کد خبر 486396
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

بر اساس جدید ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت دفاع انگلیس، هزینه کامل عملیات جایگزینی سامانه تسلیحات هسته ای ‘ترایدنت’ 167میلیارد پوند، یعنی هشت برابر آنچه پیشتر تخمین زده شده بود، برای مالیات دهندگان انگلیسی هزینه در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه ایندیپندنت در یادداشتی نوشت: این برآورد پس از آن افشا شد که ‘کریسپین بلانت’ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس عنوان کرد که برخی از نمایندگان پارلمان بر این باور هستند که هزینه بازسازی سامانه تسلیحاتی هسته ای ترایدنت تنها 25 میلیارد پوند می باشد.

ایندیپندنت به نقل از بلانت نوشت: برنامه جایگزین [سامانه تسلیحاتی] ترایدنت قرار است بالغ بر دوبرابر بودجه دفاعی در قیاس با مدل فعلی مصرف کند. این هزینه که طبعا از سوی مالیات دهندگان انگلیسی تامین خواهد شد، به قدری زیاد است که نه منطقی است و نه عقلانی.

این روزنامه انگلیسی افزود: موسسه خدماتی سلطنتی انگلیس در سال 2013 تخمین زده بود که هزینه عملیات جایگزینی سیستم سامانه تسلیحاتی هسته ای 70 تا 80 میلیارد پوند هزینه در پی خواهد داشت. در همین حال کمیسیون مستقل ترایدنت نیز در سال 2014 این عملیات را یکصد میلیارد پوند برآورد کرده بود.

ایندیپندنت همچنین به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نوشت: در حدود شش درصد از بودجه سالانه دفاعی [انگلیس] در سیستم های بازدارندگی مصرف می شود، که قابل تامین است و بیانگر سرمایه گذاری در قابلیتی است که نقش مهمی در تامین امنیت ملی انگلیس به شمار می آید.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های راهبردی 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی 'فاسلین ' واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. بااین حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی انگلیس وجود دارد.

براساس برآوردهایی که پیشتر منتشرشد، عملیات جایگزینی زیردریایی هایی که حامل موشک های «ترایدنت» هستند، در حدود 20 میلیارد پوند (برابر با 29 میلیارد و 500 میلیون دلار) برای انگلیس، هزینه در پی خواهد داشت؛ با این حال برآوردی که امروز از سوی مقامات وزارت دفاع انگلیس منتشر شده است می تواند چالش جدی را برای محافظه کاران در جریان رای گیری سال آینده میلادی به منظور به روز رسانی آن ایجاد کند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیشتر در نشست مجلس عوام ضمن تأکید بر اهمیت حفظ سامانه بازدارندگی هسته ای این کشور تایید کرد که دولتش 2 درصد از تولید ناخالص داخلی را به هزینه های دفاعی اش اختصاص خواهد داد.

'جورج آزبورن' وزیر دارایی دولت محافظه کار دیوید کامرون نیز اخیرا ضمن دفاع از سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس، در اقدامی چالش برانگیز اعلام کرد سرمایه گذاری بیشتری را برای توسعه پایگاه ناوگان هسته ای این کشور واقع در اسکاتلند، صورت خواهد داد.

'جورج آزبورن' در جریان دیدار اخیرش از 'ریور کلاید' اسکاتلند گفت: قرار است 500 میلیون پوند برای توسعه پایگاه نیروی دریایی 'فاسلین ' در منطقه 'ریور کلاید' واقع در دریاچه 'گیر لوچ' و محل استقرار زیردریایی های مجهز به موشک بالستیک هزینه شود.

وی همچنین افزود: اکثر نمایندگان مجلس عوام خواستار به روزرسانی سیستم بازدارندگی هسته ای انگلیس ( ترایدنت ) بوده و معتقدند که به روز کردن این سیستم می تواند امنیت انگلستان را در آینده تامین کند.

آزبورن بابیان این ادعا که موشک های راهبردی 'ترایدنت' توانسته است امنیت انگلیس را در طی دهه های گذشته در برابر حملات خارجی حفظ کند، تصریح کرد: من فکر نمی کنم که در شرایط خطرناک و بی ثبات کنونی جهان، بدون وجود چنین دستگاهی بتوان امنیت خودمان را حفظ کنیم.

وی همچنین در جریان اظهاراتش مدعی شد که دیدگاه ضد هسته ای 'جرمی کوربین ' که مشترک با دیدگاه حزب ملی اسکاتلند هست، تهدیدی برای امنیت انگلیس بشمار می آید.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و نیکلا استروجن رهبر حزب ملی اسکاتلند مخالفت خودشان را با به روزرسانی سامانه دفاع هسته ای انگلیس اعلام کرده اند.

اما در حزب کارگر برخلاف حزب ملی اسکاتلند نظر واحدی در قبال سامانه دفاع هسته ای انگلیس وجود ندارد و حتی برخی از اعضای ارشد آنها مخالفت خودشان را با نقطه نظرات کوربین در مورد این سامانه بیان داشته اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس