کد خبر 495438
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

رجب طيب اردوغان با متهم کردن کشورهاي اروپايي گفت: اين کشورها درهاي خود را به سوي پناهجويان سوري بسته‌ و آنها را به حال خود رها کرده‌اند.

به گزارش مشرق، رئيس‌جمهوري ترکيه در آستانه برگزاري اجلاس گروه 20 در گفت‌وگو با خبرگزاري سي.ان.ان از مطرح شدن موضوعاتي مانند مبارزه عليه داعش و تروريسم بين‌المللي در اجلاس گروه 20 گفت: اميدوارم که اين اجلاس بتواند جايي باشد که مسائل مختلف به صورت آشکار مورد گفت‌وگو قرار گيرد و کشورهاي مختلف بتوانند همديگر را درک کرده و به تفاهم مشترکي دست يابند.

وي درباره مواضع اخير اتحاديه اروپا در قبال سرازير شدن پناهجويان به مرزهاي اين بلوک سياسي - اقتصادي گفت: اتحاديه اروپا درباره مساله پناهجويان به دنبال تفسير مجددي است. آنها اکنون از ما سوال‌هايي مي‌پرسند و درمانده‌اند که اگر دو ميليون و 200 هزار نفر پناهجويي که در ترکيه حضور دارد، اين کشور را ترک کنند و به سمت اروپا بروند، در اين صورت چه اتفاقي مي‌افتد.

وي ادامه داد: توليد ملي کشورهاي اروپايي بسيار بيشتر از ماست و از نظر مالي و اقتصادي قوي‌تر از جمهوري ترکيه هستند اما فکر مي‌کنيد که چرا آنها درهاي خود را بسته‌اند؟ آنها انتظار دارند که بيشتر پناهجويان کشته شوند و يا جان خود را در آب‌هاي مديترانه از دست دهند اما اين چيزي نيست که ما بخواهيم. ما تلاش مي‌کنيم که جان آنها را نجات دهيم.

اردوغان افزود: تاکنون هرآنچه ما گفته‌ايم درست بوده است. آنها به هر آنچه که ما مي‌گوييم، پاسخ منفي مي‌دهند اما متاسفانه در نهايت به صحت حرفهاي ما پي مي‌برند. هر پني که آنها هزينه کرده‌اند باطل و بيهوده بوده است. همه تسليحات، تجهيزات و سربازاني که آنها از دست داده‌اند، در مسير بيهوده‌اي از بين رفته است.

هم‌چنين وي در پاسخ به سوالي درباره بي‌ميلي برخي از متحدان ترکيه به خصوص آمريکا درباره خواسته آنکارا مبني بر ايجاد منطقه امن در خاک سوريه گفت: به آنها هشدار داده‌ايم اما آنها مسير قبلي را ادامه مي‌دهند. اشتباهاتي داشته‌اند و اين اشتباهات را تکرار مي‌کنند. ما اين مسائل را در حاشيه اجلاس گروه 20 مطرح خواهيم کرد. در اين باره ما نقشه "ب" و حتي "ج" داريم که در زمان مناسب آنها را ارائه خواهيم کرد اما سوال اصلي اين است که توافق اصلي و واقعي براي پايان بحران در سوريه و خروج اين کشور از اين آشفتگي چه زماني انجام مي‌گيرد.

اردوغان در پاسخ به سوالي درباره انتقادات وارده به ترکيه مبني بر اينکه مواضع حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.ک.ک) بيشتر از نيروهاي داعش هدف بمباران قرار مي‌گيرند، گفت: بايد بگويم که اين انتقادات درست نيست. اجازه بدهيد توجه شما را به مساله ديگري جلب کنم. شما نمي‌توانيد بگوييد که يک تروريست خوب است و ديگري شيطان است. همه گروه‌هاي تروريستي شيطان هستند. ما اين مساله را بارها و بارها اعلام کرده‌ايم.

وي ادامه داد: يگان‌هاي مدافع خلق عليه داعش مبارزه مي‌کند. حزب اتحاد دموکراتيک عليه داعش مي‌جنگد و هر يک از اين گروه‌ها از نظر تسليحاتي حمايت مي‌شوند. نمي‌توانيم بگوييم که اين گروه‌هاي تروريستي چون با داعش مي‌جنگند، خوب هستند. اگر چنين نظري داشته باشيم بايد بگوييم که جبهه النصرة هم گروه خوبي است زيرا اين گروه نيز عليه داعش مي‌جنگد. آيا شما قادر هستيد که جبهه النصرة را به عنوان يک گروه خوب تروريستي تلقي کنيد. آنها جوابي در برابر اين سوال ندارند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خودت که اول شیرشون کردی و به اون چیزی که میخواستی نرسیدی الان باید هم اعتراض کنی. خود کردی خود بشوز خودکرده را چاره نیست.
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    0 0
    خدایا دیکتاتورها جهان را نابود کن...................

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس