کد خبر 497083
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳

ارزیابی شاخص کیفیت هوا و وضعیت جوی تهران در هفته گذشته (16 تا 22 آبان) گویای آن است که تهران، سه روز در شرایط ناسالم برای گروه­های حساس قرار داشته و سپس به دلیل ورود و خروج توده ­های هوایی به کشور و مهیا شدن شرایط ناپایداری ناشی از آن­ها، دو روز هوای سالم و دو روز هوای پاک را رقم زده است.

 به گزارش مشرق، مدیر واحد پایش و پیش بینی این شرکت گفت: «مطالعه میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM10) و 5/2 میکرون (PM2.5) اندازه­گیری شده در ایستگاه ­های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی (شامل دما، رطوبت نسبی، سمت و سرعت باد و عمق میدان دید) بار دیگر بر تأثیر الگوهای هواشناسی در کیفیت هوای تهران تأکید می­کند».

وی افزود: «از اوایل هفته گذشته، حرکت شرق­سوی سامانه بارشی به نواحی شمالی و مرکزی کشور موجب وقوع بارندگی ­های پراکنده در استان­ های مستقر در دامنه جنوبی البرز از جمله تهران شد. در روزهای شنبه و یکشنبه، افزایش رطوبت نسبی و فراهم شدن شرایط بارش در کاهش مقطعی غلظت ذرات معلق نقش به سزایی داشته است. اگر­چه به دلیل حجم زیاد منابع آلودگی هوا در تهران و همچنین ازدیاد آلاینده­ها به دلیل وقوع پدیده وارونگی دما، روند کاهشی در غلظت ذرات معلق به کندی پیش رفته است. لازم به ذکر است از آن­جا که شاخص کیفیت هوا برای بازه­ی زمانی 24 ساعت محاسبه می­ شود شاخص آلودگی هوای روز شنبه متأثر از افزایش غلظت آلاینده­ها در روز جمعه و شرایط پایدار شبانه بوده و گویای بهبود وضعیت هوای تهران نیست».

به گفته نادری مجددا نفوذ سامانه کم ­فشاری از دوشنبه از سمت غرب کشور و حرکت شرقی این سامانه، ایجاد شرایط ناپایداری و بارش باران را برای برخی از مناطق کشور از جمله دامنه­های البرز در روزهای آتی به همراه داشته است. کاهش محسوس دما (بین 3 تا 5 درجه سانتی گراد) در اواخر روز سه­ شنبه، افزایش سرعت باد غربی و شمال غربی (بالای10 متر بر ثانیه) را به دنبال داشته است. وی ادامه داد: «وزش تند­باد و بارش شدید به خصوص در روز چهارشنبه موجب پراکندگی و شست و شوی ذرات معلق از جو شد، به­ گونه ­ای که میانگین کمینه غلظت آلاینده­های PM10 و  PM2.5در این روز به ترتیب به مقدار (µg/m3) 18 و  (µg/m3) 8 رسید و شرایط سالم از نظر کیفیت هوا را فراهم نمود. در اواخر هفته نیز با کاهش محسوس­تر دما و استقرار سیستم پرفشار ضعیف در منطقه، شرایط پایدار مهیا شد و افزایش تدریجی غلظت ذرات معلق را به دنبال داشت».

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده­ ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس