کد خبر 498251
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۶

در شرایط بعد از حادثه پاریس، آمریکا و عربستان همچنان معامله خونین سلاح - نفت را دنبال می کنند و سه روز قبل وزارت دفاع امریکا فروش انواع بمب‌های ساخت امریکا به عربستان سعودی را مورد تأیید قرار داد. نخست وزیر قطر نیز با سفر عجولانه به فرانسه سعی دارد نقش کشورش در حمایت از تروریسم تکفیری را به فراموشی بسپرد.

به گزارش مشرق، حادثه تروریستی پاریس، از جمله اقداماتی است که جز گروه های تروریستی، فرد دیگری نمی تواند در محکومیت آن تردید کند. عنصر تروریستی، فردی است که نوع انسان را هدف قرار می دهد و از این رو هر کجا پیش روی خود مانعی احساس کند با قتل و کشتار، آن را حذف می کند و هیچ منطق و عقلانیتی، در رفتارهای او مشاهده نمی شود.

در قبال چنین عناصری باید همه دولت ها با اجماعی محکم بایستند تا بتوانند ریشه های تروریسم را از بین ببرند، در حالی که بعد از حادثه پاریس، برخی کشورها، سیاست هایی را دنبال می کنند که نوعی سوء استفاده از حادثه پاریس جهت پیشبرد منافعشان است. چنین اقداماتی، به معنای این است که مقابله با تروریسم، در نظر برخی کشورها، همچون آمریکا، قطر و عربستان سعودی، ابزاری جهت پیشبرد دیگر اهداف است و از نظر آنان اتفاقا حادثه ای مثل حادثه پاریس از این منظر که سبب می شود تا منافع خود را دنبال کنند، فرصت مناسبی است.

بعد از حادثه پاریس، نخست وزیر قطر، در اولین سفر اروپایی خود، بلافاصله به فرانسه رفت. این در حالی است که طبق دعوتی که رئیس جمهور فرانسه در مرداد ماه، از رئیس جمهور ایران، دکتر حسن روحانی، برای سفر به پاریس داشت، قرار بود روحانی این روزها به فرانسه سفر کند که به سبب حادثه تروریستی پاریس لغو شد و البته رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با دکتر روحانی، ابراز امیدواری کرد سفر رئیس جمهور کشورمان هرچه زدوتر به فرانسه انجام شود. این موضوع به این معناست که در این روزها دولت فرانسه برای سفر رئیس جمهور ایران برنامه ریزی کرده بود و برنامه ای برای دیدار با نخست وزیر قطر نداشته است، بنابراین سفر عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست وزیر قطر، به پاریس، یک سفر عجولانه و شاید بدون دعوت و البته اقدامی تمسخرآمیز است. این سفر با هدف فرافکنی قطر از نقش بارزش در ساماندهی و پشتیبانی از تروریسم تکفیری انجام می گیرد.

دو سال قبل منابع خبری و خبرگزاری‌های مختلف جهان خبر گشایش رسمی اولین دفتر سیاسی گروه «طالبان» در «دوحه»، پایتخت قطر را منتشر کردند تا به این ترتیب قطر در عمل پذیرای گروه‌های تکفیری را به صورت رسمی برعهده داشته باشد. این درحالی بود که قطر همواره پوشش تبلیغاتی و رسانه‌ای قدرتمند و مناسب برای سازمان تروریستی «القاعده» و تمام نیروهای و جریان‌های تکفیری و تروریستی را بر عهده داشته است. سال قبل نیز، خلیفه حفتر، یکی از ژنرال های مؤثر در صحنه تحولات لیبی، ادامه حمایت قطر و ترکیه از گروه های تروریستی در لیبی را محکوم کرد و گفت: قطر و همه حامیان گروه های تروریستی در لیبی از این رفتارهای خود پشیمان می شوند و مردم لیبی هرگز ظلم و ستم حامیان تروریست ها را فراموش نخواهد کرد. نقش برجسته قطر در انتقال و پشتیبانی از تروریست های تکفیری به سوریه نیز بر کسی پوشیده نیست.

بنابراین اقدام مقامات قطری در سفر ناگهانی به فرانسه، نمایش مضحکی است تا اذهان عمومی از یکی از عوامل اصلی رشد تروریسم تکفیری دور شود. چنین سفری اصل موضوع مبارزه با تروریسم را زیر سؤال می برد و تا زمانی که فرانسویان به سبب برخورداری از منافع اقتصادی در روابط تجاری خود با کشورهایی مثل قطر، از آنان فاصله نگرفته اند، موضوع تروریسم همچنان با پیچیدگی باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر در شرایط بعد از حادثه پاریس، آمریکا و عربستان سعودی همچنان معامله خونین سلاح - نفت را دنبال می کنند و سه روز قبل وزارت دفاع امریکا فروش انواع بمب‌های ساخت امریکا را به ارزش یک میلیارد و دویست و نود میلیون دلار به عربستان سعودی، مورد تأیید قرار داد.

وب سایت موسسه ایرانی مطالعات اروپا و آمریکا درباره این موضوع می نویسد: فروش تسلیحات امریکایی به عربستان سعودی شامل 22 هزار بمبهای هوشمند و دارای کاربرد عمومی می شود که دربرگیرنده 1000 فروند بمب هوشمند هدایت‌شونده لیزری، موسوم به جی بی یو-10 (II (GBU-10 Paveway است. همچنین قرار است 5 هزار ابزار هدایت گر موسوم به مهمات تهاجم مستقیم مشترک در اختیار این کشور قرار گیرد تا بمب های قدیمی مورد استفاده عربستان با استفاده از سیگنال های جی پی اس به سلاح های با قابلیت هدایت دقیق تبدیل شود.این بمب‌ها توسط شرکت‌های بوئینگ و ریتیان امریکا تولید می‌شوند، اما وزارت دفاع امریکا به قانونگذاران امریکایی کنگره اعلام کرده است که پیمانکاران اصلی برای تولید این بمب‌ها از طریق رقابت میان پیمانکاران مختلف، تعیین خواهد شد.

به نوشته این پایگاه، عربستان سعودی یکی از بزرگترین خریداران تجهیزات دفاعی امریکا است. در ماه سپتامبر فروش 600 موشک دفاع هوایی پاتریوت(-PAC-3 )به ارزش 5.4 میلیارد دلار ساخته شده توسط شرکت لاکهید مارتین (LMT.N)تایید شد، در ماه اکتبر نیز دولت امریکا فروش چهار فروند کشتی جنگی «لیتورال» به ارزش 11.25 میلیارد دلارساخته شده توسط شرکت لاکهید مارتین به عربستان سعودی را تایید نمود.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آخرین مواضع خود، حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی خواند و در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: اگر شما به دنبال راهبردی بین المللی برای حرکت به طرف صلح باشید بایستی تمرکز شما بر روی مبارزه با گروه های تروریستی چون داعش باشد، اما این در حالیست که این موضوع حزب الله را در برنمی گیرد، گفت: ما آن ها را هم سازمانی تروریستی می دانیم.

تروریستی خواندن حزب الله لبنان توسط وزارت خارجه آمریکا، خواسته ای است که همواره مورد تأکید رژیم اسرائیل بوده و نتانیاهو و شیمون پرز بارها از دولت آمریکا چنین درخواستی داشته اند و همسویی واشنگتن با خواست اسرائلی ها، آشکارا حمایت از تروریسم است. مرور کارنامه حزب الله و اسرائیل این موضوع را تأیید می کند. کارنامه حزب الله لبنان، دفاع از تمامیت ارضی لبنان و مقابله با تهاجمات نامشروع رژیم اسرائیل است. گروه حزب الله از زمان شکل گیری تاکنون نشان داده که همواره مدافع منافع ملی لبنان، مقاومت در مقابل تهاجمات اسرائیل به خاک لبنان و دفاع از همه مردم لبنان بوده و در جامعه لبنان از مقبولیت زیادی برخوردار است، در حالی که بخشی از کارنامه صهیونیست ها حمله 33 روزه به لبنان، حمله 22 روزه، 55 روزه و 8 روزه به غزه، محاصره غزه و ممانعت از ورود اندک مایحتاج به غزه و حمله به کاروان های صلح اعزامی به غزه، در سال های اخیر بوده است. اکنون موضوع آمریکا در تروریست دانستن حزب الله لبنان، بیش از هر چیز به اقدامات ضدانسانی اسرائیل مشروعیت می بخشد و اصل مبارزه با تروریسم تکفیری را زیر سؤال می برد.

علاوه بر این، اقدامات حزب الله در سوریه، جهت جلوگیری از ورود تروریسم تکفیری به لبنان، موضوعی است که مورد خواست مردم لبنان است. در این باره به نقل از روزنامه السفیر لبنان، «بشاره الراعی»، سر اسقف مسیحیان مارونی،  لبنان تأکید کرد همه مسیحیان این کشور معتقدند که اگر حزب‌الله نبود داعش بخش‌هایی از لبنان را تصرف کرده بود. وی با حمایت از عملکرد حزب‌الله در رویارویی با افراد مسلح و تروریست‌ها تأکید کرد اگر حزب‌الله نبود اکنون داعش به «جونیه» شهری در جنوب لبنان می‌رسید.

همچنین شبکه العالم گزار داده است که "مرکز اطلاعات و پژوهش های بیروت"، موضوعات "فعالیت نظامی حزب الله در سوریه"، "جایگزین کردن نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) به جای حزب الله در مرز لبنان و سوریه"، "میزان کارآمدی مقابله حزب الله با عناصر مسلح در مرزهای سوریه و لبنان" و همچنین "اهداف آمریکا از حملات هوایی به عراق و سوریه" را از نمونه آماری مسیحیان این کشور در نقاط مختلف جویا شده است.

بر پایۀ نتایج به دست آمده از این نظرسنجی، 66 درصد از مسیحیان، ادعای یکی از جریان های سیاسی لبنانی مبنی بر این که دخالت حزب الله در جنگ سوریه باعث تهدید شدن لبنان توسط گروه های تکفیری می شود را قبول ندارند.

این نظرسنجی همچنین حاکی از آن است که میانگین حمایت مسیحی ها از نقش نظامی حزب الله لبنان در سوریه و مرزهای شرقی این کشور افزایش مشهودی یافته است. در دو نظرسنجی پیشین که در سال های گذشته برگزار شده بود، تنها 39 درصد از مخاطبان مسیحی، با دخالت حزب الله در سوریه موافق بودند. این در حالی است که در این نظرسنجی، 53 درصد از پرسش شوندگان مسیحی، از این مساله حمایت می کنند.

بنابراین در روزهای بعد از حادثه پاریس که اجماع جهانی برای خشکاندن ریشه تروریسم تکفیری ضرورت دارد، اقدامات قطر، آمریکا و عربستان، نوعی سوء استفاده از این حادثه تروریستی است که به پیچیدگی بیشتر موضوع و فراهم شدن زمینه فعالیت بیشتر تروریست ها می انجامد.

حمزه عالمی

پایگاه بصیرت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس