کد خبر 496153
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸

روزنامه‌های حامی دولت معتقدند برخلاف توقع، توافق برجام به افزایش قیمت ارز منجر شده و دولت نیز برخلاف مردم، از گران شدن ارز خارجی استقبال می‌کند. برخی از این روزنامه‌ها از علاقه دولت به 4 هزار تومان یا 5 هزار تومان شدن دلار خبر می‌دهند!

به گزارش مشرق، روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دلار مرز روانی 3600 تومان را شکست و زیر نگاه بانک مرکزی رکورد زد نوشت: فعالان بازار می‌گویند انتظار دلار چهارهزار تومانی را هم تا پایان سال داریم و گویی چندان هم بی‌راه نمی‌گویند. آن طور که شواهد نشان می‌دهد، دلار مرز سه هزار و 600 تومان را هم پشت سرگذاشته است.

هر میزان افزایش قیمت دلار، تورمی را به سفره‌های مردم آورد که حالا کمتر کسی است نداند دلار که بالا می‌رود، باید انتظار افزایش قیمت محصولات را هم داشت.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در رابطه با افزایش نرخ دلار می‌گوید: به نظر می‌رسد تمایل و نگرش بانک مرکزی این است که تا حدودی نرخ دلار افزایش یابد و البته می‌تواند در این زمان، که بازار در تعادل به سر می‌برد، بازار را به خوبی کنترل کند. حتی گفته می‌شود افزایش نرخ دلار تا 5 هزار تومان نیز منطقی است. بنابراین نگاه بانک مرکزی به دلار در ماه‌های آینده تا سه هزار و 700 یا سه هزار و 800 تومان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، اگر دلار 300 تا 400 تومان در بازار آزاد افزایش پیدا کند، منبع ناچیزی برای دولت خواهد بود. اکنون نیز به نظر می‌رسد نگاه بانک مرکزی و دولت، نگاه تامین مالی از طریق افزایش نرخ دلار است، به موازات افزایش نرخ دلار، باید انتظار افزایش تورم را داشته باشیم. با سیاست افزایش نرخ ارز، مردم یا همان مصرف‌کنندگان متضرر شده ولی دولت منتفع می‌شود.

از سوی دیگر روزنامه آرمان در گزارشی‌ تأکید کرد: دولت بازیگر اصلی بازار ارز است، به نظر می‌رسد باید دولت را مسبب اصلی نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار دانست. همچنین دولت با افزایش قیمت رسمی دلار از 2800 تومان در فروردین امسال به 3000 تومان تمایل خود به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد را نشان داده است. در حال حاضر می‌توان گفت که هیچ عاملی به غیر از دولت در تعیین نرخ ارز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

آرمان، «برجام» را برخلاف پیش‌بینی‌ها عامل گران شدن نرخ ارز دانست و نوشت:  بانک مرکزی توافقات هسته‌ای را یکی از عوامل این گرانی می‌داند و افزایش واردات و سفرهای خارجی متعاقب برجام را عامل افزایش تقاضا و گرانی ارز اعلام می‌کند. با این حال اگر دولت تمایل به ثبات قیمت بازار ارز داشته باشد، می‌تواند با تزریق ارز به بازار، مانع از افزایش قیمت‌ها شود. اما تا به امروز دولت این کار را انجام نداده است.

از سوی دیگر، تک نرخی کردن قیمت ارز برنامه دیگری است که بارها و بارها به گوش رسیده است. در اینجا به نظر می‌رسد دولت تمایل به اجرای این برنامه دارد نباید پنداشت که قیمت بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند، بلکه با روندی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد قیمت مبادله به سمت قیمت بازار آزاد کشانده می‌شود. پس از توافقات هسته‌ای انتظار می‌رفت با کاهش قیمت در این بازار همراه باشیم، اما همانطور که پیش از این تحریم‌ها علل افزایش قیمت ارز تلقی می‌شد، به نظر می‌رسد در حال حاضر برجام و گذر از تحریم‌ها بهانه جدید برای افزایش قیمت به دست دولت داده‌اند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس