کد خبر 491219
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۵

مهم‌ترین چالش این مذاکرات این که روسیه و ایران اصرار دارند که در انتخابات آتی بشار اسد می‌تواند نامزد شود و این مردم سوریه هستند که از طریق رأی‌های خود درباره او تصمیم می‌گیرند.

به گزارش مشرق، در آستانه تشکیل دور بعدی نشست وین2 درباره بحران سوریه، نماینده ویژه سازمان ملل در امور این کشور تأکید کرد، فقط مردم سوریه هستند که باید درباره نقش بشار اسد تصمیم بگیرند. این نظر دی‌میستورا منطبق با منطق مسکو و تهران است که اعلام کرده‌اند بشار اسد باید بتواند در انتخابات آتی شرکت کند و این مردم سوریه هستند که فقط در این باره باید نظر بدهند.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای آماده‌سازی دور بعدی نشست وین2 با مقامات روسیه در مسکو دیدار کرد. دی میستورا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با یکدیگر در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

در ابتدای این نشست خبری، لاوروف گفت: «روند گفت‌وگوها بین دولت و معارضین سوری باید شتاب بگیرد.»  او در مورد محتوای دیدارش با دی میستورا گفت: «ما لیستی از سازمان‌های تروریستی که باید آنها را از گروه‌های معارض و میانه‌رو متمایز دانست، تهیه کرده‌ایم.»  روسیه تأکید دارد که باید اپوزیسیون سوریه رویکرد واحدی اتخاذ و برای مقابله با گروه‌های گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش با دولت سوریه همکاری کند.

به نظر می‌رسد روس‌ها تصمیم گرفته‌اند نقش رابط را بین دولت و مخالفان سوریه ایفا کنند و تلاش کرده‌اند نمایندگانی از اپوزیسیون داخل و خارج‌نشین سوریه را به مسکو دعوت کنند. حتی برای جلب رضایت مخالفان، مسکو روز گذشته اعلام کرد که جنگنده‌های روسی مواضع‌های گروه‌های تروریستی را با هماهنگی بعضی گروه‌های مخالف در بخش‌هایی از سوریه هدف قرار داده است.

لاوروف در ادامه اظهارات خود با اشاره به بیانیه 9بندی وزرای خارجه 17 کشور در نشست روز جمعه در وین، ‌تأکید کرد: «مسکو به بیانیه وین برای حل بحران سوریه متعهد است.»  روسیه از زمانی که به صورت رسمی وارد جنگ سوریه شده تلاش‌های دیپلماتیک را همزمان با این عملیات تشدید کرده است تا گروه‌های سوری را برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی تشویق کند. میکایل بوگدانف نماینده ویژه ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در امور غرب آسیا نیز گفت: «هفته بعد ما آنها را برای مشورت به مسکو دعوت خواهیم کرد.»  وی افزود: «در این زمینه هیچ مشکلی با دولت سوریه وجود ندارد. ما هم اکنون با نمایندگان گروه‌های مختلف اپوزیسیون ارتباط داریم تا آنها را به مسکو بیاوریم.» مسکو نقش مهمی در برگزاری نشست روز جمعه داشت که در آن ایران برای اولین‌بار شرکت کرده بود. دی میستورا روز گذشته در جریان کنفرانس خبری مشترک خود با لاوروف، گفت: «از اینکه روسیه شتاب به دست آمده در وین را حفظ کرده، خرسندم. نباید این شتاب به وجود آمده را که یک امر مثبت است، از دست بدهیم.  «ما باید به خاطر مردم سوریه به نتیجه‌ای دست یابیم. همه چیز هم مربوط به یک فرآیند سیاسی است؛ فرآیندی که باید همسو با بیانیه ژنو و بیانیه وین باشد. همانطور که در این بیانیه‌ها آمده، این فرآیند باید فراگیر باشد و با مبارزه با تروریسم و برگزاری انتخابات همراه شود.»
  
موضع شفاف دی میستورا

تلاش‌های دی‌میستورا برای برگزاری دور بعدی نشست وین در حالی ادامه دارد که سرنوشت بشار اسد همچنان مهم‌ترین چالش این مذاکرات است. روسیه و ایران اصرار دارند که در انتخابات آتی بشار اسد می‌تواند نامزد شود و این مردم سوریه هستند که از طریق رأی‌های خود درباره او تصمیم می‌گیرند اما مخالفان و حامیان آنها می‌گویند اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه ایفا کند. در نشست روز جمعه طرفین شرکت‌کننده توافق کردند که در این باره اختلاف نظر دارند. دی میستورا روز گذشته در پاسخ به این سؤال که به نظر او آیا بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باید در آینده این کشور نقش داشته باشد یا نه، گفت: «شما در واقع با این سؤال می‌گویید که ما از جانب مردم سوریه تصمیم بگیریم. ما در وین بر سر عدم توافق کامل با هم توافق داشتیم. این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی رهبر آنها باشد. ما باید بر این اساس حرکت کنیم.»

  این موضع دی میستورا کاملاً با موضع تهران و مسکو منطبق است. این اولین بار است که نماینده سازمان ملل درباره نقش بشار اسد به این صراحت اظهار نظر می‌کند. دی‌میستورا که در اواسط تیر ماه 1393 جایگزین اخضر ابراهیمی شده است طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده که به صورت جالبی در بسیاری از سطوح با طرح مسکو تقارن دارد. این طرح براساس طرح «مرکز گفت‌وگوهای بشردوستانه»، یک سازمان مستقر در سوئیس در امور میانجیگری شکل گرفته است. طرح میستورا هیچ شرایط مشخصی برای تغییر سیاسی دارد، از پاسخگویی به سؤال سخت درباره آینده اسد خودداری می‌کند و عمدتاً به عنوان تلاشی بشردوستانه معرفی شده است. دی میستورا در اوایل مأموریت خود در پاسخ به این سؤال روزنامه الحیات که پرسیده بود سرنوشت بشار اسد چه خواهد بود، پاسخ بسیار کوتاه اما کاملاً مشخصی داده بود «اظهار نظر نمی‌کنم.»
  
حمایت مسکو و تهران

موضع روز گذشته دی‌میستورا درباره نقش بشار تفاوت زیادی با مواضع مبهم وی ‌در گذشته دارد و به نظر می‌رسد نماینده سازمان ملل از نظر مسکو و تهران درباره این چالش کلیدی مذاکرات حمایت می‌کند. لاوروف پس از اظهارات دی میستورا گفت: «بگذارید من هم از این موضع اعلام حمایت کنم. همانطور که در بیانیه وین هم تصریح شده، مردم سوریه باید تصمیم بگیرند. تنها یک راهکار برای حل بحران وجود دارد و آن هم اراده مردم سوریه است.»

تحلیلگران معتقدند علت اینکه مخالفان و حامیان آنها با هر نوع نامزدی بشار اسد مخالفت می‌کنند به این دلیل است که می‌دانند در صورت برگزاری یک انتخابات آزاد احتمال پیروزی وی بسیار زیاد است. الیا ج مغنایر تحلیلگر مسائل امنیتی در روزنامه الرأی کویت نوشت: «امریکا و عربستان می‌دانند در صورت نامزدی، اسد در انتخابات پیروز خواهد شد و به همین دلیل با نامزدی وی مخالفت می‌کنند.»   همزمان با تأکید لاوروف و دی میستورا بر اینکه مردم سوریه باید درباره آینده سیاسی خود تصمیم بگیرند، مقامات ایرانی هم در دیدار مقامات سوری بر این مسئله تأکید کردند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در دیدار فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه بر مواضع قبلی ایران تأکید کرد و گفت: «ما معتقدیم که مردم سوریه خودشان باید برای آینده و سرنوشتشان تصمیم بگیرند و دیگران حداکثر می‌توانند نقش تسهیل کننده در روند سیاسی سوریه و کمک به حل بحران را داشته باشند.»  در ادامه این دیدار فیصل مقداد هم ضمن تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه اظهار داشت: بنده حامل سلام‌های گرم بشار اسد برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران هستم.
  
پیشروی مهم مقاومت در حلب

روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان بیش از 98 درصد مسیر «اثریاـ خناصر» در جنوب استان «حلب» را از سیطره تروریست‌های داعش پاکسازی کردند. به گزارش فارس، نیروهای ارتش سوریه با کمک نیروهای حزب‌الله لبنان از صبح روز چهارشنبه با عملیاتی جدید در مناطق آلوده به تروریست‌ها موفق شدند بخش‌های تحت اشغال تروریست‌ها را در مسیر «اثریاـ خناصر» پاکسازی کنند. نیروهای سوری و حزب الله نزدیک به یک هفته است که عملیات پاکسازی این مسیر مهم و راهبردی را آغاز کرده‌اند و دیروز موفق شدند بیش از 98 درصد از منطقه را به طور کامل از عناصر تروریستی پاکسازی کنند. پیش از این گروه‌های تروریستی داعش، جبهه‌النصره و احرارالشام به دلیل پیشروی چشمگیر نیروهای سوری و مقاومت در جبهه شرقی و جنوب غربی استان حلب و برای فشار به اهالی شهر حلب این مسیر را تحت اشغال خود درآورده بودند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس