حساسیت‌های ایجاد شده در زمینه رابطه با روسیه پس از سفر پوتین به کشورمان در روزهای اخیر بسیار عجیب و مرموز است؛ این حرکت خزنده که فکر مخاطب را هدف قرار داده است در ماجرای اعطای نسخه فاکسیمیله قرآن کریم توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به رهبر معظم انقلاب به‌وضوح بیرون زد.

دلواپسان رابطه با روسیه در جهت منافع چه کسانی گام بر می‌دارند؟

گروه سیاسی مشرق – درخلال تیره و تار شدن روابط روسیه و ترکیه تحلیل‌های مختلفی در خصوص عملکرد این دو کشور نسبت به هم و تاثیرات آن در تحولات خاورمیانه به وجود آمد. بعد از حمله ترکیه به جنگنده روسی که در مرز سوریه و ترکیه رخ داد و حمایتی که ناتو پس از درخواست ترکیه از این کشور کرد، برخی موضع‌گیری‌های داخلی نیز در تقبیح روسیه تشدید شد. حرکت مرموزی که قبل از سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران با خبرسازی‌های مختلف ازجمله در مورد خدم‌وحشم وی و ماشین لوکس زرهی که قرار است به ایران برای نمایش قدرت بیاورد و ... این خبرسازی‌ها گسترده بود.

این حرکت خزنده که فکر مخاطب را هدف قرار داده است در ماجرای اعطای نسخه فاکسیمیله قرآن کریم توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به رهبر معظم انقلاب به‌وضوح بیرون زد تا این حد که عده‌ای این شایعه را به وجود آوردند هدیه پوتین تقلبی است و بر این اساس مطرح کردند که با توجه به این مسئله نمی‌توان در حوزه‌های دیپلماتیک و روابط فی‌مابین به روس‌ها اعتماد کرد.[1]

حال با ایجاد تنش بحران‌زا میان روسیه و ترکیه با استمداد ترک‌ها از ناتو بسیاری با چسباندن انگ تزاری و قدرت‌گرایی روس‌ها در خاورمیانه و دوختن چشم طمع در این منطقه بر روی تضعیف روابط ایران و روسیه و القاء این مطلب که این کشور شریک قابل‌اعتمادی نیست بر جنبه روانی این ماجرا کار می‌کنند. این در حالی است که مطلعین سیاست بین‌الملل و کسانی که از عمق روابط و منافع کشورهای مختلف و رویدادهای خاورمیانه باخبر هستند به‌خوبی کشورهایی که در جورچین منافع ایران و محور مقاومت و همچنین برخلاف آن حرکت می‌کنند را می‌شناسند. بااین‌حال این موضوع در چند حوزه قابل‌تحلیل است.

دلواپسان رابطه با روسیه در جهت منافع چه کسانی گام بر می‌دارند؟بلوک مقابله با تروریست

پدیده تروریست در خاورمیانه با حمایت و پشتیبانی حکومت‌های غربی و عربی مرتجع برای انحراف بیداری اسلامی در منطقه تشدید شد. نطفه‌ای که غربی‌ها در سوریه با تجهیز معارضین و پمپاژ تروریست‌ها به این کشور بستند به‌صورت نوزاد شوم داعش متولد یافت و امروز داعش و گروه‌های تروریستی دیگر از سوریه به عراق و کشورهای آفریقایی و ... منتقل‌شده‌اند. این موضوع سبب شده تا کشورهایی که خاورمیانه بی‌ثبات برای منافع و امنیت آنان خطر جدی محسوب می‌شود، پا به میدان بگذارند و بلوکی از کشورهای ضد تروریستی ازجمله سوریه، ایران، لبنان، عراق و در ادامه مصر و چین تشکیل شود. روسیه و چین به‌عنوان دو قدرت جهانی بسیار از خطر تروریست با توجه به جمعیت انبوهی که دارند و بخشی از جمعیت آنان را مسلمانان تشکیل می‌دهند در هراسند.

این ماجرا سبب شد تا روسیه برای پاک‌سازی سوریه همکاری قابل‌توجهی را با ارتش سوریه و محور مقاومت آغاز کند. همکاری که اینک با منافع بسیاری از کشورهای منطقه ازجمله ترکیه که مرز خود با سوریه را به‌عنوان شاهراه انتقال و همچنین پایگاه لجستیکی و بازپروری تروریست قرار داده است، در تضاد قرار بگیرد. تضادی که در مخاصمه و اسقاط هواپیمای روسی توسط ترکیه و حمایت غرب از این اقدام به‌خوبی مشخص و مبرهن است.

همکاری اقتصادی ایران و روسیه

ایران و روسیه در حوزه اقتصادی می‌توانند همکاری مشخصی داشته باشند. بعد از بحران کریمه و جدایی این شبهه جزیره استراتژیک از اوکراین تقابل محسوسی میان غرب و روسیه شکل گرفت. غرب نیز در جهت توقف اقدامات روسیه علیه اوکراین که با بهانه حمایت از روس‌تبارهای این کشور انجام شد، تحریم‌های اقتصادی برای فلج کردن روسیه را وضع کرد. این موضوع باعث تشدید این تقابل شد اما در این جریان کشورهایی مانند ترکیه از تحریم‌های غرب علیه روسیه بهره اقتصادی وافری بردند.

اما سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترک‌ها سبب شد تا روسیه که در حوزه نظامی با توجه به درگیری‌های منطقه‌ای با داعش صلاح نمی‌دانست که به‌طور مستقیم با ترکیه برخورد کند، تنبیهات اقتصادی را برای این کشور در نظر گرفت.[2] امروز روسیه وارد فاز جنگ اقتصادی با ترکیه شده است و این به معنای از بین رفتن بخش عمده‌ای از بازار اقتصادی ترکیه و همچنین فرصتی است که ایران و کشورهای دیگر می‌توانند از آن بهره اقتصادی ببرند.[3]

بازار اقتصادی که به نظر نمی‌رسد با چنین وسعت و پتانسیلی در اختیار ایران قرار گیرد. متأسفانه برخی با نگاه غربی به روسیه می‌نگرند و فرصت به وجود آمده را نادیده می‌گیرند. طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت که چنین فرصت‌های اقتصادی میان ایران و غرب شکل بگیرد. این درشرایطی است که ایران بایستی به دیگر کشورهای مانند چین هم نیم نگاهی داشته باشد که متأسفانه در دولت جدید این نگاه بیشتر معطوف به غرب شده است و کسانی چون هاشمی رفسنجانی نیز با وجود حمایت از دولت اما با توجه به تجربه اقتصادی که دارند از دولت نسبت به این موضوع گلایه‌مندند.[4] به‌ویژه اینکه اگر یکی از راه‌های برقرار کردن رابطه استراتژیک تحکیم روابط اقتصادی است که اگر این مهم صورت نگیرد نمی‌توان انتظار داشت که روابط به سطح بالایی برسد.

دوقطبی سازی انگلوفیل و رسوفیل

تاریخ ایران شاهد دوقطبی در نظریه سیاست خارجی ایران بوده است. دوقطبی که بعضاً با رویکرد دولت به یکی از دول خارجی ازجمله روسیه و انگلیس در زمان ابرقدرتی این دو کشور در زمان قاجار وجود داشته و تا به امروز به برخی از افراد منتقل‌شده است. اعمال قدرت این دولت‌های استعمارگر در بعضی سرزمین‌ها نظیر ایران به رقابت و کشمکش این دولت‌ها منجر شد. در این میان ازلحاظ داخلی به‌تدریج در میان سران دولتی دو جریان در حمایت و گرایش به دولت‌های اروپایی شکل گرفت. که در تاریخ ایران به جریان روسوفیل (طرفداران سیاست روسیه در ایران) و انگلوفیل (طرفداران سیاست انگلیس در ایران) اشتهار یافته است.

جالب اینجاست که این دوقطبی نه در جهت مصالح کشورمان بلکه به جهت رقابت روسیه و انگلیس در کشورمان و منافعی که این دو دولت استعماری داشتند برقرار شد و در طول تاریخ برای کشورمان آورده‌ای نداشته است. به نظر می‌رسد برخی هنوز در توهم این رقابت قرار دارند اما هنوز هم این جریان دوقطبی به نفع کشور نیست و منافع بیگانگان را تأمین می‌کند.

در این راستا تزاری نامیدن روسیه و القاء بی‌اعتمادی نسبت به این کشور درحالی‌که این کشور دست دوستی به ما دراز کرده است و منافع مشترکی میان ایران و روسیه در سطح منطقه به وجود آمده است با توجه به اینکه در طرف غربی چنین پتانسیل، همگرایی و ارتباطی وجود ندارد، به نظر می‌رسد که بیشتر از اینکه به سود کشورمان باشد به نفع بیگانگان و حکومت‌های لیبرال غربی است. این درحالی است که شرایط ایران کنونی بسیار متفاوت از گذشته است و دو کشور روسیه و ایران در بسیاری از موارد باهم منافع مشترکی دارند که می‌تواند روابط را نیز مستحکم‌تر کند. این درحالی است که اصل اول و پایه‌‌ای سیاست خارجی بیان می‌کند که دشمن و دوست همیشگی وجود ندارد و بسته به شرایط و عملکرد طرف مقابل بایستی با وی عمل کرد.

به هر جهت تحقق این مهم میزان تعهد طرف مقابل و جدیت آن را می‌طلبد و در این زمینه بایستی بدون قضاوت‌های یکطرفه به مصالح ملی کشور نگریسته شود. این درحالی است که به جای طرف ایرانی حال شاهد دست دراز کردن طرف خارجی هستیم که می‌تواند نقطه مثبتی در این زمینه باشد. چه اینکه نوع روابطی که ما با طرف مقابل برقرار می‌کنیم هم می‌تواند در سود و زیان این روابط اثرگذار باشد و بایستی با برنامه‌ریزی لازم و شناخت نقاط مثبت منافع در این جهت حرکت کنیم تا به نتیجه شیرین در این زمینه دست یابیم.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/500147

[2] http://www.isna.ir/fa/news/94090804973

[3] http://isna.ir/fa/news/94090804856

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/490605

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 98
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    در اینجور بنگاه های سیاسی رو باید گل گرفت ، سوزششون از دیدار پوتین با رهبر انقلابه . اینها عقبه فتنه گران سال88 هستند که در به در به دنبال اهدافشون بودن و هستند و خواهند بود اما کور خوندن ... دیگه اون دوره تموم شده
  • ایرانی ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ارتباط باهمه کشورهای دنیا مقول ومفیدست ولی این توجیهات اسمان ریسمان درراطه باروس وپوتین واظهارقلدری بواسطه سفر پوتین از حماقتست
  • حجت اله ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بنام خدا, یقینا هیچ ایرانی وطن پرستی منافع و عظمت ایران را ترجیح به این و ان نخواهد داد اما همه میانیم که جهان متغییر هست و نتنها بیولوژی و حیات جانداران بلکه سیاست و ارزشها و هنجارها و فرهنگ ها هم در حال تغییر است و کمتر پدیده ایی توان مقاومت در برابر تغییر را دارد .بله شوروی و نظام کمونیست ان موقع قابل اعتماد نبود چون عاری از اخلاق در سیاست و اقتصاد بود و داعیه برتری طلبی در جهان را داشت .اما روسیه امروز و سیاست پوتینیسم که در دهه های اخیر ازمون خود را در مقابله با تطمیعات و تهدیدات شیاطین غرب بنحو خداپسندانه ایی پس داده است را باید باور کرد ,در قضیه لشگر کشی غرب و باصطلاح ائتلاف در مقابل افغانستان و عراق یا در همکاری تنگاتنگ با ایران در تکمیل نیروگاه بوشهر علیرغم تحریم ایران و فشارهای مختلف برای قطع همکاری روسیه با ایران که نپذیرفت روسیه و یا در محکوم کردن کشتار مردم بحرین و لشگر کشی خدمه و حشمه غرب بنام قومیت عربی به انجا یا در قضیه سوریه و عراق ,در همکاری برای شکستن و دور زدن تحریمها برای کمک به ایران و همه و همه نشان دهنده این است که روسیه منافع ملی خود را در استراتژی برد برد با ایران تعریف کرد ,اما غرب چطور ,یکروز هسته ایی یکروز حقوق بشر یکروز انتظار همکاری در خفه کردن مردم مظلوم سوریه و یمن و بحرین و دیگر نقاط دنیا از ایران یکروز مسیله موشکی ایران یک روز مسیله عدم حمایت ایران از ملتهایی که از حیات خود دفاع میکنند .آیا این دونوع رفتار و دیدگاه که یکی تعامل گرایانه و همکاری کننده هست(روسیه) و دیگری که تقابل گرایانه و حذف کننده هست(غربی ها چه امریکا یا انگلیس ) را میتوان یکسو و هم وزن دانست .خیر .صد درصد این تفکر مدفی را میتوان انالیز کرده و به نکات غرض الودی در ان رسید . دوستان تحلیل گر یک بام و دو هوا تحلیل نفرمایند ما در مورد تاریخ نکات مبهمی را داریم که باید پاسخ داده شود اگر ما عملکرد ولت ان وقت رسیه را زیر سوال میبریم که باید هم ببریم و حق هم همینست ایا میتوانیم به عملکرد دولتهای بی کفایت قاجاری صحه بگذاریم با توجه به اینکه همین دوولتها مرد مبارزه هم جنبش های ملی گرا و تجدد گرا بودند و هم جنبشهای مذهبی به رهبری علما و روحانیت مبارز ,پس عملکرد دولتهای قجری مورد تایید نبوده و نخواهد بود ,البته بنده قصد ندارم عملکرد ان زمان شوروی را تایید کنم چون خود انها هم یقیننا قبول نداشتند که دست به اصلاحات گورباچفی زدند ,اما نکات مبهمی هم هست که جای تامل و تحقیقات تاریخ شناسی دارد ,امروز سیاستهای روسیه همسو با تفکر هر انسان ازاده و مبارز و حق طلبی است ,چرا نباید هم پیمان شد اتفاقا باید استقبال کرد و تحکیم کرد همکاری و تعامل را .
  • عرفان ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    این عده کدخدا رو ترجیح میدن. روسیه به خاطر داشتن منافع مشترک دیپلماتیک و هم مرز بودن با ایران بهتر از غرب. بین بد و بدتر باید یکی رو انتخاب کرد. هم روسیه به دنبال منافع خودش و هم غرب. مقام معظم رهبری فرمودند از اول که باید یک جناح داشته باشیم که اگر اینطور باشد دعواهای داخلی هم پایان پذیر.
  • علی ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا اگه صحبت از دست دادن با یه آمریکایی باشه اونوقت ببین چه ذوقی می کنند. در حد سکته.
  • رضا ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    یکی از دلایل اصلی مخالفت جریانهای اصلاح طلبی و طرفدارانشون با روسیه، درست کردن یه معادل برای دشمنی امریکاست تا با این حربه هم تا حدودی امریکا و دشمنی و جنایتهاشو توجیه کنن و هم با پررنگ کردن روسیه قدیم، روسیه جدید و سیاستهای ضد غربی اونها رو تضعیف کنن و هم سیاستهای جمهوری اسلامی رو زیر سوال ببرن. اونها هدف اصلیشون همین اخرین دلیل هست.یعنی دشمنیشون با روسیه به دلیل دشمنی مخفیشون با سیاستهای جمهوری اسلامی است و راهی نمیبینن جز زدن روسیه!
  • دامغانی ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 1
    ایران می تواند با افزایش صادرات به روسیه برای رفع مشکل بیکاری خود گام موثر بردارد.
  • اسفندیار ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 1
    این جماعت تا مملکت را در دامن شیطان بزرگ نیندازند دست بردار نیستند اما به فضل الهی این امید ناامید شیطان است الان منافعمان در سوریه با روسیه گره خورده دوستان زیاده روی نکنند والا مثل قضیه ی محمد مرسی می شود... درود بر حاج محمود احمدی نژاد
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بد بيني زيادي از ترس است !!!
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    وقتی سایت معلوم‌الحالی مثل «مشــــــــــــرق» دم از دلواپسی می‌زنه، قطع به یقین بدونید آب داره سر بالا میره. بسوزید عزیزان، بسوزید در این کینه ی بی پایان.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    2 0
    اتفاقا شماها شدید روسیه پرست و حتی توی تلویزیونم این کاملا مشخصه و توی سایتهاتون!!
  • مهران ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    ایران به کشوری مثل ترکیه که حامی تروریست تو دوره ی بحران اقتصادیش و... نباید کمک کنه
  • رهگذر ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    نه آمريكا و نه روسيه و نه هيچ كشور ديگري دلسوز اين ملت نيست فقط به فقط منافع مشترك كوتاه مدت و يا بلند مدت ميزان و معيار نزديكي كشورها با يكديگر نه چيز ديگه اي
  • علیرضا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی . بحث روسیه بخاطر اینه که قابل اعتماد نیست . در طول تاریخ و حتی در مذاکرات هسته ای بارها این مطلب رو نشان داده و اثبات کرده است ما نیز باید در راستای منافع ملی مان گام برداریم نه احساسات . کوته بین نباید بود. هر ایرانی دلنگران منافع ملی کشورش است. اینها ربطی به دیدار پوتین با آقا ندارد . ربطی به خیلی از نکات ندارد . من نه اصلاح طلبم و نه از طرفداران شخصی خاص یا گروهی خاص اما منافع ملی کشورم برام مهمه خیلی مهمه . روسها اثبات کرده اند تصمیماتشان در مقاطع مختلف بر اساس منافع ملیشون هست . خوب چه اشکالی داره که ما ارتباط با روسیه داشته باشیم اما منافع ملی خودمون رو هم ببینیم و این قدر خوش بین به روس ها نباشیم . ما باید متکی به خودمان باشیم .
  • علی ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    روسیه همون روسیه زمان قاجاره که دمار از روز گار ایران و ایرانی در اورد
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    خدا بیامرزد امام ره را که می فرمودند نه شرقی نه غربی
  • جواد ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    تئوری جین شارپ در مورد انقلاب های مخملی است که در فرازی از ان امده است که شبه روشنفکران وابسته به غرب مامورند برای کاهش نفرت از امریکا " جایگزین معرفی کنند . الان هم فتنه گران که ارتباط و وابستگی شان به غرب و امریکا برای مردم مشخص شده " برای کاهش نفرت مردم " میخواهند امریکا را ( با بد معرفی کردن شوروی ) بزک کنند . امام خمینی : وابسته ها و غرب زده ها میخواهند شوروی را مطرح کنند تا ملت ایران جنایت های امریکا را منسی ( فراموش) کند .
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام رسوفيلها نظير شما در تاريخ ايران زياده مثل امتياز نفت شمال ، قرآن پوتين همانند قرآن عمروعاص بر سر نيزه است پوتين از قرآن مثل شما چيزى نمى فهمد در قرآن آمده وقتى دو جماعت مسلمان باهم جنگ مى کنند بر شما واجب است که بين آنها صلح ايجاد کنيد نه اينکه يک کشور کمونيست و خدا نشناس را براى قتل و عام زن و مرد و کودک را بياوريد خدا شما رسوفيلها را هدايت کند برويد به تاريخ نگاه کنيد و عبرت بگيريد
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    قابل اعتماد نیست یعنی چی؟ یه جوری میگین قابل اعتماد نیست انگار اون مستعمره مسات و هر ما میخوایم باید انجام بده تا قابل اعتماد بشه. اون وقت آمریکایی که طراح و عامل همه تحریم های علیه ایران بوده براتون کعبه آماله.
  • اسفندیار ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    درود بر احمدی نژاد مرگ بر آمریکا
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    شرق تو چرا سنگ روسیه رو به سینه میزنی؟چمدونی در راهه؟
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه قرار باشه استثمار بشه ایران، آمریکا بهتر از رویسه است!
  • ناشناس ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    روسیه امروز وارد محور مقاومت شده و از مردم مظلوم سوریه حمایت میکند و به همین جهت به متحد استراتژیک ایران تبدیل شده است و دولت ایران باید با افزایش صادرات به روسیه جای خالی ترکیه را پر نماید و از این فرصت مناسب اقتصادی بوجود آمده حداکثر بهره را ببریم .
  • ناشناس ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    از کی تا حالا جماعت داعشی و تروریست ها و حامیان نفهم آنها مسلمان شده اند ؟!!
  • سید دکتر محمود ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    1 دلیلش اینه که خیانت روسهای کافر رو در زمان جنگهای اول و دوم ایران و روس که منجر به جداشازی بخشهای عظیمی از ایران شد را فراموش نکرده اند ضرر مالی هرچقدر که باشه- از طرف کدخدا - جبران پذیره اما از دست دادن خاک نه
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 1
    خدا رو شکر حال روسیه را توسط یک عضو ضعیف ناتو گرفتن و روسیه جرات جواب دادن نداشت. حالا سنگشو به سینه بزنین. آبو باید ریخت اونجا که ....
  • ناشناس ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ما شخص پوتین و کشور قدرتمند روسیه رو دوست داریم به دلیل اینکه از محور مقاومت و مردم مظلوم سوریه دفاع میکند و در جهت منافع ملی ایران و تضعیف رژیم صهیونیستی گام برمیدارد .
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    احمق شمایی هستید که فکر می کنید کسی با سفر پوتین به ایران اظهار قلدری می کند جناب قلدر انگلیسی
  • ناشناس ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    روسیه امروز با شوروی زمان قجرها 100 درجه تفاوت کرده است و تامین کننده منافع ملی ماست .
  • ناشناس ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    دلواپسان رابطه با روسیه عاشقان کدخدا و شیطان بزرگ هستند .
  • اصغر ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    تحلیل مشرق خیلی جانبدارانه هس و به واقعیت نزدیک نیست، دو نکته عرض کنم اول اینکه:بحث سر اینه که دلیل نداشتن رابطه با غرب رو بی اعتمادی نسبت به غرب میدونیم و اینکه سیاست اونها نسبت به ما در گذشته درست نبوده، خوب با همین مبنا به رایطه با روسیه نگاه کردن آیا اشتباه است؟
  • مصطفی ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    چطور مانوری که در رابطه با دیدار خانم ابتکار با فرانسویها و آلمانیها میدید مشکلی نداره، مگر میراژهای فرانسوی در زمان جنگ و بمبهای شیمیایی آلمانی ها در زمان جنگ رو یادتون رفته؟
  • مصطفی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اینها کلی ذوق زده شدند که مرکل به ابتکار گفته بود چطوری
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اینها نوکران و سرسپردگان غرب هستند، تمام تیترها و مقالات روزنامه ها و رسانه های زنجیره ای از یک اتاق فکر مشترک در اسراییل و آمریکا بهره مند هستند، که چند مدت پیش یک گروه از این عوامل توسط سپاه شناسایی شدند، بعد از رو شدن دست این عوامل نفوذی و وابسته بودنش به آمریکا مستکبر ورژیم صهیونیستی با زدن این انگ و تهمت سعی در فرار رو به جلو دارند، روابط ایران با روسیه و چین در این برهه از تاریخ و پس از انقلاب از سر برابری و عزتمندانه بوده و این کشور ها نیز حاکمیت مستقل جمهوری اسلامی رو به رسمیت شناختند. و.در هیچ یک از امور داخلی و خارجی و قوانین ما دخالت نمیکنند. ااین آمریکا هست که سعی در تحمیل هژمونی خودش به سایر کشور ها رو داره و اونجایی که طرف کدخدایی آمریکا رو به رسمیت بشناسه به انواع و اقسام فشار ها به یک دولت و حکومت مستقل اقدام میکنه... ما میدانیم که در پس این مطالب و گفته ها چیست و ذات نوکر صفت شما برای تمام مردم آزاده این مملکت شناخته شده هست.
  • نذیر ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    داعش بچه کش که از سوی یک مشت جنایتکار یزیدی حمایت میشن میشه مسلمان، ببم جان بیدار شو، عصر عصر تقابل حق و شیطان است و هر دو گروه در حال صف آرائی و باید دید کی در حق می ماند و کی با باطل، عمر سعد اولین دعوت نامه رو فرستاد و اولین تیر، و حر اولین مانع امام شد و اولین شهید
  • پسر ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    چطور کارهای کثیف گذشته فرانسه فراموش کردن باید گذشته روسیه فراموش کنند تا از این فرصت نهایت استفاده بکنند باید جوری عمل کرد که روسیه بعد از لغو تحریم اتحادیه اروپا علیه خودش کالای ایرانی ترجیح بده پوتین کسی نیست که برای ملتش کالای بنجل بخره
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ببينيد داستان نبايد تعريف كرد ، اين خيلي واضحه ملاقات پوتين با رهبري معظم براي امريكا خيلي گر ان آمد و اردوغان ديكتاتور تركيه هم آلت دست اونها براي خالي كردن عقدشون دست به چين عملي زدند ،آن جه در داخل هم ميگذره تنها خيانت و گرم برداشتن در جهت خواست أمريكا و انگلستان است ، شما آدماي انگليس رو تو ايران دست كم نگيريد
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    معيار سياست خارجي کشورهايي مثل روسيه و يا حتي آمريکا فقط و فقط منافع ملي خودشون هستش و گرنه اونها دلشون براي کشوري نسوخته . جالب اينجا است که خود سايتهايي مثل مشرق که ديگران رو به ذوق زدگي و وادادگي در برابر غرب متهم مي‌کنند حالا خودشون از اونور بام افتادند و ذوق زده روسيه شدن بهتره راي هاي روسيه در شوراي امنيت که منجر به اين همه قطعنامه هاي ضد ايراني و اين تحريم هاي ظالمانه شد رو فراموش نکنيد
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر معلوم الحال است توچرا به سایت سر می زنی نظر می دهی !!!فکر کنم شما دارید میسوزید که پوتین یک راست رفت خدمت رهبری وهدیه ارزشمندی به رهبری داد که خیلی مفهوم داشت ...
  • مسافر ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مرگ بر جریان انحرافی و مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    نظرت نشان دهنده سوزش شدیده! منظورت از کینه رو متوجه نشدم! احتمالا منظور کینه از آمریکاست. این نشان دهنده معلوم الحال بودن شما دوست گرامیه که حاضر نیستید همکاری با کشوری که با ما منافع مشترک داره رو ببینید در عین حال خواهان رابطه با کشوری هستید که هر روز و شب کارش جنایته.
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مگه مشرق گفته که روسیه دلسوز این ملته؟!
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بله خدا بیامرزه امام راحل رو. اینکه جمهوری اسلامی الان با روسیه منافع مشترک داره به منزله تبعیت از روسیه هستش؟!!
  • علی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    به به جمع بروبکسه روسوفيلی و انگلوفيلی جَمعه . از خود نویسنده بگیر تا همه کامنتا
  • ایرانی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آمریکا و سران صهیونیست از نزدیکی بین ایران و روسیه به شدت نگران هستند نزدیکی این دو تا کشور به نفع دو کشور و کشورهای مظلوم منطقه هست و ضربه ی بزرگی به نقشه های صهیونیست ها و آمریکایی ها میزنه برای همین نوکرهای اسرائیل و آمریکا قصد دارند این رابطه را با مطرح کردن این مسائل که مربوط به روسیه ی گذشته هست از بین ببرند
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    تو اگر اهل عبرت هستی این همه تحریم و کشتارو ببین که هزاران برابر بدتر از کارهایی است که در تاریخ خوندیم. شما الان این چیزها رو می بینی و عبرت نمی گیری اونوقت حرف از 200 سال پیش میزنی؟!
  • اکبری ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    زیاد از حد ذوق زده نشید / پوتین و روسها بیشتر از هر کس دیگه ای به ایران در 300 سال گذشته ضربه زده اند و هم پیمانی آنها با صدام و دشمنان ایران تا همین مساله اتمی بر کسی پوشیده نیست . خجالت هم خوب چیزی است که باید بکشید و پوتین را برا ی خودتان بت نکنید بجای ان به تقویت کشور بپردازید ...
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آقای دکتر! هیچ کشوری به کشور دیگر اعتماد کامل نداره. متوجه میشی یا نه؟! اینکه شوروی یه زمانی به خاطر بی لیاقتی حاکمان ما یه غلطی کرده براتون مهمه اما کارهایی که غرب در حق ما کرده و 1000 برابر بدتر بوده براتون چیز مهمی نیست! به خدا فهم این چیزها اونقدرا هم سخت نیست.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    وادادگی به غرب یعنی زمانی که روسیه داره عملا به ما کمک میکنه چشم دیدنشو نداشته باشی. والا حمایت از دوست که در منطق ما وادادگی به حساب نمیاد در منطق شما نمیدونم! منافع آمریکا به صهیونسزم وابسته هست و استقلالی از خودشون ندارن که شما دلت میخواد بهشون بچسبی. اگر روسیه هم کاری کرده که به ضرر ما بوده به خاطر فشار اونهاییه که دلتون میخواد با اونها دوست بشید. اگر قرار باشه با روسیه ارتباط نداشته باشیم مسلما به طور اولی با شیطان بزرگ هم ارتباط نخواهیم داشت.
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    منطق اصلاح طلبی!! بدبختی ما اینه که با یه عده آدمی شدیم 70 میلیون که همیشه فکر می کنند باید آویزون یک کشور دیگه باشیم! بنابراین رابطه بر اساس منافع مشترک با روسیه رو هم آویزون شدن تلقی می کنند! و میگن چرا روسیه، چرا آمریکا نه!! آمریکا منافع مشترکش با ما در کجاهاست؟!
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    این روزنامه ها زنجیره ای هستند دیگر و باید حق مطلب را در مقابل .... بجا بیاورند و مامور معذورند این ها نمی دانند انقلاب اسلامی زیر بلیط هیچ قدرتی نخواهد رفت لذا فکر این ها علیل و معیوب است و فکر می کنند از نظر تاکتیکی در موضوعی (مقابله با تروریست های تکفیری ) با روسیه همکاری می شود مثل آن ها و غرب بر آستان آن سر خواهند سایید اما غافل از این هستند کسی که زیر علم امام حسین (ع) سینه می زند زیر بیرق هیچ کشوری نخواهد رفت انقلاب اسلامی ایران حاصل خون هزاران شهید و زحمات امام (ره ) است و انشاء الله این صراط مستقیم ادامه خواهد یافت به اذن الله
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    روسها مسیحی هستند نه کمونیست! تاریخ شوروی خیلی وقته به سر رسیده! ضربه زدن به دین و فرهنگ اسلامی ایرانی توسط هالیوود و ماهواره و ... جبران پذیره؟! کشتن بیش از 200 هزار نفر در جنگ عراق جبران پذیره؟! حمایت از داعشی که اگر بتونه ایران رو هم به سوریه تبدیل خواهند کرد چیز کوچکیه؟! حمایت از جنایات اسرائیل و عربستان چیز کوچکیه؟! این همه پایگاه نظامی در اطرافمون به خاطر چیه؟! کودتاها، ترورها کم چیزی هستند؟! تحریم بیش از 35 ساله و همه جانبه ایران برای اینکه به خواسته های شیطانی اونها تن بدیم کم چیزیه؟! کشتار میلیونها نفر در خاورمیانه توسط کدخدا چیز بی اهمیتیه؟! جالبه که از دست رفتن خاکمون توسط روسها رو میبینی اما از دست رفتن خاکمون توسط انگلیس و کشته شدن میلیونها نفر در اثر خیانت انگلیس در حق ملت ایران رو نمیبینی که برای زنده موندن هر چیزی رو می خوردن. چون BBC این چیزها رو بهتون نگفته برای همینه که نمیدونید! اینکه الان با روسیه رابطه داریم به خاطر منافع مشترکه. منافع و اهداف مشترک ما و آمریکا در کجاست؟!
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    دشمن اصلی ما امریکاست ، مرگ بر آمریکا .
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا ؛ دشمن اصلی ما آمریکاست .
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    فعلا"که بعد از برجام امریکا و غرب 2 تا قطعنامه حقوق بشری بر ضد ایران تصویب کردند !
  • ناشناس ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بیشترین ضربه رو ما در یک قرن اخیر از امریکا خوردیم از کودتای 28 مرداد بگیر تا کاپیتولاسیون و سرنگون کردن هواپیمای مسافربری و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی تا تحریمهای ظالمانه اخیر .
  • ناشناس ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اتحاد ایران و روسیه و چین میتواند باعث تقابل با نظام سلطه و مانع تک قطبی شدن قدرت امریکا بشود و بنفع منطقه خاورمیانه و دنیاست .
  • علی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    نظرات گویای خیلی چیزهاست. برخی حتی سفر پوتین اونا رو دلواپس میکنه اما تهدیدات آشکار آمریکا و تحریم‌هایی که ظالمانه خوانده شده رو ندیده گرفته و منتظر باز شدن سفارت خاصی جهت رسیدن به دلداده خودشون هستند. ما نگفتیم که روسیه بیاد بر ما حکمرانی بکنه یا برای ما نقشه راه طراحی کنه یا اقتصادمون رو نجات بده. اما در طرف مقابل برخی با کاراشون نشون میدند که تمام آرزوشون اینه که مثلا آمریکا اقتصاد ما را نجات بده و به ما مثلا گرای برخی چیزا رو بده و ما هم راضیشون نگه داریم و یا ژاندارمشون باشیم و این در حالیست که دست چدنی در پس دستکش مخملین را به خوبی آمریکا برای این عده مخفی کرده و هرقت نوازشی هم به اینا میده و سرمست از این نوازش موذیانه و بدون استفاده از عقل حرف های احساسی سر میدهند. اصلا شعار ما می توانیم در برابر همینا بود که دلداده غرب بودند. اینا ضرب المثل ما لولهنگ هم نمیتوانیم بسازیم را حرف به حرف هجی کرده بودند و به خورد ملت داده بودند. به نظر من ایران اگه برخی مفسدین اقتصادی را فیلتر کنه، بازده کاری افراد شاغل رو بالا ببره و اعتماد به نفس لازم را داشته باشه به خوبی میتونه مسیر پیشرفت رو تنها و بدون نیاز به کسی طی کنه؛ منتها اگه برخی از پشت خنجر نزنند و نمونه این خنجر زدنها فراوونه از جمله همین اواخر در سال 88 که کشور را به عقب راندند تا دوران پیشرفت را شاهد نباشیم و آن را به ویران‌کده‌ای بدل کردند تا مثلا بعد آمریکا بیاد وارد میدان بشه و اینا مدعی بشوند که ناجی ما آمریکا بوده.
  • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    درود بر احمدی دلاور / پیرو خط رهـبـر
  • محسن ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    روسیه چ گلی به سرمون زده
  • احمد ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    جناب دکتر ما داریم درباره روسیه فعلی صحبت می کنیم که ساستش زمین تا آسمان با روسیه تزاری وشوروی متفاوته ، در حال حاضر نظام کمونیستی در روسیه حاکم نیست بلکه روسها مسیحی ارتدوکس هستندالبته حزب کمونیست مثل خیلی از کشورها در روسیه هم هست مثل حزب کمونیست فرانسه و... از شما که دکتری بعیده این مطالب را ندونی ، اگر با منطق شما سیاست خارجی مون را تنظیم می کردیم باید رابطمون با مغولستان وازبکستان را قطع می کردیم چون چنگیزخان مغول وتیمور لنگ ازبک بود ، یا چون محمد واشرف افغان جنایت های زیادی علیه مردم ما انجام دادند باید با افغانستان رابطه خوب نداشته باشیم، رژیم بعث عراق بدترین جنایت ها را علیه ما انجام داد ولی الان ما بهترین روابط را با عراق داریم چون حکومت فعلی عراق 180 درجه متفاوت از رژیم جنایتکار بعثی است ، ملاک وضعیت وسیاست های فعلی یک کشوره ، مگه الان روسیه به خاک ما نظر داره که شما از روسیه تزاری سفاک و جنایتکارمثال می زنی؟!!! جالبه که شما در عهدنامه ترکمن چای وگلستان نقش پررنگ انگلیس را نمی بینی!!! در جداشدن بحرین وهرات هم انگلستان نقش مستقیم داشت ولی به نفعتون نیست یادآوری کنید.
  • احمد ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اصغر جان ما داریم درباره روسیه فعلی حرف می زنیم که سیاستش 180 درجه با گذشته اون فرق کرده، ولی آمریکا همچنان سیاست خصمانه خودش علیه ما را داره ادامه می ده، روسیه کدام گروهک ضدانقلاب را چناه داده؟ اما ببین گروهک های تروریست ضدانقلاب به راحتی در کشورهای غربی جولان می دهند و مراکز متعدد دارند، طوری صحبت می کنی انگار آمریکا قبلاً فقط بد بوده حالا خوب شده وسیاست خصمانشو کنار گذاشته!!!
  • احمد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    علی آقا ، روسوفیل کسانی بودند که طرفدار سلطه روس ها بر ایران بودند ولی در این جا کسی موافق این کار نیست، رابطه دوستانه با روس ها به معنای سلطه آنها بر ما نیست فهمش سخت نیست، آیا روسیه دارد چیزی را به ما تحمیل می کند؟ آیا برای ما تعیین تکلیف می کند؟ آیا اتهامی به ما می زند؟ آیا از تجزیه طلبان وگروهک های ضدانقلاب پشتیبانی می کند؟ آیا گروهک های ضد انقلاب در روسیه دفتر دارند؟ بله روسیه در گذشته کارنامه سیاهی در ایران داشته ولی در حال حاضر مثل گذشته رفتار نمی کندواین کاملاً واضحه ، البته ما در برابر روسها خوش بین نیستیم بلکه واقع بین هستیم ، آنها واقعاً دارند داعش وسایر گروه های تروریستی در سوریه را نابود می کنند واین به نفع ماست اینو که قبول داری دلبندم.
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    از یک ژاپوفیلی هم رونمایی شد!!
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکای جنایتکار
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    یعنی واقعا نمی بینی الان روسیه داره داعش که بازوی امریکاست را به خاک سیاه می شونه ما نمی گویم روس پرستیم اما الان که منافع اش با ما همسو است باید از فرصت استفاده کرد نه اینکه منافعمون را بخاطر احساسات روس دوستی تقدیم روس ها کنیم، نه. اگر روسیه یک قدم در راه خیبر برداشت شما هم یک قدم به انها نزدیک شوید و به همین ترتیب
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مشکل تویی که هنوز مسلمون و غیر مسلمون را از هم تشخیص نمی دی مسلمونی به اسم نیست اول به عمله امریکایی ها و غربی ها هم جنایت می کنند بنظرت مسیحی هستند درسته که مسیحیت تحریف شده اما اینها همون مسیحی تحریف شده هم نیستند اینها پیروان صهیونیست و قوم شیطان هستند یک مسیحی تحریف شده نیز دست به جنایت نمی زند چه برسه به مسلمون واقعی
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ امریکای جنایتکار
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    سیاست گذشته که هیچ همین غربی ها الان هم با ما رابطه و سیاست درستی نخواهند داشت ایا امریکا و غرب حاضر می شه حقوق ما را به رسمیت بشناسه و با ما مثل خودش و یک ادم حسابی رفتار کنه یا هنوز فکر می کنه ما برده انها ایم
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    بچه جون برو کنار بزار باد بیاد تو هم یه کلمه یاد گرفتی رسوفیل با اون نظرات ابدوغ خیاری چند سالته دوست ناعزیز؟ نمیدونم اطلاعاتت پایینه یا خودت رو زدی به اون راه
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    شما برو سطح معلومات خودت رو بالا تر ببر بعد بیا نظر بده جک خنده داری بود سر حال شدم
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    شما برو با امریکا جونت حال کن اولا ناتو یه تشکیلات نظامیه که عضو ضعیف و قوی نداره به ترکیه حمله کنی مثل این میمونه که امریکا المان فرانسه انگلیس حمله کردی و همینطور بلعکس امریکای بی پدر دقیقا همینو میخواست که روسیه از هدف اصلی خوش دور کنه ولی روس ها زرنگ تر از این حرفا هستن و مطمئنن یه زمان مناسب زهر خودشون میریزن تو یه امریکا پرست دو اتیشه هستی مطمئنم
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    چمدون تو و امثال تو در راهه بستگی داره حالا تو چی دوست داری؟
  • عرفان ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    غرب و کدخدا داخل ایران دست به کار شدن! دقیقا مثل زمان فتنه که دست به کار شده بودند ولی ان شاءالله کاری از پیش نخواهند برد تا وقتی اون عده قلیل رو منزوی کرده باشیم .
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ایرانم به دنبال منافعش هست، همه منافع کشورر خود را می خواهند و نمی شود با همه بد شد، زیرا عاقبت دشمنی سقوط است.
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا همشو بخونم؟
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آره بابا...این چند وقته احتمال ذوق مرگی این جماعت بالا رفته
  • وحید۹۳ ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آره داداش ..اینه پوتین اومد تهران پیش رهبری و هدیه داد و امریکا و اروپا سوختن به ترکیه گفتن پاچه روسیه رو گاز بگیر.....مثل اینکه توهم داری میسوزی...اومدی پاچه ....
  • وحید93 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه آدم های ساده لوحی عین شما در طول تاریخ این مملکت کم تر داشتیم وضعمون این نبود.....سی ساله به کوری چشم دشمنان و سربازان داخلی اون ها و با وجود تحریم داریم سعی می کنیم نقاط ضعفمون رو پوشش بدیم ولی شما به چه دردی می خورید؟جز اینکه هر روز از یک شیطان بزرگ(میدونم نمی فهمی یعنی چی)حمایت می کنید؟...شماها عین همون شعبان...هستید که بر ضد ملت خودشن کودتا کردن
  • وحید93 ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آمریکا چی؟....امریکا خوبه نه؟...دوسش داری؟...تو که فرش شوروی اون موقع با روسیه الآن رو متجه نمی شی و اینکه چرا ما داریم باحاش تو سوریه همکاری می کنیم رو نمی فهمی خب وقت ما رو نگیر نظر نده دیگه
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اولا که آخه تو از کجای متن این رو فهمیدی؟میخوای بگی ترکیه نفت از داعش نمی خره؟ یا امریکا واقعا مخالف داعشه و داعش همین جوری خودش بوجود اومد؟ ضمنا شاید چمدونی برای تو تو راه باشه که از روسیه با این اقدامات اخیرش بدت اومده
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    آخه آدم چیز فهم....ما یه اس ۳۰۰ خریدیم بعد از ۸ سال روس ها دارن پس میدن ولی امریکا چی؟ کدوم کشور هواپیمای مسافربری ما رو زد و پول های ما رو بلوکه کرد و هر روز انواع تهوت رو میزنه و جلوی فعالیت هسته ای ما رو گرفت؟ آخه کمی از اون چیزی که خدا بهتون داده و بهش میگن عقل استفاده کنید..حیفه ها
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    نا شناس جون اولی دمت گرم...باید این رو هم اضافه کرد که دکتر یه قیاسی بکن تو عقلت جا بگیره....شما همش میگید امریکا تو این یکی دو سال عوض شده و در مورد روسیه به ۶۰ سال پیش استناد میکنی؟....عجب ...شان دکتر ها رو لطفا پایین نیار
  • وحید ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    روسیه جواب نداد؟...این کی بود که میگفت به روس ها بیاین مذاکره کنیم؟
  • وحید ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    ببین دوست عزیز the enemy of our enemy can be our friend.? افتاد؟
  • اسفندیار ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    آن چیزی که معلوم است عاشقان رابطه با امریکا بشدت از نزدیکی ایران و روسیه ناراحت هستند و تا زمانی که منافع ملی ما به خطر نیفتد این رابطه باید ادامه یابد ما صد در صد به روسیه اعتماد نمی کنیم همانطور که یک درصد هم به آمریکا اعتماد نداریم برای ما امریکا شیطان بزرگ و تروریست بالذات دولتی است که اگر لااله الا الله هم بگوید قبول نمی کنیم همانگونه که جناب پوتین برای ما پوتین است هیچ پسوند و پیشوند دینی و مذهبی اضافه نمی کنیم که فردا روزی اگر منافعمان در جایی به موازات هم قرار نگرفت پسوند و پیشوندها باعث دردسر شوند جناب مرسی که یادتان است!!! درود بر شهید حاج محمود احمدی نژاد بهاری بهاری بهاری
  • مجتبی ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام روسیه کشوری متفاوت از گذشته است بخش بزرگی از جمعیت روسیه مسلمانند و زمامداران روسی می دانند در آینده جمعیت مسلمان آن به اکثریت می رسند بنابر این در سیاست خارجی نیم نگاهی به جامعه مسلمانان دارند هم اکنون روسیه عضور ناظر در گردهمایی های کشورهای مسلمان مانند کنفرانس اسلامی است. روسیه بدون دادن تعهدی نسبت به کشورهای مسلمان بی تفاوت نیست با وجود ندادن اس 300 به ایران بدون درخواست ایران حفاظت از فضای ایران از تجاوز هوایی کشورهای دیگر مانند عربستان و اسرائیل با دادن اخطار به آنها ونصب سامانه پدافند هوایی در دریای خزر حسن نیت خود را ثابت کرد روسیه را دور از قلمرو کشورهای مسلمان ندانید زمامداران روسیه از محتوای هدیه ای که توسط پوتین به رهبری ایران داده شد بی اطلاع نیستند(می دانند قرآن حاوی چه پیامی است.)
  • ناشناس ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    مشرق همه را نادان و خودش را حق نشان میدهد مشرق هر کلمه ی را که مینویسد دو چیر هست یکی تخریب طرف مقابل که مد نظر هست دوم بر حق نشاندن دیدگاه خود و این هست مسلمانی که همه واسش گلو پاره میکنن
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    سید دکتر انگلیسی ؟؟؟!! واقعاً که ؟
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ناشناس 15:35 ژاپوفیلی رو خوب اومدی
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما باید یکی از پایگاه هامون رو توی جزایر خلیج فارس به روسها بدیم تو حساب کار دست آمریکا بیاد.
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    صرفاً ذوق کردن الکی نیست - سیاستهای کدخدا را برایمان بازخوانی میکنند که نوعی نادیده گرفتن خطرات دشمن است.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    فعلا روسیه کشوری است که داعش را بمباران میکند و کارش با ارزش است. بهتر از نظرات فرد متوهمی است که بمباران داعش توسط روسیه را درست نمیداند.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    طرفداران خاطرات گو فکر میکنند ما باید مستعمره باشیم. کی میخواهید دست از این اجنبی پرستی بردارید
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    افسوس که هوش و حواس درست و حسابی نداری - وگرنه میفهمیدی که تمام کشورها میخواهند از زیر بار استعمار در بیایند. - این نظرات روشنفکری مآبانه قبول کدخدا و قبول آرزوی رعیت بودن توسط افرادی سست و چشم به دست دشمن دوخته است.
  • فرهاد ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    روسیه یه جایی پشت ایرانو بد جوری خالی خواهد کرد...
  • علی ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    علی (ع) در طول حکومت خود فرصت نکرد با کافران بجنگه چون افرادی در داخل بودند که اسلام را وارونه نشون میدادند و بهتر بود تا جلوی تحریف اسلام گرفته بشه و پس فردا شیطان پرستی جایگزین اسلام نشه. همونطور که امروز ترور کور ثمره گروه های تکفیری برای اسلامه.
  • علی ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    قرار نیست پشتمونو به اون گرم کنیم. فقط در حال حاضر خوشحالیم که شر داعشی ها رو داره کم میکنه و ایرانم اون سوی مرز گرا میده و عملیات انجام میده. چون وگرنه مجبوری تو خونه خودت با داعش بجنگی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس