مروری بر فرامین امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نشان می‌دهد که از دیدگاه ایشان، اقداماتی چون دور ریختن محصولات کشاورزی فقط در رفتار دولت هایی مانند آمریکا و ....تکرار شده است.

گروه اقتصادی مشرق- طی روزهای اخیر انتقادات به عملکرد دستگاه‌های دولتی در دفن صدها تن سیب‌زمینی بالا گرفته است.

مسئولان دولتی تاکنون در مواجهه با انتقادات،‌ توجیهات متفاوتی ارائه‌ کرده‌اند؛ از دفن سیب‌زمینی‌ها برای تنظیم بازار تا بهانه‌های جدیدتری مثل فاسد و سرطان‌زا بودن این محصولات.

در هر حال، آنچه که واقعیت دارد و اتفاق افتاده دفن صدها تن سیب‌زمینی به بهانه‌هایی است که هیچ یک قانع‌کننده نیست و یقینا این اقدام هم خلاف شرع، هم خلاف اخلاق و هم خلاف آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مروری بر فرامین امام خمینی رحمت الله علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نشان می‌دهد که از دیدگاه ایشان، اقداماتی چون دور ریختن محصولات کشاورزی فقط در رفتار دولت هایی مانند آمریکا و ....تکرار شده است.

رهبران انقلاب اسلامی ایران، همواره اسراف و تبذیر را نهی کرده و به شدت به مردم خصوصا مسئولان نسبت به چنین رفتارهایی تذکر و هشدار داده‌‌اند.

در ادامه نمونه‌ای از سخنان امام و رهبری در نهی دور ریختن محصولات کشاورزی ذکر شده است:

* مستکبران گندم‌هایشان را دور می‌ریزند اما به گرسنگان نمی‌دهند

امام خمینی (ره): ما تا کی باید خواب باشیم؟ ما تا کی ساده‌اندیش باشیم؟ شما آقایان چرا ساده‌اندیشی می‌کنید؟ در بلاد خودتان که می‌روید، بگویید به مردم، بگویید به دنیا، که با دنیا دارند چه می‌کنند این قدرتمندها، اینها با ضعفا دارند چه می‌کنند.

اینها، اتیوپی که‌ آن همه بیچاره‌ها دارند رنج می‌برند، می‌میرند از گرسنگی، گندم‌هایشان را می‌ریزند تو دریا، خرج سلاح‌هایی می‌کنند که همۀ عالم را از بین ببرند.
14/ 11/ 1363

* نابودی کشاورزی به نفع آمریکا

امام خمینی (ره):‌ اصلاً برنامه، برنامه‌ای بوده است که خرابی بکنند. کشاورزی را به اسم «اصلاحات ارضی» بکلی از بین ببرند؛ و بازار درست کنند برای امریکا که گندم‌هایش زیاد است، باید بریزد دریا یا بسوزاند، بهتر این است که ایران یا سایر کشورهایی که تحت نفوذ اوست، کشاورزی‌اش به هم بخورد تا محتاج بشوند به گندم و به همۀ حبوبات.

چنانکه ما الآن محتاج هستیم؛ همه چیزمان از خارج باید بیاید. دامداری را از بین ببرند تا اینکه در گوشت محتاج بشوند از خارج بیاید.

و همین طور هر چیزی را. اینها در این پنجاه سال، با اسمهای بسیار فریبنده و اغفال کننده، این مملکت را خراب کردند و از بین رفت. و الآن ما آن جهت دومش، که می‌خواستم عرض بکنم، این است که خرابی را همۀ ما می‌دانیم منتها شما خرابی بانک را بهتر از آنهایی که کشاورز هستند می‌دانید؛ کشاورزها خرابی کشاورزی را بهتر از شما می‌دانند و هر کدام، هر قشری خرابی محل خودشان را احساس کردند و بهتر می‌دانند.

24/ 3/ 1358

* آنهایی که نعمت‌های خدا را دور می‌ریزند، برادران شیطانند

آیت‌الله خامنه‌ای:‌ پیام من به همه‌ی خانواده‌ها مخصوصاً به خواهران عزیز، زنهای خانه‌دار و به همه‌ی مؤسسات و سازمانها، چه دولتی و چه غیر دولتی این است که از اسراف و تبذیر آذوقه و غذا خودداری کنند.

غذا را به اندازه بپزید، به اندازه تهیه کنید. آمار وحشتناکی دوستان من، به من دادند. آن آمار این است: ۳۰ درصد از گندم ما بوسیله‌ی بیات کردن و کهنه کردن و دور ریختن نان از بین میرود. ۳۰ درصد کم است؟!

در ادارات هر جا غذا میپزند، در ارتش، در سپاه پاسداران، در کارخانجات و در خانه‌ها، نان همیشه یک عدد، نصف نان کمتر از مصرفتان بخرید تا حتی یک لقمه هم از نان زیادی نماند.

تبذیر و اسراف را خدا در قرآن جوری تعریف میکند که گویا برای زمان امروز ما خدا این جمله را فرموده است. خدا میفرماید: «ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین»(۷) تبذیر کنندگان یعنی آنهایی که نعمتهای خدا را حرام میکنند و دور میریزند برادران شیطانها هستند. امروز شیطان بزرگ کیه؟ شیطانهای کوچک کیان هستند؟ دولتهای مرتجع منطقه و مزدوران امریکا. اگر شما تبذیر کنید شما هم برادر شیطانها هستید. - «ان المبذرین» این قرآن است دیگر - «ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین» اسراف نکنید، تبذیر نکنید.

4/ 7/ 1359
* تضییع نعمت خدا

آیت‌الله خامنه‌ای:‌ اسراف در آب، اسراف در نان، اسراف در مواد غذایی، اسراف در وسایل زندگی، زیاده‌روی، زیاد خریدن، زیاد مصرف کردن، دور ریختن چیزهایی که قابل استفاده است، اینها تضییع نعمت خداست.

در آمارها می‌خوانیم و همه شما هم حتماً اطّلاع دارید که بخش عظیمی از این گندمی که با این همه زحمت و مرارتِ دهقان و کشاورز ایرانی به وجود می‌آید و خریداری می‌گردد و بعد آرد می‌شود و از آن نان تهیه می‌گردد، متأسّفانه دور ریخته می‌شود. من نمی‌خواهم درصد معیّن کنم؛ اما مسؤولانْ رقمهای خیلی بالا و وحشت‌آوری از مقدار نانی که مثلاً دور ریخته می‌شود، ذکر می‌کنند.

این فقط یک مثال است؛ اما در همه امور ما باید به صرفه‌جویی عادت کنیم. صرفه‌جویی، یعنی آن چیزی را که قابل استفاده است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم، دور نریزیم. نسبت به امکانات، با هوس رفتار نکنیم.

دائماً چیزهای ماندگار را نو کردن و چیزهای ضایع نشدنی را دور ریختن، روش درستی نیست. به نظر من باید مسؤولان کشور، راه صرفه‌جویی و مقابله با اسراف را به مردم بیاموزند. من به صورت کلّی این را عرض می‌کنم. خودِ مسؤولان دولتی هم نباید اسراف کنند.

اسراف مسؤولان دولتی، از اسراف مردم عادّی مضرتر است؛ زیرا که این اسراف در بیت‌المال است. بنابراین مسؤولان، فهرستی از مثالهای صرفه‌جویی و اجتناب از اسراف را ردیف کنند و آن را به مردم بگویند و تعلیم دهند که چگونه می‌شود صرفه‌جویی کرد.
1/1/ 1376


* اسراف همان کاری را با کشور می‌کند که دشمن می‌خواهد!

ببینید اسراف چه کار می‌کند! اسراف در نان، اسراف در آب، اسراف در برق، اسراف در مصالح ساختمانی، اسراف در انواع و اقسام کالاهای گوناگون، اسراف در اسباب بازی بچه و در وسایل تجملاتی! عزیزان من! این اسراف همان کاری را با کشور می‌کند که دشمن می‌خواهد! او از آن طرف به وسیله‌ی نفت، به‌وسیله‌ی تحریم اقتصادی و انواع و اقسام ضربه‌ها بر ملت ایران ضربه وارد می‌کند؛ از این طرف هم خود ما با اسراف و صرفه‌جویی نکردن، ضربه‌ی او را تکمیل می‌کنیم! حرف من این است

من در پیام گفتم که مردم را به ریاضت اقتصادی دعوت نمی‌کنم؛ ابدا! چه ریاضتی؟ بحمدالله ملت ما احتیاج به ریاضت ندارد. من آنها را به قناعت، به صرفه‌جویی و به اسراف نکردن دعوت می‌کنم.

اسراف، حرام است. این هم نمی‌شود که من و شما، مرتب دیگران را نصیحت کنیم. همه باید سعی کنند که اسراف را از زندگی شخصی و از زندگی کاری خودشان دور کنند.
1/1/ 1377


* حتی دانه خرما را هم نباید دور انداخت

آیت‌الله خامنه‌ای: قرآن میفرماید: «و لاتسرفوا انّه لا یحبّ المسرفین»، «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا»؛ بخورید، بیاشامید، اما زیاده‌روی نکنید. در آیه‌ی شریفه‌ی دیگر: «کلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقّه یوم حصاده و لاتسرفوا انّه لایحبّ المسرفین». خداوند اسراف‌کنندگان را دوست نمیدارد. ما بندگان خدا هستیم. اینها حرف دین است و روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. در روایت دارد که کسی میوه‌ای را خورد و نیمی از میوه ماند، آن را دور انداخت. امام (علیه‌السّلام) به او نهیب زد که اسراف کردی؛ چرا انداختی؟ در روایات ما هست که از دانه‌ی خرما استفاده کنید. تا این حد! خرده‌های نان را استفاده کنید.
1/1/ 1388

* کسانی که جلوِ چشمشان، ملتها از گرسنگی می‌میرند، ولی گندمشان را در دریا می‌ریزند

آیت‌الله خامنه‌ای: من یک وقت عرض میکردم که اگر یک روز نفت منطقه خاورمیانه تمام شود - که ممکن هم هست چنان روزی پیش آید - دولتها باید به فکر باشند.

آن روزی که آنها نفت داشته باشند و کشوری مثل ما العیاذُباللَّه نفت نداشته باشد و بخواهد از آنها نفت بخرد - که امیدوارم چنین روزی پیش نیاید - آنها بابت هر شیشه نفتی که به ما بدهند، ده برابر قیمت یک بشکه نفت از ما پول خواهند گرفت! آنها به ما نفت میدهند؟ کسانی که جلوِ چشمشان، ملتها از گرسنگی می‌میرند، ولی گندمشان را در دریا میریزند و به ملتهای گرسنه نمی‌دهند، برای این که قیمت گندم پایین نیاید، به کسی نفت خواهند داد!؟
28/ 10/ 1375

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 0
    پرت و پلا نگو. آسمون ریسمون هم نباف. اسراف عمل ناپسندی است. دفع مواد ناسالم، عین نیاز جامعه و پسندیده است. اسرافکار و اسراف آنی است که به خاطر منفعت مادی، بیش از حد از سم استفاده می کند و نسل بشر را به خطر می اندازد.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    گویا برخی به «امحا» و «برچیدن» علاقه‌مندند، چه سانتریفیوژ باشد چه سیب‌زمینی
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    پیدا کنید رابطه اقتصاد مقاومتی و دفن کردن سیب زمینی را!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    آن مرد که سیب زمینی رایگان میداد رفته است و حالا سیب زمینی ها را چال میکنند که مردم نخورند ! عجب تدبیری ! عجب امیدی
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    خاک بر سرت سایت مشرق -
  • محمدصادق ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    فاین تذهبون : به کجا می روید؟؟!؟ وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشَابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشَابِهٍ کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَ لاَ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‌ : و اوست كسى كه باغهايى با داربست و بدون داربست ، و خرمابن ، و كشتزار با ميوه‏هاى گوناگون آن ، و زيتون ، و انار ، شبيه به يكديگر و غير شبيه پديد آورد . از ميوه آن چون ثمر داد بخوريد ، و حق [ بينوايان از ] آن را روز بهره‏بردارى از آن بدهيد ، و [ لى ] زياده‏روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست ندارد . ﴿الأنعام‏، 141﴾ يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاَ تُسْرِفُوا إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‌ : اى فرزندان آدم ، جامه خود را در هر نمازى برگيريد ، و بخوريد و بياشاميد و [ لى ] زياده‏روى مكنيد كه او اسرافكاران را دوست نمى‏دارد . ﴿الأعراف‏، 31﴾ إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَ کَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ کَفُوراً : چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند ، و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است . ﴿الإسراء، 27﴾ وَ آتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَ الْمِسْکِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ لاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيراً : و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه‏مانده را [ دستگيرى كن ] و ولخرجى و اسراف مكن . ﴿الإسراء، 26﴾
  • سروش ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    وقتی تو انبارها نگه داری به مردم ندی میشه ناسالم و توجیه خوبیه برای افرادی مثل شما که می فرمایند پرت و پلا نگو مصداق شما این ضرب المثل رو بزرگان می فرمودند : نه خود خوری نه کس دهی گنده کنی به سگ دهی. اسرف عمل ناپسندی هست این درست انبارکردن یک محصول که تاریخ مصرفی خاص دارد و مود نیاز مردم هم هست تا قیمت آن افت نکند حاصلش این است حالا مردم مفت مصرف کنند بهتر است از اینکه هزینه ها کنند تا این میزان محصول را چال کنند اون هم به بهانه واهی خراب شدن وقتی محصولی رو انبار کنی و به بازار مصرف ندی اون هم مثل سیب زمینی خوب خراب میشه و این توجیه پذیر نیست احتکار هم عمل حرامی است احتکار کردند که قیمت نشکنه خدا زد پس کردن محتکرین آبروشون این طوری رفت، دفع مواد ناسالم عین نیاز جامعه هست و پسندیده هم هست توجیهی بیش نیست می تونست خراب نشه می تونست به سرباز خانه ها فرستاده بشه می تونست ازش چیپس درست کرد تا بوی خرابی بهش نخوره حالا خوبه به لطف خداوند سبز بشه بیاد بالا تا دوباره آبروی شما بره.
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اول ثابت کن مسموم بودن بعد
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    از عصبانیت بمیر
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    آره ...فک کنم بمیری کافیه
  • ناشناس ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اگر سیب زمینی ها نا سالم بوده چرا 15 درصد آنرا به کمیته امداد داده اند ؟!!
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    امیدوارم خدا هدایتت کنه
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    1.این هم یک بی تدبیری از مدعیان تدبیر 2. مگر ندادن سبد کالا به روستائیان فقیر بی تدبیری نیست ... 4.مگر قطع کردن یارانه برخی فقرا ..وترسیدن از قطع یارانه پول دار ها بی تدبیری نیست 5.مگر وام خودرو برای نجات کارخانه های بی مسئولیت بی تدبیری نیست در حالی که مشکا جوانان ما ازدواج وشغل است و دل جوانان لک زده برای وام ازدواج 6. مگر نابود کردن مسکن مهر به بهانه اینکه بوی احمدی نژاد می دهد بی تدبیری نیست 7. وام فقراء 4 یا 7 درصد بود الان وام بالای 16 یا 20 یا 28 درصد است این بی تدبیری نیست 8.وزیر و رئیس ادعا می کنند که از اردوهای مختلط غرب زدگی خبر ندارند؟ این بی تدبیری نیست؟
  • رضا ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مردم رو چی فرض کردید ؟؟؟؟؟!!!!! آخه سیب زمینی چه جوری سرطان زاست ؟؟!!! چرا زمان احمدی نژاد اون حجم سیب زمینی فاسد نشد و بین مردم توزیع شد ؟؟!!
  • سلام ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    در صورت نیمه فاسد بودن هم می شد به حیوان و دام خوراند
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    جون مادرتان آدرس دقيق محل دفن را منتشر كنيد...
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    دولت باید مسببین این عمل زشت که خود بزرگترین منکر محسوب می گردد را دستگیر و مجازات کند تا سایرین خوب حواسشان را جمع کنند تا از این غلطها نکنند0
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    از دوستان مشرق تقاضا داریم وقتی راجب مطلبی وپیامی سررشته ندارند واطلاعات موثقی ندارند نظر هم ندهند زیرا ذهن دیگرانی را از حقیقت دور می سازند . بعضی ها فکر کردند با چند کلاس درس خواندن ومدرک گرفتن الان یک علامه هستند ویایک مجنهد . نخیر آقا اینطور نیست که تصور داری ! تو که نظر می دهی سیب زمینی ها سمّی بوده ودارو زدند که آن را دفن نمایند آیا در موقع این عمل آنجا بودی؟؟0آیا عکس ویا فیلمی موجود داری که صحت وسقم گفته ات حاصل شود؟؟ پس اگر چنین نیست درب دهانت را ببند وچیزی نگو چون برای خودت بهتر است .
  • اسفندیار ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    خزانه ی خالی و خرید سیب زمینی برای دفن! 1700تن سیب زمینی را دفن کرده بعد که تبدیل به کود شد از رویش رد شده و با افتخار اعلام می کنیم از«روکود» رد شدیم
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    آدمهای سودجو در هر عصر وزمانی هستند چه زمان ائمه ی معصومین(ع) چه در این دوران . بی وجدانهایی که به دنبال سود بیشتر دست به هر کاری می زنند ، زندگی خودشان را نجس می کنند تا منفعت بیشتری کسب کنند. این جماعت اهل دوزخ هستند وباید هم باشند چرا که راه شیطان را بهترین راه برگزیدند . ما در قرآن کریم ایات متعدد داریم که هشدار دهنده هست برای این دسته از انسان ،متأسفانه کو گوش شنوا ومرد عمل !! 0
  • سینا ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    مردی؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام توی میدان تره بار سیب زمینی اوردن اندازه کله ادم در ضمن همشون سبز است اگه از ان دسته سیب زمینی هاست همان بهتر که معدوم بشه بجای اینکه مردم بخورند مسموم شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس