مواضع امروز مسؤولان دولت یازدهم درباره سرنوشت سیب‌زمینی مازاد در دولت قبل و انطباق آن با مواضع همین افراد نسبت به امحای صدها تن سیب‌زمینی در سال جاری که عمدتا سکوت یا حمایت بوده، قابل تأمل و جالب توجه است.

مواضع روحانی، نوبخت، انصاری و... درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد
گروه اقتصادی مشرق- اوایل سال 1388 و قبل از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، اصلاح‌طلبان بحث توزیع رایگان سیب‌زمینی توسط دولت نهم را برجسته کرده و آن را نشانه تلاش احمدی‌نژاد برای خرید رای مردم عنوان کردند.

این در حالی بود که مسئولان دولت نهم در آن زمان علت توزیع رایگان سیب‌زمینی را تولید مازاد و جلوگیری از امحاء آن عنوان می‌کردند.

به عنوان مثال، «سیدمحمد موسوی» مدیرعامل وقت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصمیم دولت را «بهنگام ، منطقی و عقلایی» و با هدف جلوگیری از امحای بیش از 300 هزار تن سیب زمینی تولیدی کشاورزان کشور دانست و گفت که بر اساس ابلاغیه هیات وزیران، سازمان تعاون روستایی اجازه داشت بخشی از سیب زمینی خریداری شده با قیمت تضمینی را به صورت رایگان در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دهد.

وی افزود: بر اساس این دستور 296 هزار تن سیب زمینی سالم با کمک مسئولان تمام استان ها و مشارکت کمیته امداد و سازمان بهزیستی به صورت رایگان دربین مددجویان توزیع شده است.

به گفته موسوی، این تصمیم هیات وزیران موجب شد افزون بر حمایت از تولیدکنندگان و حفظ درآمد سیب زمینی کاران و تنظیم بازار این محصول، از امحای محصول تولیدی نیز جلوگیری شود.

«مسعود میرکاظمی» وزیر وقت بازرگانی هم در این باره گفت:« از آنجا که تولید سیب زمینی مازاد بر مصرف بوده ، اگر آن را به شکل رایگان توزیع نمی کردیم؛ می‌ماند و فاسد می‌شد.»

«محمدرضا اسکندری» وزیر جهاد کشاورزی نیز با تایید توزیع رایگان سیب زمینی در مناطق مختلف کشور  علت آن را تولید مازاد این محصول ذکر کرد.

همچنین مدیرکل وقت حراست وزارت جهاد کشاورزی تصمیم دولت نهم برای توزیع رایگان سیب‌زمینی مازاد را به مراتب بهتر از امحای 300 هزار تن سیب زمینی مازاد در دولت اصلاحات طی سال‌های 79 تا 84 ارزیابی کرد و تلاش برخی گروه‌ها برای بزرگنمایی این مسئله را سیاسی دانست.

با وجود توضیحات مکرر مسئولان دولتی، این موضوع تا بعد از انتخابات نیز مورد توجه اصلاح‌طلبان و مخالفان دولت احمدی‌نژاد قرار داشت به طوری که حتی توزیع رایگان سیب‌زمینی دستمایه ادعای دروغین تقلب در انتخابات نیز قرار گرفت.

در آن مقطع، مخالفان دولت احمدی‌نژاد بارها توزیع رایگان سیب‌زمینی را اقدامی نابخردانه معرفی می‌کردند. از قضا اکثر آن افراد، امروز در دولت یازدهم مناصب دولتی گرفته‌اند یا در زمره حامیان دولت محسوب می شوند.

بنابراین بازخوانی مواضع آنها درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی مازاد در دولت قبل و انطباق آن با مواضعشان نسبت به امحاء صدها تن سیب‌زمینی در دولت یازدهم قابل تامل است.

* با سیب‌زمینی نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد

روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟حسن روحانی که آن زمان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بود در این باره گفت: «شاید برخی‌ها تصور کنند که مردم ایران به سادگی فریب می‌خوردند و با هوچی‌بازی، نمایش‌های ساختگی و دروغ‌گویی می‌توان نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد. اما من معتقدم که مردم ما ساده نیستند و هر چند که ممکن است در ظاهر ساکت باشند، اما با هوچی‌گری، جنگ روانی و وارد کردن اتهامات سنگین به شخصیت‌های نظام نمی‌توان آرای مردم را خرید. همانطور که مطمئنم با سیب‌زمینی و تراول چک هم نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد».

روحانی در جایی دیگر نیز دوباره مسئله سیب‌زمینی را مورد انتقاد قرار داد. رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکید کرد: «مردم ایران آگاه‌تر و فهیم‌تر از آن هستند که سیاست‌هایی نظیر توزیع تراول چک یا سیب‌زمینی رایگان بتواند رفتارهای انتخاباتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و کسانی که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند جامعه را به سمت دیگری ببرند، آب در هاون می‌کوبند... امیدوارم اخباری که در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده نادرست و ناشی از اشتباه برداشت خبرنگاران باشد. هر چند که عدم تکذیب این اخبار این نگرانی را ایجاد می‌کند که نکند واقعاً برخی‌ها فکر می‌کنند با سیب‌زمینی می‌توان ملتی چون مردم ایران را تحت تاثیر قرار داد».


* توزیع سیب‌زمینی تاثیری در عزم ملی مردم ندارد

روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم با انتقاد از اقدام دولت نهم در توزیع سیب‌زمینی گفت: امروز نه توزیع چک پول‌ها، نه توزیع سیب زمینی و نه توزیع با عجله و شتابزده 80 هزار تومان بین 5 میلیون نفر نمی تواند تاثیری در عزم ملی مردم بگذارد. من نمی‌دانم در حالی که 2 هفته تا انتخابات باقی مانده توزیع این 80 هزار تومان به بهانه سهام عدالت یعنی چه و اگر چنین اتفاقی در زمان اصلاحات اتفاق می‌افتاد آیا شورای نگهبان صلاحیت فرد را رد نمی‌کرد... بنده با شناختی که از میرحسین موسوی دارم، شهادت می‌دهم ایشان مرد صادقی است و قطعا فریب نمی‌دهد؛ کما اینکه امروز هم سیب زمینی و چک پول ندارد که بین مردم توزیع کند چون صداقت دارد و همین برایش کافیست».

نوبخت در جای دیگر نیز در این باره گفته بود: «امروز دیگر توزیع سیب زمینی و سهام عدالت، چک پول و توزیع با عجله 80 هزار تومان سود سهام عدالت نتیجه نمی‌دهد که البته اگر همین کارها را یک کاندیدای مجلس انجام می‌داد صلاحیت وی رد می‌شد. همین‌ها موجب شده تا رأی موسوی بالاتر برود».
روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟
* با کشتی سیب‌زمینی آوردند

مجید انصاری معاون پارلمانی دولت کنونی نیز از منتقدان توزیع رایگان سیب‌زمینی بود: «باید سوال کرد که آیا توهین به شعور ملت‌ ایران نیست که در آستانه انتخابات کشتی سیب زمینی وارد کشور می‌شود. آیا مردم ‌ایران را این قدر کوته فکر فرض کرده‌اند که فکر می‌کنند با این کارها می‌توانند برای خود با یک گونی سیب زمینی رای بخرند. آیا این ملت که ملت علی (ع) است که وقتی افرادی به دنبال اسب او می‌دویدند فرمود چرا ذلت را بر خود تحمیل می‌کنید».

* شرمنده شدم

«محمدرضا خبار» استاندار فعلی سمنان که در سال 1388 نماینده کاشمر در مجلس بود با اعتراض به روند توزیع سیب زمینی رایگان از سوی دولت احمدی‌نژاد گفت: «وقتی در مسیر مسافرت خودم مشاهده کردم که سیب‌زمینی مجانی بین مردم توزیع می‌کنند، شرمنده شدم که چرا اینگونه شان مردم را پایین می‌آورند.»

خباز در گفتگو با «پارلمان‌نیوز» گفت:«من از نیت توزیع‌کنندگان سیب زمینی آگاه نیستم، اما این سئوال را از دولت محترم دارم که چرا پارسال و سال قبل از آن بین مردم سیب زمینی مجانی توزیع نکردند.»

نماینده کاشمر تصریح کرد:«در حوزه انتخابیه خودم به چشم خودم دیدم که جلوی سازمان بهزیستی بین مردم سیب زمینی مجانی توزیع می‌کردند،ابتدا فکر کردم به افراد تحت پوشش بهزیستی سیب زمینی می‌دهند اما بعد متوجه شدم به همه مردم  سیب زمینی مجانی داده می‌شود.»

خباز با تاکید براینکه این روش مناسب و قابل دفاعی نیست گفت:«نباید با اینگونه اقدامات، برگزارکنندگان انتخابات، خود و انتخابات را زیر سئوال ببرند.»

* اگر سیب‌زمینی زیاده بوده باید صادر می‌کردید

روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟«داریوش قنبری» سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس در سال 1388 هم که پیش از این ، در صحن علنی مجلس به طور رسمی به توزیع سیب زمینی رایگان از سوی دولت در شهرستانهای مختلف به عنوان اقدامی انتخاباتی اعتراض کرده بود، در مصاحبه ای گفت: «اگر سیب زمینی زیاد تولید شده، چرا دولت به فکر صادرات این محصول نیفتاده تا از این طریق کسری بودجه خود را نیز جبران کند.»
قنبری: اگر سیب زمینی زیاد تولید شده، چرا دولت به فکر صادرات این محصول یا توزیع آن با قیمت ارزانتر در میان همه مردم نیفتاده است.

وی افزود: چرا دولت با توزیعی نامناسب باید از صادرات سیب زمینی که می تواند برای آن درآمدزا نیز باشد و پول آن را صرف سرمایه گذاری برای دیگر کارها کند بی بهره بماند.

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس با هشدار به دولت گفت: «دولت باید مواظب باشد انجام اینگونه رفتارها در آستانه انتخابات این شائبه را در بین افکار عمومی ایجاد می کند که اقدامات دولت (نظیر توزیع سیب زمینی رایگان) تنها در راستای جلب آرای مردم است.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «اگر خرید سیب زمینی تضمینی داشت و اکنون میزان خرید آن مازاد بر مصرف داخلی شده، می توان آن را صادر و سودآوری برای کشور ایجاد کرد یا قیمت را در بازار برای همه مردم تعدیل کنید که برای همه ارزان شود نه اینکه در برخی جاها مجانی توزیع کنید».

وی افزود:  در خبرهایی که به من رسیده دولت سیب زمینی را با قیمت 130 تومان خریداری کرده است. بهتر بود با قیمت 150 تومان در دسترس همه مردم قرار گرفت حال آنکه  الان در بازار هر کیلو سیب زمینی  حداقل 400، 500 تومان است اما در برخی شهرستان ها و حتی اطراف تهران آن را مجانی عرضه می کنند.»
روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟
* با توزیع سیب زمینی نمی‌شود مملکت را اداره کرد

مرتضی الویری از حامیان دولت یازدهم، که در انتخابات سال 1388 از مشاوران کروبی بود، در جایی گفته بود: «در چند روز اخیر بحث‌های جدی با صدا و سیما برسر امکان مناظره در تلویزیون داشتیم که مردم بدانند در‌این چهارسال چه اتفاقاتی در کشور افتاده است و بایستی بدانند که با پرداخت پول و توزیع سیب زمینی و از بین بردن منابع کشور نمی‌شود مملکت را اداره کرد و ‌این حق کاندیداها است که در تلویزیون حق و سهم ثابتی داشته باشند. ما باید حرکتی نو در کشور آغاز کنیم که ‌این حرکت همان "تغییر" است».

روحانی و نوبخت درباره توزیع رایگان سیب‌زمینی در دولت احمدی‌نژاد چه گفتند؟* عدالت با توزیع گونی سیب زمینی محقق نمی‌شود

غلامحسین کرباسچی که چند سالی بابت فساد اقتصادی در زندان بود و در سال 1388 دوباره به صحنه سیاست برگشته بود، درباره توزیع سیب‌زمینی گفته بود: «‌عدالت برای هیچ کسی شعار بدی نیست ولی نحوه اجرای آن باعث شد که دیگر معتبر نباشد. به عنوان مثال باید گفت که اگر تحقق عدالت با توزیع گونی سیب زمینی و کاسه آش باشد، عدات لکه دار می‌شود و بنابراین دیگر کسی جرأت نمی‌کند در جامعه چنین شعاری را مطرح کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 59
  • ناشناس ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 0
    در دولت اصلاحات و دولت فعلی سیب زمینی رو مدفون و امحاء کردند اما حاضر نشدند رایگان در اختیار مردم قرار بدهند تا استفاده کنند و این از نشانه های اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری است و کفران نعمت پروردگار است .
  • ناشناس ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    3 0
    ما دو دوره به دکتر احمدی نژاد رای دادیم اما نه سیب زمینی مجانی گرفتیم نه چیز دیگری بلکه بخاطر صداقت دکتر و مردمی بودنش و تلاش و پشتکار و همت بلندش و استکبار ستیزیش به ایشان رای دادیم .
  • سعید شمالی ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    عدالت با امحا سیب زمینی محقق نمی‌شود.آره عزیز گرسنگی نکشدید تا بفهمید .دست خودتان نیست.سلام بر دکتر کمتر از 2 سال دیگر مونده تا دولت عشق بر سر کار بیاد.
  • ناشناس ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    1 0
    آن مرد که سیب زمینی میداد رفته است و حالا سیب زمینی ها را چال میکنند که مردم نخورند ! عجب تدبیری ! عجب امیدی !
  • ناشناس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    چرا کاردرست روبا سیاست بازی اشتباه میگیریم ایا ازبین بردن اینهمه سیب زمینی پاگذاشتن جای پای امریکا نیست که هرسال چندتن ذرت روبه دریا میریزه برای ثبات قیمت
  • یار غریب ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    هوراااااااااااااااااااااااااااااا تدبیررررررررررررررررررررررررر
  • محمد ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    کاری ندارم به سو مدیریت در بخش کشاورزی ولی خداوکیلی فک کنم کار احمدی نژاد درست بود چون بین مردم پخش کرد نه اینکه زیر خاک چال کنه.خیرش به مردم رسید.متاسفانه این طور مسایل رو همه جناحی تفسیر می کنن کسی نیست که مردمی تفسیر کنه و ببینه آیا به نفع مردمه این کار یا به نفع جناح منه.
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    دولت خبیت آمریکا گندم مازد را برای تنظیم بازار به دریا می ریخت.
  • سایبر الدوله ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    84 و 88 به احمدی نژاد رای دادم ولی نه سیب زمینی گرفتم نه پول بلکه با عشق و علاقه رای دادم و پشیمون هم نیستم. میرفتم که پشیمون بشم چرا 88 بهش رای دادم اما الان که آقای حسن روحانی و دولتشون رو دیدم افتخار میکنم که 88 به احمدی نژاد رای دادم.
  • جانباز ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خدایا جای حق نشتی و دیدیم مگر را و چقدر زود وعده الهی تحقق پیدا نمود.
  • مهدی مرادیفر ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    این یک جنایت بزرگ بود وکسانی که به دولت قبل تهمت وافترا میدادند بدرستی که خود از خایینن بملتند اصلاح طلبان دیگر در بین مردم جایی ندارند ان مرد در باران می اید وهمچو سیل انها را خواهد شست به امید انروز
  • ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    چطور در ايران إسلامي برخي بخود اجازه ميدهند كاري را بكنند كه امريكا كاپيتاليست براي سود جويي بيشتر انجام ميدهد را بكنند ، باور اين موضوع بسيار سخت و حيرت آور است با اينهمه افراد كم در امد و محروم إينان چه كساني هستند كه با بي رحمي تمام مواد خوراكي را دفن ميكنند به محرومان نميدهند تا جيب هاي گشاد و سوراخ خود را پر كنند ، شرم بر اين خدا ناشناسان ،
  • انتخاب اول ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    چال کردن سیب زمینی معادل دادن اورانیم غنی شده و تحویل کیک زرده یه روزی هم تو این تاریخ خواهند نوشت که چه خساراتی به این ملت توسط این دولت وارد شد سیاست دولت چال کردن سیب زمینی ............................. چه سیاستی ........خوب صادر کن خاک تو سر ایران که نمیتونه حتی سیب زمینیشو صادر کنه
  • ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    احسنت برادرم
  • ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    روحانى متشچکریم!
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تدبیررررررررررر
  • سعید ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    هه
  • علی ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    ایکاش مردم شریف ایران تمام اعمال دو سال گذشته دولت را مرور کرده و در انتخابات آینده دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند .
  • ابوالفضل ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    مرفهین بی درد.....
  • اسفندیار ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اینها هر کاری که دکتر احمدی نژاد عزیز انجام می دهند دقیقا بر عکسش را به منصه ی ظهور می رسانند ای کاش آن« مرد» طرح هزاران لبخند را به آمریکا کلید می زد این بزرگواران الان آمریکا را صد بار دفن کرده بودند در مورد لیز خوردن این جماعت به سمت شیطان بزرگ فقط می توان گفت: تقصیر ز احمدی نژاد است!
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    "با سیب‌زمینی نمی‌توان کشور را تحت کنترل خود درآورد" "توزیع سیب‌زمینی تاثیری در عزم ملی مردم ندارد" "با کشتی سیب‌زمینی آوردند" "شرمنده شدم" "با توزیع سیب زمینی نمی‌شود مملکت را اداره کرد" "عدالت با توزیع گونی سیب زمینی محقق نمی‌شود" برخی روز حساب و کتاب را فراموش کرده اند، غافل از اینکه خداوند همه را امتحان خواهد کرد
  • nashenas ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    با کوبیدن برادر محمود به اهدافتون نمی رسید مردم ایران بسیار باهوشند بعد از گذشت 2 سال محبوبیتش مضاعف شده تدبیر دیگری بیندیش
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    متاسفانه بعضی دولتی ها قبلا حرفهایی زدند که الان مانع شد تا سیب زمینی های بی زبان را رایگان بین مردم محروم پخش کنند یا شاید بدتر اصلا نگاه آنها نگاه سرمایه داری غرب به اقتصاد باشد ... خلاصه با این کار غلط و اسراف بزرگ مطمئنا مردم بسیاری در روز انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به مردی از جنس خودشان رای خواهند داد...
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    این هم نوعی تدبیر است سیب زمینی مال زمین است نباید نا امید شود
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    باید موجودات زیر زمین هم از تدبیر و امید بهره ببرند
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    به نظر می رسه این کار خلاف شان مردم بی بضاعت و مستضعف هستش مردمی که با پول یارانه و مستمری خیلی ناچیز تنها نفس می کشه،ظاهرا شان اینجوریه که برن دنبال فساد و فحشا و با افتخار از مغازه کیلویی 10000ریال بخرن،اینجوری هم ایجاد شغل شده و هم اینکه کشاورزان متضرر نشن چرا اقدام به صادرات17000000کیلو سیب زمینی به آمریکا و کشورهای اروپایی نمی کنه!؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    زنده باد روحانی،،، هزار بار دیگه هم بهت رای میدیدم...
  • ناشناس ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    ايكاش تدبير دكتر احمدي نزاد نيز در دولت يازدهم هم ميبود كه اين همه فقر وفساد و اعتياد و بيكاري در جامعه بيداد نمي كرد گند اين كارها ي بيخردانه وظلم به مردم مستضعف روزي دامنگير می شود
  • مهدی 90085 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    میشد بجای اینکار این سیب زمینی ها رو به عراق برد برای تامین غذای زائران 25میلیون نفر زائر هم خدا راضی بود هم تمام مردم از دولت تشکر هم میکردند ولی تدبیر نمیزاره...............
  • علی ایمانی ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    بابا با سختی سیب کاشت . سیبهای بابا را هیچ کس نخرید. یک آقایی سیبهای با با را برداشت . آنرا در زمین بایر چال کرد . تا در آینده به نفت تبدیل شود . واقعا که چه تدبیری !
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    سايت مشرق هم براي اختلاف انداختن خوب كار مي كند خدا حفظش كند. احتياج به دشمن خارجي نداريم
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    از این به بعد ملاک اصلی من تو انتخابات سیب زمینه...
  • یک پیمانکار و مهندس بیکار شده ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خداییش خیلی خبرها و تحلیلهایتان جانبدارانه است این همه تحریم و فلاکت اقتصادی باعثش کارهای نسنجیده احمدی نژاد بود. این همه بیکاری و تعطیلی پروژه ها و رشد منفی 6 درصد ...... نمیبینید؟ اگر سیب زمینی مازاد مصرف بودچرا فقط اون یکسال منتهی به انتخابات سیب زمینی مازاد شد؟ چرا 4 سال بعد مازاد نشد و رایگان توزیع نشد؟ چرا سود سهام عدالت فقط همون یکسال توزیع شد؟؟ ابنا نشون میده که این اقای مدعی عدالت ، سرمایه کشور رو برای رای آوردن بصورت غیر قانونی خرج کرد و متاسفانه نهادهای نظارتی هم چیزی نگفتند.
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اینها درست ولی ای کاش نمایندگان محترم زمانی استعفا مدادندکه ...
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    سایت مشرق ! خودتی - اگر کمی ایمان داشتی و از خدا و روز قیامت می ترسیدی ، برای رنگ کردن مردم خودت را رنگ نمی کردی
  • اسفندیار ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    درود خدا بر دکتر محمود احمدی نژاد
  • اسفندیار ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    1700تن سیب زمینی را دفن کرده بعد که تبدیل به کود شد از رویش رد شویم و با افتخار اعلام کنیم: از «روکود»رد شدیم
  • بیر نَفَر ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خاک بر سر کسانی که گفتن چال کنین ولی به محرومین و نیازمندان ندین. * برگ زرینی دیگر...
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    بازم دکتر باعث پیشرفت شد،این الان پیشرفته؟ داریم درجا میزنیم
  • بیر نَفَر ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    آخه اینم حرفه شما میزنی؟ ای تدبیر ! ای بی کلید ! ای بی امید!
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    شما که 1700 تن سیب زمینی از اموال بیت المال مسلمین رو نابود کردید آیا امام زمان علیه السلام از این گناه شما میگذشت یا مثل امیرالمومنین عزلتان میکرد و از شما برائت میجست و حدود الهی را بر شما جاری میکرد تا عبرت سایرین شوید .
  • امیر ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    یعنی محال که عقلِ تو اینو بهت گفته باشه مگه اینکه شما . . . بنده خدا آخه انصاف هم خوب چیزیه ، خداوکیلی چال کردن این همه سیب رمینی کار درستیه؟
  • خلیل ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    الان که اتفاقی نیفتاده مگه الان سیب زمینی کیلو چنده بهترین سیب زمینی کیلو 1000 ت .دکتر روحانی کارت درست درسته.
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    حالا مونده تا فرق احمدی نژاد و روحانی را بفهمی داد اش
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    ناشناس 8:3۱ از قدیم گفته اند: خلایق هر چه لایق
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تدبیر جون تحویل بگیر
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خدمت به مردم توفیق می خواهد
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    پیدا کنید رابطه اقتصاد مقاومتی و دفن کردن سیب زمینی را!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    آقای روحانی: از شما می خواهیم در این مورد به طور شفاف توضیح دهید هر چه سریع تر
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    با وجود تحریم وهزار مسئله دیگر کشور را میتوان به بهترین شکل اداره کرد فقط درایت وسواد میخواد با یه کم همت که اینا ..... راهش هم اقتصاد مقاومتی است در ضمن دولتها باید درک کنند که قوه مجریه هستند نه همه کاره وهر جا سرک میکشن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    فدای سر کدخدا- شما خودتو ناراحت نکن
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    والا اگر منهم روزی این حرفها را زده بودم تصمیم به دفن این سیب زمینی ها در شرایط فعلی می گرفتم
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد خودش جواب این ها را در آن زمان داد اما الان مدتهاست که سکوت کرده
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    نهایتا میگه فاسد بود
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    دو روز نگه نداشتند سیب زینی را که صادر کنند. الان که روسیه قطع روابط تجاری با ترکیه را کلید زده، گفته گوجه فرنگی را از ایران و مغرب می خریم به جای ترکیه. خب سیب زمینی هم حتما لازم دارند. میفروختیم دیگه. آدم اینقدر ...
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    کفران نعمت کردن غضب خداونددنبال دارد
  • علی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    بدین به دامداری ها چرا امحا میکنیید
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    دولت تدبیر وامید!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تحریمهای ظالمانه بعد از فتنه 88 تشدید شد و به گفته خود هیلاری کلینتون تحریمهای نفتی و بانکی جمهوری اسلامی در حمایت از اصلاح طلبان و جنبش سبز بود .
  • ناشناس ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    امان از بی تدبیری و ناامیدی !
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    الهی آمین
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خدایا جواب شون رو خودت بده
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    مگر نمی شد از روی انسانیت و کمک های خیر خواهانه به کشورهای گرسنه افریقا بفرستند.همین سیب زمینی جان خیلی ها رو میتواند نجات دهد .
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خیلی ها هم در کشور های افریقایی از گرسنگی بمیرند به ما ربطی ندارد . این است دین اسلام و مرید و پیرو راه حضرت علی (ع) .
  • ایرونی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    چقدر این اقایون کوته فکرن و به شعور مردم توهین میکنن که فکر میکنند مردم شریف ایران به خاطر دو کیلو سیب زمینی به کسی رای میدن. واین قابل توجه ما مردمه که بدونیم به کسی که به فهم و شعور ما توهین میکنه با سیب زمینی میسنجه رای ندیم.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    روحانى متشچکریم!
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اقای محترم کی گفته تحریم باعث بدبختیه این ساختار غلط اقتصاد ماست که باعث بدبختیه اینکه اقتصادت در دست یک مشت دلاله باعث بدبختیه ساختار غلط بانکها و همچنین بیمه ها تا این دو مورد در کشور حل نشه هیچ چیز رو به بهبود نخواهد رفت وقتی شما چنین ساختار معیوبی داری با تحریم خودش را بیشتر نشون می ده احمدی نژاد شعار ما می توانیم داد و داشت کاری می کرد که بتوانیم از دانش و ظرفیت کشور استفاده کنیم و برای همین بود که امریکایی ها تحمل دیدن عزت و عظمت ایران اسلامی را نداشتند وانگونه دشمنی خود را با ملت ایران بیشتر اشکار کردند احمدی نژاد یک اشتباه داشت دست به یارانه ها زد قبل از اینکه ساختار بانک ها و بیمه ها را اصلاح کنه و نتیجه اش این شد که می بینی همچنین این را بدان که دزادن و اختلاس گران و دلالان خون تمه چوب لای چرخ دکتر می گذاشتند چون منافعشان به خطر افتاده بود و مسلما اینها همه هزینه داره ولی اشتباه احمدی نژاد همانی بود که گفتم
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اینها اگه قابل خوردن بود حتما میدادن . برگشتیه
  • رهرو ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    با تشکر از مدیریت سایت که نظرات من رو یکی پس از دیگری غیرقابل انتشار می کنن. پس آزادی بیان چی میشه؟ پس فقط نظرات حمله به دولت تأیید میشه. درسته؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    از قدیم گفتن کافر هم را به کیش خود پندارد. اینا چون چند کیلو سیب زمینی رو آراشون تاثیر گذاره برای همین چنین ادعایی در مورد ملت فهیم و دولت منتخبشون کردن. من 84 و 88 به احمدی نژاد رای دادم . نه سیب زمینی گرفتم نه مسکن مهر. باز هم بهش رای میدم فقط به خاطر خودش و مرامش. میدونم باورش برا اینا سخته چون خودشون فقط با رانت یه عده را جمع کردن و رنگ کردن تا از تریبون هاشون براشون تبلیغ کنن و رای جمع کنن و...
  • امین ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام بر دولتی که هنوز فکر میکند صد روزی رو که قول داده بود، تموم نشده! سلام بر دولت رکود! سلام بر دولت احترام به پاسپورت ایرانی! سلام بر دولت آزادی بیان! سلام بر دولت شناسنامه دارها! سلام بر دولت حامی خودرو سازان! ...
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    آقایون داداشام کوتاه بیاین مقصر شناسایی شد: تقصیر کشاورزاست، که بدون برنامه و هماهنگی با هم سیب زمینی می کارند. دولت بی گناهه. دولت کاره ای نیست؛ کشاورزا باید با هماهنگی به اندازه نیاز مملکت کشت کنند، کشاورزا باید تنبیه بشن، چرا بیشتر از نیاز کشت کردند؟
  • معلم ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    3 غلط در یک سطر.
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    90000000000000000000000000000 مثبت
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    مگن اون سیب زمینی ها با کود های سمی به بار اومدن و سرطان زا هستن یا اینکه این همون سیب زمینی هیی هستند که قرار بود به ترکیه صادر بشه که اون هم بدلیل استفاده از کود بیش از حد بود که بهداشت ترکیه نزاشت وارد شه
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تقدیر امید به این می گن دیگه ؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    با این اقدامت خیلی چیزها روشن شد این دفعه خیلی خیلی متشکریم
  • محمد ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    والا ما که از تدبیر و امید فقط نوشته اش رو تو پوستر های تبلیغاتی ریاست جمهوری دیدیم اگه دوستان جایی تدبیر و امید و کلید دیده به ما هم بگه بریم فیض ببریم
  • محمد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    من این تحریم ها رو کاری ندارم ولی یقیین دارم که این فلاکت اقتصادی از سمت اصلاح طلب ها پیش اومده...
  • محمد ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    اون نماینده محترمی که استعفا داد کار جالبی نکرد ولی لایک داشت.....
  • اسفندیار ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام بر احمدی نژاد
  • سائل ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    سال بعد سیب زمینی گرون میشه
  • حسین ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    بعضی ها که افکار کدخدایی دارند سبک زندگی آنها مشابه کد خدا است.و سرمایه داری زندگی می کنند. و کسانی که افکار خدایی دارند سبک زندگی آنها اسلامی و خدایی است و دلشان با مردم است
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    شما هم خیار رایگان توزیع فرمایید
  • یک بنده خدا ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    این جملات که توسط جماعت مدعی ان روزها و مسئولین این روزها مطرح شده است، بیشتر به این معنا است که با ملتی بیشعور طرفیم که می شود به سادگی وی را اغفال کرد. من واقعاً بابت این توهین عصبانی هستم. در این نظام یک آدم با وجدان وجود دارد که به این سوالی که در رابطه با این اقدام ضد ملی در اذهان ایچجاد شده است، جواب دهد به قول مرعشی کسی که بدنش بابت این کار نلرزد بی شرافت است.
  • مصطفی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    شنار بده آش....
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    جمله آخر کاملا درسته که احتیاج به دشمن خارجی نداریم وقتی تو مملکت خودمون این همه خائن و وطن فروش و کدخداپرست و ... هستند چه نیازی به دشمن
  • ناشناس ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    هزاران درود بر احمدي نژاد مردمی، اصلاح طلبان بدانند ما فقط بخاطر مرام و معرفت و مردمی بودن احمدی نژاده که بهش رای داده و خواهیم داد.
  • احمد ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    این کار دولت یعنی امحا سیب زمینی ثبات رای و قدم دولتمردان را نشان می دهد که حاضرند 1700 تن سیب زمی نی را نابود کنند ولی به مردم ایران ندهند.
  • اسفندیار ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    خزانه ی خالی وخرید سیب زمینی برای دفن!!!!
  • سلام ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    اونا هم یه نوع دیگه جنون دارن که به مراتب بیشتره. خدا شفاشون بیده و هدایتشون کنه
  • سلام ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    بحث انتخابات که نیست. رای بده منتها مطمئن باش بخاطر این سیب زمینی ها هم که شده ...
  • اسفندیار ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    فقط احمدی نژاد
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام" به نظر من مردم باید بدانند اصلاحات در قد و قواره حل مشکلات نیستنند
  • ناراضی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    اونها چون خودشون تا الان سر گرسنه شب رو بالش نذاشتن سوزاندن سیب زمینی رو به انفاق اون ترجیح میدن.... اگه جای پدری بودن که از صب تا شب دنبال کار سر چهار راه ها میگردد اما شب با دست خالی و روی شرمنده پیش خانوادش بر می گرده هیچوقت چنین کاری نمیکرد ند. .. یا علی...عدالت فقط دست خودت بود و بس....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس