کد خبر 493127
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

او سپس از تمرکز بيش از حد اعراب بر خريد جنگنده‌ها و ساير جنگ‌افزارها انتقاد و خواستار آموزش و آماده‌سازي نيروي زميني کارآمد و واحدهاي نظامي ويژه براي دخالت در بحران هاي خاورميانه شده است.

به گزارش مشرق، اشتون کارتر، وزير دفاع آمريکا، در مصاحبه با نشريه آتلانتيک خطاب به رؤساي شش کشور عضو شوراي همکاري خليج‌فارس و مصر، به آنها توصيه کرد که بهتر است به جاي اشتياق فزاينده به خريد جنگنده، به رويارويي تمام قد با ايران وارد شوند.

کارتر مي‌گويد: «اگر شما به جاهايي که ايراني‌ها قادر به کسب نفوذ هستند نگاه کنيد خواهيد ديد که آنها در بطن بازي هستند، روي زمين. حضور ايران در مسائل سوريه، عراق، يمن و لبنان، چيزي نيست که مورد پسند ما باشد. ما اين را دوست نداريم. ما دوست نداريم که آنها در بطن بازي باشند، ولي شرکاي عرب ما ۳۰ هزار پا فراتر از متن مسائل در آسمان سِير کنند».

او سپس از تمرکز بيش از حد اعراب بر خريد جنگنده‌ها و ساير جنگ‌افزارها انتقاد و خواستار آموزش و آماده‌سازي نيروي زميني کارآمد و واحدهاي نظامي ويژه براي دخالت در بحران هاي خاورميانه شده است.

به نظر مي رسد آمريکاييها به اين امر اميدوار بودند که بعد از توافقنامه هسته اي، سياست منطقه اي ايران بر اساس اهداف واشنگتن تغيير کند يا حداقل اين که بتوانند بر سر موضوعات و تنش هاي مختلف خاورميانه به بحث و گفت و گو با تهران بپردازند و حال که اين اتفاق روي نداده در تلاش هستند تا به تحريک اعراب و کشورهاي منطقه در راستاي ايران هراسي بپردازند. در واقع آنها مي خواستند بعد از توافق هسته اي، ايفاي نقش ايران در منطقه مطابق خواست آمريکا باشد، امري که محقق نشده است و آنها در پي استفاده از راه حل هايي براي کنترل قدرت منطقه اي کشورمان هستند.

در اين راستا آمريکايي ها تقويت نيروهاي زميني کشورهاي خليج فارس براي مداخله بيشتر در منطقه در راستاي جنگ هاي نيابتي و پيشبرد اهداف خود را امري حياتي مي دانند. به عبارتي بهتر آمريکايي ها از پياده کردن نيروي زميني در خاورميانه بدليل تجربيات گذشته و هزينه ها و تلفاتي که مي تواند به همراه داشته باشد خودداري مي کنند اما در حال حاضر به نظر مي رسد در پي جهت دادن به کشورهاي حاشيه خليج فارس براي سرمايه گذاري بيشتر در نيروي زميني هستند تا هزينه اين نوع اقدامات را برعهده آن ها بگذارند. در اين صورت آمريکايي ها و کشورهاي غربي صرفاً به طرح ريزي نبردها و عمليات هاي هوايي خواهند پرداخت.

اما در حال حاضر با توجه به نزديکي بيشتر ايران- روسيه- عراق و سوريه در مسائل منطقه و مقابله با تروريسم، آمريکا از آن جا که خود ناتوان از ورود جدي به درگيري هاي منطقه است در پي تحريک کشورهاي منطقه اي وابسته به خود عليه اين ائتلاف است. آمريکا همچنين مايل است اتحادي از عربستان سعودي، ترکيه و اسرائيل عليه ائتلاف فوق الذکر ايجاد کند. در اين صورت آنها تقريبا با بيرون گود نشستن مي توانند از کشورهاي عربي سواري مجاني بگيرند و همزمان تسليحات بيشتري نيز به آنها بفروشند.

در تکميل اين سياست و بدليل ترس از ائتلاف صورت گرفته، اشتون کارتر ديروز در سخنراني خود در بنياد ريگان تلاش کرد تا بين ايران و روسيه نيز اختلاف بيندازد تا زمينه کنار گذاشته شدن بشار اسد به صورت آسان تري فراهم شود. وزير دفاع آمريکا در اين بنياد عنوان کرده بود: من اين مسئله را مسلّم نمي دانم که روس ها و ايراني ها همپيمان باشند چون اگر نگاه کنيد مي بينيد که آنها بين خودشان مشکلاتي دارند اما روس ها در اسد نفوذ دارند و اگر از اين نفوذ براي گذار در سوريه استفاده کنند، در اين صورت مي تواند راهبرد درستي براي پوتين باشد.

به طور کلي اظهارات وزير دفاع امريکا را مي توان مستقيما به معناي فراخوان پنتاگون به آغاز نبردها و درگيري هاي جديد در منطقه خاورميانه دانست. البته غايت چنين سياستي را که آمريکايي ها در حال ديکته کردن آن در مقطع کنوني به کشورهاي عربي هستند مي توان در يمن مشاهده کرد. جايي که ثروتمندترين دولت عربي با پشتيباني کشورهاي منطقه و دولت هاي غربي و کمک القاعده بعد از هشت ماه درگيري نتوانسته به حداقل اهداف خود در مقابل فقيرترين کشور دست پيدا کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • عباس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    به نوعی میشه به خروج سفیانی تشبیه اش کرد این پند و اندرز کارتر رو
  • احمد ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    نکته اصلی همین جاست اگر ایران به اتحاد استراتزیک با روسیه وچین و عراق و سوریه دست یابد این ترفندها نقش بر اب می شود
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    قدرت سپاه ايران فوق تصور همه دشمنان ماست.
  • ارش ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    کمپانی هااا همچنان بر دنیا تسلط دارن هر چی ظلم تو دنیسات سر همین سیاستمدارن عربی هستش
  • ایرانی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    آمریکا اسرائیل عربستان ترکیه و بقیه کشورهای عربی بصورت علنی دشمن ایران هستند اما هیچگاه روسیه را پشتیبان ایران ندانید که در طول تاریخ ثابت شده هیچگاه نمیتوان روی دوستی آن حساب کرد. به خواست خداوند ایران سربلند خواهد شد و مردم جایگاهی بالاتر از مردم ابرقدرتهای سابق در جهان خواهند داشت.
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    عملا این حرفها فقط برای فرافکنی هست.خود آمریکایی ها هم میدونند که هر یک از این امپراطوری های شنی اعراب به نسیمی بنده.و ممکنه هر لحظه اتفاقی که نباید بیافته و این کشورها به دست مخالفین سلطه ی آمریکا بیافته! ضمنا موازنه قدرت با رژیم صهیونیستی همیشه باعث این شده که عملا آمریکا تمایلی برای برتری اعراب نداشته باشه. البته این سیاست هم درعرصه عمل و هم در عرصه دیپلماتیک با تلاش برای همپیمانی بین رژیم لعنتی سعودی و رژیم صهیونیستی و سایر دول عربی دنبال میشه
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق ترکیه و آمریکا دارن برای عملیات تو سوریه آماده میشن
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    البته این اعراب ترسو (وهابیت منظورمه) اگرم نیروی زمینی ترتیب بدن بازم نمیتونن جلوی ایرانیان مشتاق شهادت رو سد کنن.
  • adil ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    خدا جنگ رو از ملت ایران دور کنه.تصور اینکه از خونه و کاشانه مون بشیم ازارم میده.در ضمن آمریکا پیشرفته ترین سلاح های دنیا رو داره و بیرحم ترین قلب ها پس حریفشون نمیشیم
  • محمد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    چه بسا همین داعشی ها را دوباره هرکشوری تابعیت خودش را بهشان بده و درقالب ارتش کشورهای عربی استفاده کنن
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
    0 0
    آقای اشتون کارتر شرکای شما مردنیستند یادمه موقعی که صدام ملعون به کویت حمله کرد با لباس شخصی به کویت رفته بود خبرنگاری ازایشان پرسید که چرا لباس نظامی نپوشیده ای گفت ایرانیها مرد جنگ بودند ولی الان من مردی در روبروم نمیبینم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس