طی مراسمی مردمی در فیروزآباد فارس، سومین تندیس سال شهید «دریاقلی سورانی» قهرمان حماسه نهم آبان سال 1359 در کوی ذوالفقاری آبادان از سوی نمایندگانی از رزمندگان و هنرمندان این شهر بر سرمزار شهید جهادگر سیدمحمد صادق دشتی به خانواده این شهید اهداء شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، این جهادگر شهید از اوایل جنگ به جبهه‌ها شتافته بود و در تمامی سال‌های سخت بدون هیچ چشمداشت مالی در مناطق نبرد به کمک دیگر رزمندگان می‌شتافت و بقول رزمندگان و جهادگران در منطقه، او خود به تنهایی یک جهادسازندگی بود.

در این مراسم حبیب احمدزاده به نمایندگی از سوی دیگر رزمندگان و مردم آبادان خاطره چگونگی شهادت شهید دشتی را پس از گذشت 30 سال اینگونه برای خانواده شهید روایت کرد:

بر سر مزار شهید دشتی

"30 سال پیش ما مجبور شدیم که یک تانک بدزدیم،چرا ؟. ماجرا از آنجا آغاز شد که بعد از گذشت چند سال از شروع جنگ، خانواده‌های شهدای آبادان در سال ١٣٦٤ اجازه پیدا کردند تا از بیرون شهر به صورت گسترده‌تری به گلزار شهدای این شهر رفت و آمد پیدا کرده و به سرمزار بچه‌هایشان بروند ولی ناگهان در عصر پنجشنبه‌ای،این محوطه بشدت زیر آتش قرار گرفت و تعدادی از این خانواده‌ها زخمی شدند و حتی قبر چند شهید مورد اصابت قرار گرفت و قسمتی از پیکرهای آنان به بیرون پرتاب شد.

ما به عنوان مدافعان دربرابر توپخانه‌های دشمن به بررسی پرداخته و با دکل عظیمی از دشمن در آن سوی رودخانه روبرو شدیم. منطقه استحفاظی متعلق به ارتش بود. از آنها درخواست عمل کردیم که فرمودند دستورالعملی ندارند. به یگان خودی مراجعه کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم. ناچار برای حفظ جان خانواده‌ها از آتش دشمن،از «تیپ 72 محرم» که در حال انحلال و واگذاری تانک‌هایش به یگانی دیگر بود تانکی دزدیده و به سر وقت دکل دشمن رفتیم ولی بدلیل نداشتن سکوی شلیک کاری نمی‌توانستیم بکنیم. پس به جهاد فارس مستقر در آبادان مراجعت کردیم.

مسئول جهاد جوانی بود بنام سید محمد صادق دشتی. بی‌درنگ پذیرفت تا زیر دید و تیر حتمی دشمن سکوی شلیکی برایمان بسازد. او با آنکه به عنوان مسئول می‌توانست خود این کار رانجام ندهد ولی پشت لودر نشست و سکو را زیر دید و تیر مستقیم دشمن ساخت ولی متاسفانه کوتاه بود، بادرخواست ما فردا دوباره با لودر به سر وقت سکو رفت و این بار بسیار بلندتر و مناسب‌تر ساخت. ولی دیده‌بان دکل دشمن هم که جانش را در خطر می‌دید بیکار ننشست و با توپخانه او را در پای تپه به شهادت رساند.

فردای آن روز در کنار سکو خون شهید را دیدیم. من و دوست دیگری از بالای دودکش خودی دیده‌بانی کرده و دوستان دیگری مانند مهدی مرجان و حسین جلی‌زاده از بالای سکوی ساخته شده با همان تانک سرقتی شلیک و دکل دشمن را در فاصله چهار کیلومتری با گلوله سوم همراه با دیده‌بانش مورد هدف قرار گرفته و سرنگون کردند.

سردار سرلشکر شهید احمد سوداگر بعد از عملیات والفجر 8 مرا خواست و گفت انهدام آن دکل بطور ناخواسته باعث شد که دشمن نتواند تردد نیروهای ایران را در جاده خسروآباد بین آبادان و اروندکنار تحت نظر داشته و پی به نیت ما برای عملیات در آن منطقه ببرد و این کار نقش بسیار مهمی در لو نرفتن عملیات ما در عبور از آب اروند داشت ولی باید بواقع گفت که این کار ناشدنی فقط به سبب تهور بی‌نظیر شهید سید محمد صادق دشتی درساخت آن سکو درزیر دید و تیر مستقیم دشمن بود و لاغیر.

احمدزاده ادامه داد: امروز فرصتی دست داد تا پس از 30 سال شما خانواده شهید را در فیروزآباد فارس پیدا کرده و ماجرای واقعی شهادت سیدمحمد صادق عزیز را برای اولین بار برایتان تعریف و از طرف همه مردم آبادان و تمام آن خانواده‌های شهدا که از فردای روز انهدام دکل دشمن راحت‌تر بر سر مزار فرزندانشان رفتند،تندیس طلایی شهید دریاقلی سورانی را به شما پدر و مادرگرامی تقدیم کنیم. "

در این مراسم،محسن مومنی شریف (ریاست حوزه هنری )، محمدرضا جعفری جلوه ( ریاست شبکه دو سیما )،حسین قنادیان (مسئول سابق بسیج هنرمندان)، محمد کرم‌اللهی ( ریاست حوزه هنری فارس) و تعدادی از دوستان و رزمندگان همراه شهید حضور داشتند که هدایایی نیز به خانواده این شهید تقدیم کردند.

هرساله در آبان ماه به مناسبت سالگرد حماسه کوی ذوالفقاری آبادان و شکست دشمن در نهم آبان سال59 ، تندیس مردمی شهید دریاقلی سورانی به همراه 10قطعه سکه تمام بهار آزادی به یکی از دلاورمردان و یا شیرزنان زحمتکش دوران دفاع مقدس از سوی مردم ابادان اهداء می‌گردد.

در دو دوره گذشته امیرسرتیپ منوچهر کهتری و مرحوم حجت‌الاسلام جمی امام جمعه زمان جنگ آبادان،منتخبین مردمی این جایزه سالانه بودند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس