روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان وزیر اطلاعات و احتمال نامزدی حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز دوشنبه را با تمرکز بر سخنان وزیر اطلاعات و احتمال نامزدی حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز کردند.

از سوی دیگر تلاش‌ها برای ایجاد دو قطبی‌سازی در اردوگاه اصوگرایان با تأیید مشروط برجام آغاز شده است؛ به طوری که سویه‌های برجام بر سیاست داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای واکاوی آرایش سیاسی از سوی اصلاح طلبان است؛ آنان مدعی که برجام محل مناقشه و انشعاب اصولگرایان است و از سوی دیگر ضریب اتحاد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را افزایش داده است.

روزنامه قانون

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه اصلاح‌طلب قانون دوشنبه را با تیترهای «آن‌شب لاریجانی» و «نزاع تازه با دولت در استانداری‌ها» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· نزاع دولت با استانداری‌ها/ تغییرات غیردموکراتیک دولت

بار دیگر موج تغییرات در وزارت کشور آغاز شده است؛ این‌بار نوبت به حامیان دولت که وظیفه خود را به نحو احسن انجام نداده‌اند؛ فرا رسیده است؛ روزنامه قانون پس از تغییرات در مازنداران و کرمان خبر از «تغییر حداقل یک استاندار و چندین معاون سیاسی و همچنین حداقل 5 فرمانداردرکشور» می‌دهد و این تغییرات را باعث ایجاد «نزاع و صف‌آرایی حامیان دولت» می‌داند و این تغییرات را «غیردموکراتیک» تلقی می‌کند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه قانون نوشت: «فضایی که توسط استانداران دولت یازدهم ایجاد شد بیشترین امکان را فراهم کرد تا عرصه را به دست افراطیون بدهند که بتوانند بر طبل نفاق بکوبند و حتی از عزل مدیری که در سابقه‌اش مخالفت با آنان را در کارنامه دارد به نفع خود سود بجویند. دستگاه تبلیغاتی تندروها در روزهای تعطیلات و عدم اطلاع‌رسانی کافی حاشیه های بسیار به وجود آوردند و تغییرات در یک استان را آن هم به دلیل انتقاد از وضعیت عمرانی استان به کل دولت و بهانه‌های واهی دیگر تعمیم دادند. این عزل و نصب‌ها دو نمره منفی برای بار دیگر در کارنامه دولت تدبیرو امید ثبت کرد؛ نخست بار دیگر ضعف اطلاع رسانی دولت را به رخ کشید که چگونه تندروهای مخالف دولت از این تغییرات به نفع خود استفاده کردند که شاید اگر این تغییرات با توضیحات کافی از سوی دولت همراه بود چنین اتفاقی نمی‌افتاد و مورد دیگر ناامیدی رأی دهندگان به دولت یازدهم است؛ رأی دهندگانی که با امید به تغییرات پای صندوق‌ها حاضر شدند پس از تغییرات اساسی در سیاست خارجی امید به ادامه این تغییرات در سیاست داخلی دارند. حقیقت این است که هیچ کدام از عزل و نصب های هفته گذشته بر اساس اصول دموکراتیک و روال صحیح اداری نبوده است و دولت و استاندارانش موظف هستند در قبال این رویه و رفتار پاسخگو باشند.»

روزنامه ابتکار

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای «بی‌اخلاقی در محرم اخلاق» و «عده‌ای نمی‌گذارند دولت به فکر حل مشکلات کشور باشد» اختصاص داد.

· بی‌هنری «باهنر»

«باید به یک سری نیروهای اصولگرا برسیم و بتوانیم آنان را کنترل کنیم تا مجلس دهم دست حتی اصلاح‌طلبان معتدل هم نیفتد» سخنان انتخاباتی جدی محمدرضا باهنر در مشهد بود که در بحث‌های داغ برجام گم شد؛ رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است که میانه‌روهای اصلاحات توان مدیریت ندارند و همانند مجلس ششم سکان هدایت بهارستان را به تندروها می‌سپارند پس بهتر است که هیچ کدام حضور نداشته باشند. صادق زیباکلام، مرد همیشه حاضر در صحنه دفاع از ساحت اصلاح‌طلبی، در پاسخ به اظهارات محمدرضا باهنر اظهار داشت: «اولاً باهنر و اصولگرایان هم‌قطار وی که از مجلس هفتم تا نهم حضور دارند و مجلس شورای اسلامی را در انحصار خودشان قرار داده‌اند، در این مدت چه گلی بر سر ملت و کشور زده و چه گامی برای سیاست، اقتصاد و جلوگیری از فساد و اختلاس کشور برداشته‌اند؟ او در ادامه افزود: اگر باهنر و طرفداران وی در این 12 سال برای جلوگیری از فساد در کشور اقدام مثبتی انجام داده بودند که این همه اختلاس پشت سر هم نمایان نمی‌شد. زیباکلام با طرح این پرسش که 12 سال است مجلس ایران در انحصار اصولگرایان و امثال باهنر قرار داشته و دارد، تاکید کرد: محمدرضا باهنر از مجلس هفتم تا نهم نماینده مجلس شورای اسلامی است. مگر وی قرار است در مجلس دهم چه اقدام مثبتی انجام دهد که در گذشته نداده است؟!

به گفته وی، مردم ایران 36 سال پیش انقلاب اسلامی را رقم زدند تا خودشان بتوانند آینده سیاسی خودشان را تعیین کنند و با انتخابات کاندیدهای مد نظر خود را بر کرسی مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری بنشانند. این استاد دانشگاه به سؤال دیگر خود از باهنر اشاره کرد و افزود: اصولگرایان و امثال محمدرضا باهنر نسبت به اصلاح‌طلبان از دغدغه کمتری برای رد صلاحیت‌ها برخوردار هستند چرا که اکثریت جناح راست مشکلی از نظر تأیید صلاحیت‌ها نداشته و ندارند اما اگر اصولگرایان و باهنر خودشان را جای اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند آیا باهنر این سخنان را بازگو می‌کرد؟»

روزنامه اعتماد

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «برجام انتخابات» و «گلایه‌های وزیر اطلاعات» اختصاص داده است.

· برجام انتخاباتی

سویه‌های برجام بر سیاست داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای واکاوی آرایش سیاسی از سوی اصلاح طلبان است؛ آنان مدعی که برجام محل مناقشه و انشعاب اصولگرایان است و از سوی دیگر ضریب اتحاد اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را افزایش داده است.

گروه احزاب روزنامه اعتماد در همین راستا نوشت: «این در حالی است که اصولگرایان شرایط سخت و صعبی را تجربه می‌کنند. آن‌ها که نتوانسته بودند در انتخابات ریاست‌جمهوری با کاندیدای واحد پا به انتخابات بگذارند این روزها و به ویژه پس از ماجرای برجام، دچار انشعاب و انشقاق‌های جدیدی شده‌اند. نشانه این واگرایی نوین میان اصولگرایان تدافع و تهاجم به توافق هسته‌ای و ماجرای برجام بود؛ جایی که چهره‌هایی مانند علی لاریجانی، علی‌اکبر ابوترابی و علاءالدین بروجردی تمام قد به دفاع از عملکرد تیم هسته‌ای برخاستند و از سیاست‌های هسته‌ای دوران مدیریت سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی انتقاد کردند. قصه بگومگوهای اخیر مجلس بر سر ماجرای برجام بی‌تردید دوئل اصولگرایان با یکدیگر و تولد مرزبندی‌های هویتی میان آنان بود. این واگرایی اردوگاه و گفتمان سیاسی اصولگرایان را به سمت بالکانیزاسیون (تقسیم شدن اردوگاه اصولگرایان به یک اردوگاه‌های کوچک‌تر با اهداف و گفتمان‌های متناقض) هدایت می‌کند. اما به واقع با تولد احزاب جدید و جدی شدن قوم سیاستمدار و وضعیت موجود در مقر فرماندهی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، انتخابات مجلس دهم انتخاباتی استاندارد و حداکثری خواهد بود»

روزنامه شرق

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «سید حسن خمینی برای خبرگان می‌آید» و «از «ص» تا «ی» صالحی» اختصاص داد.

· واکنش‌های به دست‌دادن ظریف و اوباما

مناقشه‌های کلامی برای دست دادن ظریف و اوباما همچنان ادامه دارد؛ ظریف در پاسخی کوتاه این رخداد را «اتفاقی» توصیف کرد و حالا خطبا در منابر به نوع نگاه خاص خود نسبت به تاریخ اسلام به تحلیل این موضوع می‌پردازند و در همین راستا حجت‌الاسلام نقویان مطلب شاذ را مطرح کردند.

گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: «پس از سخنان اخیر حجت‌الاسلام ناصر نقویان درباره دست‌دادن امام حسین (ع) با عمر سعد، او سند تاریخی این گفته خود را ارائه کرد. به گزارش خبرآنلاین، انتشار این بخش از سخنرانی او در شب عاشورا و در منزل صادق خرازی، سؤالاتی را مبنی بر اینکه دست‌دادن امام حسین (ع) با عمر سعد در کدام‌یک از منابع تاریخ اسلام آمده است، مطرح کرد.

حجت‌الاسلام نقویان دراین‌رابطه گفت: «در کتاب ارشاد شیخ‌مفید که یکی از کتب معتبر روایی تاریخی است نقل شده که امام حسین (ع) با عمر سعد سه ملاقات داشته است. یکی به درخواست عمر سعد و دو دیدار به درخواست امام حسین (ع). ایشان که اسطوره ادب و احترام و کرامت است، قطعاً وقتی با کسی ملاقات می‌کند، عقب‌عقب نمی‌رود و به او پشت نمی‌کند، بلکه مثل آقا با فردی که دیدار کرده دست می‌دهد». او با تأکید بر اینکه صرف دست‌دادن، دلیلی برای چیزی نیست، از دیدار پیامبر اکرم (ص) با ابوجهل یاد کرد و افزود: «بنا بر آنچه در کتاب امالی شیخ صدوق آمده پیامبر هم در آن دیدار با ابوجهل دست داده است».

اما از سوی دیگر حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا از خطبیان برجسته در پاسخ به سخنان نقویان اظهار داشتند: «شما یک لحظه به آن زمان برگردید و این‌طور تصور کنید که اگر نوه پیغمبر و نور چشم پیغمبر، با عمربن سعد دست می‌داد، دیگر چیزی از اسلام باقی مانده بود!؟»

روزنامه آرمان‌امروز

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «آمدن سید حسن قطعی است؟» و «تحقیقات محلی برای احراز صلاحیت کاندیداها!» اختصاص داد.

· سید حسن خمینی نماد اعتدال برای خبرگان

گروه سیاسی آرمان، حضور سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری را محتمل ارزیابی می‌کند؛ این فعال اصلاح‌طلب مدعی است که نوه امام راحل نباید موانع حضور را در نظر بگیرد و با حضورش در انتخابات ارزیابی مردم نسبت به خود را محک بزند؛ وی در همین راستا دلایل عجیبی دیگری را مطرح می‌سازد و نوشت: «نکته دیگر آنکه نوه امام با توجه به جایگاه ثبوتی و اثباتی و سن و سال ایشان ممکن است در معرض بسیاری از مسائل قرار بگیرد، بنابراین ایشان باید از هم‌اکنون این مساله را در نظر داشته باشند که وی تنها به اعتماد و رأی مردم تکیه دارد. این مساله در قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار مهم قلمداد می‌شود. به عبارتی فرد داوطلب نباید هیچ ابایی از ارزیابی و رأی مردم نسبت به خودش داشته باشد چرا که برخی از شخصیت‌ها به ویژه روحانیون نیز قدری ابا دارند که خود را در معرض رأی مردم بگذارند به همین دلیل باید قبح این مساله شکسته شود. حضور در انتخابات و رأی مردم محترم است و فردی که خود را در معرض رأی و اعتماد مردم قرار می‌دهد نه تنها چیزی از ابهت، عظمت و جایگاه وی کم نخواهد شد بلکه این مساله به نوعی حرمت‌گذاری جدی به رأی و نظر مردم است مساله‌ای که ضرورت بیش از پیش آن در جمهوری اسلامی همواره احساس می‌شود.»

روزنامه ایران

حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان از مصافحه ظریف با دشمن/ نزاع دولت با استانداری‌ها و تغییرات غیر دموکراتیکروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «فاجعه در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان اوکلاهما» و «انتقاد صریح وزیر اطلاعات از کارشکنی علیه برجام» اختصاص داد.

· روایت عبدی از شکاف در جامعه سیاسی کشور

عباس عبدی یکی از فعالان فتنه 88 میهمان روزنامه دولتی ایران بود؛ عباس عبدی مدعی است دستاورد دولت تا زمانی که میان اصلاح‌طلبان و حکومت شکاف باشد، ناپایدار است.

وی در تحلیل پیرامون شکاف‌های سیاسی در جامعه اظهار داشت: «شکاف اصلاح‌طلبان با حکومت. زیرا بخش‌های اصلی اصولگرایان تابع حکومت هستند، ضمن اینکه شکاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان از قبل هم وجود داشت و مشکلی هم نبود. هنگامی که این شکاف به معنای عام آن به شکاف میان اصلاح‌طلبان و حکومت تبدیل شد و پس از آن اصلاح‌طلبان نتوانستند در حاکمیت حضور مستقیم داشته باشند، از دل چنین وضعیتی، جریان اعتدال شکل گرفت که به راحتی توانست این عنوان را برای هدف خود به کار ببرد و اتفاقاً وسط هم قرار گرفته بود. از این رو، اعتدال از خلأ نیرویی که در این میان وجود داشت، شکل گرفت. به همین دلیل هم بود که حتی بخش‌هایی از اصولگرایان نیز از این امر کاملاً استقبال کردند و اگر از آن حمایت نکردند، اما از نتیجه راضی بودند. بنابراین اعتدال به لحاظ روشی از خلأ میان این دو نیرو به وجود آمد. اما اگر بتوانیم گفتمان اعتدال را به اجزایی تقسیم کنیم، درمی‌یابیم که اعتدال می‌تواند اجزای خود را از دل اصولگرایی یا از اصلاح‌طلبی دربیاورد. اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هم در واقع جدالی است میان سنت و تجدد. اما اعتدال یک نکته دیگر نیز دارد و آن اینکه اعتدال آمده است تا نارسایی‌ها و ضعف اصلاح‌طلبان در شیوه اجرا را پر کند.»

همچنین عباس عبدی در پاسخ به این سؤال که با مرور رفتار اصلاح‌طلبان، آیا نشانه‌هایی دیده می‌شود که در انتخابات پیش رو به یک همگرایی برسند؛ پاسخ داد: «در مقایسه با این راهبرد کلی، معرفی نامزدها در اولویت دوم است. اینکه در هر حوزه به جای یک نامزد، دو یا چند نامزد معرفی کنند هم اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اصرار زیاد به این همگرایی، می‌تواند باعث واگرایی شود که خوب نیست. مثلاً اشتباهی که حتی اکنون نیز اصلاح‌طلبان مرتکب می‌شوند، این است که فکر می‌کنند در انتخابات 84 به دلیل تعدد نامزدها شکست خوردند، در حالی که اصلاً این طور نیست. شکست در انتخابات 84 به دلیل واگرایی‌ای بود که در متن اصلاح‌طلبان رخ داد و انعکاس آن در تعدد نامزدها هم ایجاد شد؛ نه اینکه در متن همگرایی بوده باشد، در نامزدها واگرایی. بنابراین اگر اصلاح‌طلبان بتوانند در متن سیاسی همگرایی خود را نشان دهند، به طور عادی در نامزدها نیز همگرایی عمومی شکل می‌گیرد و در این صورت اگر چند نامزد هم معرفی شوند، مسأله‌ای بروز نمی‌کند. اما اینکه امیدی هست یا خیر، همواره امید وجود دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    درود بر ظریف
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    جرات اینکه مقصد و مقصودشان را بگویند ندارند .
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    همین بلا بدتر دارد سر دانشگاهها میاید بنده به عنوان یک عضو هیت علمی با سابقه بیست ساله در تدریس میبینو که چگونه اساتید حزب اللهی و بچه مسلمان غیر سکولار را دارند به بهانه های واهی و برخوردهای سلیقه ای و کاملا سیاسی حذف میکنند.... حذف عناصر بسیجی و حزب اللهی از دانشگاهها یعنی فاتحه انجا را خواندن
  • مهدی خان ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    خدا آخر و عاقبت ما را با وجود اینهمه فتنه،ختم به خیر کنه!
  • احسان ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    روزنامه ها و مطبوعات وسايتها همگي محترم هستند وعنوان كردن روزنامه ها يا سايت زنجيره اي اصولگرا ويا اصلاح طلب ظلم به هموطناني است كه از اين نشريات استفاده مي كنند
  • حمید ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    انسان چند چهره میخواهید. همین آقای ناشناس در هر سایتی یک جور کامنت میگذارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس