کد خبر 496438
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به درج بارکد دوبُعدی بر روی محصولات غذایی و دارویی گفت: با استفاده از این بارکد، مصرف کنندگان به راحتی از اصالت محصولات آگاه می‌شوند و محصولات غیر مجاز را تشخیص می‌دهند.

 به گزارش مشرق، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، در مورد پروژه ردگیری و رهیابی اصالت توضیحاتی داد.

وی با بیان اینکه اسم این پروژه برچسب اصالت نیست، گفت: عده‌ای آن را با پروژه‌ها و کارهای قدیمی اشتباه می‌گیرند این کاری که اکنون در حال انجام است روش رهیابی، ردگیری یا رهگیری محصولات در کنار کنترل اصالت است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در این میان برای محصولات نیازی به برچسب زدن نداریم و تولیدکننده می‌تواند در مرحله تولید روی جعبه بارکد دوبُعدی را چاپ کند.

دیناروند با بیان اینکه تولیدکننده حتی می‌تواند این بارکد را به صورت برچسب بر روی محصولات بچسباند، گفت: حُسن این کار این است که کل فرآیند می‌تواند توسط دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و همین طور خود تولیدکننده رهگیری و ردیابی شود.

وی افزود: تولیدکنندگان می‌توانند اطلاعات به روزی از موجودی خود اجناس موجود در داروخانه و اجناس فروخته شده به مشتری را به دست بیاورند و همین طور می‌توانند متوجه شوند که کدام محصولات در کدام نقاط کشور در حال مصرف است.

رئیس سازمان غذا و دارو حسن بزرگ‌تر این پروژه را کنترل اصالت محصولات توسط مردم عنوان کرد و گفت: مردم می‌توانند با یک نرم‌افزار در تلفن همراه خود فرآورده‌ای را که خریداری می‌کنند کنترل کرده و از تاریخ انقضاء محل تولید و اصالت آن آگاه شوند.

دیناروند در پاسخ به این سؤال که آیا تولیدکنندگانی وجود دارد که زیر بار این مصوبه نروند، گفت: ما برای اجرای این پروژه مصوبه محکمی داریم و خود نیز مصمم به اجرا هستیم.

وی در مورد هزینه‌های اجرای این طرح گفت: این پروژه اصلاً هزینه زیادی ندارد و اعدادی مانند 500 میلیارد تومان بودجه که برخی‌ها مطرح می‌کنند اصلاً صحت ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد فعالیت 5 هزار کارگاه تولید مواد غذایی بدون مجوز در کشور گفت: من این موضوع را تأیید نمی‌کنم چرا که از آن اطلاعی ندارم اما اگر سامانه ردیابی و ردگیری محصولات آماده شود مردم به راحتی می‌توانند کالاهای غیرمجوزدار را شناسایی کنند.

دیناروند همچنین از ممکن نبودن تقلب در سامانه ردیابی خبر داد و گفت: برخی‌ها می‌توانند برچسب تقلبی را روی محصولات خود بچسبانند اما فراموش نکنید که زمانی بارکد دوبُعدی از طریق نرم‌افزار چک شود خریدار متوجه خواهد شد که محصول تقلبی است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس