کد خبر 49282
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۳

در حالي که ادارات امنيتي اردن به تازگي از سرکوب مردم عمان فارغ شده بودند، مردم جنوب اين کشور اعتراضات گسترده ضد دولتي را آغاز کردند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزيره، محافل رسمي در اردن نگران اين موضوع هستند که اعتراضات در اردن در هفته‌هاي اخير به حنوب اين کشور کشيده شده است، اين در حالي است که ميزان اين اعتراضات در عمان پايتخت اين کشور و ساير شهرهاي آن همچنان مخفي مانده است.
بخشي از اين اعتراضات در شهر الطفيله دنبال مي‌شود که مردم در آن شعار براندازي دولت را در دستور کار قرار داده اند، در همين راستا جوانان اين شهر از ورود "معروف البخيت" نخست‌وزير اين کشور به استانداري مخالفت کردند تا ديدار وي با مردم شهر به جاي ديگري منتقل شود.
کشيده شدن اين اعتراضات به جنوب اردن محاسبات ادارات امنيتي اردن را به هم ريخته و آنها را در نحوه تعامل با تظاهرات و اعتراضات مردمي سردرگم کرده است.
فعالان سياسي در اين استان منزوي در اردن مي‌گويند که سياست‌هاي دولت باعث مهاجرت مردم از اين منطقه شده و اين استان که پيش از دو دهه قبل 220 هزار نفر جمعيت داشته‌، الان تنها 80 هزار نفر جمعيت دارد.
شهر معان نيز که در جنوب اردن واقع شده است، از جمعه گذشته وارد خط درگيري با دولت مرکزي شد، شرکت کنندگان در تظاهرات روز جمعه شعار براندازي دولت اردن را سر دادند، اين در حالي است که قرار است جمعه آينده تظاهرات گسترده‌تري در منطقه جنوب اردن برگزار شود که شهرهاي ديگر را نيز در بر مي‌گيرد.
الجزيره مي‌افزايد که آن چيزي که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، اين است که اعتراضات جنوب لبنان تنها از سوي جوانان اين مناطق هماهنگ شده و هيچ گرايش حزبي ندارد،‌ صراحت لهجه تظاهرات کنندگان نيز از همان اول سقف مطالبات مردم را که براندازي دولت و دستگاه‌هاي امنيتي بوده است، روشن کرده است.
"جهاد المحيسن" مدير مرکز مطالعات مشرق جديد و تحليلگر سياسي در زمينه آغاز اعتراضات مردمي در جنوب اردن مي‌گويد: جنوب از عرصه فعاليت‌هاي سياسي خارج نبود، بلکه تنها سعي داشت تا به دولت اردن فرصت دهد تا اصلاحات سياسي را به طورت داوطلبانه انجام دهد.
المحيسن اعتراضات مردمي در جنوب اردن را کاملا مردمي خواند و تاکيد کرد که شعارهاي داده شده از سوي آنها ناشي از احساس منزوي بودن آنهاست.
تحرکات و اعتراضات سياسي در جنوب اردن در حالي آغاز شده است که نيروهاي امنيتي به تازگي از سرکوب و خاموش کردن اعتراضات مردمي در عمان آسوده شده بودند و اعتراضات در جنوب آنها را غافلگير کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس