وزیر کشور گفت: اگر تفکری مبتنی بر برنامه‌ریزی داشته باشیم با پول هدفمندی یارانه‌ها می‌توانیم توازن و پایداری را در موضوع جمعیت در مناطق کشور رقم بزنیم.

به گزارش مشرق، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در پنجاهمین سال تأسیس مرکز آمار ایران که صبح امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد به موضوع مهاجرت اشاره کرد و اظهار داشت: مهاجرت یک امر قدیمی از باب اجتماعی است که ما در کشور خود با دو معقوله مهاجرت بین‌المللی و مهاجرت داخلی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: در مقوله مهاجرت بین‌المللی کشور ما بیشترین مهاجر را از کشور افغانستان دارد و در زمینه مهاجرت داخلی نیز ما با این پدیده روبرو هستیم.

وی در تشریح دلایل بروز مهاجرت تصریح کرد: از عمده‌ترین دلایلی که موجب مهاجرت می‌شود وجود بسترهای نامتوازن، نا متعادل و نابرابری است که این امر می‌تواند در مسائل اقتصادی، امنیتی،‌ خدماتی و درآمد یا توزیع باشد. هرچند دلیل مبنایی که می‌توان به آن اشاره کرد رویکردها، تفکر و اندیشه است.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: اگر نابرابری و عدم توازن و تعادل را موضوع اصلی در انتقال جمعیت و مهاجرت بدانیم و این موضوع را خاستگاه نظامات برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی خود بدانیم متوجه می‌شویم که رویکردها و اندیشه‌ها در برنامه ریزی‌ها و بودجه‌ریزی‌ها تأثیرگذار هستند بنابراین باید در رویکرد، تفکر و اندیشه دقت بیشتری انجام شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر در یک کشور تفکر حاکم بر فعالیت‌ها توأم با عدالت، توازن اقتصادی و توسعه پایدار نباشد، آنچه که به عنوان فعالیت و مدیریت و برنامه‌ریزی محقق می‌شود مبنا قرار می‌گیرد و این مبنا موجب عدم توازن شده و در نهایت حرکت جمعیت‌ها را تشکیل خواهد داد.

وی خاستگاه برنامه ریزی در کشور را مبتنی بر قوانین،‌برنامه‌ریزی و بودجه پیش از انقلاب دانست و تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی در کشور ما نظامی متمرکز بخشی کلان است که در این برنامه اساس رشد اقتصادی و ما باید به این امر توجه کنیم چرا که نتیجه این برنامه‌ریزی موجب عدم توازن و تعادل در سطح کشور است و شکاف‌های عظیمی را به وجود می‌آورد.

وزیر کشور در ادامه بیان داشت: با نظامات صدقه‌ای و توزیع خدمات از سر لطف یا مسئولیت انسانی نمی‌توانیم تفکر پایدار و اقدام جامع و متوازنی را رقم بزنیم.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها چند میلیارد تومان پول توزیع می‌کنیم اما اگر تفکری مبتنی بر برنامه‌ریزی داشته باشیم که به دنبال ایجاد توازن باشد همین رقم کافی است که توازن و پایداری را در بحث جمعیت در مناطق کشور رقم بزند. 

وی ادامه داد: باید تلاش شود در قالب برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای حرکت کنیم که این مناطق دارای شرایط مناسب اقتصادی برای پایداری جمعیت در کشور باشند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم با این رویکرد سفرهای رئیس‌جمهور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که تمرکز در مناطق مرزی باشد و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا در این مناطق به جای 100ها پروژه، در هر منطقه دو یا سه پروژه را داشته باشیم.

رحمانی فضلی تصریح کرد:‌ سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به همکاری هستند با شرایطی که پس از برجام ایجاد می‌شود می‌توانیم در مناطق مرزی تحول ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  اقداماتی که در مناطق مرزی با این نگاه صورت می‌گیرد می‌تواند حرکتی را در شرایط جاری باشد که با تدبیر روحانی اتفاق افتاده است و اگر بخواهیم این محرکات نهایتاً منجر به توازن، تعادل و پایداری جمعیت شود باید در نظام‌ها تغییر ایجاد کنیم چرا که خروجی نظام‌هایی مانند نظام بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی،اداری، پولی و بانکی عدم توازن و تعادل است و باید تلاش کنیم که به راه حلی با ثبات و پایدار برسیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس