کد خبر 487421
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸

سنای آمریکا روز سه‌شنبه طرحی را تصویب کرد که فعالان عرصه سایبری می‌گویند مجوز جمع‌آوری گسترده اطلاعات خصوصی شهروندان است.

 به گزارش مشرق، مخالفت‌های گسترده افکار عمومی، هشدارهای افرادی مانند ادوارد اسنودن افشاگر معروف آمریکایی و حتی نامه سرگشاده گروهی از اساتید برجسته دانشگاه‌های آمریکا نتوانست جلوی تصویب طرح جنجالی «قانون اشتراک‌گذاری اطلاعات امنیت سایبری» در سنای آمریکا شود.

قانونگذاران آمریکایی، در رأی گیری روز سه‌شنبه با 74 رأی موافق در برابر 21 رأی مخالف، طرحی را تصویب کردند که فعالان فضای مجازی می‌گویند سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را مجاز به جمع‌آوری اطلاعات خصوصی آن‌ها می‌کند.

به نوشته روزنامه گاردین، این طرح که بیش از یک سال از زمان ارائه آن می‌گذرد، هرچند به بهانه کاهش تهدیدات سایبری ارائه شده، اما در عمل این امکان را به دولت و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا می‌دهد که اطلاعات شخصی و خصوصی افراد را از شرکت‌های فعال در حوزه سایبری و فناوری اطلاعات دریافت کنند.

در صورت امضای این طرح از سوی رئیس‌جمهور و اجرایی شدن آن، واشنگتن به واسطه شرکت‌ها، به ریزترین اطلاعات افراد حتی تک تک خریدهایی که از طریق کارت‌های اعتباری انجام داده‌اند، دسترسی خواهد داشت و در مقابل شرکت‌ها هم از ارائه پاسخ به درخواست‌های آزادی اطلاعات معاف خواهند شد.

در حالی که برخی شرکت‌ها از این قانون حمایت کرده‌اند، اما بسیاری از فعالان حوزه سایبری هم به مخالفت با آن پرداخته‌اند. شرکت اپل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که از این طرح حمایت نمی‌کند، چراکه «اعتماد مصرف‌کننده مهمترین سرمایه» شرکت است.

این شرکت‌ها نگران هستند که اجرایی شدن این قانون به واکنش منفی کاربر منجر شده و بر سوددهی آن‌ها اثر منفی بگذارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس