کد خبر 488880
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

نشست وین بر سر سوریه هم نتوانست به برکناری اسد کمک کند. علیرغم میل باطنی برخی شرکت کنندگان در این نشست، بیانیه پایانی آن هم باب میل دشمنان سوریه نبود.

به گزارش مشرق، بسیاری از بندهای قطعنامه وین درباره سوریه به نفع این کشور است و اگر اجرا شود می توان نسبت به حل بحران سوریه امیدوار بود اما درمیان کشورهای شرکت کننده در نشست، دشمنانی وجود دارند که گرچه شاید این بیانیه را امضا کرده باشند اما قلباً و عملاً اعتقادی به بندهای آن ندارند و دشمنی های خود را علیه سوریه ادامه خواهند داد.

مهمترین نکته در بیانیه وین، نبود بند برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه است. این خواسته همواره از سوی کشورهایی همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، ترکیه به ویژه از سوی اردوغان رئیس جمهوری این کشور، رژیم آل سعود که دشمن درجه یک منطقه ای سوریه و بشار اسد است مطرح شده و کوتاه نیامده اند.

پس از پایان نشست وین بر سر سوریه که با یک بیانیه 9 بندی همراه بود، مواضع دشمنان سوریه باردیگر مطرح شد تا نشان دهد آنها در پی حل بحران منطقه غرب آسیا که کلید آن از سوریه زده می شود، نیستند بلکه تنها خواهان برکناری رئیس جمهوری هستند که در منطقه به عنوان کشور محور مقاومت اسلامی شناخته می شود.

حضور جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اقتدار و اتخاذ مواضع قاطع با پافشاری بر ماندن اسد و اولویت نبرد با تروریست های برا ریشه کردن آنها در این بیانیه به خوبی به چشم می خورد.

تأکید بر فرایند سیاسی برای آینده این کشور با نقش آفرینی و انتخاب مردم یکی دیگر از بندهایی است که در بیانیه وین گنجانده شده است. تأکید اکثریت شرکت کنندگان در این اجلاس شکست سیاستهای خصمانه آمریکا و همپیمانان او در منطقه است.

عصبانیت آنها هم به همین خاطر است. واکنش هایی که تاکنون از سوی کشورهای محور ضد سوریه اتخاذ شده نشان از همین عصبانیت دارد.

اردوغان: برخلاف ایران، تا پایان مقابل «بشار اسد» می ایستیم

رئیس‌جمهور ترکیه که اکنون درگیر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور است که برای او و حزبش سرنوشت ساز نیز هست، باردیگر بر مواضع خصمانه خود علیه سوریه تأکید کرد و گفت: بر خلاف ایران که می‌گوید تا پایان کنار سوریه می‌ماند، ما نیز تا پایان مقابل آن می‌مانیم.

رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شد؛آنچه که در سوریه در جریان است، جنگ معارضان میانه‌رو است و این معارضان اکنون در حال جنگ برای آزادسازی است. آنها نیروهای مقاومت و قهرمانی هستند که هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را تروریست بداند.

 عراق: ملت سوریه تنها تصمیم‌گیرنده درباره کشورشان هستند

اما عراق که خود درگیر بحران تروریست های تکفیری داعش است، موضع دیگری نسبت به سوریه اتخاذ کرده است. وزیر خارجه عراق که در  نشست وین حضور داشت تأکید کرد موضع کشورش درخصوص نظام سوریه و رئیس‌جمهوری آن این است که ملت سوریه تنها تصمیم‌گیرنده درباره سرنوشت کشورشان هستند.

«ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق بر ضرورت توقف خونریزی در سوریه تأکید کرد و گفت: «عراق با ملت سوریه ابراز همدردی می‌کند و نسبت به انتقال تروریسم در سوریه به کشورهای همسایه هشدار می‌دهد.»

آل سعود همچنان علیه اسد

وزیر خارجه سعودی هم اعلام کرد بشار اسد یا باید از طریق روند سیاسی برای حل بحران سوریه کنار برود یا اینکه در میدان نبرد شکست بخورد.

الجبیر در اعلام مواضع خود به این موضوع اشاره نگرد که اگر در روند سیاسی بشار اسد از سوی مردم رأی بیاورد چگونه از قدرت کنار برود!  مواضع خصمانه و مداخله‌ جویانه رژیم آل سعود درباره رهبری سوریه را تکرار کرد.

حمایت ایران از اسد

اما جمهوری اسلامی ایران هر گونه توافق بر سر کناره گیری اسد را رد کرد. رسانه های غربی عربی در اخبار خود ادعا کرده بودند که ایران هم بر سر کناره گیری اسد از قدرت موافقت کرده است. اما  امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان موافقت ایران با کناره‌گیری اسد از قدرت طی 6 ماه را قویاً تکذیب کرد.

ظریف هم در دیدار به کری خطاب به او گفته است؛ اجازه نمی‌دهیم برخی درباره کناره‌گیری اسد اخبار کذب منتشر کنند.

اسد: تا نابودی کامل تروریسم در قدرت باقی خواهم ماند     

اما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در قبال همه دشمنی هایی که از سوی برخی کشورهای مرتجع عربی منطقه و کشورهای غربی علیه ملت و دولت این کشور می شود موضع خود را بار دیگر قاطعانه مطرح کرد.

 بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره کنارگیری اش از قدرت گفت : از قدرت کنارگیری نمی کنم حتی اگر مجبور شوم تنها بمانم و به تنهایی به نبرد بپردازم .

وی گفت: تفنگ ام را برمی دارم و تا آخرین لحظه از کشورم و نظام سوریه دفاع می کنم و تا آخرین تیر ترکش ام می جنگم زیرا من به خاطر تروریست ها و تکفیری ها از قدرت کنار نمی روم و نمی گذارم که آن ها بر سوریه حکم برانند.

وی افزود: این شخص حقیر، وزیر خارجه سعودی(الجیبر) که همیشه از کناره گیری من از قدرت سخن می گوید تاریخ سوریه را نمی داند.

بشار اسد خاطرنشان کرد: من از همه کشورهایی که از سوریه حمایت می کنند و در راس آن ها از روسیه، ایران و سازمان حزب الله لبنان تشکر می کنم. با این همه چنانچه امر اقتضا کند خود به تنهایی از قصر الشعب، تا آخر به نبرد می پردازم و کنار نخواهم رفت.

هشدار روسیه به آمریکا در مورد خطر جنگ نیابتی در سوریه

در پی ادامه حملات روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه و تار و مار شدن تروریست ها همراه با عملیات نیروی زمینی ارتش سوریه ، آمریکایی ها که در واقع هیج برنامه ای برای جلوگیری از گسترش تروریست های تکفیری داعش ندارند، از اعزام نیروهای ویژه به سوریه خبر داده اند.

برخی تحلیلگران و کارشناسان غربی آمریکایی این اقدام پنتاگون را یک اشتباه دیگر در عرصه تحولات منطقه دانسته اند. روسیه هم نسبت به این اقدام آمریکا هشدار داده است.

روسیه هشدار داده است که اعزام نیروی ویژه آمریکا به شمال سوریه، خطر جنگ نیابتی در منطقه را بیش از پیش افرایش می دهد.

آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد ده‌ها نیروی عملیاتی ویژه برای همکاری مستشاری در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به شمال سوریه اعزام کند.

لاوروف گفته است آمریکا یک‌جانبه و بدون مراجعه به رهبری سوریه دست به چنین کاری زده است.

اولویت در بحران سوریه مبارزه با تروریست های تکفیری داعش و تأکید بر نابودی آنها در میان اکثریت شرکت کنندگان در اجلاس وین، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور با محوریت دولت کنونی سوریه و طی مسیر دموکراسی همراه با قطع حمایت ها و کمک های دشمنان سوریه از تروریست های این کشور می تواند بحران را خاموش کند، اما به نظر می رسد که تنها خواسته آل سعود، ترکیه و آمریکا برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه است و تا زمانی که این سیاست ادامه داشته باشد بحران حل نخواهد شد بلکه به کشورهای دیگر هم سرایت خواهد کرد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    بابا قهرمان. پسر شجاع
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    چی میگی شیپورچی
  • بیژن ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    حضور ایران در این کنفرانس وقتی می توانست بقول شما مقتدرانه باشد که شرط حضور خود را نبودن سعودیها در آن قرار می داد فکرش را بکنید حرامی های سعودی با بی شرمی هرچه تمامتر ده ها هموطن ما را در منا شهید کرده اند و چند مقام دیپلماتیک ایران را ربوده اند و ما فقط با آن کثافت ها در یک کنفرانس پشت یک میز بنشینیم ؟! واقعاً که ...
  • پسر ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    حتما خودت جنگ بشه تو لونه موش مخفی میشی هنوز بشاراسد نشناختی.مردی باوقار و حامی مردم سوریه
  • پسر ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
    0 0
    باید به وزیر خارجه عربستان وهابی نحس نجس وحشی گفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس