کد خبر 494796
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۴

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان، گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام، از امروز بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا خواسته رهبر انقلاب (درباره دریافت تضمین‌های قوی و کافی از طرف غربی) رعایت شده است یا خیر.

به گزارش مشرق، پس از طی شدن مراحل مقدماتی اجرای برجام، رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۲۹ مهرماه و در بند یک فرمان خود برای «تأیید مشروط» برجام خطاب به رئیس جمهور تأکید کردند: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است».

با توجه به اینکه سه روز قبل از این نامه رهبر انقلاب، همزمان با ۲۶ مهرماه (روز تصویب برجام) رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به وزیر امور خارجه این کشور و شورای وزیران اتحادیه اروپا لغو یا تعلیق تحریمهای اقتصادی ضدایرانی را اعلام و اجرای آن را به زمان ایفای تعهدات ایران موکول کرده بودند، این سوال پیش آمد که آیا دستور رئیس جمهور آمریکا و بیانیه اتحادیه اروپا را می توان به معنی «تضمین‌‌های قوی و کافی» مدنظر رهبر معظم انقلاب در نظر گرفت یا خیر؟.

عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان، همان شب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، از بررسی این موضوع توسط حقوقدانان وزارت خارجه خبر داد.

سیدعباس عراقچی عصر امروز در حاشیه حضور در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفتگو با مهر، درباره نتیجه این بررسی‌ها اظهار داشت: هیئت نظارت بر اجرای برجام، بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا خواسته رهبر معظم انقلاب (درباره دریافت تضمین‌های قوی و کافی) رعایت شده است یا خیر.

وی درباره زمان شروع به کار این هیئت نیز تصریح کرد: کار هیات از امروز شروع می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروزدر سفر به قم از تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام خبر داد و گفت: همکاران ما در وزارت امور خارجه، آخرین تحولات در زمینه اجرای برجام را با جدیت دنبال می‌کنند و هیئت نظارت مورد نظر مقام معظم رهبری بر اجرای برجام نیز تشکیل شده است و ما در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین مصوبات شورای عالی امنیت ملی در جهت حفظ منافع کشورمان کار را به پیش خواهیم برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    0 0
    اقا کمک می خواهید ما هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس