هلند

مثل تولید پنیر در فرانسه یا ساخت خودرو در آلمان، تغییرات آب و هوایی به یک تجارت در هلند تبدیل شده است.

سرویس جهان مشرق- رودخانه‌های مصنوعی، فضای شهر روتردام را خنک و زیبا کرده است. در اطراف بسیاری از آنها، امکان تفریحی و کافه‌ها میزبان گردشگران داخلی و خارجی هستند و علاوه بر این در کنار چند کانال، استخرهایی برای استفاده شناگران و آموزش آن تأسیس شده است.

اینها را مایکل کیملمن در نیویورک‌تایمز منتشر کرده که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی فارغ از اینکه از نظر علمی واقعیت داشته باشد یا به گفته ترامپ یک حدس و جعل علمی باشد، می‌تواند سودآوری اقتصادی داشته باشد. روتردام نمونه خوبی در این زمینه است که «اثبات کنید سود دارد تا بپذیریم که واقعیت دارد». ظاهراً نوآوران هلندی بر همین اساس به زودی تغییرات آب و هوایی را به همه حتی ترامپ اثبات خواهند کرد. 

نقشه شهر روتردام نشان می‌دهد عمیق‌تر بودن بخش‌هایی در این شهر (قسمتهای قرمز 5 متر زیر سطح آب آزاد قرار دارند) اجازه هدایت آب را از سواحل غربی در رودخانه‌های مصنوعی فراهم می‌کند

پیش از این تصور می‌شد که شهرهایی که در خطر افزایش آب‌های آزاد قرار دارند و ممکن است زیر آن غرق شوند، یا مجبور به تخلیه شهروندان خواهند شد یا باید دیوارهای چندمتری را مانند یک پادگان بزرگ، دور تا دور شهرها و حتی کشور خود بکشند. این در مورد کشوری مانند هلند که تماماً توسط آب‌های آزاد محاصره شده، آن هم در نزدیکی یخ‌های قطبی که بر اثر گرم‌شدن تدریجی کره زمین در حال آب‌شدن هستند، بیش از هر جای دیگری صدق می‌کند. اما هلندی‌ها این‌گونه فکر نمی‌کنند. آنها راه سومی را انتخاب کرده‌اند: آب را در آغوش شهرهای خود پذیرفته‌ و ساحل دریا را به سر خیابان‌های مسکونی رسانده‌اند به جای اینکه مثل یک دشمن از آن بیم به دل راه دهند.

شهرهای مدرن از فضای طبیعت که شامل دشت سرسبز، دریا و روخانه‌های پرآب می‌شده است، فاصله گرفته، اما ظاهراً اکنون راهی بهتر جز این برای شهرهایی مانند روتردام باقی نمانده که دوباره به همان فضا برگردند. آبی که از سواحل در شهرها سرریز می‌کند، در رودخانه‌های مصنوعی به سمت نقاط عمیقی که در دل شهر تعبیه شده، هدایت می‌شود و علاوه بر فضای مفرحی که در شهر ایجاد می‌کند، با ایجاد سدهای کوچک به تولید برق یاری می‌رساند و برای آبیاری گیاهان، تصفیه و هدایت می‌شود. استخرهای تفریحی و آموزشی از آب همین رودخانه‌ها پر و خالی می‌شود و زندگی در کنار آب و شاید در دروزگاری نه چندان دور، در دل آب به تدریج برای شهروندان عادی می‌شود.

مثل تولید پنیر در فرانسه یا ساخت خودرو در آلمان، تغییرات آب و هوایی به یک تجارت در هلند تبدیل شده است. شرکت‌های متخصص در مدیریت آب از پیشتر در هلند معروف بوده‌اند. اما به نظر می‌رسد اگر گره افزایش سطح آب‌های کره زمین به دست آنها باز شود، معروفتر خواهند شد.

گروه‌های قایق‌رانی از مخازن آب برای تفریح و ورزش استفاده می‌کنند

یکی از مشکلات فعلی برای شهرهای ساحلی، طوفان‌ها و تندبادهایی است که آب را به داخل شهرها می‌آورد و برای مثال هرساله در بنگلادش تلفات می‌گیرد. شرکت‌هایی هلندی به دولت بنگلادش توصیه کردند پناه‌گاه‌هایی برای مواقع ضروری جهت حفاظت از جان مردم ساخته شود و در کنار آن، راه‌آب‌ هایی جهت هدایت آب و جلوگیری از واردشدن صدمه به ساختمان‌ها اماکن شهری تعبیه شود. اجرای این توصیه‌ها که پیشتر در هلند هم اجرا شده بود، توانسته جان بسیاری را در بنگلادش حفظ کند.

افرادی مثل آقای اُوینک از مدیران هلندی در شرکت‌های مدیریت آب بر این باورند که اجرایی‌نشدن این راه‌کارها تا کنون نه تنها موجب تلف‌شدن جان بسیاری شده، بلکه پول زیادی نیز از دست رفته است. شرکت‌های هلندی هم‌اکنون از این راه به سودآوری رسیده‌اند. ضرورت وجود مخازن بزرگ آب در دل شهرها با افزایش دمای کره زمین جدی‌تر می‌شود تا از خشکی خاک و پیامدهای تلخ آن پیش‌گیری کند، جدا از اینکه چنین مخازنی برای قایق‌رانی و تفریحات مشابه استفاده می‌شود.

منبع

https://www.nytimes.com/interactive/2017/06/15/world/europe/climate-change-rotterdam.html?rref=collection%2Fseriescollection%2Fchanging-climate-changing-cities

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس