رئیس دفتر مقام معظم رهبری بصیرت نداشتن «حسان بن ثابت» را دلیل عدم عاقبت به خیری این شاعر دانست و گفت: اینکه برای اهل بیت(ع) شعر می‌گوییم، لطف خود آن بزرگواران است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود.

 به گزارش مشرق، آیین اختتامیه دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، محمدحسین نجات معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد فراهانی رئیس بسیج مداحان، علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان،مصطفی خرسندی رئیس کانون مداحان و شعرای آیینی، سعید حدادیان و مرتضی امیری اسفندقه عضو هیأت داوری دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی و جمعی از شاعران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در تالار ایوان شمس برگزار شد.
محمدی گلپایگانی: «بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در این مراسم بصیرت را لازمه مداحی و شاعری برای اهل بیت(ع) دانست و افزود: «حسان بن ثابت» یکی از برجسته‌ترین شاعران صدر اسلام از قبیله خزرج و ساکن مدینه بود که 60 سال از زندگی خود را در دوران جاهلیت و 60 سال را نیز در دوران پس از اسلام سپری کرد، وی به خاطر برخورداری از طبع شعر، اشعار بسیار خوبی را طی این 120 سال سرود.

وی درباره واکنش پیامبر(ص) به اشعار «حسان بن ثابت» بیان داشت:‌ این شاعر برجسته پس از اسلام در مدح و ستایش حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) بارها شعر سرود، به طوری که اشعار او در روز عید غدیر آن چنان فاخر بود که پیامبر(ص) فرمود: جبرئیل این اشعار را بر زبان تو جاری کرده است.

محمدی گلپایگانی عدم بصیرت حسان بن ثابت را دلیل عدم عاقبت به خیری این شاعر عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه شاعری که اشعار زیبایی را در وصف امیرالمؤمنین(ع) سروده بود، در اثر اختلافی که بر سر منافع مادی با امام(ع) پیدا کرد، عاقبت مداح معاویه شد.
محمدی گلپایگانی: «بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است
وی ضمن توصیه مداحان و شاعران آیینی به طلب عاقبت به خیری و سعادتمند شدن در پایان کارها را دارای اهمیت دانست و گفت: اینکه برای اهل بیت شعر می‌گوییم، توفیق خود آنها است و باید دید در پایان کار عاقبت ما چه می‌شود، مقام معظم رهبری ملاک و معیار بصیرت است، زیرا بارها در اثر این بصیرت مسائل و اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرده‌اند، بنابراین یک مداح و شاعر با بصیرت باید به منویات ایشان گوش فرا دهد.

همچنین در این مراسم که به همت هیأت رزمندگان بر پا شده بود، مداحی و شعرخوانی نفرات برگزیده شامل مداحان نونهال و بزرگسال همراه با اهدای جوایز به نفرات منتخب و همچنین مرثیه‌خوانی سعید حدادیان برگزار شد.
محمدی گلپایگانی: «بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است
اسامی برگزیدگان دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی به این شرح است:
محمدی گلپایگانی: «بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است

محمدی گلپایگانی: «بصیرت» لازمه مداحی برای اهل بیت(ع) است
سطح برگزاری مسابقات از دیدگاه داوران

ماشاءالله عابدی یکی از داوران بخش دعاخوانی سطح این دوره از مسابقات را قابل قبول دانست و اظهار داشت: افراد شرکت کننده در این مرحله، مراحل گذشته را طی کرده بودند و این بیانگر سطح بالای مسابقات است.

وی افزود: مداحی و دعاخوانی گستردگی خاصی پیدا کرده است و بسیج مداحان و هیئت رزمندگان اسلام به طور تدریجی به اهداف خود نزدیک می شوند و پیمودن این مسیر می تواند ثمرات خوبی داشته باشد.

منصور نورایی نیز که به همراه ماشاءالله عابدی قضاوت بخش دعاخوانی را برعهده داشت، عنوان کرد: این مسابقات نسبت به سال گذشته سطح بالاتری داشت و شرکت کنندگان شناخت بیشتری پیدا کرده بودند.

وی اضافه کرد: اگر فاصله های برگزاری این مسابقات را کمتر کنند استقبال بیشتری به عمل می‌آید. خیلی از افراد سطح نمره ها را نمی دانستند و ما باید این ها را اعلام کنیم تا حق کسی ضایع نشود و افراد با آمادگی کامل و بیشتری در این مسابقه شرکت کنند.

زین العابدین غلام از قضاوت کنندگان بخش مداحی با بیان این نکته که نمره اصلی ما را حضرت علی (ع) می دهد، ابراز داشت: سطح مسابقات عالی بود اما باید با اطلاع رسانی گسترده تر به استان ها نفرات بیشتری در جریان این مسابقه قرار می گرفتند. جوان های روضه خوان خوبی را دیدم و به آینده مرثیه سرایی امیدوار شدم.

بر اساس این گزارش، دهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی در دو مرحله استانی و نهایی برگزار شد، در مجموع بیش از سه هزار اثر در بخش شعر و سبک و حدود 450  اثر نیز در بخش مداحی و دعاخوانی در دبیرخانه این سوگواره ثبت شد که آثار برگزیده با راهیابی به مرحله نهایی توسط امیری اسفندقه و حدادیان مورد داوری قرار گرفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس