کد خبر 495045
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸

باقی ماندن دولت بشار اسد در چرخه قدرت سوریه می تواند در تقویت محور مقاومت موثر باشد و این امر به طور طبیعی با سیاست های آمریکا و هم پیمانان منطقه ای این کشور سازگاری ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «حسن هانی زاده» نوشت:

انفجار اخیر منطقه برج البراجنه در ضاحیه جنوبی بیروت که منجر به قربانی شدن 44 تن و مجروح شدن 240 تن دیگر شد از نقشه راه جدید گروهک های تروریستی داعش و جبهه النصره برای ضربه زدن به مقاومت لبنان حکایت دارد. این انفجار، سنگین ترین عملیات تروریستی در حومه بیروت طی ماه های اخیر تلقی می شود و شاید مقدمه ای برای انجام عملیات سنگین تر دیگری توسط داعش در لبنان باشد.

این عملیات تروریستی در یک منطقه شیعه نشین حومه بیروت صورت گرفته که پیام بسیار مهم و روشنی برای مقاومت اسلامی به همراه دارد. طی یک ماه اخیر محوری قدرتمند با شرکت روسیه، جمهوری اسلامی، مقاومت لبنان و نیروهای دولتی و مردمی سوریه برای ضربه زدن به گروهک های تروریستی در سوریه تشکیل شد. همکاری مشترک روسیه، حزب الله، ایران و روسیه برای مقابله با تروریست های سوریه آثار عملی خود را سریعاً بر عرصه میدانی سوریه آشکار ساخت زیرا در طول این مدت 800 تن از عناصر بارز داعش و جبهه النصره در سوریه به هلاکت رسیدند.

از آنجایی که آمریکا، عربستان ، رژیم صهیونیستی و ترکیه به شدت از شکست گروهک های تروریستی در سوریه نگران شده اند، در صدد تغییر تاکتیک عملیاتی داعش بر آمدند. با این که نتایج تحقیقات مربوط به چرایی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در آسمان صحرای سینای مصر هنوز روشن نشده اما داعش مسولیت انفجار این هواپیما را به عهده گرفته است. بعید نیست که داعش با نفوذ در فرودگاه شرم الشیخ مصر نسبت به تعبیه یک بمب ساعتی در هواپیمای روسی برای انتقام گیری از این کشور اقدام کرده باشد. لذا موضوع تغییر تاکتیک عملیاتی از یک جنگ و گریز فرسایشی علیه نیروهای روسیه و سوریه در خاک این کشور به سمت انجام عملیات سنگین تروریستی در دستور کار بازیگران بحران سوریه به ویژه داعش قرار گرفت.

 داعش برای جلو گیری از هدر رفتن نیروهای خود در جنگ با نیروهای روسیه، سوریه و حزب الله شیوه عملیات تروریستی هدفمند را مورد توجه قرار داده است. عملیات تروریستی برج البراجنه بیروت، زمینه ساز عملیات دیگری در سایر نقاط شیعه نشین لبنان خواهد بود که قطعا گروه 14 مارس به رهبری سعد الحریری و نیز موساد رژیم صهیونیستی و سازمان امنیت عربستان زمینه لازم را برای انجام چنین عملیاتی فراهم کرده اند. در چنین فرایندی محور مقاومت باید توجه بیشتری به امنیت داخلی خود در مناطق مختلف لبنان داشته باشد زیرا وجود اختلاف میان دو جریان 8 مارس و 14 مارس، خلاء امنیتی شدیدی در لبنان به وجود آورده است. پارلمان این کشور نزدیک به 18 ماه است که به دلیل وجود اختلاف میان جریان ها و فراکسیون های سیاسی نتوانسته به یک جمع‌بندی مشترک برای انتخاب رئیس جمهور به توافقی دست یابد.

لذا داعش، با قطب نمای رژیم های سعودی و صهیونیستی تاکتیک انتقام کور از حزب الله را در دستور کار قرار داده اند، زیرا هر دو رژیم به دلیل شرایط داخلی در یک بحران سیاسی به سر می برند. عربستان سعودی شکست سختی در یمن متحمل شده و پس از 8 ماه نه تنها یک دستاورد نظامی قابل قبولی نداشته بلکه در سطح منطقه وجهان با انزوای سیاسی دیگری مواجه شده است. رژیم صهیونیستی نیز در فلسطین اشغالی با انتفاضه جدیدی مواجه شده که قطعا این انتفاضه، طولانی و فرسایشی خواهد بود و پیامدهای امنیتی سنگینی برای رژیم اسرائیل خواهد داشت.

با این حال از آنجایی که روسیه، سوریه، جمهوری اسلامی و حزب الله با جدیت کامل درصدد سرکوب گروهک های تروریستی در سوریه هستند لذا عملیات تروریستی حومه بیروت تاثیری در شرایط میدانی سوریه نخواهد داشت. پیروزی های اخیر ارتش سوریه و پاکسازی مناطق مهمی از حلب، رقه، دیرالزور از وجود گروهک های تروریستی از عزم جدی محور مقاومت برای نابودی گروهک های تروریستی سوریه حکایت دارد. این پیروزی ها قطعا سقف چانه زنی کشورهای هم پیمان سوریه برای ایجاد یک راه حل سیاسی در راستای حل بحران سوریه افزایش خواهد داد.

آغاز نشست وین با شرکت بازیگران بحران سوریه در هفته جاری بطور طبیعی تحت تاثیر فضای پیروزی های اخیر ارتش سوریه قرار خواهد داشت و سقف مطالبات مخالفان دولت بشار اسد را کاهش خواهد داد. از این رو تحولات میدانی سوریه و شکست سیاست های آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در تغییر ساختار منطقه به سود رژیم صهیونیستی، می تواند فضای سیاسی و امنیتی منطقه را تغییر دهد. باقی ماندن دولت بشار اسد در چرخه قدرت سوریه می تواند در تقویت محور مقاومت موثر باشد و این امر به طور طبیعی با سیاست های آمریکا و هم پیمانان منطقه ای  این کشور سازگاری ندارد. تنها یک راه در برابر آمریکا و بازیگرانی مانند عربستان، رژیم صهیونیستی و ترکیه باقی می ماند و آن استفاده تاکتیکی از داعش برای انتقام گیری از محور مقاومت است. نخستین نشانه این انتقام کور، تشویق داعش برای انجام عملیات انتحاری در فضای نفوذ جغرافیائی حزب الله در حومه بیروت است که هدف آن ناامن کردن لبنان وتحمیل یک رئیس جمهوری وابسته به غرب به مردم لبنان است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس