کد خبر 496965
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

گلچین در مقام بازیگر به مثابه یک شکارچی روح است و معلوم نیست که روح ملیحه را در کدام کوی و برزن شکار و جایگزین روح مرجانه گلچین کرده است. شاید کار راحت‌تری را می‌توانست در سری‌دوزی‌های کمدی تلویزیونی انجام دهد و با دستاویز قرار دادن چند کنش ساده لحظات مفرحی را برای مخاطبش رقم بزند.

گروه فرهنگی مشرق - اغلب آثار محمدمهدی عسگرپور در دایره ظن و یقین فردی کاراکترهای خاص شکل می گیرد. در برش های خاص زندگی، با آدمهای خاص. ردپای ظن و یقین اجتماعی عسگرپور به بینش هنری اش تسری پیدا می کند و در عمده آثارش متجلی می شود. این حد فاصل ظن و یقین خاص، تجلی دراماتیکش بدل می شود به ابهام و ایهام. در واقع روایتی خاص، در قالب فیلمنامه سینمایی و سریالی اگر به چنین ظن ویقینی مبتلا نباشد، عسگر پور، سکان ساخت آن اثر را در بر نخواهد گرفت. تردید های دراماتیک محمد مهدی عسگر امضا و اثر انگشت مولف وی محسوب می شود و البته خاص بودن سریال «نفس گرم» به این دلیل است که سراغ یک شکاف دراماتیک لبریز از ظن و یقین می رود.

البته ترکیب نویسندگان این سریال در نوع خود جالب است. طلا معتضدی که یکی از نویسندگان شاخص تراز سینما و سینماست و عیار زنانه نفس گرم را می توان به نگرش خاص، ظریف و حساس وی نسبت داد. از سوی دیگر حسین تراب نژاد در مقام نویسنده در این سریال صاحب اثر انگشتی خاص است آنهم به شیوه سریال پرده نشین. با پیش فرض‌های موجود، روایت موازی فروغ (نیلوفر خوش خلق) و دغدغه های زنانه این کاراکتر و معضلات زود هنگام اقتصادی که زمینه مرگ مردان جوان را موجب می‌شود را به راحتی می‌توان حدس زد که از قلم معتضدی جوشیده و خروشیده است . ظن شخصیت بهرام (رحیم نوروزی) و پدرش (محمد برسوزیان) و دقت اجرایی در نوع برانگخیته شدن کنش‌های فردی، جذابیت روایی، روایت موازی را صد افزون می‌کند. فروغ به یقین نمی‌رسد و به همین دلیل در تصمیم و انتخاب مستاصل است. ظن بهرام به همسر برادرش، ظن پوشیده و در ابهامی است اما در همان چهارچوب‌های کلیشه ای و خشک، با رندی در مسیر داستانی ظریفی، ادا شود.

آیا مرجانه گلچین شکارچی روح است؟/ لطفا در چاه آقای عسگر پور بیفتید!


از ظن اجتماعی تا یقیین فردی، از ظن عرفی تا یقیین مذهبی، مسیری است که به درستی در پیش پای ملیحه نداف ( مرجانه گلچین ) قرار گرفته است. مرجانه گلچین در این سریال در مسیر دشواری قرار گرفت. اگر کارکشته و خبره نبود در این مسیر بسیار جان‌فرسا، قد خم می‌کرد. اول باید عاشق باشد تا پای جان هواخواه شوهرش، همچون یک زن شرقی. در گام بعد باید پیشگام و ساعی باشد در مسیر سختی که در پیش گرفته در هواخواهی حق. از همه بدتر باید در مقابل طوفان حوادث چون کوه ایستاده باشد؛ مصداق "تواصو بالحق و تواصو بالصبر".

گلچین در مقام بازیگر به مثابه یک شکارچی روح ( mindhunter)  است و معلوم نیست که روح ملیحه را در کدام کوی و برزن شکار کرده  و جایگزین روح مرجانه گلچین کرده است. شاید کار راحت تری را می توانست در سری‌دوزی های کمدی تلویزیونی انجام دهد و با دستاویز قرار دادن چند کنش ساده لحظات مفرحی را برای مخاطبش رقم بزند. شگرد گلچین این است که در مجموعه‌های کمدی هیچگاه کلیشه نشد با اینکه کار سختی هم انجام نمی داد. با این توصیف بزرگترین مشکل عسگر پور با مرجانه گلچین مرتفع شد.  مثل مشکل شعیبی در سریال پرده نشین که با محسن کیایی، فرهاد آییش و هومن برق نورد حل شد. مثلث نویسندگان و سکانداری عسگر پور یک فرمانده بیشتر ندارد و این فرمانده قلب سریال را تسخیر می‌کند. ملیحه با یک عمر از خود گذشتگی و ایثار با مرتضی ( محمودپاک نیت ) زندگی کرده‌است اما هیچگاه موفق به زایمان طبیعی و آوردن فرزند خونی برای مرتضی نشده‌است. حق و شریعت که ملیحه پرچمدار آن در میان جمعیت نسوان است، حکم کرده مرتضی می تواند همسر دیگری انتخاب کند و این انتخاب حق طبیعی  است برای مرتضی.

آیا مرجانه گلچین شکارچی روح است؟/ لطفا در چاه آقای عسگر پور بیفتید!

 مرتضی هم آنچنان پنهان کار نبوده، با همان ظن و یقین که مولفه شاخص صاحب اثر است و مرتضی هم بدان مبتلاست، پس از بازگشت، از کربلای حسین(ع) قصد اقرار داشته و رویکرد انکاری پیشه نکرد، اما اجل مهلت نداد. حالا ملیحه در اوج یقین به ظن می‌افتد. واقعا نمی‌دانم در شبهای آتی ملیحه چه تصمیمی پیشه می‌کند و ترسم این است همانطور که عرف معوج اشک را در عزاداری شوهرش از او دریغ کرد، موجب شود وارد کارزار فاسد ظن عرفی شود. اگر نویسندگان، کارگردان و یکه سوار سریال، ملیحه نداف تبر بر گردن فمنیسم عرفی بزنند در تیتراژ قسمت پایانی ایستاده  باید یک نفس سازندگان را تشویق کرد. چون برای انتخاب همسر دوم هوای مرتضی هوای هوس نبوده و حکم؛ همان است که در شریعت آمده، سلیس و سر راست.

آیا مرجانه گلچین شکارچی روح است؟/ لطفا در چاه آقای عسگر پور بیفتید!

نگارنده از قدمگاه، اقلیما، جراحت و شیدایی با کاراکترهای مقتدری که پرداخت ظریف و جزئی نگری دارند همراه بوده، اما نقطه عطف تمام این کاراکترها در جهان مولف این است که در چاه ظن عسگر پور می‌افتند. چاهی که مخاطب را به تفکر و تعقل و تصمیم در مورد شخصیت ها وا می دارد، سریال نفس گرم  حتی در جزئیات به نمایش مفصل تعارضات میان تعقل عرفی  و تفکر حق‌گرایانه  می پردازد. البته نمی توان منکر شد که زیباترین تجلی دراماتیک ظن تا یقین را عسگر پور در فیلم «قدمگاه» به نمایش گذاشت و در نسبتی انسانی تر آنرا در «اقلیما»، به نمایش گذاشت.

آیا مرجانه گلچین شکارچی روح است؟/ لطفا در چاه آقای عسگر پور بیفتید!

 اگر دیدگاه اقلیمایی عسگرپور به اشکال و صورسینمایی ادامه می‌یافت  مسیر تکامل یافته تری را می‌توانست در دایره سینما طی کند . اما حق طبیعی و آزادانه فیلمساز یافتن مسیرهای روایی متفاوت با یافتن کاراکترهای منحصر به فرد است. در کارنامه عسگر پور ملودرام های اقلیما و سریال شیدایی جوانانه تر و عامه پسندانه ترند، ضمن اینکه جستجو گری انسانی را می توان در لایه های پیوسته روایی جستجو کرد.  طبیعی است که هر روایتی که کارگردانش محمد مهدی عسگر پور باشد آغشته به شک و ظنین است و با اینکه ایرادهای بنی اسرائیلی که بابت ریتم کند سریال برخی بدان وارد می دانند حتی کندی سریال را نمی توان ایراد برجسته این مجموعه بر شمرد. دقت حسی در میزانسن‌ها و تمرکز  بروی شخصیت‌ها برای حرکت در فاصله ظن تا یقین به جستجوگری دقیق و جزئی‌نگر مخاطب می‌انجامد و ریتم انتخابی کاملا صحیح است. مثلا زمانی که آقا مرتضی از کربلا باز می‌گردد اسماعیل (حامد کمیلی) در رادیو مشغول گفتگو با بهروز شعیبی است. حتی در آن گفتگوی رادیویی قیام ظن عرفی تا یقین مذهبی را می توان جستجو کرد. با این حال همچنان نگران انتخاب های ملیحه نداف هستم خدا مرتضی محکوم نشود. 

***علیرضا پورصباغ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    به نظر من در این فیلم به شخصیت دینی و مذهبی چنین افرادی توهین شده است زیرا زنی که در این فیلم معرفی می شود خیلی با معرفت است ولی میبینیم با کمال تعجب سر یک مسئله کوچک موجب مرگ شوهرش میشود آیا این خانم سخنران و معنوی صبر نمیتوانست بکند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ قطعا فیلمنامه مشکل دارد چون چنین خانمی با چنین علم و معرفتی باید رفتارش جور دیگری می بود پس یا اشتباه شده یا قصد توهین داشتند
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    اتفاقا" عکس العمل شخصیت اصلی زن این داستان کاملا" طبیعی است بدین معنی که یک زن بدون در نظر گرفتن میزان ایمان و اعتقادش طبیعی ترین واکنش اولیه را نسبت به ازدواج مجدد همسرش نشان داد. آنگاه باید دید بر اساس همان علم و معرفتش بعدا" چه رفتاری خواهد داشت. اگر غیر از این بود یک شخصیت یک بعدی و کلیشه ای پیدا می کرد
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    به نظر شما ازدواج مجدد مخفیانه شوهر یک مسئله کوچک است؟؟؟؟؟؟!!!! آنهم برای زنی با علم و معرفت؟؟؟
  • ناشناس ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    یکبار هم که در یک فیلم به زن بها دادند و او را تا اوج بردند بالا منظور داشتند که در ادامه سریال او را با سر بزنند زمین،،، تا ببینیم در آینده چه خواهد شد.
  • سعید 6 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    سریال بیخودیه
  • ناجی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    انسان خصوصا زنان هر قدر که قدوس ودارای کمالات بالا باشند در چنین مواقعی هم کم میارند هنوز زمان لازم هست که ملیحه از سر حاج مرتضی باخبر شود.
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    مجردم و برام جالب است یک عده هنوز عزای ازدواج مجدد همسرشون رو بپا میکنن و ازش میترسند .. در آینده ی ایران که برای فرزندانتون اتفاق خواهد افتاد ازدواج مجددعادی میشه پس اینقدر حساسیت نشون ندیدتا پایان عمرتون از ترس هوو دق کنید..
  • علی ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    سلام واقعا مضحکه سریالش، آخه مرجانه گلچین هیچ رقمه نمیخوره به این نقش،چقدر اغرار... ؟! خداححححححح...افظ شما خداحححححافظ...! خب این چه مسخره بازیه در میارن !!!! انگار داره به شعور آدم توهین میشه اینقدر که سطح سریال پایینه
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    باعث مرگ؟؟؟ چقدر با نگاه سطحی فیلم تماشا میکنید!!!! کشتن روح یک انسان هم نوعی قتله مردی که زن دوم داره روح زنش اولش رو زخمی میکنه امان از مرد(نامرد) های ایرانی که از اسلام زن چندم داشتن براشون خیلی مهمه
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بازی کردن خانم گلچین تو اون نقش یک فاجعه تمام عیاره اصلا نه بهش می یاد نه ایشون بلد اون شخصیتو .
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بعد از سالها زندگی بفهمید همسرتون یواشکی ازدواج کرده بوده،خیلی راحت و بدون شک و دلخوری برخورد میکنید؟!!!!یا قبول کردی که فرزندی رو بیاری و بزرگ کنی و با همسرت زندگی کنی یا نکردی دیگه...
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بهتر بود نگارنده مقاله تحلیل ابعاد شخصیتی افراد مطروحه را طوری می نوشت که ماهم بفهمیم.
  • عرشیا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    نویسنده محترم ! از ظن تا یقین فاصله ای نیست .پس ننویسیم "علی رقم " بنویسیم "علی رغم" ؛-)
  • بيطرف ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    اينكه خواستند نشان دهند كه انسانها اگر چه بهتر از ديگران‌اند اما معصوم نيستند و نبايد توقع داشت معصوم باشند ابتكار خوبي است. اما متاسفانه وقتي مي‌خواهند در مورد شخصيتهاي فرهنگي- ديني اثري را ارائه بدهند، معمولا بافتهاي ذهني خود را به نمايش مي‌گذارند و كاري به واقعيت ندارند. انگار در خلاء سير مي‌كنند. به جاي اينكار لازم است به دنياي اين افراد نزديك شوند، انسان‌هاي فرهنگي- ديني را بشناسند و واقعي‌تر به موضع بپردازند تا اثرشان فاخر و اثر گذار شود.
  • پویا ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    بسیار سریال خوبی است. ابتدا از اینکه گلچین برای این نقش انتخاب شده خنده ام گرفت اما هرچه که از سریال می گذره بیشتر و بیشتر به توانمندی ایشان معترف میشم... عالیه.
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    0 0
    من هم یک خانم ایرانی هستم به نظر من در خیلی از سریالها و فیلم ایرانی مخصوصا در سریال های طنز نقش زن یک شخصیت غرغرو و مزحک نشان داده می شد ، با این سریال می توان امیدوار شد که از یک خانم های بازیگر طنز میشه به نحو احسنت استفاده کرد.من هم ابتدای سریال از انتخاب یک بازیگر طنز شکه شدم ولی با ادامه سریال خوشبختانه با مهارتی که در بازیگری دارند خوشحال شدم ایشون انتخاب شدند. امیدوارم اصالت و فرهنگ و انسانیت زن ایرانی بیش از پیش نشون داده بشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس