کد خبر 492242
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس از تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام متشکل از کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دنبال الزامات 9 گانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تشکیل هیئتی جهت نظارت بر برجام توسط شورای عالی امنیت ملی،‌ تیم مذاکره‌کننده و برخی اعضای ارشد که در جریان جزئیات مذاکرات بودند، بنا شد امور هیأت نظارت بر اجرای برجام را دنبال کنند. ولی از نمایندگان مجلس کسی در این هیأت دخیل نیست.

وی در همین رابطه، افزود: ما در این کمیسیون نشستی با حضور آقایان عراقچی، قشقاوی و کمالوندی در خصوص مسائلی که باید در ارتباط با نظارت بر اجرای برجام صورت گیرد، برگزار کردیم.

سبحانی‌نیا از تشکیل کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون متبوعش مبنی بر نظارت مرحله به مرحله بر برجام خبر داد و اضافه کرد: در این نشست مقرر شد، کمیسیون امنیت ملی مجلس، کمیته‌ و افرادی را همراه با دستگاه‌های دخیل در موضوع برای پیگیری و رصد اجرای مرحله به مرحله برجام تشکیل دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در این خصوص خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس وزارت خارجه هر 6 ماه یکبار باید گزارشی از روند اجرای برجام به مجلس ارائه دهد همچنین مجلس نیز کمیسیون امنیت ملی را جهت تهیه و تنظیم این گزارش به صحن علنی موظف کرده است.

وی همچنین یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی بنا بر وظیفه‌ای که مجلس برعهده او گذاشته است، باید روند کامل اجرای برجام را دنبال کند و گزارش را به مجلس ارائه دهد که به‌طور طبیعی شرط تهیه این گزارش این است که باید در جریان امور هیأت نظارت بر اجرای برجام قرار بگیریم.

سبحانی‌نیا در ادامه تأکید کرد که در مرحله نخست این کمیته، اعضای تشکیل‌شده از کمیسیون سیاست خارجه مجلس هستند، اما اگر لازم باشد از دستگاه‌هایی که در چارچوب قانون موظف هستند اموری در اجرای برجام انجام دهند نیز در نشست‌های این کمیته حضور خواهند داشت چراکه از این طریق، کمیسیون می‌تواند اطلاعات خود را کامل‌ و گزارش جامع‌تری ارائه دهد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس به‌صورت مجزا کمیته‌ای تشکیل داده و براساس وظایف مشخص مراحل اجرای برجام را نظارت و دنبال می‌کند، متذکر شد: این گزارش‌ها در نهایت به صحن علنی ارائه خواهد شد، ولی تاکنون اعضای این کمیته اعلام نشده است.

وی در خاتمه گفت که در این نشست بنا شد کمیته مذکور طبق قوانین مشخص و مصوب تشکیل شود و اگر ضرورت داشته باشد نشست‌های آتی نیز برگزار خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس