«تیری میسان» با بیان اینکه «این عملیات، نتیجه حضور فرانسه در اقدامات تروریستی در خاورمیانه است»، گفت: «حمایت فرانسه از داعش تا یک ماه پیش ادامه داشت اما پس از توافق هسته‌ای با ایران، این راهبرد تغییر کرد و اکنون فرانسه، از کردها برای مقابله با داعش حمایت می‌کند.»

گروه بین‌الملل مشرق- رسانه‌های فرانسه، بامداد شنبه 23 آبان 94 از وقوع دو انفجار در نزدیکی «ورزشگاه استاد دو فرانس» خبر داده‌اند. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ده‌ها نفر در حملاتی است که به طور هم‌زمان در چندین نقطه از پاریس به وقوع پیوسته‌اند. اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد.

پس از حمله اول، گزارش شد دست‌کم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استاد دو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیش‌تر گزارش شده بود که به دنبال تهدید تروریستی، بازیکنان تیم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت خود را تخلیه کرده بودند.

تغییر راهبرد فرانسه در شمال سوریه دلیل حملات پاریس است
صحنه یکی از حملات روز جمعه در پاریس

سومین گزارش‌ از شب گذشته پاریس مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی می‌شد. گزارش‌ها حاکی است این دو مرد مسلح دست‌کم 20 گلوله به سمت جمعیت شلیک کردند و نزدیک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شده است. پلیس فرانسه، ساعت‌ها بعد، اعلام کرد که حملات تروریستی دست‌کم در هفت نقطه پاریس به وقوع پیوسته است. در این زنجیره انفجار‌ها، تیراندازی‌ها و گروگان‌گیری‌های مرگ‌بار، دست‌کم 153 نفر کشته و 200 نفر زخمی شدند.

«تیری میسان» محقق فرانسوی که از ابتدای تحولات سوریه در این کشور زندگی می‌کند، در گفتگو با خبرنگار بین الملل مشرق می‌گوید که حملات اخیر در پاریس به هیچ عنوان ارتباطی با حملات چند ماه گذشته شارلی ابدو ندارد، بلکه به دلیل تغییر راهبرد فرانسه در قبال حمایت از داعش صورت گرفته است.

تغییر راهبرد فرانسه در شمال سوریه دلیل حملات پاریس است
«تیری میسان» محقق فرانسوی

*** آیا اتفاقاتی که دیشب صورت گرفت ارتباطی با حملات شارلی ابدو دارد یا خیر؟

اتفاقی که روز جمعه 22 آبان در پاریس افتاد، به طور کامل با آن‌چه اوایل سال جاری میلادی در دفتر مجله شارلی ابدو رخ داد، متفاوت است. در حادثه شارلی ابدو، حمله برای از بین بردن افراد خاصی صورت گرفت، اما در حمله اخیر پاریس، از روش‌های دیگری برای هدف قرار دادن مردم استفاده شد که می‌توان عنوان «عملیات بزرگ جنگی» را روی آن گذاشت. هدف عوامل این حمله، مردم عادی کوچه و خیابان بوده است و از روش‌های جنگ در خاورمیانه هم برای اجرای عملیات استفاده کرده‌اند.

تغییر راهبرد فرانسه در شمال سوریه دلیل حملات پاریس است
نیروهای امنیتی فرانسه، هویت یک مظنون
به شرکت در حملات پاریس را بررسی می‌کنند

*** آیا این عملیات کار داعش است؟ انگیزه عاملان این حملات چه بوده است؟

در حال حاضر، داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است، اما با این وجود، هنوز هم نمی‌توان به طور قطع گفت که حمله واقعاً توسط داعش انجام شده باشد. با این حال، به نظر می‌رسد این عملیات، نتیجه حضور فرانسه در اقدامات تروریستی در خاورمیانه است.

تغییر راهبرد فرانسه در شمال سوریه دلیل حملات پاریس است
اولاند زمانی که حملات پاریس صورت گرفت
در حال تماشای بازی فوتبال میان فرانسه و آلمان بود

*** آیا فرانسه سابقه تعامل با القاعده و داعش را دارد؟

سال 2011، زمانی که القاعده در لیبی فعال شد و تحولات به اصطلاح انقلابی در این کشور آغاز شد، فرانسه به همراه ناتو از اقدامات القاعده حمایت می‌کرد. این کشور در سوریه هم به طور رسمی از القاعده حمایت کرد. باید به خاطر داشت که سپتامبر 2012 طی دیدار گروه دوستان سوریه، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که القاعده در حال انجام اقدامات مناسبی در سوریه است. هم‌چنین باید زمانی را به خاطر داشت که ارتش آزاد سوریه توسط دو نفر از رهبران القاعده که از لیبی به سوریه آمده بودند، ایجاد شد که این دو نفر توسط فرانسه حمایت می‌شدند تا جایی که ارتش آزاد سوریه پرچم استعمار فرانسه را برای گروه خود انتخاب کرد.

تغییر راهبرد فرانسه در شمال سوریه دلیل حملات پاریس است

نیروهای امنیتی فرانسه، در واکنش به حملات پاریس مرزهای این کشور را بستند

*** آیا ما در گذشته شاهد تقابل فرانسه با داعش یا القاعده هم بوده‌ایم؟

در حال حاضر فرانسه در بازی پیچیده و خطرناکی به بهانه مبارزه به تروریسم قرار گرفته است. این کشور ژانویه 2013 در حالی در کشور مالی علیه القاعده می‌جنگید که در سوریه از آن حمایت می‌کرد. این، اولین تقابل فرانسه با القاعده بود. در خصوص داعش، مسئله باز هم پیچیده‌تر است. ژانویه و فوریه 2014، فرانسه تسلیحاتی برای مقابله با داعش به سوریه ارسال کرد که اسناد آن نیز در سازمان ملل موجود است. اواسط سال 2014 که داعش وارد عراق شد، فرانسه، راهبرد خود را تغییر داد و همراه با اعضای دیگر ناتو شروع به حمایت از داعش کرد.

حمایت فرانسه از داعش تا یک ماه پیش، ادامه داشت اما بعد از توافق هسته‌ای با ایران، این راهبرد تغییر کرد و اکنون فرانسه و آمریکا در حال حمایت از کردها در عراق و شمال سوریه برای مقابله با داعش هستند. با توجه به دلایلی که ذکر شد، حملات اخیر در پاریس، برای من جای تعجب ندارد، بلکه صرفاً وسعت آن عجیب است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • امیر ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خب این حرف شما درست نیست وگرنه من هم ادعا میکنم اون هواپیما رو خود روسیه سقوط داد تا به سوریه نیروی زنینی اعزام کنه!
  • اهوازی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    آیا فرنسه از حمایت از تروریست های میانه رو در سوریه و گروهک تروریستی منافقین و تجزیه طلب ها دست بر می دارد؟
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    مشرق اینقدر حرف های اینو ... پوشش نده از مصداقه نفوذه.
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تو بگو و ما باور کنیم که فرانسه از حمایت داعش دست برداشته !!!
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    تروریست تروریسته و میانه رو و تندرو نداریم ...
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    بذا ببینیم بی بی سی و رویترز و رسانه های غربی بازم به اینا پیکار جو میگه
  • علیرضا ط ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    اهوازی جان بله دست برمیداره دلیل آنهم تغییر سیاست اربابش است که پریروز با حمایت ائتلاف آمریکایی از کُرد های بارزانی میخواد در افکار عمومی جهانی روسیاهیش رو در حمایت از داعش جبران کنه و همه اینها در این یکی دو ماهه پس از حمله مؤثر روسیه به تروریستها پیشامد کرده . ته مانده منافقین هم زین پس فینیش !
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    خود گویی و خود خندی عجب سایت هنرمندی
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ارسال نیرو به سوریه قبل از این حادثه بود امیر جان
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ارسال نیرو به سوریه قبل از این حادثه بود امیر جان
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ارسال نیرو به سوریه قبل از این حادثه بود امیر جان
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ارسال نیرو به سوریه قبل از این حادثه بود امیر جان
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    به امریکا قول خواهیم داد بعد از فرانسه نوبت خود امریکا است اینقدر از امریکائیها را بکشیم که خیابانهای امریکا رنگین گردد .
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    یک مثال در ما ایرانی ها از قدیم بر جای مانده وهنوز هم این مثال بکار می رود وآن این است که : ((چاه نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی )). مردک احمق بوزینه آقای اولاند ! که باید نام تو الاغ گذاشت نه اولاند ، وقتی تو با امریکا در دست هم گذاشتی وپول واسلحه دادید و داعش را ساپورت کردید توقع نداشته باش تا کشورت را چنین کنند هر دست که بدهی از آن دست نیز خواهی گرفت .بعد تو نیز نوبت امریکا است آنچنان قیامتی باری امریکا درست شود که تا دنیا دنیا است فراموشش نشود . این خبر را دلم می خواهد برای آنان مخابره کنید تا بدانند . به زبان خودشان هم بفرستید (متشکرم)
  • حسین ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام یقینا پشت پرده این جنایت که با هماهنگی سازمانهای جاسوسی بوده طرحهای فرانسه و غرب برای هجوم به یک کشور دیگر است شاید اینبار عربستان که حامی اصلی القاعده و داعش است به بهانه گوشمالی دادن عربستان ولی در واقع برای تسلط بر نفت آن
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    ارسال نیرو به سوریه قبل از این حادثه بود مجید دلبندم
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تروریست میانه رو!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    بوی فتنه ها ی عجیب و پیچیده میاد.واقعا تشخیصش سخته.
  • محمد ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    خواهشا حرف های تری میسان رو پخش نکنید! شاید در ظاهر ضد غرب باشه ولی یه کم در مورد شخصیت خود آقای میسان تحقیق کنید تا با پخش سخنانش بهانه دست ضد انقلاب ندهید!
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    0 0
    تری میسان یا کودن است یا عامل. راه سومی وجود ندارد. تمام تحلیل های او یک قران هم ارزش ندارد و هیچکدام درست نبوده است. خاک بر سر چنین ابلهانی که نام ژورنالیست بر خود می نهند. بهتر است بجای این خزعبلات کمی سواد آموزی کنی. شاید مثل جورج اورول است که عامل ام آی 6 بود اما ژست سوسیالیستی و علیه امپریالیزم را برای خود تبلیغ می کرد اما نام 132 نفراز سوسیالیست ها را به ام آی 6 تحویل داد. ایرانیان هم که خوب بچه هستند بخصوص اسلامی های دولا دولا شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس