یک مدرس ارتباطات، به چرایی انتشار تصاویر دلخراش توسط رسانه‌ها و میزان تاثیرگذاری این دسته تصاویر بر مردم پرداخت.

به گزارش مشرق، پیشتر برخی از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه از انتشار تصاویر دلخراش از «فاجعه منا» در رسانه‌های داخلی به ویژه صداوسیما انتقاد کردند؛ این در حالی است که پس از حملات تروریستی پاریس، تصاویر دلخراشی از این واقعه در رسانه‌های غربی منتشر نشده است.

داوود رحیمی درباره این مطالب گفت: خیلی از مواقع وقتی یک رسانه می‌خواهد واقعه‌ی دلخراشی را بازنمایی کند، عدم استفاده از تصاویر شفاف و صریح و به جای آن استفاده از کنایه و استعارات، یعنی نشان دادن اخبار به شکل غیرمستقیم به مراتب اثر بیشتری بر روی مخاطبان خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به «فاجعه منا» و نحوه‌ی پوشش اخبار مربوط به این فاجعه تلخ انسانی در رسانه‌های داخلی اظهار کرد: رسانه‌های ما ذوق و دقت نشانه‌شناختی و زیبایی‌شناختی را نداشتند و فقط عکس‌هایی از اجساد قربانیان منتشر می‌کردند. با وجود اینکه آن تصاویر منتشرشده تاثربرانگیز بودند ولی اثر آن بر روی مردم موقت بود و به همین خاطر هم رسانه‌ها نتوانستند روی این فاجعه مانور بدهند و آن را پیش ببرند.

رحیمی با بیان اینکه در انتشار اخبار مربوط به «فاجعه منا» رسانه‌ها باید بیشتر از تصاویری استفاده می‌کردند که به صورت غیرمستقیم مفهوم را می‌رساندند، خاطرنشان کرد: برای نمونه تصویر دختری که با شاخه‌ای گل در فرودگاه منتظر است تا پدر و مادرش بازگردند یا خانواده‌ای که کوچه را چراغانی کرده‌اند ولی جسد عزیزشان را تحویل می‌گیرند می‌توانست بسیار اثرگذارتر از تصاویر اجساد قربانیان باشد. این تصاویر غیرمستقیم می‌توانند به مراتب اثرگذارتر باشند و عمق فاجعه را بیشتر نشان دهند.

او با بیان اینکه انتشار تصاویر دلخراش از «فاجعه منا» حتی باعث شد تا جنبه رسانه‌ای شدن این فاجعه تلخ انسانی در مجامع جهانی کم‌تر شود، افزود: البته با وجود اینکه دولت سعودی اجازه نمی‌داد که اخبار و تصاویر شفافی از این واقعه، علل و عوامل آن پخش شود، پخش تصاویر فجیع پس از «فاجعه منا» توسط رسانه‌های داخلی بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که ما نتوانستیم اخبار را در رسانه‌های جمعی جهان بازتولید کنیم.

این استاد ارتباطات با تاکید بر اینکه همیشه در مسائل عاطفی اثرگذاری به صورت غیرمستقیم خیلی بیشتر از مستقیم است، متذکر شد: همان‌طور که می‌دانید در پوشش اخبار مربوط به حملات تروریستی پاریس هیچ تصویر مستقیمی از قربانیان این حادثه منتشر نشد.

رحیمی در پایان سخنانش با بیان اینکه انسان‌ها در تمام دنیا به لحاظ عقیده و احساس متفاوت‌ هستند، اظهار کرد: همین تفاوت‌ها باعث می‌شود که مجموعه‌ای از رویکردهای متفاوت نسبت به ارزش‌ها، هنجارها و ترقی انسان‌ها در دنیا وجود داشته باشد. وجود این رویکردهای متفاوت منجر به ایجاد تضاد و تعرض در دولت‌ها و ملت‌ها می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس