غرب که مدعی آزادی بیان است، فیلمساز دانمارکی را به خاطر دفاع از هیتلر از جشنواره کن اخراج کرد؛ اما به کاریکاتوریست دانمارکی که کاریکاتور توهین آمیزش علیه پیامبر، اعتراض همه مسلمانان را برانگیخت جایزه داد.

مشرق، این روزها بیش از پیش اسطوره های بنیادین غرب از جمله شعار نخ نمای "آزادی بیان" رو به زوال نهاده است و تبدیل به ابزاری برای سیاسی کاری و اسلام ستیزی شده است.
"لارس فون تریه" فیلمساز دانمارکی، طی اظهاراتی گفته بود: "من هیتلر را درک می‌کنم. البته او آدم خیلی خوبی نبوده و اشتباهاتی کرده است... اما خیلی خوب، من نازی هستم."
در پاسخ به اظهارات وی، جشنواره کن که در فرانسه به عنوان مهد آزادی بیان و دموکراسی برگزار می شود؛ وقعی به شعار آزادی بیان خود ننهاد و وی را به عنوان عنصری نامطلوب از این جشنواره اخراج کرد. این موضوع منجر به اظهار ندامت و عذرخواهی وی شد و شمقدری نیز که طی نامه ای نسبت به بی اعتنایی جشنواره کن به آزادی بیان ادعا شده توسط غرب تذکر داده بود، با فشار رسانه های ضد انقلاب و حتی خودی مواجه شد.


لارس فون تریه، فیلمساز دانمارکی اخراج شده از جشنواره کن 

بی بی سی با طراحی یک عملیات روانی و با فرافکنی خاصی، نامه افشاگرانه شمقدری در فقدان "آزادی بیان" را "دفاع از نازیسم و دفاع از فون تریه" قلمداد کرد و سپس رسانه های خودی نیز فریب بی بی سی را خورده و این اقدام دیپلماتیک و هوشمندانه شمقدری را مذمت نمودند و آن را دفاع از هیتلر، دفاع از یک فیلمساز پورنو و دفاع از نازیسم دانستند.
این موضوع تاجایی پیش رفت که در برنامه هفت نیز گفته شد که این اقدام در شان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران نبودهاست.

آزادی بیان، از فیلمساز دانمارکی تا کاریکاتوریست دانمارکی
در شرایطی که غرب این حق را برای فون تریه دانمارکی قایل نشد که در خصوص هیتلر اظهار نظر کند، مدتها قبل کاریکاتوریست دانمارکی، کورت وسترگارد، با انتشار کاریکاتوری توهین آمیز از حضرت محمد (ص) در یک نشریه دانمارکی در سال 2006 خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. آن روز تنها شمقدری نبود که به این اقدام توهین آمیز واکنش نشان داد، بلکه همه جهان اسلام در مقابل سفارتخانه های دانمارک در کشورهایشان این اقدام را به شدت محکوم کردند. اما غرب هرگز بابت این موضوع عذر خواهی نکرد و این اقدام را در راستای "آزادی بیان" دانست.
آن روز غرب این کاریکاتوریست دانمارکی را عنصر نامطلوب ندانست! و به دفاع از وی برخاست، حتی صدر اعظم سرزمین هیتلر(آلمان) نیز با شرکت در مراسم گرامیداشت این کاریکاتوریست، با اعطای جایزه ویژه‌ای (جایزه رسانه‌ای "ام 100" سال 2010) به وی که انتشار کاریکاتورهایش از پیامبر مسلمانان باعث اعتراضات گسترده‌ای شده بود، از وی دفاع کرد.

آنگلا مرکل در حال اعطای جایزه رسانه‌ای "ام 100" سال 2010 به کاریکاتوریست اسلام ستیز دانمارکی

با این شرایط باید گفت که آزادی بیان در غرب، تنها در شرایطی وجود دراد که آن بیان علیه اسلام باشد، ولو اینکه اعتراض قریب به 2 میلیارد مسلمان و انسان آزاده را برانگیزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس