معاون وزیر امورخارجه، عرصه میدانی و عرصه دیلماسی را عامل اصلی تحقق خواسته های ایران در نشست صلح سوریه عنوان کرد و گفت: ایران در آن نشست بازیگردان اصلی بود.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه در گفتگوی ویژه خبری، با بیان اینکه در اجرای سیاست خارجی باید با اعتماد به نفس و امیدوارانه پیش برویم و آن را تقویت کنیم، گفت: دیپلمات ها باید با صلابت ، محکم و انقلابی در جهت حفظ منافع ملی پیش بروند در مذاکرات هسته ای همین که توانستیم خواسته خود را تحمیل کنیم و حقوق ملت به رسمیت شناخته شد نتیجه اراده و صلابت سیاسیت خارجی ایرانی بود.

با اعتماد به نفس سیاست خارجی انقلابی را دنبال خواهیم کرد

معاون وزیر امورخارجه، تاکید کرد: همانگونه که در حوزه دفاعی و علمی با اعتماد به نفس به پیشرفت رسیدیم در حوزه سیاست خارجی هم با اعتماد به نفس برای رسیدن به اهداف عمل پیش می رویم و سیاست خارجی انقلابی را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای، گفت: نفس مذاکرات و اینکه توانستیم نظراتمان را تحمیل و حق هسته ای را تثبیت کنیم نتیجه همین امیدواری و اعتماد به نفسی بود که در مذاکرات داشتیم.

با تبعیت از رهبری توانستیم در جریان مذاکرت مقاومت کنیم و به نتیجه برسیم

عراقچی افزود: برخی موارد بود که فکر نمی کردیم تحقق یابد اما رهبری ایستادند و ما هم به تبعیت از ایشان ایستادیم و نتیجه گرفتیم.

وی با بیان اینکه یک قسمت مهم دیگر کار مانده و آن اجرای برجام است، ادامه داد: اجرای برجام به اندازه رسیدن به برجام اهمیت دارد و ممکن است طرف مقابل با هزار نیرنگ از تعهداتش طرفه رود لذا شروط رهبری را در اجرای برجام لحاظ خواهیم کرد.

معاون وزیر امورخارجه، گفت: از ۹ موردی که رهبری در نامه شان به آن اشاره کردند یک مورد آن مربوط می شود به قبل از برجام و ۸ مورد هم به حین اجرای برجام .

وی افزود: رهبرانقلاب در یکی از شروط خود تاکید داشتند قبل از اینکه تعهداتمان را شروع کنیم تضمین ها کافی از طرف مقابل گرفته شود.

عراقچی گفت: در روز تصویب برجام که ۲۶ مهر بود این اتفاق صورت گرفت شورای وزیران اتحادیه اروپا در بیانیه ای تحریم ها را لغو کرد و همان روز هم اوباما در قالب یادداشت ریاست جمهوری خطاب به نهادهای دولتی و ۴ وزیر دستور توقف اعمال تحریم ها را داد.

تضمین طرف مقابل محقق شده/حقوق‌دانان تا دوز آینده نتیجه را اعلام می‌کنند

وی با بیان اینکه بیانیه اتحادیه اروپا و نامه اوباما نظر ما تضمین لازم بود، تصریح کرد:  این تضمین ظاهرا محقق شده اما حقوق دانان ما در حال بررسی سند های صادر شده (نامه اوباما و بیانیه اتحادیه اروپا)، هستند. بنابراین ظاهر امر نشان داده می دهد که مشکل نیست و قطعیت آنرا ظرف یکی دو روز آنیده حقوق دانان اعلام خواهند کرد.

معاون وزیر امورخارجه، افزود: تمامی قوانینی که باید لغو می شد بند به بند در برجام آمده است و هر تحریمی که لغو شود خدمات مربوطه به آن مانند حمل و نقل و امور بانکی نیز از تحریم خارج می شود.

سانتری فیوژها هنوز جمع نشده است

وی همچنین در در مورد تذکر ۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: سانتری فیوژها هنوز جمع نشده و تنها مقدمات آن انجام شده است.

عراقچی تاکید کرد: شرط اول رهبری مبنی بر تضمین های کتبی طرف مقایل محقق شده و منتظر نظر حقوق دانان هستیم و می توانیم در نطنز و فردو کارهایمان را شروع کنیم.

آژانس ختم همکاری با ایران را اعلام کرد/پابان بحث پی ام دی

وی با اشاره به خاتمه یافتم موضوع پی ام دی میان ایران و آژانس، گفت: تا ۱۵ اکتیر باید همکاری ما با آژانس در مورد پی ام دی کامل می شد که این امر تحقق یافت.

معاون وزیر امورخارجه، توضیح داد: در سالهای گذشته آژانس حاضر نبود ختم پرونده ایران را اعلام کند و امروز این اراده سیاسی به وجود آمده و اژانس ختم همکاری با ایران را اعلام کرد یعنی اینکه دیگر از ایران سوالی ندارد.

وی با بیان اینکه گزارش آژانس مبنی بر ختم همکاری با ایران تا یکماه دیگر به شورای حکام ارائه خواهد شد، گفت: وقتی شورای حکام موضوعی پی ام دی را خاتمه یافته ببیند، تعهدات خود را در مرحله بعد شروع می کنیم اما تا زمان خاتمه یافتن پی ام دی در اراک و ذخایر اقداماتی انجام نخواهیم داد.

رفع تحریم ها تا ۲ ماه آینده

عراقچی تاکید کرد: اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود ۲ ماه دیگر به روز اجرایی شدن برجام می رسیم که قانونا تحریم ها برداشته خواهد شد.

مذاکره با آمریکا سودی ندارد

وی همچنین با اشاره به نشست صلح سوریه گفت: ما با امریکا در مورد سوریه مذاکرات دو جانبه نداشتیم و اجازه چنین مذاکره ای هم نداریم. فقط در موضوع هسته ای اجازه داشتیم با امریکا مذاکره کنیم و حتی رهبری در بیانات روز گذشته خود در جمع مسئولان وزارت خارجه فرمودند «مواضع ما ۱۸۰ درجه تفاوت دارد»؛ لذا چنین مذاکره ای سودی ندارد.

معاون وزیر امورخارجه، افزود: مذاکرت در مورد سوریه در قالب چند جانبه بود و به ما هم اجازه داده شد در بحث سوریه حاضر شویم.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه نشست وین، گفت: این مذاکرات تنها در مورد برجام بود و در مورد تحریم ها مذاکرات مفصلی با اروپا و امریکا داریم؛ چراکه برای تدوین دستورالعمل های رفع تحریم ها باید مشورت ها و مذاکرت صورت بگیرد و این مذاکرات به صورت غیر رسمی تا بحال برگزار شده و از ماه نوامبر مشورت های رسمی برای تدوین دستور العمل های رفع تحریم ها خواهیم داشت.

ماجرای مشاجره لفظی ظریف و الجبیر

عراقچی با اشاره به مشاجره لفظی ظریف با وزیر خارجه عربستان گفت: این جلسه از ۹ صبح تا ۵ بعدظهر طول کشید. تمامی این ۷-۸ ساعت به جر و بحث های مفصل بین همه هیات ها انجامید و مقدار زیادی از آن مشاجره بین ظریف و الجبیر بود.

سند نهایی نشست سوریه  مبنایی برای مذاکرات پیچیده آینده

وی ادامه داد: آنچه بین ما و عربستان رد و بدل شد پرتنش و با جدل بود و ظریف سنگ تمام گذاشتند تا خواسته های ایران وارد متن بیانیه شود و فکر می کنیم تصویب این سند نهایی با درج خواسته های ایران می تواند مبنایی باشد برای مذاکرات پیچیده آینده.

معاون وزیر امورخارجه، گفت: در جریان این نشست وزیر خارجه یکی از کشورها با عصبانیت گفت «ظاهرا جمع شده ایم خواسته های ظریف را تامین کنیم ».

خواسته های ایران را منبعث از خواسته های مردم سوریه است

وی تاکید کرد: اینکه همه دنبال این بودند تا خواسته های ایران محقق شود به این دلیل بود که خواسته های ایران را منبعث از خواسته های مردم سوریه می دانستند.

عراقچی عرصه میدانی و عرصه دیلماسی را عامل اصلی تحقق خواسته های ایران در نشست صلح سوریه عنوان کرد و گفت: عرصه میدانی و عرصب دیپلماسی توامان باعث شد نقش ایران و حرف ایران در این نشست تعیین کننده باشد . ایران در این نشست بازیگردان اصلی بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    ماشاالله به ظریف!!!!
  • مهدی خان ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    بابا اینا آمریکا و اسرائیل دشمن پیغمبر(ص)خدا هستند،وقتی با خدا سر دشمنی داره، چطور انتظار دارید که با ما که بنده خداییم دوستی کنند؟!مگه میشه هم گفت الله خداست و هم شیطان خدا؟
  • محمد رضا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    البته اگر آقای ظریف در مجامع این چنینی آنقدر باقدرت میتونه عمل کنه برمیگرده به عمل کرد نیروهای ایرانی در عراق و سوریه،اینجاست که نقش رهبری در اتحاد و هماهنگی نیروها در جهت پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی بیشتر خودشو نشون میده. برای همینه که رهبری عزیر دائم تاکید بر وحدت در بین ارکان کشور دارند. اللهم احفظ قائدنا الامام الخامنه اي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس