ممکن است از متن مذاکرات برای خبرنگاران مهمتر باشد. نخست، تلاش اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است که در هفته‌‌های اخیر پس از رخداد خونین 13 نوامبر ادامه داشته است. دومین رخداد، تلاش اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه و پایان‌دادن به خصومت‌هایی است که پس از اسقاط سوخوی 24 توسط دولت ترکیه در مرز این کشور با سوریه رخ داد. اردوغان خیلی تلاش کرده تا هزینه‌های اقدام خود را کاهش دهد اما دولت روسیه جز به عذرخواهی دولت ترکیه یا پرداخت غرامت راضی نشده است. باید دید چه تحولی در این دو مسأله در حاشیه اجلاس پاریس رخ خواهد داد.

منابع

پایگاه‌های رسمی مرتبط با همایش تغییرات آب و هوایی


برنامه اجلاس


رتبه‌بندی کشورها در تولید گازهای گلخانه‌ای


تاریخچه پیدایش و توسعه بحث پیرامون تغییرات آب و هوایی تا کنون




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • یک هموطن ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    مهمترین نکته رونگفتی مشرق جان.... خانم ابتکار بازم زد به مذاکرات وگفتم تحریمهارو بردارید ماهم آلاینده هامون کاهش پیدا میکنه فکر کنم منظورش رو خوب بیان کرد محیط زیست سیاسی..
  • هوشنگ حاجی زاده ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    ایکاش هدف جلوگیری از گرمای زمین باشد ولی کشورهای اروپا و آمریکا در پایه گذاری هر بنیاد خیرخواهانه هدفی را دنبال کرده اند هرگز هیچ یک از این سازمانها گریبان خودشان را نگرفته است برای نمونه هیچوقت دادگاه لاهه جورج بوش را برای جنایات جنگی محکوم نمی کند ولی یک رئیس جمهور آفریقایی را از آنطرف دنیا دستگیر و محاکمه می‌کنند. اینگونه سازمان ها یا برای تحت فشار گذاشتن و یا محکوم کردن کشورهای دیگر درست شده است کشورهای غربی درنظر دارند با سازمانی که برای جلوگیری از گرمای زمین پایه گداری می‌کنند جهان را غارت کنند اگر همه کشورها آنرا امضا کنند باید میلیاردها دلار برای بهینه سازی کارخانجات خود دوباره از غرب خرید کنند باید میلیون ها اتومبیل اوراق شوند ده ها هزار کارخانه برچیده شو ند و......دوباره کشور ها از غرب میلیونها اتومبیل دهها هزار کارخانه اخریداری می کنند آنها دیگر نمی توانند مثلا اتومبیل را بیش از ده سال استفاده کنند باید سر ده سال اوراق کنند این بزرگترین غارت جهان است کسانی که دراروپا به این حیله آشنایی دا رند دست به نظاهرات می زنند امیدوارم دولتمردان ایرانی با چشمانی باز در سال آینده آنرا امضا کنند چون بعدا همچون سازمان انرژی هسته ای گلوی ملت ایران را نفشارند و دوباره زیر تحریمها مارا نگادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس