کد خبر 494879
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

یک پایگاه تحلیلی در گزارشی با اشاره به ادعای غربی‌ها مبنی بر تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای روسیه، از احتمال مداخله اطلاعاتی و جنگ الکترونیکی اسرائیل در این فاجعه پرده برداشت.

به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در یادداشتی به وجه تشابه سقوط هواپیمای روسیه در سینای مصر و مالزی در اوکراین اشاره کرد و این وجه اشتراک را برگزاری رزمایش‌های نظامی و اطلاعاتی گسترده توسط آمریکا، اسرائیل و ناتو در روز و نزدیکی مکان وقوع حادثه دانست.

در این مطلب آمده است: پایگاه خبری «وایر21» هفته گذشته سوالی درباره احتمال مداخله اطلاعاتی اسرائیل در سقوط هواپیمای روسی مطرح کرد. اینکه شرم‌الشیخ یکی از حیاط‌خلوت‌های معروف موساد بوده و احتمالا عملیات‌های پرچم دروغین اسرائیل در سقوط هواپیمای روس نقش داشته بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که این نخستین بار نیست که اسرائیل با انجام چنین حملاتی سعی در گسترش جنگ در کشور دیگری دارد.

کسی که سابقه حملات با استفاده از پرچم دروغین را مطالعه کرده باشد از اهمیت برگزاری یک رزمایش امنیتی یا مانور نظامی گسترده برای پوشش اجرای پنهانی عملیات نظامی آگاه است. آنچه ما دریافته‌ایم برای بسیاری از خوانندگان شگفت‌آور است: «همانطور که مشخص است، دقیقا در روز حادثه سرنگونی هواپیمای روسیه و در فاصله‌ای 40 مایلی از محل سقوط، ارتش اسرائیل در حال برگزاری بزرگترین مانور دفاع هوایی بین‌المللی در پایگاه هوایی «اوادا» نزدیک ایلات و بر فراز آسمان «آراوا» در جنوب اسرائیل بود.»

به گفته مسئولین این رزمایش، ارتش آمریکا، اسرائیل، یونان و لهستان در این مانور دو هفته‌ای علیه دشمن فرضی مبارزه می‌کنند. تمامی ظرفیت‌های ارتباطی و هوایی فوق‌پیشرفته اسرائیل نیز در این رزمایش مورداستفاده قرار گرفته است. سوال اینجاست که آیا این احتمال وجود دارد که هواپیمای روسی با شلیک موشکی فوق‌پیشرفته ساقط شده باشد؟ پاسخ به احتمال فراوان مثبت و رزمایش نیز پوششی برای این حمله بوده است.

آیا هواپیما هک شده؟

یکی از ویژگی‌های اساسی تمرینات نظامی چندگانه، ارتباطات و جنگ الکترونیک است. این دقیقا همان سناریویی است که درباره سقوط پرواز MH17 در تابستان 2014 نیز بیان می شود؛ که در آن زمان ناتو به رهبری آمریکا دو تمرین نظامی و جنگ الکترونیک گسترده را در روز سقوط هواپیما و با فاصله‌ای اندک از محل سقوط برگزار نمود.  

«وایر21» سال گذشته نوشت: «این اتفاقی نیست که ناتو و آمریکا رزمایش بزرگ اطلاعاتی نظامی را در دریای سیاه، جنوب کریمه (تحت عنوان نسیم دریا2014) برگزار می‌کنند که کاملا اتفاقی در 17 ژوئیه به پایان می‌رسد.  صدها متخصص نظامی آمریکایی طراحی و مدیریت، شبیه‌سازی جنگ الکترونیک، جمع‌آوری اطلاعات از ماهواره‌ها و نظارت بر تمام پروازهای مسافربری در منطقه را در این رزمایش بر عهده داشته‌اند بنابراین بروز حادثه‌ای تصادفی غیرمحتمل است.»

بعلاوه اینکه ناتو نیز رزمایش سالانه دیگری را در داخل و حومه مرزهای اوکراین برگزار کرد که به نوشته نیروهای آمریکایی در وب‌سایت اروپا، با هدف تقویت ظرفیت‌های مشارکتی و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه انجام گرفته است. چرا این مساله حائز اهمیت است؟ به این دلیل که اثبات شده که امکان هک بسیاری از هواپیماهای ایرباس و بوئینگ از نقاط ورودی مختلف آنها وجود دارد.

«وایر21» همچنین به وجود فناوری ویژه‌ای در سیستم «پرواز اتوماتیک هواپیماهای بوئینگ»  اشاره می‌کند که در آن فردی در خارج می‌تواند کنترل هواپیما را بدست گیرد. این سیستم در تمامی هواپیماهای بوئینگ و ایرباس بعنوان یک استاندارد وجود دارد. چنانچه این سیستم فعال شود ارتباط خلبان با کنترل هواپیما قطع شده در حالی که هواپیما هنوز در آسمان در حال پرواز بسوی مقصدی خاص (و یا بسوی سقوط؟) می‌باشد.

آیا اسرائیل تا این حد پیشرفته است که در چنین حوادثی مداخله کرده و در نهایت نیز اتهامی را متوجه خود نکند؟ قطعا. انگیزه آنها نیز برای چنین کاری چندان واضح نیست اما باتوجه به انتفاضه فلسطینیان در بیت‌المقدس و بلوک غرب و واکنش‌های خشونت‌آمیز و سرکوبگرانه اسرائیل به آن، تل‌آویو به انحراف افکار عمومی دنیا و رسانه‌ها به مساله‌ای دیگر چندان بی‌میل نیست.

تروریست‌ها در ماه اوت نیز موشکی در شرم‌الشیخ شلیک کرده‌اند

هم واشنگتن و هم لندن به دلایلی فورا انگشت اتهام فاجعه سقوط هواپیمای روسی را بسوی «داعش» نشانه گرفتند؛ با وجود اینکه هیچگونه مدرکی برای اثبات ادعای اطلاعاتی آنها وجود نداشت. باتوجه به دلایل و شواهدی که حاکی از وجود ارتباط میان داعش و القاعده با عملیات‌های اطلاعاتی پنهان عربستان و آمریکا است، بنابراین چنین اتهام‌زنی‌های مشتاقانه‌ای از سوی واشنگتن و متحدانش علیه داعش باید با تردید فراوان بررسی شود.  

در انتهای این تحلیل تاکید شده است: شایان ذکر است که رسانه‌های غربی درباره داستان باورنکردنی شلیک موشک از سوی تروریست‌ها در شرم‌الشیخ در ماه اوت سکوت معناداری داشته‌اند و بجای مانورهای رسانه‌ای گسترده ترجیح می‌دهند که آن را مدفون نگه دارند. دیلی میل در این باره نوشت: «در 23 اوت، یک فروند هواپیمای تامسون از «استانستد» لندن با 189 مسافر در ارتفاع هزار پایی با شلیک راکتی از شرم‌الشیخ مواجه شد ، خلبان بلافاصله پس از مشاهده راکت هواپیما را به سمت چپ هدایت کرده و در صحت کامل به زمین نشانده است، به گردشگران نیز گفته نشد که تنها چند ثانیه با یک فاجعه فاصله داشتند.»

وزارت حمل و نقل انگلیس نیز این خبر را تائید کرده است. اما چرا لندن در همان زمان درباره این حادثه سکوت کرده علیرغم اینکه، در مقایسه با هواپیمای روسیه، تروریستی بودن آن نیز محرز بوده است؟ هنوز بسیاری از سوالات بی‌پاسخ درباره این حادثه باقی مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس