کد خبر 559268
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۵

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان جزئیاتی از دومین سفر پُرابهام «پرنس چارلز» ولیعهد بریتانیا به ایران با عنوان بین‌المللی رئیس صلیب سرخ بریتانیا را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، چندی قبل روزنامه تایمز لندن از تلاش‌ها برای آماده کردن شرایط سفر رسمی پرنس چارلز - ولیعهد بریتانیا به ایران خبر داده بود.

براساس این گزارش،‌ پرنس چارلز علاقه زیادی برای انجام این سفر نشان داده است و وزارت امور خارجه و دربار بریتانیا در حال گفت‌وگو با تهران هستند تا سفری که این روزنامه از آن به عنوان یک "تحول بزرگ دیپلماتیک" یاد کرده است، صورت پذیرد.

ولیعهد بریتانیا در سال 1382 برای کمک به بازسازی مناطق زلزله زده بم وارد ایران شد. در آن زمان خبرهای ضد و نقیضی از بازدید وی از ایران منتشر شد. در نهایت هدف سفر وی فقط کمک به بازسازی بم عنوان شد.

با این حال و با وجود دیدار چارلز با مقام‌های ایرانی، عنوان شد که دیدارهای او رسمی نبوده است و گفته شد او به عنوان رئیس صلیب سرخ بریتانیا به ایران آمده است.

مرحوم «بیژن دفتری» از بنیانگذاران شبکه امداد و نجات هلال‌احمر ایران در کنار پرنس چارلز - ولیعهد بریتانیابه همراه امدادگران زلزله بم

وی تنها فردی از خانواده سلطنتی پادشاهی انگلیس است که بعد از انقلاب (1357) از ایران بازدید کرده‌ است. او پس از بازدید از ایران و برگشت به انگلستان؛ ایران را کشوری بزرگ با تمدنی بزرگ‌تر و کشوری در حال توسعه توصیف کرد.

در این رابطه سیدامیرمحسن ضیائی - رئیس جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یک از مطلعین احتمالی سفر ولیعهد بریتانیا به ایران در توضیحاتی عنوان کرد: بنده چند ماه قبل با مایکل آدامسون - دبیرکل صلیب سرخ انگلستان دیدار داشتم، اما اینکه پرنس چارلز به عنوان رئیس صلیب سرخ انگلستان می‌خواهد به ایران بیایید در حد همان اطلاعات و اخباری است که از رسانه‌ها شنیدیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با تشکیک وارد کردن نسبت به مقام و مسؤلیت پرنس چارلز به عنوان رئیس صلیب سرخ انگلستان توضیح داد: شاید مقام ولیعهد بریتانیا در صلیب سرخ انگلستان یک نوع مقام عالیه به‌مانند مقاماتی باشد که جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران در زمان پهلوی داشت. (خاندان پهلوی در رأس جمعیت شیر و خورشید سرخ بودند).

ضیایی در پاسخ به این پرسش که پرنس چارلز در سال 1382 نیز در پی زلزله بم با عنوان رئیس صلیب سرخ بریتانیا به ایران سفر کرده بود، توضیح داد: در پی دیدارهای که ما با مسؤلان صلیب سرخ انگلستان در حاشیه سی‌ودومین کنفرانس بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در پاییز سال 94 داشتیم از این سفر چیزی به ما عنوان نکردند و هنوز نیز از برنامه سفر ولیعهد بریتانیا در قالب و عنوان رئیس صلیب سرخ انگلستان اطلاع و برنامه ای به ما اعلام نشده است.

قابل توضیح است که در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر ایران با دبیرکل صلیب سرخ انگلستان مقرر شد به منظور  برقراری ارتباط ببیشتر میان صلیب سرخ انگلستان و جمعیت هلال احمر ایران، به ارتقا سطح همکاری‌ها پرداخته شود. همچنین انجام فعالیت‌های مشترک در حوادث منطقه ای به خصوص در عراق و سوریه از درخواست‌های صلیب سرخ انگلیس از جمعیت هلال احمر کشورمان بود.

در این راستا باید عنوان شود که صلیب سرخ انگلستان در سطح داخلی با توجه به وقوع حوادث مختلف به خصوص سیل در انگلستان، به ارائه خدمات امدادی می‌پردازد؛ علاوه بر آن  به کمک سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند نیز می‌پردازد و از دیگر فعالیت‌های صلیب سرخ انگلستان، کمک به پناهندگانی است که وارد اروپا و انگلیس می‌شوند، همچنین ارائه آموزش‌های عمومی به خصوص آموزش کمک‌های اولیه به مردم و جوانان نیز از سوی صلیب سرخ انگلستان ارائه می‌شود.

به گزارش wikipedia - چارلز، شاهزادهٔ ولز ( Charles, Prince of Wales)  با عنوان کامل چارلز فیلیپ آرتور جرج؛ متولد 14 نوامبر 1948 - وارث و پسر ارشد الیزابت دوم، ملکهٔ پادشاهی انگلستان است.

پرنس چارلز در مقام ولیعهدی پادشاهی انگلستان و ایرلند است و در صورت مرگ یا کناره‌گیری ملکه الیزابت، گزینهٔ اول برای پادشاه شدن در پادشاهی متحد خواهد بود، اما لزوماً فرمانروای قلمروهای همسود نخواهد گشت.

چارلز از سال 1958 همزمان با ولیعهد شدن لقب شاهزادهٔ ولز را هم دریافت کرده‌ است. همسر اول او پرنسس دایانا، شاهدخت معروف پادشاهی انگلستان بود که یک سال پس از طلاق از چارلز در سال 1997 کشته شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس