کد خبر 498031
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۵

یکی از کارکنان سابق سازمان اطلاعات فرانسه، کشور خود و انگلیس را از اولویت های اصلی برای داعش ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، "کلود مونیکه" Claude Moniquet سال های طولانی برای سازمان اطلاعات فرانسه کار کرد. این کارشناس فرانسوی بعدها در بروکسل موسسه  ESISC که به مسائل امنیتی می پردازد را تاسیس کرد.

این کارشناس برجسته فرانسوی در گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه"، به حملات تروریستی اخیر در فرانسه پرداخته و آن را وحشتناک توصیف کرده و گفت: بدیهی است که تعدادی از حملات تروریستی پشت سر هم در پاریس برنامه ریزی شده بود و ما هنوز بعد از مدت ها به پایان تحقیقات در این راستا نرسیده ایم. در ابتدا صحبت از هشت تروریست بود در این میان سخن از 18 تن است که می تواند به سرعت به 25 نفر افزایش یابد.

این کارشناس اطلاعاتی و امنیتی در فرانسه در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: ما می توانیم بگوییم که تمام اروپا یک هدف است و داعش اولویت های روشنی دارد؛ از جمله هدف اصلی داعش فرانسه و بعد از آن انگلیس است و بعد از آن همه کشورهایی که بخشی از ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه هستند .

وی در ادامه درباره دلیل اینکه فرانسه و انگلیس از اولویت های داعش هستند گفت: داعش تاکید دارد که فرانسه دهه هاست در جنگ علیه اسلام "مد نظر او" قرار دارد و انگلیس هم در مقابل یک فرمانبردار آمریکا در اروپا است. یک حمله به انگلیس  به زعم داعش مساوی با حمله به آمریکا است.

"مونیکه" در ادامه اعلام کرد که اطلاعاتی درباره برنامه های تروریستی مشخصی دارد که درباره آن چیزی نمی گوید.

وی درباره تفاوت های القاعده و داعش در اروپا گفت: داعش سازمانی کاملا متفاوت در درجه اول به دلیل ابعادش است. از حدود ده سال پیش شاید در اروپا حدود 500 حامی القاعده وجود داشته باشد؛ امروز ما باید ازحدود 10 هزار طرفدار داعش در اروپا سخن بگوییم. از طرفی افراط گرایان القاعده اکثرا از یک خانواده ثروتمند بودند که از دلایل مذهبی ایدئولوژیک افراطی می شدند. اما طرفداران داعش اکثرا از دلایل شخصی و اجتماعی به افراط گرایی روی می آورند.

این کارشناس برجسته فرانسوی افزود: ابزاری که ما در اختیار داریم به دلیل شمار بالای طرفداران داعش به ندرت می تواند بر این مسئله غلبه کند. بنابراین فرانسه حالا اقدام درستی انجام می دهد که مظنونین را تحت بازداشت خانگی قرار داده و خواستارقید و بند برای جهادی ها است. ما حداقل برای زمانی خاص با قوانین سختگیرانه تری زندگی خواهیم کرد. ما باید این شرایط را بپذیریم. این تنها امکان برای حمایت از خودمان است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس