کد خبر 495796
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: در چند سال اخیر جهت کاهش آلودگی هوا هیچگونه اقدام موثری انجام نشده و مشاهده می‌شود در فصل زمستان در صورت عدم وزش باد بلافاصله وضعیت آلودگی هوا بحرانی و هوای شهر برای شهروندان غیرقابل تنفس می‌شود.

به گزارش مشرق، ولی آذروش مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران درباره راهکارهای کاهش آلودگی هوا گفت: در چند سال اخیر جهت کاهش آلودگی هوا هیچگونه اقدام موثری انجام نشده و مشاهده می‌شود در فصل زمستان در صورت عدم وزش باد و یا نزول برکات آسمانی بلافاصله وضعیت آلودگی هوا بحرانی و هوای شهر برای شهروندان غیرقابل تنفس می‌شود.

 افزایش و کاهش روزهای پاک در این چند سال نیز بدون تردید تنها به وضعیت اقلیمی و آب و هوا ارتباط داشته و نتیجه اقدام خاصی توسط مسئولین امر و یا شهروندان نمی باشد و یا حداقل اقدامات انجام شده تاثیر بسیار ناچیزی در مدیریت بحران آلودگی هوا داشته است.

وی با اشاره به ارتقا کیفیت سوخت از سال 92، تصریح کرد این اقدام دولت جهت کاهش آلودگی هوا بسیار ارزشمند است. ولی جهت مدیریت بحران آلودگی هوا مجموعه‌ای از اقدامات بصورت همزمان نیاز است. استفاده از سوخت با کیفیت یورو 4 در خودرویی با استاندارد یورو2 که پس از گذشت سه سال همان شرایط پایین استاندارد یورو2 خود را نیز حفظ نکرده، قطعاً هیچ کمکی به کاهش تولید آلایندگی خودرو نخواهد کرد.

  آذروش تاکید کرد: کارهای اصلاحی در این زمینه بایستی به طور موازی انجام گردد. بدین معنا که از تردد خودورهای فرسوده و یا فاقد صلاحیت و شرایط معاینه فنی طبق قانون ممانعت به عمل آید. استاندارد تولید خودرو و موتورسیکلت به روز رسانی و مطابق استانداردهای روز دنیا گردد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بیان داشت: تردد خودروهای کاربراتوری که تولید آلایندگی آنها در حالت خوشبینانه 20 برابر یک خودرو با استاندارد یورو2 است و 45 درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد همین خودروهاست محدود شود. قانون معافیت معاینه فنی از 5 سال به 2 سال در مجلس شورای اسلامی اصلاح گردد. تمامی خودروها ملزم به اخذ معاینه فنی گردند و پلیس طبق قانون نسبت به اعمال جریمه درخصوص خودروهای متخلف و فاقد معاینه فنی اقدام کند.

وی اظهار داشت:در حال حاضر بالغ بر 80%از خودروها در شهر تهران فاقد معاینه فنی می‌باشند اصلاح شود. استانداردهای حدود مجاز گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودروها توسط سازمان حفاظت محیط زیست به روز رسانی و سختگیرانه شود. حتی این حدود می‌تواند با توجه به شرایط آلودگی هر شهر و یا کلانشهر متغیر و قابل تعریف باشد.ارتقا و گسترش حمل ونقل عمومی و تسهیل در دسترسی آسان آن برای شهروندان با تمرکز و کمک همه جانبه دولت ساماندهی شود. با توجه به نقش 70% منابع متحرک یعنی وسایط نقلیه در آلودگی هوای شهر تهران این موارد حداقل اقداماتی است که جهت حل معضل آلودگی هوا لازم  می باشد.

آذروش با اشاره به تصمیم وزارت کشور به ادامه طرح زوج و فرد گفت: تصمیم سازی جهت حل معضل آلودگی هوا بدون تردید با توجه به بزرگ بودن ابعاد مسئله، نیازمند، کار تحقیقاتی و علمی با استفاده از بنیه بخش‌های دانش بنیان و دانشگاهی، بهره بردن از الگوهای علمی سایر کشورهای موفق در زمینه مهار آلودگی هوا و منطبق سازی آن با شرایط کشور می‌باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران یادآور شد: اجرای طرح‌های مقطعی، پاسخگوی نیاز همیشگی و رافع معضلات نبوده و گاهاٌ با گذشت زمان مشکلات جدیدی را به سیستم تحمیل می‌کند. اعمال و برقراری طرح زوج و فرد در 12 سالی که از عمر آن می‌گذرد به نظر می‌رسد که با توجه به افزایش آلودگی هوا در این چند سال، تاثیر بسزائی نداشته و بایدحتماً طرح‌های دیگری جایگزین آن شود. ضمناً براساس یکصدو بیست و دومین جلسه شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ، الزام داشتن معاینه فنی برای تمام خودروها جهت تردد در محدوده طرح زوج و فرد و اعمال قانون و جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربینهای ثبت پلاک مصوب گردیده است که بدون تردید این تصمیم سازی نیز در صورت عدم همراهی و همکاری پلیس ابتر خواهد ماند.در خصوص برخورد قاطع و سختگیرانه با خودروهای فاقد معاینه فنی و تاثیر مستقیم آن در کاهش آلودگی هوا تمامی مسئولین متفق القول می‌باشند ولی متاسفانه به وضوح مشخص است که در مرحله اجرا  اتفاقی نیفتاده و مجددا" با شروع فصل زمستان دوباره با معضل افزایش آلودگی هوا روبرو هستیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس