کد خبر 489131
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۵

شرکت نفت استات اویل نروژ اعلام کرد قیمت نفت که در سال گذشته تقریبا نصف شده در سطح کنونی پایدار نخواهد ماند چرا که کاهش سرمایه‌گذاری ها و تعویق پروژه ها به کاهش رشد تولید خواهد انجامید.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، اریک ویرنس اقتصاددان ارشد و نایب رئیس استات اویل در مصاحبه ای در سنگاپور گفت: ما فکر می‌کنیم که سطح قیمت کنونی نفت بیش از حد پایین است. برخی از افراد اکتشاف نفت را متوقف خواهند کرد. قیمت حدودا 50 دلاری نفت یک محرک برای رشد تقاضا است. این امر باعث به هم خورد تعادل عرضه و تقاضا می‌شود.

وی افزود: انتظار میرود قیمت نفت در سال 2018 به 80 دلار در هر بشکه برسد و پس از آن با کاهش ذخایر موجود قیمتها به تدریج افزایش یابد.

ویرنس افزود: سوال اینست که چه مقدار از تغییر کنونی در صنعت نفت به کاهش بلندمدت سرمایه گذاریها منجر خواهد شد. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه شود و ما شروع به خالی کردن ذخایر کنیم بازار ناگهان متوجه میشود که یک ظرفیت مازاد بسیار اندک باقی مانده است.

قیمت نفت در سال گذشته بیش از 44 درصد کاهش یافت چرا که ذخایر نفت آمریکا همزمان با تصمیم اوپک به حفظ عرضه به منظور نگه داشتن سهم بازار افزایش یافت و باعث تشدید اشباع بازار و سقوط بیشتر قیمتها شد. آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده که این وضعیت اشباع دستکم تا اواسط 2016 ادامه خواهد یافت.

تولیدکنندگانی که از سقوط قیمت نفت لطمه خورده اند مجبور به اخراج کارگران، لغو پروژه ها و فروش میادین برای بدست آوردن نقدینگی شده است.

استات اویل اعلام کرده که سرمایه گذاریهای برنامه ریزی شده خود را در سال 2015 یک میلیارد دلاری کاهش داده و به 16.5 میلیارد دلار تنزل داده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس