کد خبر 50039
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۹

در حالی که ادارات امنیتی اردن به تازگی از سرکوب مردم عمان فارغ شده بودند، مردم جنوب این کشور اعتراضات گسترده ضد دولتی را آغاز کردند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، محافل رسمی در اردن نگران این موضوع هستند که اعتراضات در اردن در هفته‌های اخیر به حنوب این کشور کشیده شده است، این در حالی است که میزان این اعتراضات در عمان پایتخت این کشور و سایر شهرهای آن همچنان مخفی مانده است.
بخشی از این اعتراضات در شهر الطفیله دنبال می‌شود که مردم در آن شعار براندازی دولت را در دستور کار قرار داده اند، در همین راستا جوانان این شهر از ورود "معروف البخیت" نخست‌وزیر این کشور به استانداری مخالفت کردند تا دیدار وی با مردم شهر به جای دیگری منتقل شود.
کشیده شدن این اعتراضات به جنوب اردن محاسبات ادارات امنیتی اردن را به هم ریخته و آنها را در نحوه تعامل با تظاهرات و اعتراضات مردمی سردرگم کرده است.
فعالان سیاسی در این استان منزوی در اردن می‌گویند که سیاست‌های دولت باعث مهاجرت مردم از این منطقه شده و این استان که پیش از دو دهه قبل 220 هزار نفر جمعیت داشته‌، الان تنها 80 هزار نفر جمعیت دارد.
شهر معان نیز که در جنوب اردن واقع شده است، از جمعه گذشته وارد خط درگیری با دولت مرکزی شد، شرکت کنندگان در تظاهرات روز جمعه شعار براندازی دولت اردن را سر دادند، این در حالی است که قرار است جمعه آینده تظاهرات گسترده‌تری در منطقه جنوب اردن برگزار شود که شهرهای دیگر را نیز در بر می‌گیرد.
الجزیره می‌افزاید که آن چیزی که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، این است که اعتراضات جنوب لبنان تنها از سوی جوانان این مناطق هماهنگ شده و هیچ گرایش حزبی ندارد،‌ صراحت لهجه تظاهرات کنندگان نیز از همان اول سقف مطالبات مردم را که براندازی دولت و دستگاه‌های امنیتی بوده است، روشن کرده است.
"جهاد المحیسن" مدیر مرکز مطالعات مشرق جدید و تحلیلگر سیاسی در زمینه آغاز اعتراضات مردمی در جنوب اردن می‌گوید: جنوب از عرصه فعالیت‌های سیاسی خارج نبود، بلکه تنها سعی داشت تا به دولت اردن فرصت دهد تا اصلاحات سیاسی را به طورت داوطلبانه انجام دهد.
المحیسن اعتراضات مردمی در جنوب اردن را کاملا مردمی خواند و تاکید کرد که شعارهای داده شده از سوی آنها ناشی از احساس منزوی بودن آنهاست.
تحرکات و اعتراضات سیاسی در جنوب اردن در حالی آغاز شده است که نیروهای امنیتی به تازگی از سرکوب و خاموش کردن اعتراضات مردمی در عمان آسوده شده بودند و اعتراضات در جنوب آنها را غافلگیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس