عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ارتباط با آمریکا جز تباهی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت گفت: دل بستن به اینکه آمریکا دست کشوری را می‌گیرد و مشکلات این کشور را حل می‌کند یک خواب و خیال کودکانه است و با واقعیات همخوانی ندارد.

 
به گزارش مشرق، محمدحسین صفارهرندی دقایقی پیش در دانشگاه هنر اصفهان، اظهار داشت: برای بنده توفیقی است که در این محیط علم، هنر و فرهنگ با معماری زیبا و چشم‌نوازی که دارد برای شما صحبت کنم که امید دارم از این فرصت بهترین استفاده صورت گیرد.
 
وی افزود: هر سال زمانی که بحث 13 آبان مطرح می‌شود و جریان اشغال و تسخیر لانه جاسوسی بازگو می‌شود، بحث بازنگری بر آنچه اتفاق افتاده است به میان می‌آید.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: بعضی‌ها معتقد هستند که بحث سرشاخ شدن با آمریکا مشکل‌ساز است و برخی دیگر معتقدند که انقلاب اسلامی چاره‌ای جز درگیر شدن با آمریکا نداشته و این یک ضرورت تاریخ است.
 
صفارهرندی بیان کرد: اما برخی دیگر اعتقاد دارند که درگیری آمریکا در آن زمان یک ضرورت بود اما ادامه گسست ایران و آمریکا معقول نیست.
 
وی گفت: موضوعی که خیلی تکرار می‌شود آن است که اگر ارتباطمان را با آمریکا برقرار کنیم اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد و می‌توان در راه پیشبرد آرمان‌ها قدم برداریم که این تنها یک گمانه است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی می‌گویند باید ارتباط با آمریکا را به آزمون بگذاریم، گفت: انتخابی که ما کردیم این بود که وقتی آمریکا ارتباط را با انقلاب اسلامی قطع کرد ما هم این ارتباط را قطع کردیم. حالا اگر ما وضعیت فعلی خودمان را به یک وضعیت جدید تبدیل کنیم نباید اینگونه باشد که بسیاری از فرصت‌های کنونی را از دست داده باشیم.
 
صفارهرندی تصریح کرد: از راه تشبیه می‌توان این مشکل را حل کرد، باید دید که در کشورهایی که سیاست‌هایشان با سیاست آمریکا عجین شده است چه اتفاقی افتاده و چه سرنوشتی داشته‌اند.
 
وی بین کرد: در آمریکای لاتین و آفریقا از زمان پیوستن به بلوک غرب و آمریکا توانایی‌های قابل توجهی در حوزه پیشرفت و تکنولوژی به دست آوردند؛ حال سوال اینجاست آیا اگر همان مسیری که آنها پیمودند را بپیماییم سرنوشتی مشابه آنها برای ما رقم می‌خورد یا خیر.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم ظرفیت بزرگ اقتصادی برای آمریکا رقم خورد؛ آمریکایی‌ها به واسطه دور بودن از دایره مستقیم جنگ کمترین تلفات را داشتند و از طرفی توانستند صادرکننده انواع تسلیحات به کشورهای اروپایی باشند؛ آنها پس از جنگ جهانی دوم از این قدرت تحت عنوان طرح مارشال به کشورهای غربی متضرر از جنگ کمک می‌کردند و از سوی دیگر در سایه این کمکها به دنبال ایجاد پیوند عمیق با این کشورها بودند.
 
صفارهرندی گفت: این سیاست آمریکا در مناطق دیگری از اروپا، شرق دور و آسیای غربی ادامه یافت و دلیل سرمایه‌گذاری قابل توجه آمریکا در شرق دور این بود که آمریکا و شوروی به عنوان 2 رأس قطب‌های سرمایه‌داری و سوسیالیستی با هم در رقابت بودند.
 
وی بیان کرد: کشورهایی مثل کره و سنگاپور به شوروی نزدیک شده بودند، آمریکا درصدد بود تا جلو پیشرفت کمونیست را در جهان بگیرد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: پس از بین رفتن شوروی، آمریکا یکی از دلایل خود را برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف  از دست داد و از طرفی افزایش بدهی‌های این کشور به مردم خودش و سایر کشورها باعث شد تا دست و دلبازی پیشین آمریکایی‌ها تداوم نداشته باشد.
 
صفارهرندی افزود: آمریکایی‌ها اگر به کشوری کمک می‌کردند به دنبال منافعشان بودند و برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کردند، آنها بدون دسترسی به آن منافع برای اداره ایالات متحده با مشکل مواجه می‌شدند.
 
وی بیان کرد: از این مقطع زمانی به بعد آمریکا نه تنها نمی‌توانست به کشوری کمک کند بلکه برای دریافت کمک از کشورهای مختلف با آنها وارد ارتباط می‌شد اما این ارتباط از راه قلدری و زورگویی بود، آنها به بهانه‌های مختلف به کشورهای دیگر حمله می‌کردند تا منابع آنها را در اختیار بگیرند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از تحلیلگران رسانه‌ای مصری در زمانی که ایران ماهواره امید را به فضا پرتاب کردبه مقایسه‌ای میان ایران و مصر می‌پردازد و می‌گوید که ایران و مصر در مشخصات زیادی یه یکدیگر نزدیک بودند و حتی از لحاظ وابستگی به ایالات متحده در اواخر دهه 70 یکسان بودند.
 
صفارهرندی خاطرنشان کرد: این کارشناس مصری معتقد است که اتفاقی به نام انقلاب اسلامی در ایران رخ داد و مردم با قیام بر علیه آمریکا خود را از وابستگی به این کشور خارج ساختند، حتی ما فکر می‌کردیم که پس از اینکه انقلاب و مردم ایران به مبارزه با آمریکا برخاسته‌اند، ایران و انقلاب اسلامی نابود شوند اما ما امروز شاهد پرتاب ماهواره در ایران هستیم.
 
وی افزود: این کارشناس مصری اذعان می‌کند که اکسیر انقلاب اسلامی موجب پیشرفت ایران شد، همان چیزی که ما فاقد آن هستیم و باید دانست که وابستگی به آمریکا ما را عقب می‌راند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: سیاستمداران مصری در این اندیشه بودند که با گره زدن زلف خود با یک ابرقدرت می‌توانند ثبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی داشته باشند اما این امر محقق نشد.
 
صفارهرندی گفت: در زمان انقلاب مردم مصر آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند تا قیام مردم مصر را از چشم جهانیان دور کنند اما مردم مصر انقلاب خود را ادامه دادند و مبارک سرنگون شد، این همان چیزی است که بعضی از تحلیلگران و صاحبنظران کشور ما نسبت به آن بی‌توجه هستند.
 
وی بیان کرد: باید دانست که ارتباط با آمریکا جز تباهی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت چرا که امروز ایالات متحده آمریکا دیگر آن هیمنه و آن قدرت اقتصادی گذشته را ندارد. امروز چین به قدرت اقتصادی آمریکا تنه می‌زند چرا که میزان تولید ناخالص در این کشور با میزان تولید ناخالص در کشور آمریکا فاصله چندانی ندارد و سال گذشته روزنامه وال‌استریت اعلام کرده که رتبه نخست جهان در حوزه اقتصاد در اختیار چین است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دل بستن به اینکه آمریکا دست کشوری را می‌گیرد و مشکلات این کشور را حل می‌کند یک خواب و خیال کودکانه است و با واقعیات همخوانی ندارد حتی اگر ایدئولوژی و دین را کنار بگذاریم و کشور ما یک کشور لائیک بود با یک حساب منطقی می‌توان فهمید که ارتباط عمیق با آمریکا خیر و برکتی ندارد.
 
صفارهرندی افزود: باید توجه داشت که دل‌بستن به اینکه نزدیکی با آمریکا می‌تواند نجات‌بخش مشکلات کشور باشد یکی خوش‌خیالی بیش نخواهد بود و باید از آن پرهیز کرد.
 
وی در مورد برجام بیان کرد: اینکه آیا برجام دارای واقعیت بد یا خوب و نقاط ضعف یا قوتی است تمام شده است و رهبر انقلاب آن را با شروطی امضاء کرده‌اند، نکته قابل اهمیت این است که برای پیشگیری از ضررهای بزرگ برجام در اجرا، باید قیدهایی که در نامه رهبری مطرح شده است توسط دولت به خوبی اجرا شود تا منافع ملی ما حفظ شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هدف اصلی از مذاکرات این بود که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برداشته شود، بنابراین اهمیت برجام در مرحله اجرای آن است و باید در این مرحله بر حفظ منافع ملی کشور تأکید کرد.
 
صفارهرندی در مورد رابطه با آمریکا گفت: دولت‌ها با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند تا ارتباط ایجاد کنند چه بسا دولت‌هایی با هم گفت‌وگو کنند و رابطه‌ای ایجاد شود؛ رهبر انقلاب در جایی فرمودند آمریکایی‌ها به دنبال گفت‌وگوهای بی‌حاصل با ایران هستند، چرا که این گفت‌وگوها به یک ارتباط منجر نمی‌شود.
 
وی افزود: مذاکرات کنونی ایران با آمریکا از نگاه آمریکایی‌ها هدفی از نوع ایجاد ارتباط منطقی با ایران را دنبال نمی‌کند چرا که آمریکایی‌ها برای پاسخ به مخالفان خود در توجیه مذاکره با ایران می‌گویند که هدفی را که شما از طریق جنگ‌افروزی بر علیه ایران دنبال می‌کردید ما از طریق مذاکرات تعقیب می‌کنیم و مذاکرات فرصتی برای انتخاب بهتر اهدافی است که قرار است در آینده در ایران اعمال شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها این ادبیات را در پیش گرفته‌اند این ساده‌لوحی است که به امید یک رابطه منطقی در آینده با آنان وارد مذاکره شویم.
 
صفارهرندی با بیان اینکه مذاکرات کنونی محدود بوده و دارای چارچوب است، گفت: تیم دیپلماسی کشورمان تلاش‌های بسیار زیادی در راستای حفظ منافع کشور انجام داده است اما اینکه به امید ارتباط با آمریکا و تأمین منافع و حقوق کشور به این مذاکرات دل ببندیم نوعی خوش‌خیالی است.
 
وی در مورد تائید برجام اظهار داشت:‌ مقام معظم رهبری مسئول عالی نظام است و مسئولیت عالی در موضوع برجام نیز متوجه ایشان است بنابراین هنگامی که قرار است تعهدی از سوی ایران به جامعه جهانی داده شود باید ملاحظاتی که تأمین کننده منافع ملی است محقق شود.
 
صفارهرندی در مورد تضمین اجرای صحیح برجام بیان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سیاست با زندگی عامه مردم عجین شده است و مردم نقش مؤثری در این حوزه دارند بنابراین وجود یک کمپین بزرگ مردمی در مخالفت با یک سیاست تسلیم‌طلبانه، به طور قطع اثرگذار خواهد بود.
 
وی گفت: دستگاه‌هایی همانند نیروهای مسلح عنوان کرده‌اند که ما اجازه دسترسی به مراکز نظامی را نمی‌دهیم و بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای تنها در قالب چارچوب‌های پذیرفته شده نظام می‌تواند انجام شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سومین ضامنی که برای اجرای صحیح برجام وجود دارد این است که یک ساز و کار و گروهی برای نظارت بر اجرای صحیح برجام ایجاد شود تا نگرانی‌های موجود در اجرای برجام به کمترین حد ممکن برسد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ریاستی ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    0 0
    خوردن مک دونالد وکنتاکی چی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس