مسئول اسکان زائران اربعین در نجف گفت: اگرچه برخی رسانه ها از برعهده گرفتن مسئولیت تامین امنیت مراسم توسط سپاه پاسداران سخن گفته اند، اما هنوز خبر موثقی در این زمینه وجود ندارد و به احتمال بسیار سپاه پاسداران در این زمینه مشاوره های نظامی و امنیتی به نیروهای امنیتی و مسلح عراق می دهد.

گروه بین‌الملل مشرق - زائران ایرانی که برای زیارت اربعین به کشور عراق مشرف می‌شوند اولین ایستگاه‌شان نجف است. ما هم مثل سایر ایرانی ها برای پابوسی حضرت امیرالمومنین(ع) راهی نجف اشرف شدیم و برای اسکان و اقامت مان به بزرگ‌ترین حسینه شهر مقدس نجف رفتیم. حسینیه بزرگ آیت‌الله حکیم در میدان ثورة العشرين پذیرای خیل عظیمی از زوار بود که برای زیارت مولایشان به نجف آمده بودند.روز دوم اقامت‌مان در حسینیه شهید حکیم با فرزند ایشان مواجه شدیم که برای بررسی اوضاع اسکان و اطعام زوار به حسینیه آمده بود. ما هم از فرصت استفاده کردیم و سراغ او رفتیم.

سید حیدر حکیم که این روزها مسئولیت مدیریت اسکان زائران اربعین در نجف را برعهده دارد در این گفتگو ضمن اشاره به ابعاد فرهنگی راهپیمایی عظیم اربعین به جنبه اعتقادی آن اشاره کرد و گفت: این حرکت نشان می دهد که اهل بیت (علیهم السلام) همیشه بوده و هستند و در واقع وحدت شیعیان را به تصویر می کشد. چون چه چیز موجب شده تا این خیل جمعیت با گویش ها و ملیت های مختلف در این راهپیمایی شرکت کنند؟ امام حسین (علیه السلام). بنابراین این یکی از نمادهای وحدت شیعیان است، البته در این راهپیمایی غیر شیعیان هم مشارکت دارند، اما به طور عام نمادی از وحدت شیعه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فاجعه ای که ایام حج امسال در سرزمین منا رخ داد، افزود: موضوع دیگری که ممکن است، بسیاری به آن تاکنون توجه نداشته اند، موضوع «حج» است، فاجعه ای که در حج امسال در «منا» رخ داد- من به عنوان شاهد عینی در این حادثه حضور داشتم- عامل اصلی وقوع فاجعه منا، بی نظمی و بی برنامگی بود. در حالی که ما در راهپیمایی اربعین شاهد چنین حوادثی نیستیم، چراکه بر پایه این حدیث شریف که «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» ، همه در قبال هم مسئولیت دارند، به این معنی که همه به هم در مشکلات کمک و سعی می کنند، مشکلات یکدیگر را رفع کنند، در حالی که در منا شاهد چنین همکاری و حس مسئولیت پذیری نبودیم، یکی از بستگان بنده که در منا آسیب دیده بود، وقتی خواست خود را به چادرهای حجاج در آن حوالی برساند، با مخالفت آنها مواجه شد، تحت این عنوان که از کاروان یا کشور آنها نیست.

وی با اشاره به حس مسئولیت پذیری و ایثار زائران اربعین حسینی، این موضوع را مطرح کرد که در راهپیمایی اربعین اگر نیم متر جا برای خواب داشته باشید و کسی را ببینید که به جا نیاز دارد، جمع تر می شوید تا جا برای زائر دیگر هم فراهم شود. پس می توان گفت که این نوعی مسئولیت است، در واقع هر زائری که در این مسیر مشاهده می شود، خود را مسئول کمک به دیگری می داند.

بنابراین همکاری، همبستگی و وحدتی که در راهپیمایی اربعین مشاهده می شود، پیام بسیار مهم و بزرگی است که در بطن خود دارد.

سید حیدر حکیم در رابطه با ابعاد سیاسی این حرکت جمعی نیز گفت: اینکه مراجع عظام با یک پیام 3 میلیون جوان را به میدان و عرصه مبارزه و دفاع از کشور می کشانند، بسیار مهم است. نمونه این امر صدور فتوای جهاد کفایی آیت الله «سیستانی» برای مبارزه با داعش بود، این لبیک گفتن، جایگاه علما و مرجعیت عالی مذهبی را میان شیعیان نشان می دهد و این همان چیزی است که غرب را به شدت می ترساند و ما شیعیان نباید از این موضوع به راحتی بگذریم و باید از آن به نحوه احسن استفاده کنیم، این یکی از مسئولیت‌ های ما شمرده می شود.

بُعد دیگری که باید در راهپیمایی اربعین به آن توجه شود و از آن به درستی بهره برداری صورت گیرد، بُعد فرهنگی است، اگر توجه داشته باشید، تمام کسانی که در این راهپیمایی شرکت کردند، دارای انگیزه های دینی و فرهنگی هستند.

مدیریت اسکان زائران اربعین با طرح این سئوال که ما چقدر از این فرصت پیش آمده استفاده کردیم تا مبلغ دینی و فرهنگی خوبی باشیم؟ افزود: این راهپیمایی درست است که فرصت بسیار خوبی است، برای دعا کردن و درخواست از باری تعالی جهت ادای حاجت هایمان، اما همین جمع می تواند، خواسته های جمعی و همگانی هم داشته باشد که یکی از مهمترین آنها دعای سلامتی و فرج برای امام زمان (عج) است، وقتی ما یک صدا چیزی را از خدا بخواهیم، حتما استجابت می شود و این راهپیمایی اربعین فرصت بسیار خوبی برای این امر است.

همچنین ما می توانیم، مبلغ فرهنگی بسیار خوبی باشیم، اینکه چه چیز موجب شده تا با پای پیاده و با وجود سختی راه و گرد و خاک بسیار و گرما باز به در این راهپیمایی شرکت می کنیم و به این مشارکت و اینکه خادم زوار امام حسین (علیه السلام) باشیم، افتخار هم می کنیم. این یک پیام فرهنگی است و مهمترین بُعد در پیام های فرهنگی و مذهبی ما این است که پیام وحدت و انسجام و یکپارچگی دهیم و از هرگونه جناح بندی و دسته بندی از جمله جناح بندی های سیاسی دوری کنیم، پیام امام حسین (علیه السلام) به ما حفظ وحدت و یکپارچگی است.

در بُعد امنیتی و تامین امنیت این راهپیمایی اگرچه برخی رسانه ها از برعهده گرفتن مسئولیت تامین امنیت مراسم توسط سپاه پاسداران سخن گفته اند، اما هنوز خبر موثقی در این زمینه وجود ندارد و به احتمال بسیار سپاه پاسداران در این زمینه مشاوره های نظامی و امنیتی به نیروهای امنیتی و مسلح عراق می دهد، همانند آنچه در عرصه مبارزه با داعش شاهد آن بودیم و الحمد لله طی روزهای گذشته شاهد حادثه یا رخ داد امنیتی و غیر منتظره که جان زوار تهدید کند یا آسیبی به آنها برساند، نبوده ایم.

در واقع از سال گذشته که نیروهای بسیج مردمی عراق موسوم به «جیش الشعبی» مناطق کمربند بغداد مانند «جرف الصخر» را آزاد و آنها را از عناصر تکفیری داعش پاکسازی کردند، امنیت در مسیر زوار تامین شده و میزان امنیت بالا رفته است.

درباره «سامراء» اگرچه امنیت آن تامین شده و زوار برای زیارت به اونجا شرف یاب می شوند، اما ما ترجیح می دهیم که در حال حاضر به سامراء نروند، ولی در خصوص کاظمین مشکلی وجود ندارد و زوار به راحتی می توانند، برای زیارت به آنجا تشریف ببرند.

وی در پایان با اشاره به دشمنی هایی که میان امت اسلامی بوجود آمده و ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی را باعث شده ، گفت: چنین فتنه انگیزی هایی در عراق سابقه دیرینه دارد، اما آنچه جای امیدواری و خوشوقتی است، این است که مراجع عظام با حفظ وحدت بین خود، به ویژه پس از سرنگونی رژیم بعث در عراق، این توطئه ها را خنثی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    زائرین ایرانی باید به توصیه های ایمنی وامنیتی مراجع ذیصلاح توجه کنند وسرخودانه راه نیفتند بروند به زیارت عتبات خصوصاً شهر« سامراء » وقتی می گویند این شهر خطرآفرین است توجه کنند ، نگویند ما از هیچ چیز نمی ترسیم وهراس نداریم . بحث ترس وهراس نیست ، بحث این است کسانی چشم به انتظارمان در ایران هستند پس مراقب باشیم چگونه حرف می زنیم وعمل می کنیم . بعضی از راههای کشور عراق را ما بلد نیستیم وزبان عربی را هم خوب نمی دانیم ونا امن بودن این راهها مشهود است ، کسانی هستند که سر راه بمب می گذارند ، کسانی هستند که به کاروان حمله می کنند . برای حفظ جانتان حرف مسئول کاروان وسر گروه خود را گوش کنید وبا برنامه ی آنان کار را پیش ببرید . باتشکر از همه ی زوار ایرانی کربلای معلا .
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    السلام علیک یا ابا عبدالله زوار ایرانی باید نمونه والگوی دیگر زوار کشورها باشد .لذا در کشور دوست وبرادر عراق کاری نکنند که موجب خجالت مسئولین جمهوری اسلامی ایران شوند . یک ایرانی یعنی آبروی نظام ، آبروی رهبری نظام ، آبروی خانواده ی خود پس مراقب اعمال ورفتار وکردار خود باشید . نه در عراق بلکه در سایر کشورها که عزیمت دارید ، بگذریم بعضی از هموطنان جداً انسان را نا امید می کنند . کاری می کنند که حیثیت وشرف دیگر ایرانی ها را لکه دار می کنند .موارد بسیار از این هموطنان در سایر کشورها به چشم خورده مثلاً دزدی ، سرقت ، مواد مخدر ، قتل ودیگر موارد . اینها باعث می گردد که جمهوری اسلامی با اینها برخورد نماید واز خروجشان به آن طرف مرزها جلوگیری وممانعت کند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس