کد خبر 487847
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱

نوام چامسکی، فعال مدنی برجسته و زبان شناس آمریکایی طی مصاحبه‌ای به اظهارنظر درباره احتمال پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، بحران پناهجویان، داعش و سیاست‌ خارجه آمریکا پرداخت.

به گزارش مشرق، نوآم چامسکی، جامعه شناس و منتقد آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه حریت ترکیه درباره پیوستن آنکارا به اتحادیه 28 عضوی اروپا اظهار کرد: من هیچ وقت به این وعده اروپایی‌ها به آنکارا معتقد نبودم چرا که فکر می‌کنم اروپا بیش از این حرف‌ها نژادپرست است. آنها نمی‌خواهند ترک‌ها در خیابان‌های آن‌ها قدم بزنند، اما این پیشنهاد را مطرح می‌کنند.

وی توضیح داد: اگر به اتفاقی که افتاده و می‌افتد نگاه کنید، می‌بینید که اروپایی‌ها هر بار شروطی را مطرح می‌کنند. حتی اگر ترکیه به آن شروط عمل کند شرط جدیدی باز مطرح می‌شود. تا سال 2005 دیگر کامل روشن شد که اروپا تنها تلاش دارد تا موانع این اتفاق را افزایش دهد و به اعتقاد من این مساله به این سوال ختم می‌شود؛ "تلاش کردن چه فایده‌ای دارد؟ آنها فقط گروهی نژاد پرستند. ما آزادیم تا به سیستم اقتدارگرای خود برگردیم."

این زبان شناس برجسته سپس با اشاره به تعهد کشورهای اروپایی به ترکیه در قبال ایجاد گارد مرزی برای جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا گفت: ترکیه تقریبا میزبان دو میلیون پناهجو است. وضعیت کلی پناهجویان کاملا شوکه کننده است. برخی کشورها چون لبنان، اردن، ایران و ترکیه جمعیت زیادی از این آوارگان را در خود جای داده‌اند.

چامسکی در تشریح واکنش کشورهای مختلف به این موج بحران عنوان کرد: کشورهایی هستند که در ایجاد این بحران نقش داشته‌اند، آمریکا و انگلیس از این دسته‌اند. حمله به عراق به تنهایی نزدیک به 2 میلیون آواره بر جای گذاشت اما علاوه بر آن منطقه را نیز نابود کرد. این تجاوز درگیری قومی را که تا پیش از این وجود نداشت ایجاد کرد و علاوه بر این زمینه سازی بروز داعش و بحران پناهجویان را نیز شکل داد. بنابراین می‌توان گفت در مواجهه با این بحران سه واکنش وجود دارد، کشورهایی که به آن دامن می‌زنند، کشورهایی که پناهجویان را می‌پذیرند و کشورهایی که به این بحران دامن می‌زنند اما نمی‌خواهند این پناهجویان را بپذیرند.

وی یک گام فراتر رفت و به نام بردن از این کشورها پرداخت: می‌توان از آمریکا، انگلیس و اروپایی‌ها نام برد. دلیلی وجود دارد که از آفریقا به اروپا و نه برعکس می‌گریزند. صدها سال استعمارگری ظالمانه و بدخواهانه پشت این مسائل وجود دارد که فراموش نشده است.

این منتقد آمریکایی در ادامه گفت‌وگوی خود با روزنامه حریت درصدد پاسخگویی به شایعات درباره ایجاد داعش از سوی غرب پرداخت: "تئوری‌های متعددی در این باره وجود دارد اما بی‌معنی است. این احساس وجود دارد که غرب داعش را ایجاد کرده است اما این اقدام نمی‌تواند هدف مستقیم غرب بوده باشد. تجاوز به عراق ضربه سنگینی به جامعه شکننده این کشور وارد کرد. یکی از نتایج آنی این تجاوز بروز درگیری قومی بود که در نهایت به ترور و خشونت منتهی شد. از دل این بحران القاعده در عراق و پس از آن داعش سر برآورد. چه دوست داشته باشیم یا نه این گروه‌ها از سوی برخی سنی‌ها در جهان سنی در عراق و سایر مکان‌ها حمایت می‌شوند. پس پاسخ این است بله، غرب در شکل گیری داعش نقش داشته اما نه عامدانه."

چامسکی پس از آن به احتمال نابودی داعش اشاره و اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که اگر داعش نابود شود چیز بدتری ممکن است مجددا ظهور کند. شما نمی‌توانید جنگ شیعه و سنی را به عنوان حقیقتی که داعش از آن رشد کرده نادیده بگیرد؛ این چیزی است که اول از همه باید حل شود وگرنه پس از داعش اتفاق بدتری رخ خواهد داد.

منتقد 86 ساله آمریکایی سپس به انتقاد از سیاست خارجه کشورش پرداخت: کشورهایی که بیش از همه برای آمریکا اهمیت دارند، دیکتاتورهای نفتی هستند. در این کشورها، بهار عربی هرگز رخ نداد. مردم در این دیکتاتوری‌ها تلاش کردند اما به شدت سرکوب شدند. در عربستان سعودی که بنیادگراترین کشور جهان محسوب می‌شود کوچک‌ترین اعتراضات با سنگین‌ترین واکنش‌ها مواجه شد. در بحرین هم این اعتراضات با ورود نیروهای عربستانی به جایی نرسید. آمریکا و انگلیس مهم‌ترین بازیگران خارجی این کشورها هستند که از دیکتاتورها تا لحظه آخر حمایت می‌کنند. مانند اتفاقی که در مصر افتاد و وقتی سرکوب دیگر جواب نداد حسنی مبارک را برای دست کم حفظ سیستم قبلی به شرم الشیخ فرستادند.

وی ادامه داد: این اتفاقی است که پی در پی در کشورهای مختلف از مراکش تا فیلیپین رخ داده است.

فیلسوف آمریکایی در ادامه سخنانش به مواضع آمریکا در قبال دموکراسی در ترکیه اشاره و اظهار کرد: آمریکا به شدت مخالف دموکراسی ترکیه است. به وقایع سال 2003 نگاه کنید. در آن سال آمریکا به عراق حمله کرد و به دلایل روشنی خواستار حضور ترکیه بود. در آن زمان 95 درصد جمعیت ترکیه با حمله به عراق مخالف بودند و زمانی که دولت به حرف مردم عمل کرد تقریبا همه جهان شگفت زده شدند. پس از آن آمریکا به ترکیه به دلیل پیروی از خواست مردمش حمله کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس