سلیمیان با اشاره به اینکه افزایش تورم پدیده‌ای ماندگار است، گفت: سیاست اعطای تسهیلات 250 میلیون ریالی خودرو یک سیاست پولی است که اجرای آن در اقتصادی با نرخ تورمی دورقمی اشتباه بود.

به گزارش مشرق ، عباس سلیمیان کارشناس اقتصادی، در خصوص اثر تورم زایی تسهیلات خودرو با اشاره به اینکه فروش خودروهای خریداری شده توسط مردم در پشت سر خود ایجاد تقاضاهای جدید را به دنبال خواهد داشت، گفت: احتمال اینکه اشخاص خودروی خود را به صورت قولنامه با چندمیلیون نازل‌تر از نرخ واقعی به فروش رسانند و درآمد حاصل از فروش خودرو برای تقاضاهای دیگر صرف شود که این امر به خودی خود تورم زا است.
 
وی افزود: یکی از ضعف‌های این طرح واگذاری سند خودرو در رهن بانک است که باعث فروش قولنامه‌ای  آنها در بازار می‌شود که این امر پای دلالان را به میان می‌کشد و دلالان با خریداری این خودروها که اغلب پراید و پژو پایه هستندبازاری جدید ایجاد کرده که این امر آشفتگی بازار وتشدید تورم  به دنبال خواهد داشت.

سلیمیان با بیان اینکه اقتصاد چیزی نیست که پدیده‌های به وجود آمده در آن به سرعت زایل شود،گفت: پدیدهای اقتصادی در زمانی کوتاه به وجود می آیند ودر کوتاه مدت ماندگار خواهند بود که تورم نیز از این جنس است.
 
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش تورم پدیده‌ای ماندگار است گفت: سیاست اعطای تسهیلات 250 میلیون ریالی خودرو یک سیاست پولی است که اجرای آن دراقتصادی با نرخ تورمی دورقمی اشتباه بود.
 
وی در ادامه افزود: این میزان هزینه‌ای که برای نجات یک خودرو سازی صرف شد می‌توانست برای تأسیس یک خودرو سازی بزرگ و کامل صرف شود.
 
سلیمیان با بیان اینکه هدف دولت در اعمال  سیاست تسهیلات خودرو مشخص نیست گفت: دقیقاً مشخص نیست که دولت قصد حمایت از خودروسازان را مد نظر قرار داده و یا هدف از اعمال این طرح حفظ اشتغال است.
 
وی در پایان گفت: دولت و خودرو سازها باید از آشفتگی بازار برای ایجاد یک فرصت جدید استفاده کند که دراین میان خودرو سازها نشان داده‌اند که تصمیم گیران خوبی در سطح ملی نبوده‌اند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    فقط حرف و ...
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    ما اونقدر سرمایه گذار جسور و با فکر داریم که می توانند کارخانه خودرو سازی با استفاده از سرمایه های داخلی انسانی و مادی بهره ببریم و تحولی در صنعت خودروی داخلی ایجاد کنیم.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    0 0
    یعنی یک ایرانخودرو ویا سایپای دیگر؟ این دو شرکت چه گلی بسر مردم زدن که حالا بخواهیم یکی دیگه بهشون اضافه کنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس